MEL (käyttäjät/harrastajat/virittäjät)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Velh0, 9.12.2020.

  1. Velh0

    Velh0 2nd gear

    Mitenhän meitin maa perällä onnistuis tällänen homma?


    430 and 462 Stroker Crank- brand new
    Post Thu 10. Jul 2014, 07:51

    Calling all 430 and 462 owners who want a bit more umpf in your ride...I have a brand new Ford 460 Eagle cast crankshaft, 4.5" stroke, that has been machined to fit a 430-462 MEL block. This makes the 430 into 485 cubes (without any boring) or a 462 into 495 cubes. Boring to 0.030 over adds about 15 cubic inches to each. The crank is currently resting in a 462 block...the crank throws easily clear the block and the cam, and with the Scat H-beams the rods clear the pan rail and bottom of the bore without clearancing!

    I have about $550 in the crank and machining...asking $375 plus shipping, which is going to be $55-70 depending on where you are. You can pick up in Indianapolis if you are close. You can email me at sjp@palmaarch.com. I do have photos, just have not put them on my computer yet, will be able to send next week.

    This crank will require new rods and pistons...you use 6.7" BBC rods and your piston maker of choice: Diamond, KB, Ross, Arias, J&E, etc. I know Ross & Arias have recently made pistons for the MEL engine, so you will probably get better service from them. I am using Scat 6.7 H-beam rods and Arias pistons. You can either internally balance or use a 460 Ford crank dampner. The crank snout is nice and long for plenty of accessory pulleys. The rear of the crank has been turned to the 430/462 rope seal or you can adapt the 460 rubber seal.
     
  2. Tuskin tuo on maaperästä kiinni, mutta Suomessa noi koneistushommat maksaa hiukan eri tavalla kuin tuolla puolla Rapakkoa.
     
    Velh0 tykkää tästä.
  3. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Vakio osista saa, jonkin verran selkoa "1950-65 Ford Products Interchange Manual" kirjasta.
     
  4. xp

    xp Gearhead

  5. Etteipä olisi tämä:

     
  6. xp

    xp Gearhead

  7. Tuolla oli mun ideakin:

    i have a 1960 T-Bird i put a 430 in. I am in the process of installing 427 Ford intake and exhaust valves. The intakes are the 2.19 hollow Ford valves and the exhaust are stock 430 size ,(1.75) , but are the sodium filled 427 variety. also had Oregon cam grinders regrind the cam to 428 CJ specs(NOT super CJ). I also cleaned-up the intake and exhaust ports at the valve bowls.
     
  8. exchevelle

    exchevelle Gearhead

  9. Kun kyseessä on rodi ja jos se alkuperäinen 4-kurkkuisen imusarja tuntuu tylsltä, niin voi siinäkin kikkailla esim. tällaisella:

    [​IMG]
     
  10. Velh0

    Velh0 2nd gear

    Täähän näyttääkin mielenkiitoselle täytyy laittaa korvan taa
     
  11. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Velh0 tykkää tästä.
  12. tapsah

    tapsah 2nd gear

    alunperin palotila on lohkossa..
     
  13. Velh0

    Velh0 2nd gear

  14. Tosta tuli mieleen, että missä kunnossa se Velh0n pata on? Oletko vielä purkanut sitä?
     
  15. Velh0

    Velh0 2nd gear

    Myyjän mukaan huilinut noin 90luvulta tällä hetkellä vasta kannet irti ja ö-pohja pitäis alkaa täs parin viikon sisään tutkimaan tarkemmin mitä on syönyt jumissa ainaki on:(
     
  16. Sitten voi tulla tarvetta Hupelin linkkaamille "Thunderbird" -männille.

    Thuderbirdista tuli mieleen, että minusta se linkkaamani Thuderbird-virittäjän resepti kuulosti aika hyvältä, eli 427:n venttiilit ja "428CJ" -customnokka. Vilkuilin, että olisko Rockautossa ollut niitä venttiilejä, mutta ei tarttunut silmään. Sen sijaan näin tuli tämmöinen kaksikko vastaan: MELLING 466224 -venttiilinjouset ja siihen MELLING 475084 -retainerit. Niitä tarjottiin ainakin siihen 427:aan ja minusta mutulla voisi olla aika oikeat?
     
  17. Velh0

    Velh0 2nd gear

    Juu tarkotus olis aikalailla rakentaakki uusilla osilla koko kasa ja kyllähän näillä komponenteillä saadaan jo ihan mielenkiintonen laitos aikaseks. Mutta täytyy sanoo tähän väliin et paljon on ollut apua tähän saakka teistä kaikista kiitos yksinään kun yrittää lueskella ja selvitellä näitä juttuja niin tuntuu ettei saa mistään selkoo ja koko aika joku asia muuttuu toiseks. Mutta tässähän se nähään et kyllä se useempi käsi, silmä ja aivopari on vaan hyödyks:)
     
  18. LPV

    LPV 3rd gear

    Oikeastaan palotila on männän päällä, kuten Chewyn "W" isolohkossa myös. Tuosta syystä Kaase teki tuohon EM koneeseensa erityisen monimutkaiset "kannentiivisteet"... Joilla siis koko palotila ja venttiilit saatiin alkuperäisten kansien alapuolelle ja virtaukset paremmiksi.
     
  19. tapsah

    tapsah 2nd gear

    ^just just, aina löytyy joku tietää...huoh..
     
  20. Selailin Fordin omaa 60-luvun HiPerfParts -läpyskää. Siellä on hyvin alkuperäiset 428CJ speksit:

    [​IMG]
    Ja drag racing ohjeet:

    [​IMG]
    Niinpä uskoisin, että Rockauton ns. 427:n vakiojouset on ihan riittävät, eli MELLING VS280.
     
    Velh0 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!