Mersun automaatti: vika vai ominaisuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja wili, 7.11.2011.

  1. wili

    wili 3rd gear

    Kävin koeajolla kaverin ässämersulla. Muutoin moitteettoman oloinen auto mutta kun kiihdytti ihan pintakaasulla vaihtaessa 1->2 kierrokset nousi vaihdon yhteydessä selkeästi noin sekunniksi. Kovemmalla kaasulla ja muilla vaihteilla ei em. ilmiötä ole. Normaalia vai syytä huoleen? Auto on 500SE -91 ajettu 286tkm ja laatikkoöljyt vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti (jos toi huoltokirja totta on).
     
  2. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Mulla on vaihdellut tuollein aski viimeiset 30tkm, ja edellisellä omistajalla semmosen 75-100tkm(?). Tuntu olevan mersun laatikoissa aika yleistä vanhemmiten, tosin ylleesä 2-3 vaihteiden välillä? Kiekat käy korkeemmalla, sitte pykältää ihan tavallisesti.
     
  3. tabs

    tabs Gearhead

    Tuota, mersun laatikot lähtee yleensä kakkosella liikkeelle ja saatta sekottaa asiaa tuntemattoman pään vaihteiden lukumäärästä.
    Toi on nimittäin perus "ominaisuus" noille laatikoille eli 2-3 vaihdossa käy vapaan kautta.
    Vikaan on pari fixsiä:
    Oljyt laatikosta vaihtoon
    Venttiilikoneistoon uusi tiukempi jousi+muovinen venttiili hässäkkä
    (ohjeet ja osanumerot löytyy Googlella)
    Alipaine mokkula irti ja sen alla olevasta ruuvista pari naksua painetta lisää...

    Näillä saa yleensä noi puoli- miljoonan ajetut laatikot vielä pykältään suht ok,
    mutta ei koskaan löydy sellaista sulavuutta mitä perus jenkki laatikosta.
    Toki tämä on vain oma mielipiteeni...
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Vanha mersun 3 lovinen automaatti ei normaalistikkaan vaihda niin terävästi kuin esim. jenkkiautomaatit. se siis tavallaan luistaa tai on se vaihto jouhevampi. Ei siinä välissä kyllä kierrosten pitäsi kuitenkaan nousta ja sekunti on pitkä aika laatikolle miettiä???
    Uudemmista en osaa sanoa.
     
  5. NymiS

    NymiS Gearhead

    Säädöllä ja jousisarjalla korjaantuu jos jousisarjaa ei ole jo laitettu.
    Luistavalla vaihdolla jos oppii ajamaan niin saattaa laatikko kestää vielä 100tkm (keventää vaihdon aikana).

    Mersun 722.3 laatikko S mersussa tosiaan lähtee 2vaihteella kevyellä kaasulla ja 1 vaihteen runttaa vasta kiinteellä tai kaasu pohjassa, näin siis V8 koneen perässä ainakin.

    Dieseleissä käytetään taas monesti asetusta että laatikko lähtee 1vaihteella.
     
  6. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Tarkasti ottaen vain 300 turbodieselin perässä olevat lähtee ykkösellä, vapareissa on hitaampi perä välitys joten niiden on laskettu jaksavan normisti kakkosella liikkeelle. JA jossain vaiheessa taisi bensakoneisiin tulla e/s katkaisin kepin juureen jolla saa valittua kummalla lähtee.

    Jousisarja tuskin tuohon 1-2 vaihtoon auttaa, koska sillä korjataan 2-3 vaihdon luistoa. Säätämällä voinee korjautua tosin sitten saattaa kolmonen mennä turhankin teräväksi.

    Kakkoselle vaihtaessa homman hoitaa panta jossa ei ole kovin paljoa kulumis varaa, joten kannattaa äkkiä tehdä jotain.
     
  7. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    ei auttanu itellä tuo korjaussarja, mut toi alipainesäätöhomma on ihan uus kikka mulle, täytyy koettaa.
     
  8. wili

    wili 3rd gear

    No niin auto on nyt pajalla. Siekkinen otti laatikon irti ja huoltaa sen. Syynä (yllättäen) huollon puute: öljyillä ajettu ties miten paljon olivat kuin tervaa... :soosoo:
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ässän loota pelas kauan viel vaik kylmänä luisti niin ettei d:llä kulkenu, se varmaan kaikis edes jotka luistelee pikkuhiljaa.

    Ässäshän oli 4lov tomaatti? Ja kakkosella lähtee jos economy pääl. Sportilla aina 1. Säästää lootaa ja paljon.

    Pehmeitä ei ehkä o mut hyvin kestää 400tkm.
     
  10. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Mistäs se tua alipainesääthöjudanssi löytyy sieltä?

    Ei huvittais viijä mihkää pajallekkaa tuota laatikkoa, kun on tuleva myyntiauto vaan, ei ole mikkään tarkotus pitää itellä...
     
  11. tabs

    tabs Gearhead

    Kurkkaa sinne laatikon kylkeen, suurin piirtein puolessa välissä kuskin puolella.
    Siinä on sellanen muovi korkki johon tulee alipaine letku.
    Se muovi juttu pois ja alta paljastuu tasakantanen ruuvi, josta myötäpäivään säätämällä, noin vartti kerrallaan painetta lisää. Eli säätö, testaus, säätö testaus...
     
  12. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Tänks. Täytyypi kokkeilla ens vkloppuna, kun saapi auton nosturille muihin tutkimuksiin.
     
  13. sbf

    sbf Gearhead

    Siellä kumitutin alla on yleensä sellainen t-mallinen avain jota sit nostetaan senverta että saa käännettyä.Jos se avain on hukattu niin sit säädetään tasapääruuvarilla.
     
  14. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Eipä muistanuu säätää ollenkaan, tuli hitsaukseen keskityttyä... Mihinkäs se alipaineletku siitä lähtee, kun siellä ei mittään letkua ollutkaan? :eek:
     
  15. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Mene helvettiin spämmäämään siitä
     
  16. Helosan

    Helosan 1st gear

    Tjoo

    Se saa varmaa uuden hiirimaton tai jotain kun muutama 100 noit levittelee.. :lol:
     

Kerro tästä muillekin!