Mercury 1959 ja ohjauksen raju välys!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja EVO X, 3.4.2011.

  1. MiikkaL

    MiikkaL Gearhead

    Kas... maailmassa on näköjään muitakin -59 Mercuryn omistajia jotka painii väljän ohjauksen kanssa :D

    Oon vahvasti samaa mieltä edellisten kanssa, että tehostin ei tollasta välystä aiheuta, vaan simpukka.

    Aikoinaan kun oman autoni ostin, ohjauksessa oli reilusti väljää ja lisäksi se alkoi enenevässä määrin kammeta vasemmalle. Jälkimmäisen oireen aiheuttaja selvisi pian kun control valvesta hajosi säätöruuvin puoleinen stefa. Varaosien hankinta olikin mielenkiintoinen prosessi... Tuli todettua sama kuin mercury59 että Fordin palikat EI sovi. Lopulta mulla oli eri paikoista hankittuja tiivistesarjoja 3 kpl, joissa kaikissa juuri se ratkaiseva stefa vääränlainen. Aikani kiroiltuani riehuin jonkin aikaa sorvin kanssa ja väsäsin valven päähän holkin jolla sain Fordin tiivisteet sopimaan. Control valve on toiminut hienosti sen jälkeen. Säätökin osui kohdalleen tuolla "kiinni ja 1/4-kiekkaa auki"-ohjeella.

    Simpukkaa säädin niin paljon kireämmälle kuin uskalsin (kannen päällä oleva ruuvi, jonka ympärillä lukitusmutteri) ihan perstuntumalla.

    Lopputuloksena autossa on tällä hetkellä ihan siedettävä ohjaus. Väljää on toki edelleenkin jonkin verran, mutta olen hyväksynyt sen tietyllä tapaa ominaisuutena.


    mercury59: aiemmin mainitsit, että "pikkulohko" -59:ssä tehostinsylinteri olis kuskin puolella. Mulla on original 312 Y-block ja sylinteri on repsikan puolella, just niinkuin tossa ragtopin laittamassa kuvassa. Kai näissäkin on eroja riippuen onko auto kasattu linjalla ennen vai jälkeen kahvitauon :rotfl:
     
  2. muthafukka

    muthafukka 1st gear

    manual:
    koodi HCA-AX , välitys 22:1, 5,5 kierrosta päästä päähän

    power:
    koodi HCA-BL, välitys 20:1, 5 kierrosta päästä päähän


    no nyt kyllä jokin ei mätsää kun noille molemmille ja parille muulle mainitaan sama varaosa numero; c3az3504-b, eli välityksen pitää olla sama..ja kääntövarsi ja apusimpukan varsi tosiaan on erimittaiset..


    no joo nyt kekkasin mistä on kyse; 64 shop-manuvaali kertoo noi jutut ja siinä mainitaan pitman arm, asia sillä kiinnostaa koska heivasin omasta 63 1/2 tehostimen pois ja laitoin manuvaali ohjauksen tilkkeet mutta simpukka on orizinääli voimamalli, no lopputulema on korkeintaan se että ohjaus on nyt pikkasen nopeempi ja raskaampi, senhän varmaan kaikki tietääkin että voima-ohjauksen ratti on pikkuriikkisen pienempi ku manuvaalisen..
     
  3. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    1964 ford parts and accessories katalog sanoo:
    (issued JAN 1964)

    HCA-AX C3AZ-3504-A
    (p/s) HCA-BL C3AZ-3504-B

    väsyin kyllä todellakin edselin manuaali ohjaukseen viime kesällä kun
    1.5 kk se oli ajossa. Kiva oli arpoa rattivaihteita, että osuuko, ja samassa kääntää rattia hikihatussa. Ehkä maantie ajo tuntuma mukavampi ei tehostetulla, mutta kaikenlainen parkkeeraminen ja kaupungissa
    hiljaisissa vauhdeissa kääntyilyt pakottivat mun hankkimaan elli edseliin tehostetut sysdeemit !
    Edselin ohjaustehostin systeemin komponenttien sijoittelu kyllä parempi kuin 64 galaxiessa, siinä letkut (valve <-> cylinder) voisi melkein olla jarruputkesta tehdyt, ne eivät liiku, kun taas galaxiessa saa vaihtaa letkut niitten liikkumisen takia muutaman vuoden välein.
     
  4. mercury59

    mercury59 Gearhead

    Ollaan jonkun verran lipsuttu alkuperäisiltä raiteilta mut ei se mitn.. Joo Miikkal, on tuttua tarinaa ja olen myös tullut siihen tulokseen että sorvissa pystynee palikoita ehostamaan haluamikseen. Eikä vaikuta museoleimalle sorvatut sisäosatkaa. Tohon mun vessaan ei saa museokilpiä itkemälläkään joten päivitykset keskittyy nykyaikaisempiin konstruktioihin. Tolla sektoriruuvin korkeussäädöllä simpukkaa tietty pystyy "kiristämään" mutta tietty riskinä on liian tiukat toleranssit ääriasennoissa ja jopa murtuman vaara. Ja jos sulla on yksi näistä upeista suomiviisyseistä niin niissä voi olla aivan mitä tahansa virityksiä. Mun auto on mm. ollu 60-70 taitteessa ollu 60hp Bedfordin dieselillä ja manuaalilodjulla, tulipelti leikattu huit helvettiin lämppäreineen, pyyhkijämekanismeineen päivineen ja vanerilaatikko tilalle. Kaverin Montereyssä oli Mazdan neloskone keulilla kun se osti sen -80 luvulla!!
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    Nyt kun on asiantuntioita paikalla ni kysympä samalla koskien omaa mörköä.
    Mikä vittu aiheuttaa hallitsemattoman paineennousun?
    Eli tyhjäkäynnillä tehostus pelaa moitteetta mutta yhtään ei voi antaa jenkaa koneelle.Heti alkaa hihna kiljumaan.
    Tähänmennessä pumppu on vaihdettu, letkut uusittu ja control valve on ollu muttereina nelisen kertaa.Shop manuaalikaan ei tunne tällasta vikaa.
    Ja ei, hihna ei pohjaa.Koitin mm vetää uuden hihnan yberkireelle ja kesti puolkilsaa ennenku katkesi.
     
  6. muthafukka

    muthafukka 1st gear

    toi mun opus on vuodelta -69, se tosiaan tuntee vaan yhden vaihtoehdon, mikä lie selitys, en tiijä..
    toi carpenterin sarja on 57-59 malleihin..

    olisko tossa hihnankiljuttajassa vuosien varrella vaihtunut hihnapyöriä, halkaisija(t) ei mätsäis?

    jos tosiaan on tehostin ja manuaali-simpukka niin tekniikan maailma voi ruveta alkaan moittiin varauksin ohjaustuntuman puuttumista?
     
  7. sbf

    sbf Gearhead

    No ei ole.vika ilmaantu yhtäkkiä.
    Eli tyhjäkäynnillä pelaa n,550rpm mutta jo 1000rpm koneeseen ni vikinä alkaa.
    Mullon 63 ja 69 manuaalit mutta ei niistä ottanu selvää esim siitä että missä on paineensäätövena ja miten ne öölit kuuluu kiertää.
     
  8. 85840845

    85840845 Gearhead

    Tsekkaas letkut, ettei ole menny ruttuun jostain matkalta.
     
  9. sbf

    sbf Gearhead

    niinkuin jo kerroin niin ne pletkutkin on vaihdettu uusiin.
     
  10. mercury59

    mercury59 Gearhead

    Joo vähän haiskahtaa siltä että paluupuoli ei pysty poistamaan ylipainetta jonka pumppu tuottaa ja ei kai noissa vekottimissa pysty painetta säätämään. Jonkinlainen regulaattori olis aika messevä pumpulle, itsellänikin 30 vuotta uudempi pumppu tuottaa aivan liian suuren paineen. Ei vingu hihna mut vuotokohtia 6-7 eli suunilleen joka paikasta mistä voi. Voishan sitä vaihtaa pumpun hihnapyöräksi vaikka pizzalautasen kokoisen hihnapyörän jos vaan olis tilaa..
     
  11. EVO X

    EVO X Gearhead

    Ja palataksemme taas juurille niin tuo meidän Merkkari on siis varustettu 430-koneella...

    Viikonloppuna pääsee ihmettelemään taas mitä sille nyt tehdään.
     
  12. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Yks edsel fanaatikko kertoi että noin 10v siten teki saman converision
    manuali simpukka + muut tehostin kamat,
    Sanos että ei huomaa eroa ajaako ko autolla vai toisella missä on ollut uudesta asti tehostin.
    Hän omistaa parhaillaan 6 kpl 58 edseliä...
     
  13. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Ihan kun pumpun paineventiili ei toimisi ????

    se on sen helevetin ison "ruuvin" alla siinä kulmassa..
     

Kerro tästä muillekin!