Meijän perän B-body Plymouthit

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja MJF, 13.1.2008.

  1. MJF

    MJF Gearhead

    Irrallaan on kaikki vielä. Mielummin testais nyt ennen kuin kasaa koko paketin umpeen.
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Uusi nyt samalla kaikki kumiset letkut. Ei sitten tarvitse harmitella kun aineet karkaa. Vanhat raudat vaan käyttöön.. Eikös se J Karjalainenkin laulanut vanhasta raudasta...;)
     
    jariha tykkää tästä.
  3. Kimmo

    Kimmo Gearhead

  4. MJF

    MJF Gearhead

    Pihallakin on mukamas joutunut tekeen hommia kun lumet suli, mutta jotain täälläkin. Paineistin kennot ja upotin vesiastiaan, ei löytynyt vuotoja kummastakaan. Eihän siinä ollut sitten kuin mööpeli kasaan. Piru vaan kun männäviikolla tipahti lämppärin puhallin pöydältä ja siivet meni palasiksi.

    [​IMG] [​IMG]
     
  5. MJF

    MJF Gearhead

    Eipä ole saanut mitään järkevää aikaiseksi. Toukokuun lopulla kävin katsomassa kaksioviseksi muutettua -69 Belvederen koria ja sehän tuntui olevan ihan joutilaana. Tämä on muutettu 80-luvun lopulla Kokkolassa kaksioviseksi, ovia on jatkettu perinteiseen tyyliin. Vähän oli jäänyt keskeneräiseksi ja korinvaihtobuumin aikana joutui sitten kanta-autoksi. 89 vuodesta sitten on seissyt tuolla aitan takana mistä löytyi. Kesäkuun alussa kävin sitten toisen reissun trailerin kanssa ja toin hylsyn kotiin. Muutaman päivän katselin hylsyä trailerin päällä ja ajattelin että laitampa taka-akselin paikalleen tuossa samalla kun otan trailerilta alas.
    Takapää kun oli renkaillaan ja keulan sai kunnolla ilmaan pukkien päälle, niin näkikin kunnolla että onhan se aika tehnyt tehtävänsä ja eturunko ja varsinkin vääntösauvojen poikkipalkki on aikamoisen pehmeä.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela, Kalu, esmi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. MJF

    MJF Gearhead

    Eihän siinä sitten muuta kuin Kemppi tulille ja vähän uutta peltiä palkkeihin että pysyy vääntösauvat kiinni palkissa. Pari iltaa hitsausta ja uskaltaa laitella etuakselistonkin paikalleen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Pakosarjoiksi löytyi naapurikylältä perus peltisarjat, kiitoksia vielä sinne jos lukee täällä juttuja :) Moottoriksi Valiantista nostettu 318 ja 904 siihen perään. Koripukissa lepäävä toinen Belvedere sai nyt lainata akselistot joksikin aikaa tähän. Jarruosat tuli kanssa sieltä, jarrusylinterit ja letkut tuli uutta. Viime viikon tiistaina auto olikin ensimmäistä kertaa neljällä renkaalla sitten vuoden 89, keskiviikkona oli tekniikka keulalla. Eihän tässä muuten kiirettä ollut, mutta kun tuli jo hakureissulla möläytettyä facebuukissa että Oulaisten weteraanikonepäivillä ajetaan tällä :D Eli perjantaiaamuna auton pitäisi olla paikanpäällä 15km päässä.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Hai, Herje, isalmela ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    ...eikös jo viimeviikon lopulla ollut jo jotkut veteraanipäivät...tä..hä??
     
  8. MJF

    MJF Gearhead

    Torstaipäivä olikin kaiken tekniikan ympärille kuuluvan kasausta. "Johtosarja" tuli kokonaan uusi, pakolliset virtakatkaisin, starttinappi ja öljynpainevalo ja niille johdot. Kaikenlaisessa pienessä hommassa meni iltaan asti ja jostain syystä kärjetön sytkä ei nyt tässä kiireessä halunnut sytyttää, Satelliitti joutui luovuttamaan kärkijakajan tähän ja moottori pärähti tulille joskus puoli yhdentoista aikaan illalla. Vieläkin oli kaikenmoista kasaamista jäljellä, vähän ennen puoltayötä piti jo luovuttaa siltä päivää. Laatikkoöljyt, istuimet, konepelti jne jäi vielä aamuksi. Eihän siellä paikanpäällä tarvinutkaan olla kuin vasta yhdeksän jälkeen aamulla. No aikanaan aamulla ylös niin kerkesi nekin tekeen, koeajo navetan ympäri, puolimatkassa konepelti paikalleen, toisesta päästä istuimet kyytiin ja trailerille ja paikanpäälle... Kilpikin tuli naapurimaan puolelta, ihan täydestä taisi mennä suureen yleisöön sekin, kaksiovinen ruotsintuonti :p

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Perjantain auto olikin siinä, iltapäivän olin paikanpäällä porisemassa ihmettelijöiden kanssa ja kuuntelemassa juttuja ihmisten selän takana :D Lauantaina en kerennytkään paikalle, sunnuntain olinkin taas melkein koko päivän paikalla itsekin. Muutamaan kertaan tuli autoa käytettyä paikallaan, joka kerta porukkaa ilmestyi kuin tyhjästä ympärille ihmettelemään että sekö ihan oikeasti käy :cool: Loppupäivästä kun oli jo vähän rauhallisempaa alueella, tuli kierrettyä piha ajamalla ja taas löytyi ihmettelijöitä että sekö ihan oikeasti kulkeekin :D Pari videotakin sain ajosta, kuvaajalla tuli näköjään kiire kuvaamaan kun rupesi ääni kuulumaan.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Inlinee, PeteKoo, maverick999 ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. MJF

    MJF Gearhead

    Kun ei mukamas ollut tässä muutakaan tekemistä niin tekaisin juuttuupiin videokoosteen. Ikinä en oo mitään videohommia tehnyt ja sen kyllä huomaa :D



     
    tzampy, tooke, Kalu ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Ai stana. Tuossa on tyyliä. Pisteet MJF : lle;):D
     
    tooke tykkää tästä.
  11. MJF

    MJF Gearhead

    Kattelin vanhoja juttuja mitä viimeksi on tullut kirjoteltua. Viime syksynä tuli kuvattua toinenkin video tästä


    Ja kun ei coronet-65 näy itse kirjottavan mitään niin siellä on kans saatu yksi b-kuoriainen liikenteeseen :D

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    PPRCuda, TN, isalmela ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. MJF

    MJF Gearhead

    Siivoiltiin isän kanssa hallia ja työnnettiin kaikki muut kesken olevat rojektit taustalle ja Satellite pääsi halliin sisälle. Vähän aikaa tuli pyörittyä auton ympärillä että mihinkäs sitä jäätiinkään. Hukassa ollut roofrail lista löytyi tässä kesällä, antoi taas lisävirtaa kasaamiseen. Tilanne jäi siihen viimeksi että autossa sisällä ei ole kuin toisenpuolen lasinnostimet ja kattoverhoilu paikallaan. Eli auton tyhjennys, lattian pesu ja stp-mattoa liimaamaan. Tavoitteena jälleen mahdollisimman hiljainen auto, äänieristeitä tullaan laittamaan. Lämmityslaite ja pyyhkijänvarret löysi paikalleen tämän jälkeen. Pyyhkijänakselit ovat olleet öljyastiassa upoksissa tämän pari vuotta, jospa ne olis nyt voideltu :D Samalla tuli tehtyä kaikkea pikkukasaamista mitä kohdalle sattui, takavalot paikalleen, merkkejä paikalleen yms. Kojelaudan rungolle tein telineen missä kojelaudan sai kasattua irtaallaan mahdollisimman valmiiksi ennen kuin laittaa autoon paikalleen.
    Tuulilasinpyyhkijän kävin läpi, ei nyt ihan täydellistä entisöintiä sille. Maalasin kuoren mustaksi kun sen pitäisi olla keltapassivoitu. Runko sai lasikuulapuhalluksen ja mattalakkaa päälle. Johtojen eristeet piti uusia, vanhat kangaspäällysteet oli ihan riekaleina, kutistesukkaa vaan tilalle.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela, esmi ja Herje tykkäävät tästä.
  13. MJF

    MJF Gearhead

    2dee tolppa on saanut myös "uusia" osia :D Puskurit tuli Keminmaasta, kojelaudan runko Ylivieskasta, kojelaudan osia Helsingistä ja Vaasasta. Ylijäämäosia kun on vaihdettu parempia, justiin omiaan tähän autoon! Lisääkin saa tarjota jos olis vaikka hylkykuntoisia takavalon kehyksiä, etuvalojen kehyksiä, kojelaudan yläpehmustetta, ovien mekanismeja yms...

    E: takavalot löytyi :cool:
     
    Muokattu: 26.9.2020 klo 13:46
    isalmela ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  14. MJF

    MJF Gearhead

    Kojelaudan saikin kasattua aika pitkälle valmiiksi telineessä. Nurkista löytyi joskus jostain swapista ostettu kilometrimittari minkä putsailin. Yksi tinni piti tinata piirilevylle. Siihen oli jo viritelty johdonpätkää, tinasin uuden tinnin loisteputkesta. Kuvan oton jälkeen vaihdoin vielä kellon paikalleen, se kävikin jo aikaisemmin kellosepällä putsattavana. Katkaisijapanelin tekstit olisi alkujaan valkoiset, mutta kun sattui oleen Molotowin kromitusseja niin niistä tuli nyt kromatut :) Radioksi tuli Retrosoundin tekele, sitä joutuu vielä vähän hienosäätään paikalleen, kaikki liikkuu joka suuntaan toisistaan riippumatta...
    Sain höynäytettyä 11vee pojan kaveriksi ja nostettiin kojelauta paikallen :cool:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Seuraavaksi sitten lattian äänieristys. STP:tä sinnekin, pahimpiin paikkoihin kaksikin kerrosta. Matossa olikin valmiiksi paksu eriste niin sinne en enää enempää tunkenut. Paitsi takajalkatilan puolelle kardaanitunnelin päälle kun tuo ACC matot on mitä sattuu noiden kardaanitunnelien prässäysten kanssa o_O 2cm lisäsin tunnelin päälle tavaraa että sai maton istumaan... Etumaton katkaisin suosiolla tunnelin päältä, sauma jää kuitenkin konsolin alle piiloon. Aika hauska kun joissain kuvissa auto näyttää kullanväriselle.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Konsoli olikin yksi työläämpi kokonaisuus. Vaihdekepin vierestä oli kiinnike poikki ja vänkärin puolella oli pari halkeamaa. Taakse peltiä tueksi ruuveilla kiinni ja saumat liimalla umpeen. Sitten saikin miettiä mitä ulkonäölle tekee ettei korjauksetkaan paistaisi. No liimasin vinyylin pintaan. Tässä kun on takaosa irrallinen niin jää sauma hyvin sinne väliin ja edestä sitä ei näe kojelaudan alta niin kahdesta puolikkaasta tuli nätisti. Ja takaosa yhdestä palasesta. Tulipa huomattavan paljon asiallisempi mitä olisi maalamalla tullut :) Päällyosaan uutta mattamustaa ja puuviiluteippi. Kännykkäaikaa kun eletään niin lisäsin vielä pari 12 voltin pistoketta, lokeroon ja takaosaan. Saapahan tenavatkin ladata kännyköitä takapenkillä. Lokeroon vielä ohutta liimapinnalla olevaa huopaa, ei tavarat kolise sielläkään niin pahasti.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    superbird, 12345678910, A.J. ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. JoukoSeppinen

    JoukoSeppinen 1st gear

    Hämmästyttävä muutos, menestys on vaatinut paljon aikaa ja vaivaa. Mutta ehdottomasti sen arvoista, onnittelut!
     
    MJF tykkää tästä.
  16. MJF

    MJF Gearhead

    Sitten olikin rattiputken kasaus. Yläpään laakeri oli jumissa. Paikallisessa kaupassa pyörittelivät vaan päätä kun kyselin mittojen mukaan uutta. No onneksi omasta varastosta löytyi toinenkin irtaallaan, joku rattiputki oli purettuna laatikossa. Vilkunpalauttimen viikset oli poikki, siihen vaihdoin vaan uuden muoviosan, itse vilkkukatkaisia jäi vanha. Simpukan päähän tuli uudet sisuskalut niveleen. Kuvia ei näköjään oo kerennyt ottaa :) Ratti oli jo ostaissa vaihtunut Dodgen sport woodgrainiin. Jos joltain löytyis tuohon Plymouthin keskiö niin se kiinnostaisi vaikka vaihtaa.

    [​IMG]

    Takasivulasien kanssa meinasikin olla probleemaa, kuskinpuolelle on uusi AMD lasi. Sitä aikani ihmettelin ja koitin säädellä, ei halua sopia. Sitten huomasin että lasi on keskeltä tiukasti kylkipeltiä vasten, päistä reilusti rakoa o_O Viivotin lasia vasten ja puoli tuumaa rakoa päästä päähän...:confused: Piti sitten kokeeksi heti kasata ja säätää toinekin puoli orkkislasilla, helposti sopi. Ja viivotinta vasten suora lasi. En tiiä saako tuota AMD lasia nyt sopimaan, pitää vielä koittaa tehdä lisää säätövaraa, mutta alkuperäinen lasi on kyllä ostoslistalla.

    [​IMG]
    [​IMG]

    AMD tuulilasi sopi kyllä hyvin paikalleen, sen kanssa ei ollut mitään probleemaa.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Vänkärinpuolen lasit ja hilut kun sai säätöihin niin saikin jo laittaa sivupaneelit paikalleen. Alle tuli kanssa stp:tä joka paikkaan, ei oo kerennyt näköjään niistäkään kuvia ottaa :D Nyt ollaankin tässä hetkessä jo menossa, oli kuukausi etumatkaa tekemisillä.

    [​IMG]
     
    esmi, 12345678910 ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Asiallista duunailua! Tuo pyyhkijän vivuston huolto ja tiivistäminen on ihan viisas toimenpide, meidän A-korisessa vuoti vettä sisään pyyhkijän akselia pitkin koska akseli ja helat oli niin loppu. Uusia en löytänyt mutta kaveri sorvaili uuden akselin ja messinkihelat, kasasin uusilla tiivisteillä ja vuodot (siltä osin) loppui siihen. Harmi vain että ylin musta donitsi oli näemmä niin pskaa kumia että on jo silminnähden hapertunut...
     

Kerro tästä muillekin!