Mekaaninen ahdin pyörimään ketjulla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Capri2000GT, 21.5.2008.

  1. gto69

    gto69 Gearhead

    Mulla on moniurahihnapyöräaihiot (onpas pitkä sana) ahtimeen, kampiakseliin ja vielä "valmis" kiristin. 6-uraisia.
    Toinen vaihtoehto on käyttää jakopään hihnaa ja esim fiat tc hihnapyöriä. Ei ainakaan luista. Mutta sitten pitää olla pop-off venttilli jos kone yskii takaisin. Moniurahihna antaa vähän periksi yskäisyn tullessa.
     
  2. jaketin

    jaketin Gearhead

    hulluuden ja nerouden raja on veteen piirretty :poff:
     
  3. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Tuosta tuommoinen hydraulipumppu vanteeseen:

    [​IMG]

    Ja sillä ahdin pyörimään. HUOM: Ei minkäänlaisia tehohäviöitä jos laittaa päähän josta auto ei vedä!

    tämäkin on aika pirullisen nerokas, turbo navassa:

    [​IMG]
     
  4. Tommonenkin vois olla hyvä ja halpa mekaanisesti toimiva ahdin, että jokaisella matkustajalla olis säkkipillit, joista menis letku kaasareille ja tarpeen tullen vois puristella sitä säkkiä kainalossa. Koko ajan pitäis tietty puhaltaa, että olis mistä puristella. Kolmella matkustajalla se olis sitten triplaturbosäkkikone. Toimii...
     
  5. Pb

    Pb 1st gear

    Niin ja reisien välissä vois olla vielä sepän palje ja sitä kun lähentäjä-/loitantajalihasten avulla pirusti vatkaisi niin ei hönkä loppuisi kesken ohituksen vaikka ponteva puhaltaminen säkkipilliin olisi alkanut pyörryttää. Tehoa saisi lisää kun laittaisi säkkipillit molempiin kainaloihin ja niitä tiputanssin tahtiin pumppaisi.
     
  6. kole

    kole 3rd gear

    Vi..u kun työ ootta pöljiä :rotfl: :rotfl:
    En olis kyllä uskonut näin turpoukkona tätä, että miten helppoa on tuon ahtimen kanssa :poff: Mutta Kyllä tuo aspenin moottorisahaturbohomma olis kyllä aika lähellä täydellistä toteutusta 8)
     
  7. Capri2000GT

    Capri2000GT 1st gear

    Nojoo, kaikenmoisia vastauksia on tullut..
    Soittelin tänään kettinki liikkeeseen ja siellä ei osattu sanoa max nopeutta tommoselle teollisuus 1/2 tuuman ketjulle.
    Mikäli kammen päähän tulevan rattaan halkaisija olis esim 16cm, niin ketjulla olisi huippukierroksilla nopeutta 135km/h. Mun mielestä ei vaikuta mitenkään mahdottoman kovalta vauhdilta?

    Kyllähän tommonen kettinki vilistää melkoista nopeutta esim pikkupyöräises mopedis, joka menee reilua sataa, eikä kukaan mieti ketjun kestoa. Taikka moottoripyörä, joka menee 300km/h.. Eikä niissäkään ole käsittääkseni öljyssä uiva ketju? :odroll:

    Jakopäänketju olisi varmasti paras, mutta mistä saa siihen sopivat rattaat 3,2:1 suhteella?

    Moottorisahan ketjuhan olisi käyttöön oikein hyvä, sillä sittenhän vois tehä polttopuitakin siinä samalla :poff:
    :poff: :poff:
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ei tartte siirtyä toiseen vuoroon kun toi sorvi sattuu seisomaan mun tallissa :odroll:
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Onhan niitä Buickin V6:siakin käytetty ahtimen (vai oliko turbo?) pyörittämiseen. Buick Muscle Cars -kirjassa on kuva veneestä jossa on V6 moottori mättämässä ilmaa siihen varsinaiseen veneen propelinpyörittämiseen tarkoitettuun voimamoottoriin.
     
  10. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    moottoripyörän o-rengasketju, ei tarvii voitelua
     
  11. fossiili

    fossiili Gearhead

    Mikäs siältä pilkottaa:
    [​IMG]
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jumankauta, ketjuvetoinen ProoSharkkeri!

    Enpä ole moiseen koskaan törmänny.
     
  13. jublomb

    jublomb 1st gear

    OLEN SANATON :eek: ...
     
  14. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Siellä on siis ketjun jälkeen hammaspyörävälitys jolla lisätään ahtimen kierroksia! Tuossa se ketju saattaa kestääkin kun siltä ei pyydetä niin paljoa.
     
  15. BRC1

    BRC1 Gearhead

    No siinähän se on! Onko tuolla alapuolella sitten se homelite ?
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Roosarkkeriakin täytyyy pyörittää vinhasti ensiöakselilta, suurinpiirtein samoja lukemia kun tollasta Eatoniakin. Siipihän siellä pyöriii sitten luokkaa 50000-60000 rpm.
    Eli voishan se toimiakin ketjulla? Kuitenkin lähtisin ihmetteleen jotain toista vaihtoehtoo, ei voi mielestäni välttyä esim. koneistuksilta oli vetotyyli mikä tahansa. Moniuraa lähtisin miettimään, niitäkin pyöriä voi ostaa esim. purkaamoilta tai sitten "otat vastaan" jonkun leimaamattoman laitteen jossa on sellaisia hihnapyöriä ja koneistelet niihin sopivat keskiöt.

    Hakusella löytyy täältäkin mitoitus moniurapyörille, jos niitä alkaa ite tekeen... :odroll:
     
  17. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Joo, mutta kun katsot tarkkaan alempaa ketjupyörää, se pilkottaa sieltä ehkä hiukan, ei tuo ylempi ole paljon sitä pienempi...sitävastoin roosarkkerin sivuilla on kuva (hieman epäselvä) tuosta hammasvälityksestä niin siellä välitys on ehkä noin nelinkertainen...kierrokset otetaan sitten sieltä!
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Okei, jos ei halua pyörittää niin ei sitten? Yleisesti kuitenkin käytetään suurempia nopeuksia siivelle mitä pelkkä hammaspyörien välitys eli yli 4 kertaa kampiakselin nopeus. Tai mistä minä tierän?
    Silti tekis mieli sanoa että onnistuu se ketjullakin ahtimen pyöritys mutta melko huono vaihtoehto se on...

    Minkäslaiset on muuten moniurahihnan laskennalliset kriittiset nopeudet, nekin varmaan ylittyy jossain 10000rpm pyörivässä koneessa?
     
  19. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Ihan heti ei löytynyt hyllystä moniurahihnan arvoja, mutta maksimi leveys taitaa olla 40 mm. Mututuntumalla vois aatella että se kestää kierroksia 10000 ja ylikin, mutta tehonsiirtokyky ei ole kovin suuri, hihnakin on vain muutaman millin paksu. Senkös takia ahtimissa käytetään niitä leveitä hammashihnoja??
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    :eek: 40mm :eek:

    meitin ukon sorvis on 600mm levijä moni urahihna ja karan nopeus on maksimissaan 25000kier./min -------contitekilta noita hihnoja voi kysyä. sil on suomen suurin valikoima!!
     

Kerro tästä muillekin!