Mekaaninen rullanokka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja VesaR, 1.2.2007.

  1. VesaR

    VesaR 1st gear

    0.200 144 105
    0.300 210 138
    0.400 266 165
    0.500 310 189
    0.600 345 207
    0.700 360 218
    0.800 360 223

    Tollaset kannet, lienee niin että pakopuoli määrää maksimitehot mitä tosta saa irti porttaamatta? Paljonkohan maksimit siis suunnilleen on?

    Minkäköhänlainen rullanokka tohon olisi paras? 256/256 .580/.580 114 on tarjolla laahurina vakiokokoonpanoon...
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei pakopuolen virtaus määrää maksimitehoa, eikä muuten imupuolenkaan. Se kama tulee sylinteristä helpommin ulos kuin menee sinne sisään, joten pakopuoli ei oo ihan niin oleellinen. Sen vaikutus on pienempi kuin imupuolen, ja vaikkapa Pro Stock koneissa käytetään ihan tarkotuksella varsin pientä pako/imu virtaussuhdetta. Mutta toi nokka riippuu aika monestakin jutusta, millaset palotilat, paljonko puristuksia, minkä kokoinen motti ja venttiilit, mitä polttoainetta mm. Jos heittäis oletuksena, että olis pumppubensa motti ja ruttua joku 11 ja ehkä vähän ylikin ja tilavuutta 450-500, niin väittäisin, että .050 asteita sais olla jossain 280 tienoilla ja nostoa ehkä jossain 0.7-0.75 tienoilla, ehkä enempikin. siis maksimitehoon. Maksimikeskiarvotehoon voi olla jotain muutakin, ja sitten jos ruvetaan ajattelemaan paljonko on valmis suorituskyvystä tinkimään osakeston lisäämiseks, niin homma ei ainakaan helpotu. Nokassa saa mun kokemuksieni mukaan tulla alaspäin aika reippaastikin ilman, että tehot tulee alas niin kauheesti. Tehoero "allout" motin ja "aja minne vaan" motin välillä ei välttämättä oo niin kauheen dramaattinen jos se jälkimmäinen on tehty ensimmäisestä.
     
  3. VesaR

    VesaR 1st gear

    Muuten täsmäsi mutta 10.1:1 vaan ruttua, 1.8 rullavipat, tilavuutta on paljon...ja 2.300/1.880
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ruttuu kohtuu vähän, ei ehkä enää vastaa kauheen hyvin järjettömän isoihin nokkiin. Toisaalta jos tilavuutta on paljon, ni se kyllä parantaa tota asteiden sietämistä, et ei tosta ehkä kauheesti kannattais pakkia ottaa jos nimenomaan huipputehoa haetaan.
     
  5. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Ensin mielikuva tehontarve alueesta ja sitten osia hankkimaan. Puristukset jo tiedossa sekä vipusuhde,puristuksien puolesta voi käyttää nokan kulmien asteina(lobe center) 110 tai alle sekä yhteinen aukioloaika (overlap)40 asteen paikkeilla huomioitava mahd nakuttaminen eli okt tarve.nämä huomioiden nokan astelukujen kanssa saa hyvän valinnan aikaiseksi,paljon yhteistä aukioloaikaa jolloin alipaineet koneessa huononee ja toimintaa tapahtuu vasta yläkierroksilla iso kaasari ja korkea imusarja niin esim crane 290/300, ei vastaa kaasuun heti valoista lähtiessä kaupungilla.Lunatilla Tai Isky camsilla on vaihtoehtoja hyvin joissa lobe center on pienempi cranella paljon samoja lukuja.
    Millaisessa käytössä motti tulee olemaan niin kysyjä ei kertonut mutta lopuksi täytyy suunnitella myös pakosarjojen tarve eli kaikki on mietittävä pariin kertaan ja huolellisesti.
    Tämä oli minun näkemys toisella jotain muuta.
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jos maximitehoja haetaan, niin tollanen nokka vaikuttais aivan liian kesyltä ainakin omien kokemuksieni mukaan. Mut aika harva hakee, useimmat tekee kompromisseja. Toisaalta, ainahan sitä voi olla kaks nokkaa....
     
  7. Tami3

    Tami3 1st gear

    Onko noi mitattu 28inH2o vai 30inH20.siitähän sen maxin pystyt laskeen ja millä kierrosluvulla sen saat pihalle.Ja volumetrisen hyötysuhteen.Jos yli 100% hyvä jos yli 130%melkeinpä laskuvirhe.Katumotti kait kysees.venttiilien koon mukaan niiden hyötysuhteen.Näet siitä hiukan suuntaa paljonko vois saada parannettua.Ja sitte yhteys johonkin asiaan vihkiytyneeseen pajaan nii nehän noilla virtaus/koneen tiedoilla simuloi eri nokka-akseli vaihtoehtoja.
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä oon vähän eri mieltä noista laskennoista. Toi on teoriassa niin, että tarvitse x määrän poltettua polttoainetta, että saat tuotettua y määrän tehoa, ja sen polttoaineen tehokkaaseen polttamiseen tarvitset vähintään z määrän ilmaa. Eli se on se minimivaatimus mitä ilamn toi yhtälö ei toteudu. Mutta niin päin se yhtälö ei toimi, että sulla on z määrä virtausta niin tulee automaattisesti y määrä tehoa. Virtaus on vain yksi tekijä, on paljon muitakin tekijöitä.
     
  9. Tami3

    Tami3 1st gear

    Joo siinä oot oikeessa,ei se oo selvää että sulla on sen verran tehoa automaattisesti mitä kannet virtaa.Mutta tosta on hyvä arvioida mikä se maxpotentiaali vois olla jos kaikki on kohdillaan.Venttiiliajotus,puristus yms...
     
  10. Fordvessa

    Fordvessa Gearhead

    Tilaa siihen vaikka LSM:ltä custom nokka missä on muutettu sytkäjärjestys, kaverin koneessa on tommonen .050" asteilla 278/284 ja nostoa nostoa about .735". Sen kansissa on virtaukset suunnilleen samaa luokkaa kun noissa sun kansissa ja tehoa tais tulla dynossa 740 hp pumppubensalla ja 468 cid. Puristuksia tais kyllä olla 11.5.
     

Kerro tästä muillekin!