MB 190E 2.3-16 - Museoauto projekti

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja EVO X, 25.2.2019.

  1. EVO X

    EVO X Gearhead

    Kiitokset! Vielä kun se olisi englanniksi, niin lukijakunta olisi melko paljon suurempi. Alussa sitä meinasin rinnalla pitää lontooksi, mutta se oli liian raskasta kääntää noita tekstejä.. onneksi on Google translator :D
     
  2. EVO X

    EVO X Gearhead

    Jeees! Nyt on auto katsastettu reilun kymmenen vuoden tauon jälkeen ja samalla muutoskatsastettu Museoajoneuvoksi.

    [​IMG]

    Vaikka matkaa konttorille oli ehkä kilometri, niin ei vaan antanut luonto periksi ajella tuolla talvikelillä kesärenkailla, vaan vaihdoin nastat alle. Olkoon nyt talven ajan noilla, niin saa helpommin siirreltyä jos tarvii. Ja mikäs tuolla on pakkaskelissä huristellessa. Hyvin näyttää toimivan.

    [​IMG]

    Eipä tästä laitteesta nyt taida paljoa olla enää kerrottavaa, mutta varmaan lisäilen juttua sitten näyttelyistä keväällä. Ja ainahan pientä hierottavaa löytyy, josta ainakin Eibachin jouset tulee asennettavaksi, kunhan pari tapahtumaa ja lehtijuttua on saatu hoidettua. Ne joutuu kuitenkin hoitaa ihan vakiosetupilla. Kiitos kaikille projektia seuranneille tsempeistä ja hyvää joulunodotusta. Nähdään keväällä näyttelyissä!

    -Antti
     
    Seevu, sepi-ukko, falcon1 ja 32 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. splitti

    splitti 2nd gear

    Kauniilla tarinalla kaunis päätös :)
     
    jarona, LPV, Pertti K ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. EVO X

    EVO X Gearhead

    Pientä viilausta tällekin tapahtunut, vaikkei pitäisi. Katsastusreissulla huomasin, ettei vilkku palauta, ja aloin tutkimaan tuliko se rattiaksila sittenkin asennettua väärin kesällä. Ja tulihan se. Eli olin asemointi vilkun vapautinkäikäleen ratin yläsuuntaan keskelle, kun se pitää olla vasemmalle vilkun viikseä vasten. No, vaati taas kerran muutaman otannan, että sai tuon suoristettua, kun simpukan saaminen silmämääräisesti suoraan on melkoisen haastavaa. Lopuksi irroitin rättinivelen pultit kokonaan irti, laskin auton ja ajoin renkaat suoraan. Sitten haitariputki ja nivel irti sisäkautta ja asemointi suoraan. Sitten pultit kiinni ja paketti kasaan. Nyt toimii vilkun palautus.

    [​IMG]

    Toinen juttu sitten oli tuo lastenistuimen kiinnitys. Caddyyn asensin jo toissa talvena isofixit, kun siinä ei ole vöitä, eikä tule. Siihen tuli myös hommattua telakallinen isofix istuin, kun käyttiksessä on kääntyvää mallia oleva, joka vie todella paljon tilaa. No, mersuunhan olisi saanut vöillä kiinnitettävän tuolin, mutta taas olisi pitänyt ostaa uusi jakkara. Caddy isofix projektista jäi yli Volvo S40:n kiinnikkeet joita aloin sovitella paikalleen. Caddyyn siis piti tehdä täysin käsityönä custom ratkaisu. Volvon kiinnikkeet sen sijaan näytti passaavat cossuun aika näppärästi. Tilaa on, ja penkin taustapelti on suora. Jouduin lyhentämään kiinnikettä 10mm mikä siitä oli mahdollista helposti ottaa. Samalla jouduin tekemään toisesta kiinnitysreijästä ovaalin, sillä muuten pultti olisi tullut suoraan takakelkan korvakkeen kohdasta läpi. Pari reikää joutui siis koriin poraamaan, mutta nyt kiinnike on varmasti kunnolla kiinni 10mm pulteilla. Pulttejakaan ei alustasta edes huomaa, jäävät hyvin piiloon. Sitten vaan penkit kiinni ja telakka paikalleen. Nyt saa käyttää samoja romuja molemmissa autoissa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vielä pitäisi ne jouset tilailla, mutta projektikassa on aika tyhjä, joten täytyy ne kattoa vähän myöhemmin. Samalla täytyis hankkia tuolle joku suojapeite, että saa tallissa tehtyä jotakin. Caddyllä olen pitänyt suojahuppua päällä joka talvi ja se on säästänyt enimmiltä klaapeilta.
     
    Gary Grand, Pertti K, wilburi ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ällistelen tätä työn laatua ja määrää nyt vieläkin enemmän: sullako on pikkulapsi(a)kin perheessä? Mulla on pari pikku tenavaa ja tuntuu välillä, että ei ehdi eikä jaksa mitään :oops:
     
    LPV, Gary Grand, Pertti K ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Siellä simpukan kyljessä pitäisi olla proppu jonka tilalle ruuvataan terävä keskitystyökalu,
    käytetään avuksi mm. pyöräkulmien säädössä.
     
  7. EVO X

    EVO X Gearhead

    Joo tiedän kyllä, tyhjennyspropun kun irrottaa, niin sieltä näkyy kolo millä simpukan voi lukita. On ollut pöydällä tuo simpukka aiemmin. Mutta se vaatii siis öljyjen tyhjäämisen, eikä niinpaljon kiinnostanut puljata (toisinsanoen sotkea!). Tässä proppu on siis alaspäin ja tietysti se tyhjää koko systeemin jos sen irrottaa.
    Silloin kun se oli pöydällä, niin lukitsin sen suoraan tuosta ja merkkasin tussilla koska linja on suorassa. Niiden tussiviivojenkin kohdistaminen on vähän hankalaa kun auto oli vaan pukeilla.
     
  8. EVO X

    EVO X Gearhead

    Joo meillä on tuollainen reipas parivuotias tyttö. Vaimo oli vielä lomalla loppuvuoden silloin kun hain tuon auton, niin oli ihan hyvin aikaa tehdä. Tämän vuoden puolella oon sitten hyödyntänyt kaikki päikkäritunnit ja viikonloppuisin on sovittu että toisena päivänä pääsee tekemään molemmat omia juttuja. Ei nyt aina ole mennyt niinkun on suunniteltu tosin. Onneksi tuo talli on tuossa pihassa, niin voi jotain käydä nopeastikin näpertämässä.
     
    teippi-mikko, FuryIII '71, Gary Grand ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. EVO X

    EVO X Gearhead

    [​IMG]

    Fitmenttiä saatiin vihdoin säädettyä kun joulunvietosta päästiin takaisin kotiin ja postissa odotti Eibachin paketti.
    Mittailin keskiöstä kaareen 367mm etupäässä ja takana se oli alkuun 350mm. Takapään säädinkin jo aiemmin pidentämällä SLS tankoa 5mm, joka laski perää 10mm. Eli mitta kaareen on nyt 240mm. Etupäähän ostin jo valmiiksi 4’ kumit jotka on 23mm, mutta kun mittasin alkuperäiset jouset ja uudet eibachit niiden ero oli 35mm. Ajattelin ettei se laske tarpeeksi isoimmilla kumeilla, joten päätin laittaa 3’ kumit jotka oli hyllyssä. Ne oli mitattuna 16-17mm. Orkkisjousissa oli 1’ kumit (8mm), joten teoriassa madallus pitäisi olla 26-27mm. Sain jouset paikalleen ja sitten pomppimaan lukkopellin päälle. Auton laskettua sain molemmista kaarista mitattua 242mm, eli madallusta tuli 25mm. Nyt siis wheelgap on lähestulkoon sama edessä ja takana plus kevyt etukeno, mikä on ihan hyvä tälläisessä kasarilaitteessa.

    [​IMG]

    Noilla talvirenkailla, jossa on siis 25mm vakiota korkeammat kumit, tulos näyttää jo hieman turhankin matalalta, mutta cossun omilla vanteilla ja noilla evo vanteilla se ei enää näytäkään niin matalalta, enemmänkin suht tehtaan sport alustalta. Eli summa summarum mielestäni aika onnistunut pikku fiksi, ja auto näyttää varmaan melko hyvältä noilla 15-reikäsillä kun ruuvaa ne kaikki alle. Toki myös nuo koottavat näyttää paljon paremmalta matalamman auton alla.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pikku lisäys tuli myös konehuoneeseen, kun lisäsin tuon subbarin virtakaapelin sulakkeen. Virtajohto on alkuperäiseen tyyliin mustaa, ja sulakerasiankin valitsin mahdollisimman alkuperäishenkisen, ettei se erotu. Vielä kun saisi sen subikotelon värkkäiltyä. Sitä varten kävin hakemassa toisen kontin kylkiverhoilun, ja kontin maton. Vielä kun löytyisi vanha Atari pelikonsoli niin saisin vähän design elementtejä siitä lainaan.

    [​IMG]
     
    Carpenter, Pertti K, rekkamies ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. splitti

    splitti 2nd gear

    Todella sopiva pudotus!
     
    EVO X tykkää tästä.
  11. Osuma Din Baden

    Osuma Din Baden 1st gear

    Kun katselee vanhoja kuvia, miltä toi on näyttänyt uutena, niin melkein vois sanoa, että nykyisellään näyttää vielä paremmalta.

    [​IMG]
     
    Isamu, splitti, palontie ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. EVO X

    EVO X Gearhead

    No juu, tosin tuo ylläoleva kuva on tältä vuosituhannelta. Eipä siis uusi ole tuossakaan. Sen paljastaa tuo halli itsessään, valot, auton renkaat, liian kiiltävät puskurit ja kylkimuovit, ”1983” on lisätty aika kökösti photoshopilla jne, eikä toki esittelyautohin olisi ruuvattu klubitunnuksia.. mutta ajatuksena toki mukava.

    Tässä muutama aito kuva 80-luvulta:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 1.1.2020
    Pande_K, isalmela, Mikkis ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Pande_K

    Pande_K Gearhead

    Ja tässä vähän miten malli oli esillä aikansa painotuotteissa. Yhden sivun esittely Tuulilasin numerossa 6/1984 sekä kuvat ja tiedot mallivuoden 1986 Autokatalogissa ja Automobile Club of Italyn 1985 World Cars -luettelossa.

    [​IMG]

    Sulla EVO X varmaan autoasi koskevia artikkeleja onkin, mutta jos tuo Menomersu-esittely puuttuu niin voin skannata sen ja pistää tulemaan.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. EVO X

    EVO X Gearhead

    Joitain artikkeleita mulla on, mutta muistaakseni ei tuota tuulilasin..
    Jos jaksat niin nakkaa garagefiftynine@gmail.com
    Kiitos!
     
  15. EVO X

    EVO X Gearhead

    Auton mr tarkastaja mainosti somessa, että harrasteautojen papereille olisi tarjolla ihan premium kansiota tuolta Englannista. Täytyy tunnustaa, että tuo asia on jääny heikoihin kantuumiin, ja paperit on olleet levällään kuin jokisen eväät. No, tämä nyt ei ole mikään superklassikko autona, joten se satasen nahkakäärö olisi ehkä hieman överi, ja vähän turhan tyyriskin. Niinpä katselin Kärkkäisen valikoimasta siistin kokouskansion hintaan 4,50€.

    [​IMG]

    Seuraavaksi kaivoin tallinnurkasta keväällä tulostetun kirkkaan testitulosteen tuosta 2.3-16 emblemistä, jota en sitten heti käyttänytkään. Tuloste oli aika rouhea, eli printtijälki näkyi rajusti ja palikka oli lähinnä etäisesti läpinäkyvä. Se piti siis vesihioa tasaiseksi ja sitten kiillottaa koneella peiliksi.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Taustapuolelta maalasin lätkän maalitussilla mustaksi poislukien tekstin. Sen maalasin viimeisenä hopeatussilla. Sitten vaan kaksipuolista teippiä ja nyt on spesiaali kansio juuri 2.3-16 papereille ja CD sertille, kuville, historialle yms, mitä sinne keksiikään laittaa. :lol:

    [​IMG]
     
    Pertti K, dart -66, faffeli ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Tässä on yksi testi:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    EVO X tykkää tästä.
  17. EVO X

    EVO X Gearhead

    Olipa kerran, vuonna 1985 Beckerin Subwoofer. Sitä sai vaan Stuttgartin kivijalkamyymälästä, mikäli oli sanonut auton tilauksen yhteydessä taikasanat: ”Mehr Bass”....

    [​IMG]

    Ehkei nyt sentään, ei ainakaan 12” elementillä :lol:
    Tämähän on täysin tee-se-itse projekti, joka lähti siitä, että halusin tuohon 16-v:hen hieman lisää ääntä musiikin muodossa, mitä alkuperäinen Becker Grand Prix ei 4” koaksiaalien kautta oikein pysty tuottaa. Olisi siis saatava subwoofer, mutta tarpeeksi elegantti, ollakseen ulkonäöltään sellainen, että se olisi ollut ostettavissa lisävarusteena vuonna 1985. Rakenteen tulisi olla myös sellainen, että se on poistettavissa ilman jälkiä nopeasti. Yksi haaste oli budjetti, joka oli käytännössä minimaalinen ja halusin käyttää jo hyllyssä pitkään seisseen 12” Peerless XLS elementin ja DLS:n pikkuvahvistimen. Jos budjettia olisi ollut enemmän, olisin ehdottomasti valinnut pienemmän elementin, mutta jos ei muuta niin 12” Peerless tuottaa ääntä aika mukavasti.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Päädyin piilottamaan vahvistimen takakontin sivuposken alaosaan niin, että telineen yläpinta tulee auton oman kontin lattian tasalle ja muodostaa näin myös kiinnityspinnan kotelolle.
    Kotelon rakennus lähti pahvimallien rakentamisella, joiden avulla oli helppo leikata vanerit. Itse en tykkää MDF:stä sen helpon murtuvuuden takia, joten suosin ennemmin vaneria. Kotelo muovautui aikalailla auton omien sivupanelin muotoja mukaillen. Vaneriboksin ollessa kasassa tein upotuksen elementille ja sen eteen tulevalle ritilälle. Halusin kaiuttimen piiloon, ettei ulkonäkö olisi aivan niin teini.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Seuraavaksi kuidutin kotelon takaseinän auton muotoja mukailevaksi. Reunat viimeisteltiin kittaamalla ja päälle ruiskutin ensin reilun kerroksen epoksia ja vielä uudelleen mustaa polyesteriä. Pintaväriksi valikoitui auton oma Blauschwartz 199, mutta mattalakattuna.
     
    isalmela, Visa ja FuryIII '71 tykkäävät tästä.
  18. EVO X

    EVO X Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ritilän kehys verhoiltiin mustalla kaiutinkankaalla ja Zebrano koristelista lainattiin W124:n ovipahvista ja lyhennettiin mittaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Että rikos olisi täydellinen, vaati boksi ehdottomasti merkin. Niinpä mallinsin Beckerin logon koneella, ja tulostin sen rosterisena. Sen maalasin mustaksi ja killotin tekstin. Kotelo voidaan poistaa nopeasti ja tarvittaessa jättää vahvistinteline paikalleen. Telineen päällä on toisesta tavaratilan matosta leikattu pala, jonka jälkeen matto vain näyttää jatkuvan kylkeen asti. Vahvistinteline on irrotettavissa parilla ruuvilla, jos koko systeemi halutaan poistaa, eikä asennuksesta jää mitään jälkiä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    VilleTre, Isamu, Pertti K ja 14 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Hattu päästä... Hieno, ajatuksella tehty toteutus.


    "Toiset tekee mitä osaa, EVO X tekee mitä haluaa..." :)
     
    Pertti K, Latvis, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. EVO X

    EVO X Gearhead

    Kiitti! Taas oli jotenkin ylivoimaista suunnitella tuollaista uutta custom ratkaisua, mutta väkisin kun hakkaa menemään niin kyllä se sieltä tulee.

    Alempaa lausetta vois jatkaa: ...”jos olis rahaa”:rolleyes:
     
    Muokattu: 10.1.2020
    pagi, supersaloon ja Gary Grand tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!