Merivedestä järviveteen (veneen moottorin jäähdytys)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Hd-hippi, 18.10.2009.

  1. Hd-hippi

    Hd-hippi Gearhead

    Tää pitäis varmaan esittää jossain muualla ettei nolaisi itseänsä mutta annetaan mennä. :rotfl:

    Onko kaikki samaa jos ostan veneen mikä on ollut merellä ja siirrän sen tänne saimaalle makeaan veteen. Tarvitseeko jäähdytykseen tehdä jotain muutoksia kun aina on nettiveneen tiedoissa että onko meri vai makeavesi jäähdytys.
    Kyselee epätietoinen savosta... :poff: :wink:
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Se vissin tarkoitta tuo merivesijäähdytys sitä, että merivesi kiertää moottorin sisällä ruostuttamassa. Makevesijäähdytyksessä moottorissa kiertää jäähdytinneste, mikä jäähdytetään lämmönvaihtimessa sillä merivedellä. Näin maakrapuna kuvittelen asian olevan. Vene mulla seisoo tallissa, ja siinä on tuo jälkimmäinen systeemi. Ihan satavarma en kyllä minäkään tuosta merimiesslangista ole. :rotfl:

    Edit:Siis toimii Saimaalla yhtälailla kuin merellä, ei tarvi mitään muutoksia.
     
  3. seppohovi

    seppohovi 3rd gear

    juurikin näin
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos on toi raakavesijäähdytys eli se mitä veneen alla on kiertää koneessa ei liene mitään eroa. Eikä kyllä makeavesijäähdytyksessäkään (suljettu systeemi). Siinä koneessa on glykolit ja meri (järvi) vesi kiertää lämmönvaihtimessa ja pakoputken (putkien) kautta pihalle.

    Sen verran olen kuullut et jos tuon ensimmäisen muuttaa jälkikäteen suljetuksi lähtee ruostemömmöt lohkosta liikkeelle ja tukkii paikat. Kun en tuosta muuta tiedä meinasin itse kokeilla ja muuttaa tuon searayn glykolikierrolle. Vuoden päästä ehkä tiedän siitäkin enemmän.
     
  5. makke

    makke 1st gear

    Tässä tapauksessa anodeillakaan ei ole väliä.
    Mut jos järvivedestä siirrytään meriveteen, niin anodit pitää vaihtaa sen mukaan. Eli makeassa vedessä käytetään magnesium anodeja. Merivedessä taasen sinkki ja nykyisellään usein alumiinianodeja.
     
  6. paja1

    paja1 Double Gearhead

    en kyllä koskaan ole kuullut että anodeitakin olis erilaisia :eek: voihan toki näinkin olla mutta mulle niitä ei kyllä ole vastaan tullu. ja kuten tuossa yllä olikin jo juttua niin kannattaa tosiaan huuhtoa sarjat ja loki aika huolella jos alkaa muuttamaan merivesijäähdytteistä mottia suljetuksi.ja toki se kannattaa putsata muutenkin vuosittain. siellä on nimittäin aina sitä ruostepaskaa ja jos on oikein huonosti huollettu ja huuhdeltu vuosien saatossa niin järjestelmä saattaa olla jopa osittain jo tukkeessa. näitä kun on nähty jos jonkinlaista virittäjää ja viritelmää :odroll: ja näissä venejutuissa on aina se ihmeellisyys että ei olla opittu vielä ymmärtämään että vesi jäätyy kun asteet putoaa nollan alapuolelle :soosoo: tänäkin syksynä yllättävän moni veneen omistaja jättää vedet lohkoon ja poks. joko laiskuuttaan tai tietämättömyyttään.
     
  7. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Uhrimetalli on metalli, jota käytetään muun muassa veneissä ja laivoissa ehkäisemään rakenteiden syöpymistä.
    Uhrimetallia, useimmiten sinkkiä käytetään veneissä sekä laivoissa ehkäisemään jalompien metallien syöpymistä.
    Suolainen merivesi aiheuttaa helposti sähköparin, jolloin epäpuhtaampi aine, tässä tapauksessa sinkki, syöpyy kemiallisen reaktion ansiosta. Potkuri on tehty todennäköisesti pronssista ja akseli ruostumattomasta teräksestä, jotka siis ovat jalompia metalleja ja syöpyisivät ilman sinkkiä.
    Sinkki kiinnitetään aluksiin ja veneisiin vesirajan alapuolelle valmiiksi ostettuina sinkkianodeina. Aluksen sinkit tulee tarkistaa joka telakoinnin yhteydessä ja tarvittaessa vaihtaa uusiin.
    Alumiiniveneisiin sinkkianodit eivät sovi, koska metallien sähkökemiallisessa jännitesarjassa alumiini on epäjalompi kuin sinkki ja yleistymässä päin ovat vielä epäjalommat magnesiumanodit. Usein magnesium- ja sinkkianodit sotketaan toisiinsa 'sinkit'.
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    ^ Juu. Onneks eivät ole magnesiumista tehneet noita paatteja. Joutus käyttään uhrina natriumia, litiumia tai kaliumia ja ne tuppaa reagoimaan vähän turhan äkäseen veden kanssa :rotfl:
     
  9. makke

    makke 1st gear

    Sen verran vielä noista anodeista, et tosiaan merivedessä aikoinaan käytettiin vain sinkkianodeja. Nykyisellään viherpiipertäjien suosiollisesta vaikutuksesta sinkin käyttöä pyritään vähentämään ja siksi siirrytty merivedessä alumiinianodeihin.
    Ja BTW, Bilteman anodeja ei kannata ostaa. Ne eivät toimi!

    Mut tosiaan nyt kun kyse makeasta vedestä, niin ei noista anodeista kannata murehtia vaikka eivät olekkaan magnesiumia.
    Kerroin tän jutun alkujaan vaan siksi et jos joku sellainen lukee, joka siirtää veneen makeasta vedestä suolaiseen.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pitäiskö jotenkin huolestua kun mulla on ollut vetolaitteessa bilhelveten anodit aabaut 6 kesänä :odroll: ja kaikki ne on siellä meressä pikkuhiljaa pienentyny. Ja vetolaitekin on ihan ehjänä pysyny pinnaltaan.
     
  11. makke

    makke 1st gear

    No on voineet tehdä niihin joitain muutoksia tai sit niis laatueroja.
    Meinaan meillä oli Partsissa tiskin alla Bilteman anodi, joka oli ollut pitkään merivedessä kulumatta lainkaan. On se siel tiskin alla varmaan vieläkin varoittavana esimerkkinä.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pistit sitten merestä tempastun huhun liikkeelle ja sotkit partsinkin siihen :rotfl: .
     
  13. makke

    makke 1st gear

    Kyl sen Bilteman anodin on Kuusisto sinne aikoinaan tuonut juurikin siksi, että voi esitellä jos tarvis.
    Ja uskoisin Kuusistolla olevan sen verran paljon tietämystä veneistä, että et edes _sinä_ voi sitä kyseenalaistaa! ;)
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se palikka on ollut siellä aabauttiaralla yli 10v ja tokihan sen perusteella on aiheellista haukkua että samaa paskaa ne myy vieläkin :rotfl: . Tosta on tullut yksi urbaaneista legendoista joka leviää vieläkin.
     
  15. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Biltemalla kyllä vaihtuu kamat aina välillä, sieltä ostavat mistä halvimmalla saavat. Tietysti asiaa voi ajatella näinkin, että kun ostaa merkkiliikkeestä saa todennäköisemmin toimivan anodin.
     
  16. makke

    makke 1st gear

    Siksi jo alkujaankin kirjoitin "No on voineet tehdä niihin joitain muutoksia tai sit niis laatueroja."
     
  17. makke

    makke 1st gear

    Eiks mutarassaajalla ole tähän enää mitään sanottavaa?

    Tosimies käy katsomassa sen tiskinalusen ja kertoo mikä tilanne on nyt siellä kaupassa.

    Tosiaan niiden anodien merkitys niin suuri, et varovaisuus ihan kohdallaan ja sit jokainen voi lopulta itse tehdä sen viimeisen diagnoosin.
    Jos esim. kyseessä Volvo tai Mercruiser, niin niit anodeja useita. On moottorissa sekä vetolaitteessa ja liittyy ihan otsikon aiheeseen, eli veden vaihdokseen.
     
  18. Hd-hippi

    Hd-hippi Gearhead

    Nyt kyllä tippui meikäläinen veneestä.

    Mitkä helvetin anodit??? :odroll:

    Selittäkääs nyt vähän tarkemmin maakravulle mistä on kysymys?
     
  19. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Noi on sinkinpaloja jotka syöpyvät mielummin kuin vetolaite tai muut kalliimmat osat. Suolavedessä muodostuu metalleista sähkökemiallinen pari jossa "huonompi" syöpyy. Yläasteen kemian tunnin asiaa.
     
  20. paja1

    paja1 Double Gearhead

    [​IMG]
    tommosta jälkee tulee kun niitä anodeita ei muista käytellä... tosin noi isommat "syöpymät" lienee peruskallion aiheuttamia :rotfl: :poff:
     

Kerro tästä muillekin!