Metallinen nakuttava ääni

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Vermilion, 8.7.2018.

Tags:
  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Moro jostain ilmestyi sisäänajon aikana metallinen nakuttava ääni.

    Ei kuulu aina.
    Paikallaan huudattaessa ei ääntä kuule.
    Käynnistäessä pari kertaa kilahtaa välillä.
    Tasakaasulla ääntä ei kuule.
    Kiihdyttäessä välillä ääni kuuluu ja tuntuu että kun mennään kuormitettaessa isommille
    kierroksille ääni häviää tai hiljenee.

    Ideoita miten moisen äänen pystyy paikantamaan. Pelko perseessä että olisi mäntä tai joku laakeri. Mutta on mahdollista että ääni tulee myös muualta joku löystynyt. Ei pysty oikein ajonaikana menemään kiihdytyksessä
    moottorihuoneeseen kuuntelemaan ja paikantamaan ääntä... Ideoita?
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Turbiinin pultti löysällä
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Turbo on mutta turbiinia ei oo! Käsilaatikko!
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Fordi? Shimmi unohtunu startin välistä ja bendixi hipoo vetolevyä...?
     
    El 60 tykkää tästä.
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Juu 171V6 + MT75
    Laitoin kyllä uuden startin kun vanhassakaan ei ollu vikaa. Ehdin ajaa noin 100km sitten ilmestyi toi ääni.... huolestuttaa ei oo varaa ostaa uusia mäntiä ja purka tota nyt jos joku vakava vika.

    Tossa on Sorvatut Cp-Carillon männät otettu muistaakseni 0.8mm männän laella olevasta patista ja kaikki laakerit vaihdettu paitsi nokkalaakerit. Mietin että tulisko ääni venttiikoneistosta mutta äänen pitäis kyl kuulua kierrättäessä tyhjäkäynnilläkin.
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Yksivaihto ehto ois myös painelaakeri mutta sekin vähän epäilyttää.... ja sitä on vaikea todeta.
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    No siiä vaiheessa kun ääni kuuluu, niin painaa kevyesti kytkintä. Jos ääni muuttuu, niin voi olla painelaakeri.
    Kannattaa tuo jussi289 vinkki kokeilla, starttia kauemmaksi vetolevystä.
    Jos tulisi männistä tai venttiilikoneistosta, niin luulisi olevan säännöllistä.
    Voi olla joku pultti löysällä, vaikka kiertokangen tai vauhtipyörän?
    Tai ihan perinteinen koneen nakutus-ilmiö, niin sytytys aikaisella, jumittaako virranjakajan ennakon säädin?
     
    Muokattu: 8.7.2018
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kaikki mainitsemasi oireet viittaa nakutukseen.

    Sytkää pois, ainakin siitä nakutusalueen kierroksilta.
     
    caprice305 ja kalvetinhet tykkäävät tästä.
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Minusta ei nakuttannu ensimmäisellä 100km ajossa yhtään sytkäennakko noin 15-33 tolla normaali alueella ennen reiluja ahtopaineita. Noh voihan sitä testata.

    noin 2-3h käynyt auto paikallaan joten onhan siinäkin jo ollut sisäänajoa.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Millanen sulla on ennakon tiputus ahtopaineitten kanssa?
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    KMS MP25 säätää sytyksen. Puristus jotain 8.8-9.5 välissä. Polttoaineena E85
    Kiertokangen pultit ja runkolaakerit pultit kiristettiin 5x ARP pulttien ohjeiden mukaan. Pulteissa käytettiin sitä harmaata rasvaa joka ohjeissa käsketään Ultralube tai joku.

    Mietin että voisko rullakeinu jostain syystä ottaa kiinni ventiikoppaa kun siellä ei ollu vissiin kuin 1mm tilaa kun niitä sovitettiin mutta epäilen sitäkin. Ja luulis että se kuuluu kokoajan kun moottorikäy.
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    En oo ottannu täysiä paineita vielä pitäis saada 500km ajettua. Tai siis kyllähän sieltä sais sen 1.5bar kun vaan polkis.... Muistaakseni maksimikuormalla 15 kuormituspalkilla/6500rpm tais olla 21.5 ennakko ja vähän jos mennään alemma joku 13-14 palkki ja 5500-6000 rpm niin ennakko noin 22 astetta.

    TOSIN En ole käyttänny tuota yli 4000rpm kuin paikallaan nopeasta hurauttaen. Ajossa kierrokset eivät minusta ole olleet yli 4000rpm.
     
  13. perkele

    perkele Gearhead

    siivapyörä löysällä?
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Pitää tarkistaa!
     
  15. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Cadillaccipalstalla oli tapaus, jossa öljytikku pääsi ottamaan kampiakseliin kiinni.
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hmmm ei kyl pitäis kun öljypohja oli irti tuli tämä tarkistettua kun lohkokorsettin vuoksi piti tarkistaa öljytikku ja omavalmisteinen öljytikku tuli asennettua.
     
  17. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    tai/ja heinää lisää ja jo vähän ennen kilkutusaluetta
     
    artsiracing tykkää tästä.
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Purettu vaihdelaatikko, vaikuttaa että ois painelaakeri joka metelin pitää, 600km ajettu. Pitää keksiä jotain että saa painelaakerin sopimaan kun kaupasta ei saa sellaista. Painelaakeri todella väljä ja hienoa metallia pölyä löytyy myös....
     

Kerro tästä muillekin!