Mercury 1959 ja ohjauksen raju välys!

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja EVO X, 3.4.2011.

  1. EVO X

    EVO X Gearhead

    Tollanen -59 Montclair on tuossa työn alla ja viime kesän ajelujen housupyykkivuoren jälkeen tuo ohjaus on pakko saada tiiviimmäksi.

    Ohjaus parani loppusyksystä jo paljonkin kun idler arm vaihdettiin puslineen ja nippu muitakin puslia vaihtui ränsistyneiden tilalle. Mutta jos välystä oli alussa 15cm ratissa niin nyt sitä on n.10cm. Edelleen ajamisesta ei oikeen voi nauttia joten vika on sitten tehostimen ja rattiakselin yhteydessä.

    Keula on purettu kokonaan joten nyt pääsee tekniikkaan hyvin käsiksi. Kokeilin rattiakselin tiiviyttä ihan käsipelillä ja siinä ei mitään selvää näkynyt vaan välys näyttää olevan itse tehostin "pötkössä". Pötkö itsessään on kuiva, ei siis vuotoja, mutta siinä yhteydessä oleva jakotukki johon menee useempaa letkua vuotaa aika rajusti. Velimies on teettänyt siihen uudet letkut tai ainakin teettämässä joten se varmaan saadaan niillä tiiviiksi mutta mites ton tehostinsylinterin kanssa, mikä sieltä voi olla paskana vai voiko se vuotaminen muualla aiheuttaa sen välyksen?
     
  2. 85840845

    85840845 Gearhead

    Raidetankotehostimella ei ole mitään tekemistä noin isojen välysten kanssa,
    epäilisin että, sun simpukassa vaan on väljää.
    Ainoa paikka missä siinä itse tehostimessa voi olla lutaa on se control valve, eli nivel mikä tulee kiinni ohjaus-simpukkaan. Siinäkin voi tuntua löysää, jos auto ei käy, mutta auton käynnissä, väljän pitäisi hävitä.
     
  3. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    control valven osista: (jos nää on samoja kuin 58/59 edselissä?)

    uudet sopivat letkut saa mac`ltä
    control valven tiivistesarja obsolete partsilta.

    Jos control valve vuotaa kuin seula, sinne ei tuu painetta kunnolla=
    eikö aika paljon sitten siellä klappia ole?

    NO, ainakin mun galaxiessa on about kaikki muu uutta paitsi simpukka,
    siellä se klappi luuraa :rotfl:
     
  4. mercury59

    mercury59 Gearhead

    Tietääkseni ei ole samat kuin Edselissä, en ole aivan varma. Tiivisteet controlvalveen saa kyllä, oikeastaan mitään muuta ei saa ainakaan helposti. Mä oon paininut samanlaisen auton paskan ohjauksen kanssa jo vuosikausia. Väljää on ja vuotojakin vähintään riittävästi. Olen ajatellut korjata vaivat siirtymällä tehostettuun simpukkaan, työstettävä simpukka ollut hommattuna jo muutaman vuoden.. Tehostettu hammastanko olisi varmasti harkinnan arvoinen vaihtoehto, siirtyis laakista nykyaikaan. Paitsi jos duunaa museoautoa, sit täytyy tietty parsia vanhaa.
     
  5. EVO X

    EVO X Gearhead

    Juu, museointia varten tuota ollaan fiksaamassa, tällä hetkellä konehuone työn alla, maalausta ja putsausta. Samalla sais tuotakin pärvöttää ennenko aletaan taas kasaamaan.

    eli siis se "pötkö" = Power steering Control Valve, rockautosta tilasin kasan rojua, mutta yllättäen juuri tuon värkin korjaussarja olisi tullut jostain muusta varastosta nostaen toimituskuluja 100% joten jäi sinne..

    Kunhan tuon saisi edes vähän vielä tiiviimmäksi niin tuolla viittisi lähteekkin jonnekkin.
     
  6. sbf

    sbf Gearhead

    Sopii niin hyvin aiheeseen että laitan tähän:Tollaset isot välykset ohjauksessa pitää selvittää heti!
    Nimittäin mulla tuli tollanen järkyttävä klappi letukan ohjaukseen nyt viikonloppuna.Heti vedin tiensivuun ja heiluttelin paikat.Simpukka oli vedetty läpipulteilla runkoon kiinni ja ne oli löystyny.Varovasti ajelin tallille kun työkaluja ei ollu mukana.Tallilla koin pienen järkytyksen kun tarkemmassa syynissä paljastu että runkopalkki oli käytännössä poikki simpukan takaa! :soosoo:
     
  7. muthafukka

    muthafukka 1st gear

  8. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    kyllä, tehostimen venttiili eli siis control valve , siinä tuntuu iso välys kun ei ole öljyn paineta tehostimessa. Valve spool, eli se missä stud on, sen pitäisi liikkua 0.06" = n 1.52 mm (tieto 1964 galaxei spo manuaalista)
    Siinä control valven kupin päässä , sen alla löytyy centering spring,
    sen kiritys ohje on , kiristä se tiukaksi ja löysää 1/4 kierrosta.
    Tämän pitäis taata tuon about 1.5 mm liikevaran molempiin suuntiin .
     
  9. mercury59

    mercury59 Gearhead

    Säätöhjeet löytyy maintenanse manualista MUTTA arvot kusee pahemman kerran jos palikat ovat kuluneet. Esim. omassa säätelin control valven päästä mutterista kyseiset about puoli rundia auki kiinniasennosta niin jopas pomppas, kone käyntiin niin karahti ruori toiseen laitaan ja vauhdilla. Prikoilla ja kokeilemalla keskitys onnistui lopulta. Mercuryn hyönteisumutin on vielä siitä kiva kapine ettei Fordin osat sovi. Autoharraste Stadissa on tietääkseni pystynyt korjaamaan melko huonojakin aihioita mutta varaudu aika kovaan hintaan :cry: Niin ja -60 mörkön osat on samoja, tossa on jenkkiläinen kioski mistä löytyy yllättäviä aarteita mm. tuulilasin tiiviste mitä et muualta maailmasta saa mut taas lompakko itkee .http://www.lincolnoldparts.com/imagesne ... rcury2.jpg
     
  10. mercury59

    mercury59 Gearhead

    Niin unohtu mainita että jos sun auto on 383:lla niin pikkulohkon ohjausosat ei käy, isolohkossa on eri vermeet.
     
  11. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    juu, totta toi merccurien osien hinta & saatavuus, sama koskee isokorista 58 edsel corsair ja citation mallia. Paljon helpommin ja halvemmin saa osia
    pikku edselihin (2m x 5.40) paceriin ja rangeriin koska runko ja suuurin osa tekniikasta on sama kuin fairlanessa !
    viikko sitten asensin elli edseliin ohjaustehostin sysdeemit jotka tuli 1959 edselistä..

    [​IMG]
     
  12. mercury59

    mercury59 Gearhead

    Erinomainen kuva! Näyttää päällepäin itseasiassa täysin samalta kun isolohkomörössä on ollut -59, pikkulohkossa työsylinteri kiinnittyy runkoon kuskin puolelle!! Eli isossa Edselissä voi hyvinkin olla sama ohjaus. Jos se nyt ketään auttaa :odroll: Mulla on muuten hakusessa centerlinkki ja apusimpukka tehostamattomaan versioon jos jollain olis jouten!?
     
  13. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    pikkulohko edselissä??? , siis tarkoitat pikku runkoedselissä FE isolohko on rangereissa ja pacereissa, isompi MEL isolohko corsaireissa & citationeissa .
    puhutaan pikkurunko ja iso runko fomocoista siis .

    mulla on manuaali centerlinkki ja hyvä apusimpukka (100km ajetuin puslin) ylimääräsenä, tosin 58 paceriin , ei taida olla sama 59 mercuryssä?
    Lisäksi on galaxien 64 samat manuaali osat, jossain isäni varastossa..

    mulla on 64 galaxiessa ko systeemi juuri toisin päin eli työsylinteri kuskin puolella. Control valvet on kyllä molemmissa kuskin puolella .
    Ettei vaan oo sama systeemi kuin 59 mercuryissä ?
     
  14. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    tuossa on 1964 galaxien manuaali ohjauksen osat :

    [​IMG]

    ja tuossa tehostetun:

    [​IMG]
     
  15. muthafukka

    muthafukka 1st gear

    ever!
     
  16. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    noh, ainakin 58 edselin (pikkukorisen) simpukka on about sama,
    manuaalissa välitys 23.6: 1 powerissa 17:1

    asensin nyt ohjaustehostin systeemin manuaali välitteiseen simpukkaan,
    edelleen siis 5.0 kierrosta päästä päähän !

    rakkaan harrastuksemme mukava puoli on se että voi jakaa omia tietojaan niitä tarvitseville.
     
  17. mercury59

    mercury59 Gearhead

    Ei ole Fordissa samat romut kuin Mercuryssa, se selvisi minulle jo tuossa -90 luvulla. Varmasti kyllä täysin samoja partikkeleita käytetty muissa fomoco-tuotteissa, hemmetistäkö kukaan tietää missä. Sorry tematiikka Edseleiden osalta, -59-60 Mercuryissa oli kaikissa sama runko mallista riippumatta , "pikkulohko" 312 y-bloki, isommat 383 tai 430. Isommissa koneissa ohjaustehostimen pumppu ottaa voiman suoraan kampiakselilta ratasvälityksin. Eiköhän tehostetun ja tehostamattoman simpukoiden erot ole välityksissä, tehostetussa rundeja laidasta laitaan helvetisti vähempi. Ja centerlinkistä vielä, voishan noista jompikumpi olla aika lähellä totuutta mittojen osalta, apusimpukalle pitää vaan saada samaa paria pitman arm kaveriksi.
     
  18. muthafukka

    muthafukka 1st gear

    rupes oikeen tosissaan kiinnostaan toi välitys juttu joten tongin vähän v-osa kirjoja, ennen -63 vuotta oli erikseen voima-ohjaus ja manuvaali simpukat, 63-64 vain 1 simpukan välitys, ero kokonaisvälitykseen tehtiin erimittaisella kääntövarrella (pitman arm)..tämä siis full-size ford.
     
  19. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead


    Kyllä vaan oli ainakin kuus nelosissa eri välitys simpukassa,
    taisi olla pitman arm saman muotoinen , mutta kartio tosiaan toisinpäin
    manuallissa ja tehostetussa.

    64 galaxiesien simpukat:

    manual:
    koodi HCA-AX , välitys 22:1, 5,5 kierrosta päästä päähän

    power:
    koodi HCA-BL, välitys 20:1, 5 kierrosta päästä päähän


    kun taas pikkukorisen 58 edselin manuaali pitmän arm sopii
    hyvin control valven studille.

    Ehtisinkin jo tilata tehostetun pitman armin , sitten yks edsel tietäjä sanos, turhaan tilasit, manuaali pitman arm sopii control valven studille, ja niin se sopis !
     
  20. mercury59

    mercury59 Gearhead

    Yllättävän suuria eroja vehkeiden kesken sillä mercuryssa muistaakseni manuaaliohjauksen välitys 32:1 ja tehostetussa 20:1. 7 rundia laidasta laitaan ilman tehostinta 8) Pitman armeja ei voi sekoittaa keskenään, niissä ja apusimpukoissa niin valtava ero vaikka control valven studit on samat.
     

Kerro tästä muillekin!