Merkkiliike ja hinnat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja harri60, 21.9.2003.

  1. harri60

    harri60 Gearhead

    Kävinpä kysäisemässä paikalliselta GM-myyjältä, paljonko maksaisi Capriceen tavalliset peltivanteet 15x7 ja 4,75 jaolla ? Eipä olleet kalliit vain 317e. kappale. Puola piilofarkkuun ym. 168e. Piti pitää tiukasti pöydästä kiinni, ettei alkanu huimata. Ihmetteli, kun en laittanut tilauksee, vaikka noin halvalla olisi saanut. On se ilo, kun osia saa muualtakin. Kommentoikaa muita vastaavia.
     
  2. Muki

    Muki Gearhead

    Reilu kymmenen vuotta sitten maahantoin ja myin alkuperäisiä GM-osia. Ostin ne eräänlaisin dealer-prosentein itärannikon keskusvarastolta. Minulla oli (siihen aikaan, ennen tietokoneita) paksut hintaluettelot varaosakirjojen täydennyksinä. Myin sitten kerran eräälle Viralliselle Dealerille yhden ohjausyksikön joka maksoi minulle sisään veroineen tulleineen kolmesataa. Taisinpa ryöstää siitä pari tonnia. He myivät sen asiakkaalle kahdeksalla tonnilla. Tarinan opetus: Virallinen Dealer elää ja voi hyvin, mutta minun firmani meni nurin. :smile:

    No muuten kyllä ihan hanuristahan ovat usein nuo hinnat merkkiliikkeissä. Peltivanteita saa kyllä rapakon takaa ainakin ns. "kunnostettuina" monestakin putkasta. Ja kuka ties jos sieltä tilaisi ihan dealerilta suoraan rengastettunakin, saattaisi olla koht'sillään edukasta.

    Hyvät peltivanteet ovat melkein merkistä riippumatta kyllä kadonneet ihan taivaan tuuliin. Joku maahantuoja voisi kyllä havahtua ja tuoda satsin jos hinnoittelu vain olisi älyllistä.
     
  3. No itselle kävi vastaavaa joskus 90-luvun alussa. Etsiskelin Capriceen vanteita. Uudet harmaa vanteet maksoivat 375 mk kappale. SW-tradesta sarja 1985 capricesta maksoi 500 mk (silloin 6 v vanha sarja..) . Ja kun kilautin Metroon, niin vanteen kappalehint oli 700 mk / kappale.. Kysyin , oliko ne vanteett tehty titaanista :wink: Eivät ymmärtäneet vitsiä.
    Toinen huba varuste on sinkkipainevalettu ovenkahva. Metrolla lähtöhinta oli 800 mk. ja "tingitty hinta " oli noin 700 mk :wink: Ja muualta :wink:) Tai sitten "EUromallin " peili..
    Maksaa nykyään Metrolla noin 370 € kappale.. Purkuosana, noin 30-50 € .. Että silleen..
    Kannatta poimia puhelin kouraan ja miettiä..

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rivomulkku alias K. 2003-09-21 23:19 ]</font>
     
  4. lake ender

    lake ender Gearhead

    Pieni selitys tähän väliin.
    Tollaset virallisen dealerin vannehinnat on puhtaasti varaosahintoja. Ne on hinnoteltu, kuten muutkin varaosat ja tarkotettu myytäväksi kolarikorjauksiin yms. jossa vakuutusyhtiöt kyllä maksaa.
    Jos taas ostetaan tukkurilta tai suoraan valmistajalta rekallinen vanteita tarkotuksena myydä niitä 4 sarjoina on hinta tietysti vähän toinen.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyselin kerran Maahantuojalta tuulilasia Olds Cutlasiin ja hinta 4570 mk.
    Kyselin eri autolasiliikkeistä ko.lasia ja löytyihän se IHDglasista 1.laatu 780 mk, 2.laatu 450 mk.
    2.laadun lasissa oli kulmassa n.1mm laminoitumaton kohta.
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Yhden kerran oon kysellyt ihan vaan vertailun ja lähtökohdan saamiseks GM-osien hintoja Metro Autosta ja totesin ettei oo mun kauppa. Mulla oli vajaat 10 vuotta sitten '77 Caprice ja tarvin siihen jarrulevyt ja yhden rattaan perän lukkosysteemeihin. Jarrulevyt 1490 mk/kpl ja ratasta ei saanut niiden mukaan mistään erillisenä vaan tarjosivat mulle ainoana vaihtoehtona uutta perää noin 8000 mk hintaan.
    Soitelin sitten tarvikekauppiaat läpi ja FinnAmiltahan ne tuli ostettua. Levyt 490 mk/kpl ja perään tarvittava ratas 300 mk. Hämmästelivät vielä kovin Metron kommenttia etteikö perän osia sais irrallisina siinä missä mitä tahansa muitakin. Levyt löytyi hyllystä ja ratas piti tilata jenkkilästä, toimitusaika tolla 300 mk hinnalla 1-2 viikkoa, pikatoimituksena olis saanut pienellä lisähinnalla parissa päivässä. Ja kaikki edellä mainitut FinnAmista tilaamani kamat tulivat GM:n orggispaketeissä eli ihan samoja kilkkeitä mitä olis tullut maahantuojan kautta.
    Että tuollanen oli minut eka ja varmaankin viimeinen osakysely merkkiliikkeestä.
     
  7. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Itse tilasin merkkiliikkeestä Guzziin umpion ja olin tipahtaa pepulleni kun hinta selvisi: noin 2700 kruunua eli jotakuinkin 150 Euroa! Aika paljon pyöreästä umpiosta. Mutta toisaalta myyjä oli erinomaisen avulias rekisteröintiongelmissani. Itse arvostan korkealle myös hyvän palvelun ja mielelläni maksan hieman enemmän liikkeeseen jossa sitä saa. Mutta seuraavalla kerralla soitan vuorenvarmasti muutamaan paikkaan hintavertailua ennen ostopäätöstä...
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Etenkin kun GM tuskin prässää itse yhtään vannetta. Muistan josksu ostaneeni Mopsin 6 x 15" vanteita Tapiolan varaosakeskuksesta hintaan joku 70 mk kappale. Olicat oikeen chryslerin tähdillä stämpätyt Kelsey Hayesin tekeleet, ja vielä chryslerissä käytettyä kapelitonta erikoisvanne mallia.
     
  9. Holley

    Holley Gearhead

    Niin, onpa kiva kun merkkiliikkeet kusettaa vain vakuutusyhtiöitä. On tässä kivaa taas itsekin maksaa 194 EUR vakuutusmaksuaja miettiä, mistä ne vakuutusmakstut koostuvat...
     
  10. Timmo

    Timmo 1st gear

    Olet asian ytimessä...
     
  11. Daytona R/T

    Daytona R/T Gearhead

    Dodgen 2.2L 16V turbokoneen keinuvipat Autokeskuksella (tilaamalla tietty, ei ole hyllykamaa): 300€ ketale eli yht.4800€, nokat reilun tonnin kpl. Mäntien hintaa en sitten viitsinytkään enää kysyä...Heh, onneksi hinnoittelu rapakon tuolla puolen on hieman erilainen.
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi Daytona R/T:n kirjoittama juttu lienee yks syy miks oon ajellut käyttöajelutkin yleensä vanhemmilla kasijuopoilla. Loppujen lopuks halpaa hommaa kun ei yleensä tarvi paljon korjailla ja jos tarviikin niin eipä perusjenkin tekniikka maksa kun murto-osan noista uudempien kilkkeistä. Ja niitä saa vähän joka tarvikekauppiaalta.



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Big Bad Chevy 2003-09-23 08:31 ]</font>
     
  13. Daytona R/T

    Daytona R/T Gearhead

    Tulihan sitä itsekin ajeltua 440 Chargerilla muutama vuosi kesät talvet -90 luvun alussa ja ainoastaan yhden kerran tarvittiin kovemmassa pakkasessa starttiapua, kun yksi akun kennoista pimeni. Muuten meni ilman korjauksia likemmäs 80 tkm, ainoastaan vesipumpun joutui vaihtamaan. Kyllä vanhan kasitekniikan luotettavuus ja huollettavuus on ihan omaa luokkaansa verrattuna tämän päivän kertokäyttötekniikkaan.
    Tuo mainitsemani 16V Dodge/Lotus turbokone tosin ei ikinä tulekaan käyttöautoon vaan on jo valmistusmääränsäkin puolesta puhdas keräilyharvinaisuus, joten se osaksi selittää tähtitieteellisen korkeat hinnat tässä tapauksessa. ('92 Daytona Iroc R/T valm. 250 kpl ja '93 181 kpl) Sama pata oli myös Spirit R/T:n voimanlähteenä '91-'92 1208 ja 191 kpl vastaavasti.
     
  14. OpaS

    OpaS Gearhead

    Aiheeseen merkkiliike ja hinnat:
    Euro-Foortin vaihdelootaan kyselin laakereita Ford-liikkeestä. Oli kuulemma tilaustavaraa. Sittenpä menin kysymään varaosaliikkeestä. Sieltähän sellaiset löytyi hyllystä, ja hinnat oli juuri samat kuin merkkiliikkeessä. (Kytkinakselin kuulalaakeri 30 e, pääakselin kuulalaakeri 30 e, sivuakselin rullalaakeri 80 e.) Laakerikaupastakin kysyin, mutta ei kuulemma löydy...
     
  15. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Tähän on syynä että ainakin SKF on tehnyt varaosapuljujen kanssa diilin ettei autojen laakereita enää myydä muita kanavia. SKF:llä on erittäin kattavat valikoimat ajoneuvolaakereita ja niihin oli loistavat kirjatkin.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuodaanpas esiin toinen näkökulma. Upouuden RangeRoverin(auto maksaa 140000€) sumuvalo umpio maksaa 38.10€ Ei olis aivan heti uskonut tuon hintaluokan autosta :smile:


    -Tomechio
     
  17. siltsi

    siltsi 1st gear

    Vaan maksaa ne pikkuosatkin! Chryslerin "alkuperäinen" mittariston lamppu maksaa 5€ kipale. Eikä taida edes vakuutusyhtiöt ostella...eikä moni muu, jos naapuriliikkeestä saa eurolla 4 kipaletta samoja lasikantoja....
     
  18. lesabre

    lesabre 1st gear

    Jos vaan löytyy vähääkään kontakteja Atlantin toiselle puolelle, niin kannattaa hyödyntää.

    Viimeisin esimerkki on GM-auton alkuperäinen kuskin puoleinen peili,josta oli ne mustat nesteet tulleet pihalle(siis jotka kuuluvaat siihen automaattiseen "häikäisyn"estojärjestelmään). No,perfektionisti kun olen,niin eiku etsimään uutta peiliä. Auton maahantuonut suomalainen yhtymä totesi puhelintiedustelun perusteella hinnan liikkuvan siellä 800 euron tietämillä rahteineen. Poltin rahkeeni ja marssin kaverin suosituksesta http://www.ebay.comin huutokauppaan ja ostin sieltä samana iltana ko. peilin hintaan 79 taalaa+22 taalaa rahtimaksua. Ps.peili todella tuli maahan(vähän jännitti kieltämättä) ja on nyt kiinni autossa ja olen siihen hemmetin tyytyväinen.
    Itse taidan jatkossakin hoitaa varaosat rahdilla tänne,mikäli katteet todella ovat tuota luokkaa(tai olisivat edes puoletkin noista). Fiksuinta lienee rahti/tullausmaksujen minimoimiseksi ostaa iso läjä huolto-osaa kerralla(tyyliin jarrupalat,suodattimet,hihnat,tulpat,jnejne..)
     

Kerro tästä muillekin!