Mekaaninen rolleri ja öljynkierto (BBF 429/460)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 302TT, 15.3.2009.

  1. 302TT

    302TT 1st gear

    Mikäs se nyt on sitten perimmäinen syy, että mekaanisilla rullanostimilla pitää rajoittaa öljynkiertoa?
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Varmaan riippuu vähän nostimista ja moottorista mitä pitäää rajoittaa ja missäkin. Joissain moteissa voi isoilla nostoilla oljykanavaa paljastua enempi kun oils suotavaa ja paineet pääsee karkaamaan. Mut noi on siis tapaus/nostaja/moottorikohtasia. Sinänsähän ite mekaaninen nostaja ei sitä pineistettua öljyä tarvitse lainkaan, vaan toimii kyllä valuma/roiskevoitelulla.
     
  3. Mexico65

    Mexico65 1st gear

    Re: Mekaaninen rolleri ja öljynkierto

    Kysymys tulee asetta muotoon.

    Mikäs on perimmäinen syy, että mekaanisilla (rulla)nostimilla voidaan rajoittaa nostajille tulevan öljyn kiertoa?

    Vastaus; kun ei tarvita öljynpainetta hydraulinostimille vaan ainoastaan voitelu nostajalle ja työntötankojen kautta venttiilikoneistolle.
    Näin saadaan taattua parempi voitelu koneen kriittiselle alueelle, eli kampiakselin- ja kiertokankien laakereiden voitelulle.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Lisäks toi rulla ei tarvi kummostakaan voitelua laakerilleen eikä nokan ja nostajan väliin.
     
  5. wj

    wj Gearhead

    BBF tapauksissa lohkoon koneistetaan pronssiholkit. Näillä nostetaan hieman öljykanavan reikiä. Muutten paine karkaa alakertaan.
    On kumminkin olemassa pari nostajamallia jotka eivät tätä muutosta vaadi.

    Näin:
    [​IMG]
     
  6. 302TT

    302TT 1st gear

  7. wj

    wj Gearhead

    Tuossa lohkossa Cranen pro series nostajat .8 nostolla menevät ohi ilman muutoksia. Muista ei ole kokemusta.
     
  8. Mexico65

    Mexico65 1st gear

    Välttämättä ei tarvitse tehdä mitään muutoksia noille nostajille. Vanhat nostajat pois ja uudet tilalle tyyliin. Välyksen tarkastus!

    Mutta kaikenlaista voi askarrella myös öljynkierron puolella, joka ei ole välttämätöntä ainakaan normaali käytössä olevalle koneelle jolla joskus käydään vähän radallakin ajamassa. Kilpa koneet on eriasia, tässä tarkoitan lähinnä rata-autojen voimanlähteitä joilla ajetaan jopa useita tunteja läpät auki. Varttimailikoneet käy niin vähän aikaa, yleensä täyskaasulla vajaat 20s, että ne voi voidella vaikka tippakannulla. :lol:

    Minulla on nuo CC:n mek.rulla nostimet ihan rauta rei’issä, ainoa muutos on öljynkierrossa rajoitin niin, että pääöljy menee ensin kampiakselille ja sen jälkeen rajoittajan kautta vasta nostajille.
     
  9. 302TT

    302TT 1st gear

    Sinällään tässä ei nyt olla mitään tolkuttoman sikakireää mottia tekemässä ja olisi hyvä säilyttään jonkinlaista ajomukavuutta kaupunkikruisailussakin. Stalli olisi tarkoitus pitää melko matalana. Laahurikepilläkin varmasti pärjäisi, mutta toisaalta rullanokalla saisi vähän paremman hyötysuhteen ja herkkyyttä.

    Tuossa muutamia speksejä motista:
    - 429 lohkoon 460 kampura + 0.060 Probe takomännät
    - Kevyesti portatut Cobra Jet rautakannet, rullavipat
    - em. paketilla ruttu asettuu jonnekin vajaan 11:1 paikkeille
    - todennäköisesti lyhyet peltisarjat
    - imusarja ja kaasari vielä auki

    Koneen persiiseen tulee C6 ja stalli olis tarkoitus pitää aika alhaisena, max. 2200...2500rpm. Perävälitykseksi tulee jäämään 3.25. Eli jollain ns. "sukkahousunokalla" pitäisi pärjätä. Toisaalta koneessa on ruttua sen verran, että tiukempi nokka tekisi varmasti höpöä.

    Tuossa muutamia, mitä on tullut harkittua (ja noista myös vastaavia hydr. laahureita):

    Xtreme Energy XR274 R-10
    http://www.compperformancegroupstores.c ... ode=FMRCXE

    Magnum 280A-R10
    http://www.compperformancegroupstores.c ... Code=FMRCM
     

Kerro tästä muillekin!