Mercruiser kysymys ?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja piiparinen, 26.1.2014.

  1. piiparinen

    piiparinen 3rd gear

    Kaverin ämerikän veneessä on 3,7L Mercruiser suora 4 pyttyinen motti, jonka nokka-akselissa ei ole irtolaakeri rinkuloita ollenkaan.Nokka liukuu viidestä kohtaa lohkossa.Eli,mikä idea tässä on ? Onko lohkon liukupinnat´(tarkoitan laakerointi kohtia) kovemmat kuin nokan vastaavat ? Jos nokka tekee jäljet lohkoon,silloinhan koko lohko menee vaihtoon ? vai kuinka...
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Onhan tota rakennetta muissakin koneissa, ettei ole ns. laakereita nokalle. Rasitus kuitenkin nokalla kohtuullisen pieni joten on todettu ettei erillisiä laakereita tarvita kun vaurion riski on minimaalinen.
    Sinänsähän valurautanen "laakeri" on tosi hyvä kun valurauta on huokosta materiaalia ja näin ollen täynnä pieniä voitelutaskuja turvaamassa voitelua.
    Eipä monessa alumiinikannessakaan ole varsinaisia laakeriholkkeja vaan nokka pyörii suoraan alumiinissa ja hyvin menestyvät satoja tuhansia kilometrejä.

    Se on kyllä totta että jos paha vaurio käy nokan voitelussa(vaikkapa ajetaan ilman öljyä) niin ploki menee sitä myöten sököksi. Useasti vaan männät ja kampuran laakerit jyrähtävät ensin kiinni joten pitkälle ilman öljyä ei kuitenkaan pääse...
     
  3. VooDoo

    VooDoo 3rd gear

    Ko motissa on alumiininen lohko. Ja kyllä, ei ole erillisiä nokan laakereita.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    ^Yhtäkaikki, alumiinikannessakin ne nokat monessa vehkeessä pyörii ilman laakeriholkkeja.
     

Kerro tästä muillekin!