Mekaanisen bensapumpun korvaaminen sähköisellä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja generalo, 31.1.2016.

  1. generalo

    generalo Gearhead

    Projektina Mercury, jossa 292 y-block. Ostettaessa oli jo korvattu alkuperäinen mekaaninen pumppu jollain muovikuorisella kiinasähköpumpulla, ilman paineenrajoitinta. Lohkon kylkeen pumpun paikalle isketty pulteilla alumiinilätkä. Kone vakio, eikä aikomustakaan virittää.

    Tuntus kuitenkin auto käyvän nyt turhan rikkaalla, arvelin että osasyy olisi juurikin tuo paineenrajoittimen puuttuminen. Minkäslainen paineenrajoitin tähän olisi hyvä, Malpassi? Mihis lukemiin ne paineet sitten säädetään? Ebayssa olisi tämmöstä pakettia tarjolla, oisko ok? http://www.ebay.de/itm/Facet-Silver-Top ... XQzopRFpY5

    Meinasin samalla, että korvaisin tuon bensapumpun vähän laadukkaammalla, josko tuo Facet olisi kunnollinen? Ei kiinnostaisi jäädä tielle jonkun paskan kiinapumpun vuoksi.

    Kaasarin korjaussetti minulla onkin jo ostettuna, sen asentelen tässä lähipäivinä.

    Tässä pari kuvaa kaasarista. Konehuone on minun osalta vielä koskematon, joten ei ole nuo kummalliset vivustoviritykset ja muut nippusidepatentit minun käsialaa :D

    Kaasari on tämmönen alkuperäinen kaksikurkkuinen, mie tästä sen ihmeemmin tiiä... Linkeissä pari kuvaa
    http://aijaa.com/tT0wtP
    http://aijaa.com/QECBAq



    Niin tietysti jos jollain olisi myydä käypäsiä pumppu-paineenrajoitin yms. kamoja, niin voi tarjota...
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

  3. generalo

    generalo Gearhead

    Kappas, ja vielä ihan järkevän hintainenkin. Kiitoksia! Pitääkös bensanpaineen mittaamiseen olla ihan hommaan tarkoitettu oma mittarinsa, vai onko tähän olemassa jotain nuukailupatenttia? Näköjään olisi myynnissä hommaan tarkoitettua mittaria viiteenkymppiin, mutta kun käyttäisin sitä kuitenkin vain kerran...
     
  4. PauliR

    PauliR 3rd gear

  5. generalo

    generalo Gearhead

    Kappas, olen pyörinyt ihan väärissä nettikaupoissa! :D Kiitos! Josko alkas näillä tiedoilla hommat etenemään. Ja vielä yksi kysymys... Eli bensapumpun perään laitan tuon mittarin kiinni, sitten virrat päälle ja mittari näyttää tuloksen? Mittarin näyttäessä haluttua lukemaa, mittari pois ja letku kaasariin?

    Niin ja toinen kysymys vielä. Ei liene kovin viisasta, että pumppu pyörii koko ajan kun virrat on päällä. Josko modailisi ruiskupumpun releestä käypäsen ohjauksen, mutta miten? Esim. edellisessä kolomoskoppa-kolffissa avaimesta kun käänsi virrat päälle, pumppu surautti paineet linjaan ja sitten sammui, ja käynnistyi uudestaan kun täräytti auton käyntiin.
     
  6. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

  7. generalo

    generalo Gearhead

    Sivustolla näköjään muitakin piilo-ooppelisteja, linkistä ja nimimerkistä päätellen :lol: Nimim. B Kadetti mökillä jemmassa, odottelemassa kesää ja kilometrejä...

    Meikäläisen tietämys sakemannikieleen on meleko vähäistä. Oikaskkeepa, jos pieleen menee:

    30 = Plus 12 Volt direkt Batterie Klemme 30 = Suora virta akun plussasta.
    15 = Plus 12 Volt über Zündung Klemme 15 = 12 v sytytysvirran ollessa kytkettynä (eli puolan plussasta johto)
    1 = Zündspule Klemme 1 ( oder DZM ) = Puolan -
    50 = Anlasser Klemme 50 = +12 v startattessa (vaikka solenoidilta tai virtalukolta)
    87b = Kabel zur Benzinpumpe = Bensapumpulle +
    31 = Masse-Karrosserie = Maihin

    Näin niinkun muutaman kaljan juoneena pääteltyä... Tarkastelen asiaa uudestaan kaljahuurujen poistuttua lantusta.

    Kommodorin linkistä päättelinkin, että reksasta, senaattorista tai monzasta löytyy kyseinen rele. Ilmeisesti muistakin cihhi-ooppeleista? :)
     
  8. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Miksi mittari pitäisi ottaa pois? http://www.oreillyauto.com/site/c/detai ... &ppt=C2429
    Laitat jonkun tollasen, niin mittari voi olla koko ajan siinä. Näin voit nähdä ja säätää bensan painetta koska vaan.
     
  9. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Voi sen mittarin laittaa suoraan siihen reguunkin ja jättää siihen.

    [​IMG] kuva klikkaamalla isommaks
     
  10. Make.S

    Make.S Gearhead

    Niin minä oon tehnyt.
     
  11. Commodåren

    Commodåren 2nd gear


    Eiköhän tuo käännös mennyt juuri niin kuin pitikin. :) Rele löytyy Senun, Monzan ja Rekun/Vauxhall Carltonin lisäksi Mantasta, alkaen n vm -83(jos oikein muistan) kun L-Jetronic korvattiin LE:llä. Saattaa myös olla että muidenkin Boschin ruiskulla varustettujen automerkkien releet käyvät, mutta siitä minulla ei ole minkäänlaista tietoa.
     
  12. generalo

    generalo Gearhead

    Laitoin yllä mainitun regun ja mittarin tilaukseen. Luin vaan freetechnicsin sivuilta, että ainakaan heidän mittaria ei kannata jättää paikalleen, saattaa hajota tärinästä (ainakin ilman nestevaimennusta olevat). Tiiä häntä sitten, itse tykkään olla huolellinen näissä bensalinja-asioissa :oops: Kätevähän se kyllä olisi jättää paikalleen, näkee että onko esim. vjenajabensa tukkinut suodattimet :lol:
     
  13. LPV

    LPV 3rd gear

    Tietenkin on myös mahdollista ostaa tuohon Y-blockiin ihan normaali mekaaninen bensapumppu... Jos mä oikein Googlasin ja tämä; http://www.ebay.com/itm/FUEL-PUMP-FORD- ... 1517468200
    on Y-blockin pumppu, löytyy sellainen myös UsPartsin hyllystä ja nettisivuilta, numerolla CARM4008... Hinta Suomessa/Partsissa n. €60,-
    Kannattaa varmasti soittaa ja varmistaa, että on oikea tyyppi.
     
  14. peltsi

    peltsi Gearhead

    Lainataas topiccii...

    Voiko noita ruiskumoottoreille tarkoitettuja sähköisiä bensapumppuja käyttää kaasarimoottorille jos laittaa säätimen ja paluuletkun tankkiin?

    Mitä haittoja siitä on jos ei tuo säädintä kaasarin viereen vaan jättää sen lähelle bensapumppua ja tankkia jolloin kaasarille tulis vain yksi letku. paluuletku tekis lyhyen lenkin takas tankkiin. Näitä harvemmin näkyy ja onko siihen joku syy?
     
  15. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    No helpompi säätää paineet ku ei oo auton alla. Ei kai sille periaatteessa muuta syytä ole. Ehkä saattaa vaikuttaa pumpun rasitukseen onko se heti siinä vai konehuoneessa mutta tää on mutua.

    Ruiskulle olevat bensapumput työntää niin paljo soppaa enempi ja kovemmalla paineella ettei ne toimi kaasarilla. Esim itellä 3,4 baria vähän viritetyssä 8-pisteruutta SBF:ssä vrt kaasarin 0,5-0,7 baria.
     
  16. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kyllä ruisku pumppua voi kaasarilla käyttää ja lähes kaikissa kaasari turboissa käytetäänkin. Säädin sen paineen määrää, ylimääräinen kiertää takaisin tankkiin.

    Syy siihen miksi säädin on yleensä konetilassa on uskoakseni se, että sillä poistetaan linjastojen virtausvastuksien vaikutus paineeseen (ja rajummissa laitteissa myös g-voimien).
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mä oon pelastanu monta ruiskumottia kaasaroimalla ne :lol: , ja aina olen käyttäny alkuperäistä ruiskun pumppua ja luonnollisesti alkuperäistä paluulinjaa paineensäätimen jatkeena.

    Säätimen laittaminen tankin viereen kuulostaa ihan hyvälle idealle kun ei ole valmista paluulinjaa, yksinkertainen on kaunista.
    Tällaisessa tapauksessahan polttoaine tulee sitten matalapaineisena takaa asti mutta tuskin se tuottoa pudottaa haittaavasti.
     
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    Juu tää tulis 650hv koneeseen ja jos esim boschin 044 pumppu riittää ruiskupelissä nippanappa tuohon niin vois kuvitella että kaasaripelissä se riittää hyvinki noihin lukemiin.

    Kaasuja varten toinen pumppu rinnalle ja samalla saa toimintavarmuutta :)

    Mun muistaakseni joku täällä olis sanonu että Corvettessa olis ollu tuollainen yhden letkun versio eli pumpun jälkeen säädin ja paluu heti takas tankkiin ja yks letku konehuoneeseen.
    Veneessä mulla on ruisku kokonaan ilman paluuletkua ja bensaa jäähdytetään lämmönvaihtimella.
     
  19. generalo

    generalo Gearhead

    Omalta kohdaltani vielä kiitos auttajille! Nyt pelaa merkurin soppapuoli. Laitoin säätimen paikalleen ja kaasarin putsattuna korjaussarjan kanssa (tosin vieläkin käy rikkaalla, mutta uskoisin syyn löytyvän automaattiryypyn säädöistä).

    Niin ja kyselin alkuperäistäkin pumppua parista kotimaisesta nettikaupasta, hinnat oli siinä 100-200e. Arvelin sitten säädintä hyödyntäen käyttää jo tuota olemassa olevaa sähköpumppua. Autolla muutenkin tulee ajeltua suht harvakseltaan, saapi päräytellä sitten sähköpumpulla kuivan kaasarin märäksi, välttyisi turhalta starttailulta ja bensahuikalta.
     
  20. T.

    T. 3rd gear

    Jatketaas tähän; Onko mitä haittaa jos asentaa bensapainesäätimen imusarjaan kiinni? Pitääkö olla värinäkumeja tms? Siinä olisi kaasarin vieressä imusarjassa sopivasti turhia kierteitä joihin saisi telineen pultattua. Vai pitäisikö asentaa mieluummin koriin kiinni? Konehuoneeseen tulee kumminkin niin saan imusarjan paineen lyhyellä letkulla säätimeen.
     

Kerro tästä muillekin!