MB 190E 2.3-16 - Museoauto projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja EVO X, 25.2.2019.

  1. EVO X

    EVO X Gearhead

    Juu, lakkaa siinä kannattaa päällä käyttää jos ne pitää kestää. Se hieman latistaa kiiltoa, mutta on se silti hieman elaksoidun tai kiillotetun alumiinin näköinen. Nuo pellit meni itseasiassa ketulleen, niin niihin ei laitettu lakkaa. Sieltä huokoisesta alumiinista pääsi epäpuhtauksia uunituksen aikana niin ne aiheutti rakkulointia. Ei nuo nyt niin kriittisiä osia ole, joten ajattelin laittaa surutta kiinni.
    Mullakin on yks -59 todella huono sisälista sarja jota olen ajatellut tuolla pulverikromilla maalata, mutta en ole saanut aikaiseksi. Omassa autossa kiinni olevat olen kiiltoanodisoinut uudelleen.
     
  2. EVO X

    EVO X Gearhead

    Meidän mercuryssä maalasin puskurin ja korin väliset täytepellit tuolla. Siitä näkee ettei se ihan kromia vastaa lakattuna. Tuo oli ainut kuva missä sitä edes vähän näkee:

    https://3.bp.blogspot.com/-VZQydIZC...IhsRDtwHLlaX2USh048Bm6QCEw/s1600/IMG_5949.jpg

    Tein joskus opiskeluaikoina nojatuoliprojektin mihin kiiltosinkittiin runko. Täytyi oikein etsiä kuva:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toi istuinosa tais olla tavan rosteria.
     
    Seevu, NorthElite ja toyopet tykkäävät tästä.
  3. EVO X

    EVO X Gearhead

    Kiitti, yhden tollasen -59 Cadillacin kun entisöi niin kyllä siinä jotain niksejä oppii. Sitä tuli sepittyä se 7-vuotta niin nykyään nää pitää kyllä vuodessa saada tehtyä. Sellaseen loputtomaan suohon ei kiinnosta enää joutua. Yks mitä opin Caddyn kanssa, oli että koskaan ei kannata kellekkään sanoa ettei ole kiirus, vaikka ei itsellä olisikaan. Sillä pääsee jo pitkälle.
     
    Seevu, LPV ja Pertti K tykkäävät tästä.
  4. Komeet tuolit. Oliko design ja toteutus molemmat omia?
     
  5. EVO X

    EVO X Gearhead

    Juu on, tosin velimies teki tuolloin laser hommia niin se leikkeili nuo istuinosat. Tais olla ensimmäinen metallikurssityö Lahden muotoiluinstituutissa. Valmistuin Teollisen muotoilun linjalta 2010. Sen jälkeen oonkin ollut tossa Järvenpäässä muotoilemassa trukkeja.
     
    Seevu tykkää tästä.
  6. stana

    stana 3rd gear

    Onkos tuo kiiltosinkitys sama kuin sähkösinkitys? Olis yks putkimaski joka tartteis vähän kiiltoa tai jotain ja töiden kautta sais helposti säsiin..
     
  7. EVO X

    EVO X Gearhead

    On joo. Se että siitä tulee kiiltävä niin ne pohjat pitää olla siis jo kromauttamista vastaavat. Eli hionta ja kiillotus ennen sinkkiä. Ja jos sitä meinaa jossakin käyttää muuten kuin koristeena niin se pitää lakata. Noissa tuoleissakin se pinta on vioittunut kun on rasvajälkiä ym tullut mitkä on syövyttänyt sitä sinkkiä.
     
    stana tykkää tästä.
  8. stana

    stana 3rd gear

    Jeps. Näin olen pohjia eri osissa katsellut, ei peitä mitään. Mut olis kohtuu helpolla saatavissa minulle..
     
  9. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    miellyttävä istuin kelissä kuin kelissä
     
  10. EVO X

    EVO X Gearhead

    Joo, kesällä kuuma ja talvella kylmä:rolleyes:
    Noiden ongelma on liian pieni istuinkulma. Sais olla 5-astetta enemmän auki niin niissä olis mukavempi istua.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  11. EVO X

    EVO X Gearhead

    Peltihommatkin vähenee ennen loppua. Etupään nostopaikat olis nyt hitsattu. Vaikka nämä näytti vain vähän ruosteisilta ennen massojen raaputtelua, oli totuus kumminkin hieman toisenlainen kun tukipellit riipaistiin irti. Helmapelti oli kadonnut jo hyvällä tahdilla nostopisteen altakin, eikä 2mm teräksinen vahvikekaan ollut enää kovin terve. Tilasin uudet vahvikkeet saksalaisesta nettikaupasta joka myy pelkästään kyseisiä osia mersuun. Mahtaa olla hyvä menekki. Yhden ja viimeisen vastaavan ostin jo aiemmin veholta takapäähän, mutta niitä ei enää sitä reittiä saa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja sama juttu kuskin puolella.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Seuraavan vuorossa olikin pyöränkotelon takaosat joista kuskinpuoli olisi nyt tehty.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Viime viikonloppuna koukkasin hakemassa purkuautosta toiset jarrusatulat, jotka on nyt purettu ja tällähetkellä puhallettavana. Ensi viikolla ne lähtee sinkkiin. Samalla rapsin mukaan autosta jostain syystä puuttuneet ABS-anturit ja palojen varoitinjohdot eteen.

    [​IMG]

    Aikansa kattelin Facebookin myyntiryhmässä yhtä ilmoitusta jossa oli W201:n kasettiteline ”C-box” keskikonsoliin. Se oli kuitenkin puutteellinen, mutta lopulta kun hinta oli sopiva niin koppasin talteen. Muistin että yhdessä purku 124:ssa oli päreinä oleva C-box josta voisi saada varaosia. Niinpä purin palikan osiin, maalasin rungon ja asensin varaosatelineestä lainatut zebrano pidikkeet kaseteille. Telineen etuosassa oli ollut paikallaan webaston kello, joten alkuperäinen säilytyslokero oli silvottu. Sehän ei ollut ongelma, vaan kopioin muodot jäljellä olevasta palasta ja mallinsin uuden. Palikka on paraikaa tulostettavana.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tein myös mielestäni löydön ja ostin ihan kotosuomesta ihan mint kuntoiset esitteet w201 ja 2.3-16. 190E esite on jopa suomeksi ja 16v esite englanniksi.

    [​IMG]
     
    Rahikainen, pulttirengas, A.J. ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. speedy

    speedy Double Gearhead

    On se vaan helppoa, ku hommat luonnistuu, hyvää jälkeä tulee !
     
    palontie, EVO X ja Pertti K tykkäävät tästä.
  13. splitti

    splitti 2nd gear

    Fantastista suorittamista ja esimerkillistä tiedon jakamista. Kiitos
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. EVO X

    EVO X Gearhead

    Tänks. Peltihommathan tekee mulle ”alihankkija” eli Pohjanmaan naapuri. Mä käyn vaan viimeistelemässä ne ja saumailen/maalaan. Täytyi ulkoistaa kun ei ole kunnon tilaa tehdä tuollaista, eikä oikein huvitustakaan. Oma talli on niin täynnä irto-osaa ettei sinne mitään autoa mahtuisikaan. Veikkaisin että parin vkl hommat niin peltityöt on tehty. Sitten suunta kohti maalaamoa. Katotaan nyt ehtiskö nuo alustan palikat vaihtaa ennen sitä vai meneekö maalauksen jälkeen.
     
  15. EVO X

    EVO X Gearhead

    Purkuautosta ottamani jarrusatulat oli aika karun näköiset, mutta eipä se ulkonäkö nyt kaikkea kerro. Loppujenlopuksi ne oli aika hyvätkin sisuskaluiltaan. Purkamisen jälkeen vein ne hiekkapuhallukseen kun en jaksanut itse lähteä tuolla pikkukaapilla äheltämään. Sen verran paljon sitä ruostetta kumminkin oli.

    [​IMG]

    Puhalletut osat viimeistelin teräsharjalaikalla ennen kun vein keltapassivointiin, niin pinnasta tulee sileämpi eikä se ole niin hauras. Todettu hyväksi ainakin tällaisten elämää nähneiden valukappaleiden kanssa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Passivoinnin jälkeen putsasin mäntien pesät, ja asensin uudet tiivisteet. Pari uutta mäntää ostin takasatuloihin varmuuden vuoksi mutta loput alkuperäiset vaan putsattiin hyvin. Liu’ut uusin eteen ja taakse tuli uusi asennussarja. Aten palat löytyi jo hyllystä joten romut kiinni ja valmista tuli.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    jarona, palontie, Pertti K ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Kyllä ne jotkun vaan jaksaa, ite makaan olohuoneen lattialla ja kattelen kännykän ruudulta miten toiset puurtaa hienoa jälkeä. Ja oma projekti makaa tallissa....
     
    Jooli, palontie, Custom_Rod ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. EVO X

    EVO X Gearhead

    Kyllähän siihen itsekin sortuu välillä :odsmile: sellanen projektiton kausi olis varmaan muiden perheenjäsenten puolelta toivottavaa. Se ylimääräinen aika vaan kostautuu kun on tulee vaan etittyä lisää tekemistä :rotfl:
     
  18. EVO X

    EVO X Gearhead

    Noista keltapassivoinneista sen verran, että Cadillac projektissa ja aina sen jälkeen olen lakannut ne ennen asennusta tällä Eastwoodin Diamond clear bare metal finishillä. Aikanaan kun Mercuryyn tein keltaisia ja ne asennettiin sinne sellaisenaan, niin jo parissa vuodessa väri oli kadonnut. Tuo ”nykyajan” keltapassivointi ei kyllä kestä oikein mitään. Cadyssa kaikki on lakattu ja ne on edelleen uudenveroisia vaikka silläkin on ajeltu loskassa ja suolavellissä useampaan otteeseen ja onhan sillä muutenkin huomattavasti enemmän ajettu kun Mercurylla.

    [​IMG]
     
    Pertti K tykkää tästä.
  19. rekkamies

    rekkamies Gearhead

    Hieno projekti ! kiinnostaa kun itteltäkin löytyy vielä yksi tähtikeula:D
     
    EVO X tykkää tästä.
  20. EVO X

    EVO X Gearhead

    [​IMG]

    Kasettiteline projekti tuli tänään valmiiksi kun printti tuli uunista. Kuvassa näkyy tuo jämä, jonka avulla mallinsin uuden osan. Ihan asiallinenhan siitä tuli.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Seevu, LPV, Pande_K ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!