Mersu 508 tietoja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja rocket dude, 13.10.2012.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    En osaa sanoa. Pakettiautoja on muutettu retkeilyautoksi, mutta onko siinä kannustimena vain pehmeät penkit, en tiedä. Ihan vieraita juttuja nuo entistä dieselveroa vastaavat maksut ja muut. 508 on mallinakin aivan vieras, että googlehakua on tullut ahkerasti käytettyä.
     
  2. eilhik

    eilhik Gearhead

    http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... rolaskurit

    Tuolla äkkinäisesti laskettuna 3449kg painolla diesel/käyttövoimavero 115 ja perusvero joka vanhoissa painon mukaan 535 = 650,00 euroa eli ihanan kallista, vertailun vuoksi KA,na 3550kg ja 78,84euroa verot eli hiukan eroa ja kuitenkin samat autot B tai C kortilla ajettavat.

    Eli se alle 100kg kokonaispainon erolle kiva "lisäarvo" tällä se Suomalia lähtee nousuun.
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Kiitos! Ai tuollainenkin sivu on. Ajattelin että on niin kuin valtion jutuissa yleensä, vähintään seitsemän eri laskuria, neljällätoista eri sivulla. 3500kg on kokonaispaino, eli kilo lisää, niin olisi kuorma-auto. Se ei olisi tässä tapauksessa kuitenkaan tie onneen, koska muilla käyttäjillä ei riittäisi kortit. Kyseessä myös kuitenkin ihan aito matkailuauto, niin ei sillä ole onneksi tarkoitus suhaillakaan läpi vuoden tai edes kuukausi tolkulla vuodessa.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos vie 10-15 litraa öljyä tuhannelle niin ei se enään terve koneestaan ole, vai oisko kirjoitus virhe tuhannelle mersu saa viedä alle 2 litraa litran huikosessa tais olla normaali


    Se kylmänä sininen on dieseliä ja musta voimaa kaasua painaessa, voi tosin olla, et onko sieltä kaiveltu niitä viimeisiä koneja ulos vai onko jostain jo väsynyt.


    Todennäköisesti suodatin on siellä pöntössä öljypohjan vieressä panos mallinen. Mistäs sen toisen öljyn suodattimen oot löytänyt??

    Kaasu poljin menee lohkosta takaosasta läpi ja jos hiemankaan kanistelee niin kannattaa putsata se ja rasvata, on vittumainen jos jää pohjaan kun sammutus on alipaineella kaasun pois kääntämällä, eli jos avaimen kääntää niin kierrokset vaan hieman laskee ja sit tarvii tietää mistä nykäisee, et se sammutin sylinteri katkeaa ja saa kaasun pois
    Ja sit on normaalia, ettei välttämättä sammu heti käynnistyksen jälkeen ilman kaasun painallusta, että nostaa alipaineet sammutukseen


    Öljykylpy suodattimessa pitäis olla siinä pohjassa sisä puolella teksti mihin asti se öljy kuuluu, liikaa ei kannata laittaa tukkii imuputken, mutta ylimäärä ei jaksa nousta koneeseen asti


    Renkaan paineet riippuu kumin leveydestä ja kuormasta jos kapeat alkuperäiset niin niistä näkee melko helpolla kyljistä koska on paineet kohdallaan ja ilman kuormaa takana voi olla hieman vähemmän/rengas
     
  5. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Molemmat öljynsuodattimet ovat samassa purnukassa: keskellä oleva pieni hienosuodatin vaihdetaan ja isompi metallisiivilä pestään ja käytetään uudelleen. Pienempi on vain sivuvirtasuodatin. Näin siis ainakin vuonna '71.
     
  6. Timmo

    Timmo 1st gear

    Toisaalta kopsattua;

    Mersun 508 lopettaa kuluttamasta öljyä pelkästään vaihtamalla öljyrenkaat ja hoonaamalla kunnolla. Noiden Mersujen öljyrengasrakenne lopettaa toimimasta, kun renkaan sisällä oleva jousi kuluu sileäksi ja kuluttaa renkaan sisäpintaan kierteitä vastaavat kolot.Renkaat lopettavat kokonaan puristamasta sylinterin seinään ja kun renkaan ottaa käteen siinä on kuitenkin jäntevyyttä. Se sisäjousi takertuu renkaaseen ja estää ulospuristuksen.
    Uudet samanlaiset renkaat ja kulutus loppuu. Muita renkaita ei tarvi vaihtaa.


    Ja toinen:

    Mulla oli kerran 508 Mersu ja tein siihen sen öljyremontin. Siihen on oikein tehtaan ohjekkin ja mäntään pitää tehdä muutos, jos oikein hyvän haluaa. Siihen öljyrengasuran pohjaan porataan lisää reikiä alaviistoon, jotta se renkaan kaapima öljy kerkiää mennä pois, eikä kulkeudu renkaan yläpuolelle, mistä johtuu se kuluttaminen ja kylmänä sininen savu. Minä teetin tuon muutoksen Salossa Virtasen Moottorissa. Sylintereiden hoonaus ja uudet männän renkaat ja siihen loppu öljyn kulutus.

    Ja kokonaan se ei tuossa motissa lopu, semmoinen litra tonnille on ok. Halpaa ja paksua mukaan.
     
  7. audiq

    audiq Gearhead

    Kun käytiin katsomassa Mersua, niin myyjä oli nostellut akut paikoilleen ja kokeili autoa käyntiin. Noin kolme vuotta auto oli seissyt. Eipä tuntunut missään, kun moottori hyrähti heti tulille ja ei edes oikein pölläyttänyt sinistä tai juuri mitään muutakaan savua. Kone ei ole kuulemma öljyä vienyt. Periaatteessa ei ole syytä epäillä myyjän puheita.
     
  8. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Vähän alkaa epäilyttämään että moottori on väljä + männänrenkaat kuluneet juurikin tuon öljynkulutuksen takia. Kuinkahan paljon maksaa moottoriremontti tähän koneeseen jos oletetaan: lohkon poraus, ylikoko männät ja uudet männänrenkaat.

    Onko saatavilla remontoituja "vaihtomoottoreita"
     
  9. Timmo

    Timmo 1st gear

    Tuskin se väljä on, jos sen kerta saa käyntiin. Tuossahan ei ole edes hehkuja auttamassa ja väljä dieseli ei oikein kylmänä starttaa. Veikkaan että tuo hoonaus + uudet öljyrenkaat niin homma on kunnossa.
     
  10. audiq

    audiq Gearhead

  11. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Venttiilikopan tiiviste kannattaa myös tarkastaa öljynkulutuksen selvittämiseksi. Venttiilikoppa nimittäin toimii myös imusarjana ja imukanavan ja öljytilan välinen vuoto aiheuttaa ylimääräistä öljynkulutusta.
     

Kerro tästä muillekin!