Meikäläisen LS moottori pohdintaa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MikkoV, 30.6.2014.

  1. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Pakko myöntää että en oo niin paljoo aiheeseen perehtynyt että täytyy puhua vain omasta käsityksestä. Beehiven hyvyys on juuri keveys ja sitä kautta pienemmällä jousijäykkyydellä pärjää kun kevyempi paketti seuraa nokan profiilia paremmin. Suuremman jousipaineen saamiseksi pitää taas kasvattaa langan paksuutta beehivessä mikä taas on pois sitten maksimi nostosta. Ameriikan jannut kyl suosittaa kovasti tuplajousia aina kun mennään yli 0,6 noston tai 230 asteiden tai 6500 kierrosten. Mikon tapauksessa kun liikutaan koko ajan rajoittimen tuntumassa niin tuplajousi on ihan must niinku Mikolta löytyykin. Nokan profiilihan on tosi määräävä millä jousella pärjää.
     
  2. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    No joo, nuo venttiilijouset. Kesäiset vennttiiliosumat tosiaan meni jakopään piikkiin. Mutta se, että johtuuko tehokäyrän hiipuminen aivan liian aikaisin venttiilien kellumisesta, vai liian pienestä pakoputkistosta, toi on sitten eri asia. Säätäjän mukaan jälkimmäisestä.

    Pakosarjat 1 3/4" primääreillä, 3" kollektoreilla. 2.5" tuplaputkisto x-putkella. Mun ksäityksen mukaan tuo alkaa ahdistaa vaparissa 600hp, remmiahdetussa? En ole kiinnittänyt asiaan aiemmin huomiota, koska voimaa oli vakioalakerralla liikaa jo muutenkin.

    Lämpömurheet, noiden kanssa pärjättiin loppukesä. Tehtiin tunnelia keulaan ja parannettiin ilmavirtausta. Ja vesiruisku syylärin eteen, litra vettä kennon pintaan aina vedon jälkeen. Noilla pärjäiltiin loppukesä, lämpöihinkin kyllä saatttoi vaikuttaa tuo joidenkin sylinterien laihalla käyminen.

    Ja ostin tuon Daviesin ewp150 sähköpumpun controllereineen. Se jäi kesällä asentamatta, mutta menee nyt kiinni.
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Venajousien mitoitus ei taida aina olla ihan helppoa. Aina ei edes matematiikka riitä (saatikka staattiset mittaukset), vaan pitää testata ihan käytännössä pyörivällä moottorilla. Katech jenkkilässä tekee näitä testeja ja ilmeisesti ihan hyvästä syystä tarjoamilleen LS-nokille.

    Allaolevassa linkissä eräs suomalainen tarina. Kannet taisivat olla ahdetusta LS7:sta peräisin, siksi niissä oli ilmeisesti raskaat teräsventtiilit. Kansien porttaajan mukaan venajousien piti riittää, mutta ei sit kait riittäneetkään. Ja se kansien porttauskaan ei sit kait mennyt ihan putkeen.

    No se on sitä motorsporttia. Harvemmin näistä kait palstoilla kukaan kirjoittaa, mutta lukekaa tuolta lisää:

    http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=24362
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    vaikee sanoa missä menee raja mutta kevyellä venakoneistolla, vakio nostimilla ja beehive jousilla LS konetta kierrätetään tunti tolkulla rajoittimeen 8200rpm. Eivät paljasta miten paljon on nokassa nostoa mutta jos 6 litranen kone antaa lähemmäs 650hv portatuilla vakio kansilla niin kyllä sen venanki pitää aika paljon aueta.
    Itse laitoin 130 seetipaineet antavat beehivet ja toivotaan toivotaan että ne toimi tulevaisuudessa about 0.624 nostolla ja rajoitin jossaki 7200. Vakiot keltaiset antoi seetipaineeksi ilmeisesti 70-80 ja niillä vedättelin yli 7000rpm ja nosto about 0.590.
     
  5. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Saattoi olla tuolla jossain aiemminkin, mutta mun jousien tarkatspeksit on tällaiset. Ihmeen hyvin muuten vaikutti viiden vuoden jälkeen olevan arvoissaan, shimmasin muistaakseni millin tiukemmaksi noita vielä kesällä.

    O.D. 1.306 inch; I.D. 0.676 inch; Max lift: 0.660 inch; Seat load: 153 lb/in @ 1.810 inch; Open load: 400 @ 1.150 inch; Rate: 379 lb/in; Coil bind: 1.100 inch
     
  6. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Kyllä mä ton kokoiseen ahdettuun moottoriin tekisin ehdottomasti isommat sarjat kun aikaa jää. LS1tech foorumilla toitotellaan vakio LS ykkösiinkin 1 7/8 sarjoja mistä mä oon kyllä eri mieltä. Duunailin omaan pataan vakiosarjojen tilalle 1 7/8 sarjat viime talvena ja kyllä alaväännön puutteen huomas heti. Toki ne sarjat mun jatko suunnitelmia palvelee sitten aikanaan paremmin. Varmaan tollaseen ylärekisterissä käyvään ahdettuun 2" primäärit vois olla sopivat jopa. Jos LS laippoja tarviit niin Mäkisen Jannelta löytyy ainakin parilla eri halkaisjalla suht sopivaan hintaan.

    https://www.facebook.com/jannesgarage
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En epäile etteikö nuo sun nykyiset jouset ole just hyvät kyseiseen käyttöön, mutta tässä kuitenkin painonvartijoidenkin suosittelema kevyempi vaihtoehto:

    Comp 26918 beehive, O.D. 1.31". seatload 125@1.8", open 367@1.15", max lift .650", coilbind 1.1", rate 372.
    Nämä asennetaan siten että sun nokan maksiminostoilla (.583/.600") ollaan tuossa 1.15" korkeudessa (.050" coil bindistä) ja samalla seetipainekin tietysti kasvaa jonnekin 140+, mutta se on tässä tapauksessa hyvä vaan.
    Venttiilikoneiston rasitukset vähenee, hydraulinostimet toimii paremmin ja kestää huudattaa entistä enemmän!
     
  8. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Pitää perehtyä hiukan tuohon jousiasiaan, budjetti on vähän tiukilla tämän osalta, mutta tutkitaan.

    Liittyen aiheeseen pakosarjat ja budjetti on tiukilla. Rakentelen parasta aikaa kadulle -70 Chargeria. 6.1 Hemikoneella, joka ei 425hp tehoillaan ja aika liki LS3 konespekseillään heitä mihinkään kauhean kaus LS3 koneesta. Saatavilla on jokusia konversiopakosarjoja moiseen swappiin, 1 7/8" liki kaikki käyttävät noissakin, olin hiukan eri mieltä ja hommasin 1 3/4" sarjat. Pääasiallinen syy oli sama kuin Vilenin Sulolla. Mutta oikeasti realistisesti uskon olevan sopivammat vakiokoneeseen.

    Camaroni ollessa vielä vaparina, keskialue parani selkeästi kun putkisto vaihtui 2x3" -> 2x 2.5".
     
  9. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Vähän samanlainen Vileeni itekkin. Kikkailin isolohkon 1 7/8 sarjoista ja irtolaipoista halvalla LS ykösen jatkoks pakosarjat ja veikkaan että aika rajusti on isot katukäyttöön. 3,5" kollektorit vielä. . . Onneks tuo LS3 siintää silmissä joskus tulevaisuudessa niin ei tarvii pakosarjaa muuttaa myöhemmin. Oon kyl samaa mieltä sun kanssa et 1 3/4 toimii kadulla paremmin. Manuaalin kanssa sitä vielä osaa arvostaa enemmän.
     
  10. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Noihin suuttimien ongelmiin kannattaa suhtautua vakavuudella, onko vika tukkoisuudessa? Vai onko suuttimien ominaisuus?
    Ainakin 1600cc suuttimissa on ominaisuus, ja osittain myös 2000cc suuttimissa.
    Kun suuttimet/bensa lämpenee, alkaa ongelmat.

    Itse käytän sylinterikohtaista EGT mittausta hälytyksellä.
     

Kerro tästä muillekin!