mersun jne. 5x112 peltivanteista

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Ford_GT, 24.11.2005.

  1. Ford_GT

    Ford_GT 1st gear

    olis hakusessa 2 tai 4 kpl, leveetä vannetta tolla jaolla.
    joku tossa puheli että s ? mersusta vois löytyä 8" vannetta. 15" siis.
    tai miten on, mahtuuko 7" vanteelle 245 kumi ?

    tarjota saa kaikkee. yv:tä tulee.
     
  2. revariver

    revariver Gearhead

    Mersun vanteissa (ainakin alkuperäisissä) on usein erillainen kartio pyöränpulttia varten kuin normaalisti eli kannattaa katsoa että mutteri tai pultti istuu kunnolla vanteeseen ettei pyörä lähe irti.
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    On AINA pallokartio, kun puhutaan Mersun/Audin/Volkkarin/Seatin/Skodan alkuperäisvanteista 5x112 jaolla. Euro-Fordissa on sitten normaalikartio tuon jakoisissa. Tarvikevanteissa pääsääntöisesti suora kartio.
     
  4. Temppu

    Temppu 1st gear

    Asiaan liittyen,
    mulla on nyt mersun peltivanteet kiinni audissa (muovisen keskitysrenkaan kera -omatekoinen) kartiopulteilla.
    Pultinreiäthän on pallomaiset.

    - pysyykö kiinni?
    - meneekö pultti pilalle?
    - meneekö vanne pilalle?

    About 200 km:n jälkeen kiristelin pultteja, ja 3/4 niistä kiristyi normaalivoimin vielä about 1/4 kierrosta.
    Tärinää tai vastaavaa ei ilmennyt, ainakaan semmosta minkä olisi erottanut tien epätasaisuudesta.

    Ja vähän sivuun:
    Meno uusilla Nokian kitkarenkailla on kuitenkin kuin laivaa ohjaisi, heiluu ja hyllyy joka suuntaan. Tarkistin paineet ja lisäsin 0.1 bar, ovat ohjeiarvoissa. Omilla valuvanteilla (nekin keskitysrenkaan kera) ja Continentalin T-kitkoilla oli meno paljon vakaampaa, vaikka pehmeät on nekin. Missä vika?
    - pehmeät renkaat?
    - liian vähän painetta?
    - pultit löysät?
    - liian pieni ET (-10mm)?
    - Peltivanne yleensäkin?
     
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tuo jälkikäteen kiristyminen on seurausta erillaisista kartioista, vanne/kartio antaa periksi.
    Talvirenkaisiin tulee lisätä autonvalmistajan suosituksiin (yleensä aina vain kesärenkaille annettuihin) 0,3 baria talvikäyttöön, kitkarenkailla saattaa olla tarve jopa 0,5 bar (ws50 blizzak). Onko vanne ja rengas leveyksiltään keskenään sopivat? Et-heitto voi olla myös aika olennainen syy. Nokian RSi:ssä on kulutuspinta ns kaksikerrosrakenteinen eli uudessa renkaassa on pinnassa pehmeämpää seosta kuin viidestä millistä loppuun. Tuokin seikka alhaisten paineiden ja väärän offsetin kanssa (autosta riippuen) saattaa aiheuttaa enemmän tai vähemmän levottomuutta.
    Tuo offset-asia on nykyautoissa aika merkittävä seikka, ovat pirun herkkiä...
     

Kerro tästä muillekin!