Mersun entisöinti keturalleen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja daavid-son, 17.9.2019.

  1. daavid-son

    daavid-son Gearhead

    Onneksi ei ole itellä rahaa, niin ei tule tommosia ongelmia. Kaikki pitää tehä ite. iltalehessä ihan mielenkiintosen kuulonen tapaus mersusta mikä on ostettu virosta ja piti vielä saattaa suomessa katsastus kuntoon.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/71fb8f4f-124c-4add-a7c6-9e0a2289827e
    UUTISET

    UutisetKotimaan uutiset
    Töhelö kunnostaja tärveli historiallisen Mercedes-Benzin
    Eilen klo 22:12
    Auton kaakkoissuomalaiset omistajat maksoivat vuosimallin 1936 Mercedes-Benz W170 -henkilöautosta 15 000 euroa.

    • Sen jälkeen autoa muun muassa maalattiin ja siihen asennettiin moottori sekä vaihteisto.
    • Siitä piti tulla tieliikenteeseen rekisteröity näyttelykelpoinen auto.
    • Toisin kuitenkin kävi, sillä parikkalalainen yrittäjä leikkasi autosta vasemman puoleisen kantavan ovipilarin kulmahiomakoneella auki.
    [​IMG]
    Koriltaan samanlainen Mercedes-Benz autonäyttelyssä Helsingissä 1930-luvulla. IL-ARKISTO
    Vuonna 2016 80-vuotiaan Mercedes-Benzin moottori oli todistajien mukaan toiminut. Autolla oli ajettu muutama sata metriä. Auto oli määrä katsastaa, ja joskus tulevaisuudessa myydä hyvällä voitolla.

    Virosta Suomeen tuodun veteraaniauton (ilmeisesti jälkiasenteiset) astinlaudat olivat kuitenkin huterot ja jarrut heikot. Nämä viat piti korjata ennen kuin auto pääsisi Suomen teille – ja erilaisiin mobilistitapahtumiin.

    Parikkalalaisen yrittäjän oli sopimuksen mukaan määrä rakentaa kannakkeet auton astinlaudoille sekä kunnostaa kuljettajan ovi, joka ei sulkeutunut kunnolla.

    Mercedes-Benz päätyi yrittäjän halliin kunnostustöitä varten kesällä 2016. Hinnasta ei sovittu, mutta omistajat maksoivat ennakkoon tarvikkeista ja töistä yhteensä 2 900.

    Moottori ruostui kiinni
    Kevättalvella omistajat kuulivat kummia. Tilattuja töitä ei oltu tehty. Sitä vastoin autoa oli leikattu kulmahiomakoneella ronskilla kädellä. Siitä puuttui osia, kuten lamppuja sekä arvokas Mercedeksen keulatähti.

    Auton kynnyskoteloa oli leikattu, samoin vasemmanpuoleista ovipilaria.

    Katto roikkui luonnottomassa asennossa. Katto oli rotkahtanut viitisen senttiä alaspäin. Syynä tähän oli se, että kantava ovipilari, johon kaappariovisen auton molemmat vasemmanpuoleiset ovet oli saranoitu, oli katkaistu tukematta kattoa millään muulla tavoin.

    Autoa oli hitsattu, mutta työn jälki oli heikkoa.

    Kaiken huipuksi autoa oli seisotettu ulkona hallin pihalla talvisohjosäässä. Kosteus oli pureutunut auton koriin, korin puuosiin sekä moottoriin. Moottori oli ruostunut kiinni, kori ruosteessa ja puuosat osin lahoja.

    Syynä kosteusvaurioihin oli yksinkertaisesti se, etteivät näin vanhan auton tiivisteet pidä vettä.

    Myönsi enintään 1 000 euroa
    Omistajat noutivat autonsa ja alkoivat periä yrittäjältä korvausta vahingoista. Omistajien saamien lausuntojen mukaan auton kunnostus näyttelykelpoiseksi maksaisi maalauksineen 20 000—25 000 euroa.

    Omistajat nostivat parikkalalaista yrittäjää vastaan vahingonkorvauskanteen Etelä-Karjalan käräjäoikeudessa. He vaativat vahingoista 29 000 euron korvausta.

    Yrittäjä kiisti vaatimukset. Hän vaati, että kanne tulee hylätä.

    Yrittäjän mukaan kantajien korvausvaatimus on käsittämättömän korkea. Mikäli hän on jotakin vahinkoa aiheuttanut, niin korvauksen määrä tulee olla enintään tuhat euroa.

    Yrittäjän mukaan häneltä oli tilattu paitsi astinlautojen vahvistustyö myös kaikkien neljän oven korjaus sekä korin levitys.


    ”Pellit pelkkää paperia”
    Työt keskeytyivät, koska omistajat olivat kesken töiden käskeneet lopettamaan työt ja hakeneet auton pois.

    Parikkalalainen kuvaili autoa heikkokuntoiseksi. Auto oli ollut ”liian alhaalla” ja ”kattoa tuli korottaa”.

    Vastaajan mukaan autoa oli aiemmin ”Virossa korjattu päin Prinkkalaa”, ”joka paikka oli ollut rikki”. Auton pellit olivat olleet ”pelkkää paperia”.

    Parikkalainen kuitenkin kiisti leikanneensa autoa ”rälläkällä”. Hänen apumiehenään toiminut autopeltiseppä kuitenkin myönsi todistajan asemassa kulmahiomakoneen käytön oikeudessa.

    [​IMG]
    Neliovinen Mercedes-Benz 170 V tehtaan mainoskuvassa. Kuvasta erottuu hyvin eteenpäin aukeava etuovi. IL-ARKISTO
    Oikeudessa kuultiin useita molempien osapuolten nimeämiä todistajia.

    Parikkalalaisen todistajat kuvailivat autoa lahoksi romuksi, jota oli kitattu ja pakkeloitu useaan kertaan vuosien varrella.

    Kantajien todistajat olivat veteraaniautoharrastajia, jotka tunsivat kantajat mutta jotka toisaalta olivat nähneet sen millainen auto oli ollut kesällä 2016. Tuolloin se oli ollut todistajien mukaan ikäisekseen varsin hyvässä kunnossa.

    Yksi todistaja oli kuitenkin oikeuden mielestä muita luotettavampi. Kyseinen vanhempi mies on paitsi teknikko myös pitkän linjan veteraaniautoharrastaja. Hän on itse kunnostanut useita viime vuosisadan alkupuolen autoja.

    Oleellista on niin ikään, ettei hän tuntenut kantajia.

    ”Saksasta voisi tilata”
    Oikeus uskoi kyseisen todistajan kertomusta, jonka mukaan astinlaudat olisi helpoiten voinut uusia tilaamalla Saksasta parilla sadalla eurolla uudet mittojen mukaan tehdyt.

    Etuoven vika olisi puolestaan hoitunut säätämällä saranoita.

    Käräjäoikeus toteaa tähän asiantuntijatodistajan lausuntoon vedoten, että ”käytännössä kaikki vastaajan autoon tekemät purkutoimet ovat olleet tarpeettomia astinlautojen ja ovien korjaamiseksi”.

    Oikeus hyväksyi kanteen.

    Vaadittua korvaussummaa oikeus kuitenkin leikkasi. Oikeus huomautti, ettei auto harvinaisuudestaan huolimatta ole uniikki. Saman mallin autoja on muuallakin, myös Suomessa.

    Hyväksytty korvaussumma on 14 000 euroa.

    Hovioikeus ei ota käsittelyyn
    Korvauksen lisäksi parikkalalaisen tulee maksaa kaksi kolmasosaa kantajien oikeudenkäyntikuluista eli yhteensä 5 268 euroa.

    Käräjäoikeuden heinäkuussa antama tuomio ei saanut tuoreeltaan lainvoimaa, sillä parikkalalainen valitti siitä hovioikeuteen.

    Mercedeksen omistajat jättivät vastavalituksen, jossa vaativat korvaussumman korotusta alkuperäiseksi 29 000 euroksi sekä kaikkien oikeuskulujensa korvaamista.

    Kuluvan viikon maanantaina Itä-Suomen hovioikeus kuitenkin ilmoitti, ettei se anna asiassa valituslupaa. Käräjäoikeuden tuomio jää noudatet
     
  2. daavid-son

    daavid-son Gearhead

    Joku haisee tossa tarinassa
     
  3. leemu

    leemu Gearhead

    Samaa mieltä näin äkkiseltään.
    Ostettu Virosta "hyvä" aihio ja huomattu tolkuttomaksi pommiksi, niin sitten on keksitty keino saada omia pois:odroll:

    Jos kori olisi oikeasti ollut terve, niin yhden talven ulkona seisominen ei lahota puukehikkoa ja ruostuta peltejä pilalle. Ei se nyt varsinaisesti kuntoa paranna, mutta ei terve auto siitä pilalle mene. Samaten pidän melko erikoisena jos moottori oikeasti olisi tuollaisessa ajassa jumiutunut:odconfused:
     
    1purehell, PilsnerBil, ari vw ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    "Auto oli määrä katsastaa, ja joskus tulevaisuudessa myydä hyvällä voitolla."

    Tässähän se lienee perimmäinen syy ongelmiin.
     
    1purehell, Norri, sämpy ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ihan perse kokonaisuus. Mutta miks se parikkalan entisöijä on työntänyt sen loskaan ruostumaan, vaikkei kaikki vauriot yhessä talvessa ole tullutkaan?

    Voisiko nykypäivänä dokumentoida tekemisiään vaikka ottamalla kuvia? no mobilistientisöijät varmaan pelaa vielä filmikameroilla ja faxeilla.
     
    1purehell tykkää tästä.
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    Ois älynnyt viedä kaarnelle niin olis laittanut pptk menetelmällä kuntoon ja oikonut pellit pdr nyrkki menetelmällä.
     
  7. menu*

    menu* Gearhead

    "Parikkalalainen kuvaili autoa heikkokuntoiseksi. Auto oli ollut ”liian alhaalla” ja ”kattoa tuli korottaa”."

    Syyllinen, ei tuommosia luonnottomuuksia ees leikillään puhuta.
     
    Poke ja jknR tykkäävät tästä.
  8. -chgr

    -chgr 2nd gear

    Onneks oli vaa mersu =)
     
    Seevu ja xarper tykkäävät tästä.
  9. jjjkkk

    jjjkkk 3rd gear

    Olisko muunlainen automerkki ollut sinulta pois?
     
  10. miguelo

    miguelo Gearhead

    Erikoiselta kuulostaa myös tämä "korjaajan" väittämä:
    [​IMG]
    No, oli miten oli, töiden lopputuloksena auto levähtikin... :odcry:

    Mahtaako tämä tapaus olla entuudestaan tuttu nimimerkki Karralle, joka on vannoutunut mersumies, kenties hänellä voisi olla tapauksesta lisätietoa. (mahtoikohan auto alunalkaen olla minkäkuntoinen?)
     
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Hmmm... pisteosat kateissa ja oudon mallisia paloja rälläköity helmoista ja ovipilarista. Olisko mennyt sukset ristiin ja sitten tappioiden minimoimiseksi myyty osina ja korjauspaloina.

    Melko hinnakas korvaus aihiosta, 15K.
     
  12. karra

    karra Double Gearhead

    Ei ole ollenkaan tuttu tapaus, Imatran suunnasta jo kyseltiin että olenko kuullut tästä. Kesälahdella on (monimerkki)harrastajalla työn alla Virosta tullut ennen sotia oleva 170 mersu, en usko että sama auto kyseessä koska kaverini rakentaa itse sitä. Tämä Eeron auto on ollut näytillä Kesälahti Cruisingissa ainakin, useampana kesänä.

    Mutta joku tuossa tarinassa haiskahtaa, vähän molemmin puolin...
     
    1purehell, Jussi289, Poke ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. McDaniel

    McDaniel 1st gear

    Ettei vain olisi Villu ja Vahur ''entisöinyt'' Meseä Virossa heikkolaatuisimmilla osilla ja kun totuus on paljastunut omistajille auton purkuvaiheessa, on auton omistajien ollut pakko keksiä joku tapa saada rahansa takaisin välttäen tuhansien, ellei kymmenien tuhansien entisöintikustannukset.
     
    Norri ja mukko tykkäävät tästä.
  14. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Kiinnostaisi tietää kyllä faktat tästä tapauksesta. Jutusta saa sen käsityksen että toimittaja on juuri oppinut kirjoittamaan tai kirjoittanut jutun 3 promillen humalassa, eihän tuosta ota tolkkua.

    Lähinnä sääliksi käy yrittäjää joka tuon rydön on ottanut työn alle. Jos autolla on ajettu muutama sata metriä ja sen moottori on vuoden päästä jumissa niin ei liene yrittäjän vika.

    Toki yrittäjänkin olisi kannattanut ennen vastaanottoa vilkaista autoa, ja jos ihan harsoksi olisi sen todennut, niin omistajalle olisi voinut ilmoittaa että tuollaiset 2900e menee kahviin ja tupakkiin jotka kuluu työn ohessa ennenkuin auto on valmis.
     
    1purehell ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  15. tevo

    tevo Gearhead

    Niin, joo, normisti näitä "toivottomia" tapauksia hankitaa Ruotsista Suomeen laitettaviksi.. perkele tehhää kunnolla..ei saaha tehtyä. viijään eteläiseen-naapuriin jossa ne kunnostetaan . Kunnolla..
     
  16. -chgr

    -chgr 2nd gear

    Onneks olkoo sullei taida olla huumorin tajua xD
     
  17. jjjkkk

    jjjkkk 3rd gear

    Yes, äxdee
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ehkä keskinäinen kommunikointi olisi pitänyt olla yhtä hyvää, kuin tämä julkinen ruotiminen, ei ehkä mesen kone olisi ehtinyt ruostumaan jumiin ;)
     
  19. Kun täällä niin moni puolustanut yrittäjää, niin minusta kyllä tässä on yrittäjä tehnyt virheitä:

    "Kevättalvella omistajat kuulivat kummia. Tilattuja töitä ei oltu tehty. Sitä vastoin autoa oli leikattu kulmahiomakoneella ronskilla kädellä. Siitä puuttui osia, kuten lamppuja sekä arvokas Mercedeksen keulatähti.

    Auton kynnyskoteloa oli leikattu, samoin vasemmanpuoleista ovipilaria.

    Katto roikkui luonnottomassa asennossa. Katto oli rotkahtanut viitisen senttiä alaspäin. Syynä tähän oli se, että kantava ovipilari, johon kaappariovisen auton molemmat vasemmanpuoleiset ovet oli saranoitu, oli katkaistu tukematta kattoa millään muulla tavoin.

    Autoa oli hitsattu, mutta työn jälki oli heikkoa.

    Kaiken huipuksi autoa oli seisotettu ulkona hallin pihalla talvisohjosäässä. Kosteus oli pureutunut auton koriin, korin puuosiin sekä moottoriin. Moottori oli ruostunut kiinni, kori ruosteessa ja puuosat osin lahoja.

    Syynä kosteusvaurioihin oli yksinkertaisesti se, etteivät näin vanhan auton tiivisteet pidä vettä."

    Jos auto on ollut ja varmaan ollutkin joku pommi, niin yrittäjän olisi pitänyt kieltäytä ottamasta koko työtä, jos ammattitaito ei siihen riitä. Moottoriajoneuvojen korjausehdoissa se ilmaistaan näin:

    1. Korjaamon velvollisuudet
    Korjaamo suorittaa työn ammattitaitoisesti ja huolellisesti noudattaen valmistajan kyseistä automallia varten laatimia Suomen olosuhteisiin tarkoitettuja huolto- ja korjausohjeita.
    .
    .
    Korjaamo pyrkii asiakkaalle edullisiin ratkaisuihin. Jollei korjausta voida tehdä, vikaa poistaa tai jos havaitaan, että korjaus olisi työn kohteen käyttöarvo huomioon ottaen asiakkaan kannalta taloudellisesti tai teknisesti epäedullinen, asiasta ilmoitetaan asiakkaalle mahdollisimman pian ennen korjaustyön aloittamista tai jatkamista.


    Ja tuosta säilyttämisestä:

    9. Työn kohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen

    Korjaamo vastaa siitä, että työn kohdetta säilytetään huolellisesti.
     
    1purehell ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. Seejii

    Seejii Gearhead

    Pyörän aukot on kummalliset, on kuin korjauspalat olisi otettu volvosta, mutta muuten ihan siedettävän oloinen mese. (Tai oli)
     

Kerro tästä muillekin!