Mercury Comet 1965 L6 - V8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Matinlassi, 26.7.2023.

  1. Matinlassi

    Matinlassi 1st gear

    Hep. Nyt tarvisi kokeneempien ajatuksia tuollaisen kutos koneisen cometin muuttamisesta kasi koneelle. Ei löytynyt ainakaan omalla etsimisellä mitään selvää listaa alustojen eroista, muuta kun että ilmeisesti orkkis kasit on aina ollut 5 pulttisilla navoilla. Onko joku mahdollisesti tehnyt moisen muutoksen ja selvinnyt konttorilta ilman hermoromahdusta?
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Comet on periaatteessa sama kuin Ford Falcon ja tuon ikäinen Mustang on alustaltaan sama kuin Falcon. Etsippäs Mustangin L6 - V8 konversioita, niistä löytynee tietoa.

    Edit: tämä onkin gm harrastajalta disinformaatiota. Ks aerosedanin viesti alla. :oops:
     
    Muokattu: 27.7.2023
  3. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Riistavedellä on ainakin yksi tehty joskus 90-luvun lopussa. Rakentaja taisi kirjoitella täälläkin ainakin jossakin vaiheessa. Valitettavasti hänen nimimerkkiään en muista.
     
  4. aerosedan

    aerosedan Gearhead

    Jos homman aiot tehdä "oikein" niin eteen ala ja -ylä tukivarret jää. KAIKKI muu vaihtuu eli iso possakka ja kannattaa miettiä kahteen kertaan .

    Mutta jos niin nämä tarvitset, ainakin ; -65 Mustang V8 Spindlet , + kaikki etupään osat ml jouset jarrut 5 bolt sekä nivelet . Tietysti jarrusylinterit ja putket + pääsylinteri ym .Falconparts/technical sivu näyttää listauksen osista eteen. Mustang osista harva käy ,leveys autoilla on eri. Ohjaussimpukka/akseli on eri kuin Mustangissa ,pituus heittää . Taka akseliksi 64/65 8" Mustangista ,kapein sopii, ei muut pl vanha Bronco, Maverick tai 57-59 Ford . Pyöränaukot on tosi ahtaat joten näissä tarkkana. Kapeita akseleita toki löytyy , mutta rahalla.

    Pakosarjoiksi SB kasille vain omat 64/65 Falcon/Comet valusarjat tai Hedmanin lyhyet , muistaakseni #88400 .

    Takajouset on pidemmät kuin Mustang /Falcon , nämäkin on hankalat.
    Kardaani on myös pidempi , vaihteiston kohdalla jonka joudut myös tietenkin vaihtamaan on ahdasta tunnelissa ja moottorin kulmien kanssa joudut pelaamaan.

    Mutta jos hommaan lähdet niin tsemppiä ja Onnea osien metsästyksen . Falcon / Comet on kuitenkin yllättävän paljon poikkeavia Mustangista mitoiltaan ja osiltaan alustan puolella.
     
  5. Hiukan epäortodoksista ajattelua: olisko Hiacen akseli sopivan levyinen? Voisi olla kustannustehokas ja riittävä moneen rakennelmaan.
     
  6. Matinlassi

    Matinlassi 1st gear

     
  7. ..tai askeleen rajumpi. Toispuoleisesti kavennettu Explorerin akseli? Tai Rangerin?
     
    Muokattu: 27.7.2023
  8. kerkko

    kerkko 3rd gear

    (Ymmärrän aloittajan kysymyksen. Silti voisi kysyä, miksi ei pitäisi sitä juuri sellaisena kuin se on?)
     
  9. Tuosta epäonnistuneesta lainauksesta:

    En tiedä ollaanko tekemässä "oikein" mutta niin että katsastus inssille kelpaisi. Muutostyöt ei hirvitä kun on vain tyhjä koppa tällä hetkellä. Kun löytyisi joku vertailulista mikä esittää konttorilla.
     
  10. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Äh, ok. Eipä jäänyt ketjusta mieleen. (Anteeksi.)
     
  11. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Jenkki tekee vastaavan kotipihassa päivässä ja vaikka ohjaus geometria ei aivan täsmää ei haittaa ajoa :)
    Eikä inssi sitä huomaa! Leiman jälkeen voi ohjausvartta muuttaa Falcon'in vastaavaksi. Rälläkkä ja Mig ja a'vot - kaikki oikein.

    "When I was a kid, I wrecked my '65 Mustang V-8 and replaced it with a 6 cylinder Falcon. I changed the Falcon over to 5 bolt with the Mustang spindles and rearend. The Mustang steering arms had more drop to them and angled the tie rods too much. Ended up with bump steer but I did'nt care. At least my chrome steel slots would fit. Young & dumb, I guess."
     
  12. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Comet kutosella ja ajele silleen. Osta mustangi tms. jos haluat veekasin.
     
    kerkko ja maxvo2 tykkäävät tästä.
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No jos sinulla on tyhjä koppa, ei akseleita, niin voinet sovittaa likimain minkä vaan laitteen akselit, kunhan niissä akselimassat ja jarrut ovat vastaavia sen kasimallin suhteen.
    Tai kantavuutta enemmän ja jarrut paremmat.
     
  14. Matinlassi

    Matinlassi 1st gear

    Kiitos todella paljon tästä. Olit avuksi!
     
  15. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Niin miksi ostaa Mustang,ei yhtään ihmeellisempi peli vakiona Osaa toki saa mutta kyllä niitäkin alkaa olemaan aikapaljon täällä,en ole varma mutta veikkaan että etupalkki sama 6/8.Spindlet ja jouset vaihtamalla voisi keulan muutoksist selvitä(ehkä myös centerlink pitää vaihtaa?)Perän kyllä eri palstoja seuraamalla löytää,nykyään 4d rakentelukohteena harvinaisempi ja hankalampi.2d osia uustuotantoa mutta 4d esim ikkunoiden tiivisteet hankalampia
     
  16. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Kattelin wikipediasta, että tuota on saanut 427 (tehty 50). https://en.wikipedia.org/wiki/Mercury_Comet#Second_generation_(1964–1965) Olisi aika moottoriseksikäs...ja tuosta voisi saada vertailut LS-tekniikaan...

    Shop manuaaleja näkyy saavan ladattavana versiona n 50:- hintaan. Oisko niistä apua?
    https://www.google.com/search?q=mercury+comet++1965+shop+manual

    Ihan kiinnostuksesta, missä kunnossa lähtökohta on? Eli pelastetaanko pussihousuilta vai romuttamolta. (Ei entisöinnissä ole mitään vikaa, mulle se vaan on samanarvoista kuin muuteltu ja hyvin tehty auto.)
     
  17. Matinlassi

    Matinlassi 1st gear

    Ns. Tyhjä koppa (rullaava) pikku akseleilla. Ei tietoa kuinka kauan ollut hengettömänä. Jonkun verran hitsailtu entisessä elämässä ja samaa tiedossa nyt vähän joka puolelle. Pelastetaan oikeastaan vain takaisin liikenteeseen ja ehkä myös vähän pussihousuilta, mutta muutos kasiin ihan vain kun ei tuollainen kutonen juuri herätä mitään haluja itsessä. Nyt tarkoitus vain saada tienpäälle ensi kesäksi, tulevaisuudessa ehkä vähän palaa pois pilareista. PS. Moottori ei tule olemaan fomoco tuote että voi hengästyä entistä enemmän .
     
    Muokattu: 28.7.2023
    Riku Rotten ja toyopet tykkäävät tästä.
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei taida riittää- vertailuun, kun säädöksissä sanotaan, että pitää olla tehty 500kpl...
    Vaikka rockauton kataloogista löytyy 427 mallikin.
    Sieltä voisi jo alkuun tutkailla eri versioiden osien eroja, esim. jarrujen suhteen.

    Budjetti varmaan määrittää sen, mitä osia sitten käyttää mutta niitähän on valmiita etuakselistoja, monissa jutuissa mainitaan heidtsin mustang II tyyppiset akselit.

    Lexus LS400:ssa ja Toyota Soarer/Lexus SC on muuten pultattava etuakselipalkki ja tolpat, kolmiotukivarsilla ja varmasti riittää sekä massat, että vertailutehot aika jämyyn vehkeeseen. :rolleyes:
     
    Riku Rotten tykkää tästä.
  19. Tätä menoa alkaa muutosprosentit olemaan luokkaa Astrid Lindgrenin veroprosentti..:rolleyes:
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Moottori, vaihteisto ja akselisto(t):
    Moottori ja vaihteisto 22% ja akselisto 4%/pää ja taka-akseli voisi mennä alkuperäisenä...
     

Kerro tästä muillekin!