Metalliporanterät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja oope, 22.5.2009.

  1. oope

    oope 1st gear

    Moi,

    Kukahan valmistaa & mistä voisi ostaa KUNNOLLISIA metalliporanteriä?
    Kokeiltu on Boach, Dolmer, yms. ja kaikki on sitä samaa kuraa; poraa hyvin pari reikää (jos sitäkään) ja sen jälkeen terästä ei ole mitään hyötyä. Vai onko vika poraajassa, tosin kokeiltu on leikkuunesteen kanssa & ilman, poraamista pikku pätkissä lämpenemisen estämiseksi, jne. mutta aina sama lopputulos.

    t: Oope
     
  2. HV

    HV Gearhead

    Terän pyörimisnopeus, oisko sillään mitään tekemistä porien tuhoutumiseen. Materiaali mitä porataan?? Itsellä on yleensä joskus saattanut mennä ruostumattoman porauksessa teriä, mutta kaikkeen ollaan toistaiseksi saatu reikäkin. Dormer on tähän astisista paras.
     
  3. Town Car

    Town Car 1st gear

    6000 jaettuna poranterän halkaisijalla, saat ainakin oikeat kierrokset.
     
  4. VesQ

    VesQ 1st gear

    Kyllä itselläkin Dormer ollut se "paras", kalliitahan toki mutta kyllä kestää, itsellä ollut sarja sorvikäytössä pari vuotta ja lastua on tullut paljon laisesti, paria murtunutta terää lukuunottamatta uppoaa vieläkin kuin uutena

    20mm kovaan mustaan kun laski kolmatta sataa 7mm reikää niin alkoi olla paras isku vähän heikko mutta kyllä sillä vielä sai käsikoneellakin hyvin uppoamaan tavan pehmeään mustaan rautaan, paremmin kun vähänkäytetyllä HSSllä

    Kierrokset kun malttaa kattoa kohdalleen ja jotain öljyä ruikkii väliin niin kyllä pitäisi kestää, sen näkee jo lastusta isommilla terillä kun on liian paljon kierroksia eikä meinaa haukata enää kunnolla

    Tiedä onko kärjen teroituskulmalla paljon merkitystä kestoon, noissa Dormereissa taitaa olla se jyrkempi kulma eikä haukkaa läpimennessään niin reippaasti kun loivemalla kulmalla olevat
     
  5. Quest

    Quest Gearhead

    Ääni Dormerille, juuri painelin toistasataa reikää 3mm mustaan levyyn ja terä on kuin uusi. Ja tuo "repimättömyys" on jännä ilmiö kun terän profiilia tarkastelee.
     
  6. oope

    oope 1st gear

    Kiitos vastauksista

    Moi,


    Kiitos vastauksista. Eli vika lienee terien sijasta sittenkin ukossa ja olen porannut varmaankin liian kovilla kierroksilla. Täytyypä jatkossa kiinnittää
    tähänkin asiaan enemmän huomiota.

    t: Oope
     
  7. bbford

    bbford Gearhead

    Kyllä Dormerin porat on ainakin ammattikäytössä osoittautunut todella hyväksi,varmaan syy on liian kovissa kierroksissa.
     
  8. olliola

    olliola 1st gear

    kierroksia saa olla kunhan muistaa painaa tarpeeksi ja koko ajan.
     
  9. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    kyllä se niin vaan on, että käsikoneella et tosiaan pysty painaan niin paljon kun pitäs tavan sähkökoneella poratessa. Eli kierroksia pois, ja jotain öljyä poraukseen.

    Tosin.. Käsikone on terän kun terän surma. Aina liikaa kierroksia ja liian vähän suoraa painetta terällä.. Ei lastua, tulee vaan hippuja.

    Dormeria itekkin vaan käytän.
     
  10. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Meilläkin poraillaan töissä dormereilla.. mallistossa on skaalaa laidasta laitaan, esim. 10mm kovametallinen läpijäähdytetty poranterä maksaa n. 70 euroa + alv.. Käytetään myös niitä ihan perus TiN-pintaisia HSS-poria vähemmän vaativiin aineisiin, ajavat asiansa. Pienemmissä rei'issä käytetään Nachi ESS-poria, jotka saattais juuri ja juuri mahtua autotallibudjettiinkin.. Oikeilla leikkuuarvoilla todella kestäviä..
    Käsiporalla taitaa terälaatua tärkeempää olla se, että se kiinalainenkin terä on edes jokseenkin oikealla kärkigeometrialla, pyörii oikeilla kierroksilla ja lastuaa jatkuvasti. Tällanen neuvolassa punnittava saa jo jotain 6mm reikää kairatessa laittaa melkein koko elopainonsa siihen porakoneen päälle et saa kunnon lastua ulos :rotfl:
     
  11. hoopee

    hoopee 3rd gear

    Kyl dormerin a002 sarjan terillä pärjää tosi pitkään.Jos reiän hinta lähentelee 1:50 nii vika on käytössä.Tosin kyllähän niitä pienempiä menee helposti rikki käsikoneellä.Tasainen riittävä syöttö,jäähdytys ja oikeat kierrokset niin tulee halpoja reikiä.
     
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Itse huomannu, että jos poraa käsikoneella niin saa terottaa pirusti ottavammaksi terän että tulee lastu kokoajan, jos vertaa taas esim pylväsporaan.
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    Meillä kun on pylväspora, jossa on automaattisyöttö, niin mikä olisi sopivin syöttö tavallista vaikkapa lattarautaa porattaessa?
     
  14. sbm396

    sbm396 Gearhead

    0.1-0.15mm\kierros pitääs mennä aika hyvin noin 4mm ja isommilla terillä

    millisellä sitte vähän vähemmän. Töissä kerran piti porata 2kpl 1.2mm reikiä 40mm vahvaan ruostumattomaan muottiteräkseen sai olla vähän kieli keskellä suuta mutta hyvin meni :wink:
     
  15. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tämä kone onkin ISO ja syötöt ovat muistaakseni 0,1, 0,2 ja 0,5 mm. Mitään hammaslääkärin teriä siihen ei saa edes kiinni :)
     
  16. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Syöttöarvoina poran halkaisija/100 eli esim.10mm poralla 0.1mm/kierros
    40mm poralle 0.4mm/kierros jne.Leikkuunopeus 25m/min mustaan ja 12 rosteriin ja haponkestävään niin terät kestää.Juu ja kannattaa pitää terät terävinä,eikä tylsillä yritellä.leikkuunopeus=3.14*poran halk.*kierrokset
     
  17. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Elikä kun kierroksia halutaan niin
    25000/3.14/poran halkaisija milleinä=kierrokset
    Kaavassa leikkuu nopeus muutettu milleiksi kun se porakin on yleensä milleinä. pylväskoneesta sitten se lähin alempi kierrosluku.
     
  18. Tässä kaavana:

    [​IMG]

    Toi on laadutettu kaava, jossa leikkanopeus m/min ja halkaisija milleinä.
     
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    halpis kinukkeja tilasin ison satsin,joku menee hyvin joku ei,mutta kun rälläkässä pyöräyttää terän tulee parikyt reikää kevyesti lastulla,sitten pyöräytys uudelleen,ei haittaa kun hinta oli olematon,oli myös satasen satsi jolla tuli muutama reikä hienosti mutta lopputulos sama.plasma on myös kova sana reikien teossa.ps ei ole pylväskonetta,kierrokset tappaa terävyyden äkkiä.
     

Kerro tästä muillekin!