Metroauton pakokaasupäästöjen ilmaylimäärä moniste?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rocket engineer, 10.2.2009.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Täällä oli joskus aikaisemmin linkki jossain ketjussa moiseen pdf:ään. Siis skannattu Metroauton A4, jossa kerrotaan katastusta ja päästöjen mittausta varten, että ilmapumpulla varustetun GM auton pakokaasussa on liikahappea , kiitos ilmapumpun. Joku raja max arvokin siinä taisi olla?

    On hivenen näkemyseroa ilmamäärästä pakokaasuissa? Pakoputki ei ole ihan täysi pullo, mutta.. Moinen dokumentti olisi mukava..

    En löytänyt linkkiä..
     
  2. audiq

    audiq Gearhead

    Tuolla AKE:n ohjeet (pdf.) ja sivu 23.
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kiitos linkistä. Tuossa tosin puhutaan, että maks 5% jäännösilmaa hyväksytään, jos ei ole ilmapumppua. Mitään ei puhuta määrästä ilmapumpun kanssa? Siis ilmeisesti saa ylittää 5% , mutta kuinka paljon??

    Muistaakseni siinä Metron monisteessa oli joku korkeampikin prosenttiluku jenkki GM-autoille ilmapumpulla? Ihan varma en enää ole?
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mitään virallista en ole nähnyt mutta minulla kelpasi konttorilla 10% jäännöshappi kun putkesta ei näkyvää eikä kuuluvaa vikaa löytynyt ja autossa oli ilmapumppu toiminnassa.
     
  5. Stance

    Stance Gearhead

    Minä olen sen Rocket Engineerin tarkoittaman PDF:n myös täällä nähnyt, mutta eipä tullut talletettua. Minulle jäi sellainen mielikuva ettei siinä olisi ylärajaa ollut, mutta voi tehdä muisti tepposiakin.

    Kolmen viime katsastuksen (hyväksytyn) jäännöshapen arvot on vaihdelleet 7,4-9,4 välillä.
     
  6. audiq

    audiq Gearhead

    Minusta se on tulkittavissa niin, että ilman pumppua 5% ja pumpun kanssa ei ole raja-arvoa, eli pumpullista ei voi hylätä korkean happiarvon takia ilman hyviä perusteluja ja pelkkä korkea happiarvo ei sellainen ole.

    Wagoneerissa tuli jälkitarkastus, kun happi oli reilusti yli viiden ja HC huiteli liki tonnissa.
    Siinä syy oli, että runsas happiarvo vääristää päästöjä.
    Ja se olikin ihan oikea perustelu. Jos ilmapumppu ei olisi laimentanut päästöjä, niin ne olisivat menneet reilusti yli.

    Mutta jos sinun autossasi muut arvot ovat normaalit tai alle, niin silloin korkea happiarvo pitäisi ilman muuta hyväksyä.

    Laita arvot tänne näkyville, niin päästään ihmettelemään.
     
  7. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Katsastuksen arvosteluperusteissa sanotaan:

    Eli jos ilmapumppu on, ei happiarvoa arvostella.

    Tuolla koko arvosteluperusteet.
    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB ... usteet.pdf
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Tosta valmistajan ohjeesta puuttuu kaksi sivua (AKE:n sivuilla sama juttu), se että minne ne on kadonnut, niin en osaa sanoa, mutta muistaakseni siellä oli ilmoitettu happiarvolle jokin raja-arvo (10%?) ja myöskin poikkeava arvo hiilivedyille.(vähäpäästöisiin HC 200?tyhjäkäynnillä)
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Muistat oikein! Sain asiakirjan kaverilta ko. paperin ihan perinteisenä valokopiona. Ne seuraavat kaksi sivua ovat englanniksi ja ovat faxista suoraan GM:n tekniseltä keskukselta. Ja raja-arvo on HC 200 .

    Jahka pääsen takaisin skannerin ääreen lähiviikkoina yritän muistaa skannata kaikki kolme sivua nettiin.

    Ja kiitokset Cutlass Cruiserille siitä linkistä AKE:n katsastusohjekirjaan.

    Kun tiivistelin putkea happiylijäämä jäi jonnekin 5,3,%- 7,3% tyhjäkäynnillä. Katsuri ei näyttänyt muistavan tuota AKE:n oppaan sivun 24. ohjetta, jossa ilmapumpullinen saa ylittää sen 5% rajan. Oli hyvä, että oli muistissa tuo ohjekin sen GM:n lapun lisäksi. Katsuri itsekin myönsi, että nykyään noita GM:n vanhoja ilmapumpullisia tulee enää harvoin vastaan..

    Ei aikaisemmin 18 kertaa? katsastaminen ilmamäärän vuoksi ole ollut niin tiukaa kuin nyt. Ovat kuulemma saaneet ohjeet valvoa pakoputkien kuntoa tarkemmin?

    Mutta positiivista oli, että sain vaunupainot kuntoon lopulta ihan ilmoitusasiana. AKE:n uudistuksen jälkeen muuttunut/ mistä lie ilmestynyt 1810 kg/455 kg sai muutettua vanhan tieliikennelainmukaiseksi kokonaispainoksi 2720kg / max jarruttomaksi 750 kg. Varsikin kun aikaisemmin autolla on kiskottu tuota 2700 kg ihan laillisesti. Kun koukku joskus -92? asennettiin autoon asia varmistettiin silloin konttorilta, jossa inssi ilmoitti vetopainoiksi tuon 2720/750, koska otteessa ei ollut mitään merkintää painoista , ja inssi sanoi; että turha on uutta otetta pelkästään sen takia kirjoittaa.. Se oli ajantapa. Uuden järjestelmän myötä 2007 lopusta vanhoihin autoihin alkoi sitten ilmestyä mitä lie vetopainoja.

    Akella on asiasta bulletiini, jossa todetaan , että on mahdollista käyttää valmistajan ilmoittamia painoja korkeampia, sen aikaisen lainmukaisia maks-painoja, eli muistaakseni kokonaispaino jarrullista pakussa, omapaino jarrullista ha:ssa ja puolet noista jarrutonta, mutta maksimissaan aina 750 kg (eli vaatii auton massaa vähintään 1500kg).
    Nelivetoisissa taas sallittiin 2x omapaino(?) ha:ssa ja 2x kokonaispaino pakussa (?)/ maks. 3500kg. Siksi mm. vanhoissa Subaruissa ja VW Syncroissa on järkyttäviä vetopainoja verrattuna auton omaan massaan.
    Ja/tai peräkoukun valmistajan ilmoittamat maksimimassat. Tosin tuon ikäisiin saa /sai itsekin tehdä koukun..

    Ja vaatimuksena koukusta on vain, että se on "riittävän luja". Arviointi suoritettiin katsastajan toimista visuaalisesti - mitään rakennelaskelmia ei välttämättä tarvinnut, jos toteutus oli riittävän järeä.

    Ja tuo koskee aina > 1993 saakka rekisteröityjä. Uudemmissa M1 ja N1 mennään aina valmistajan vetopainoilmoituksen ilmoituksen mukaan.

    Eli siitä vaan vanhaan lahoon 4x4 Subaru Justyyn heppaamaan teeseitse vetokoukkua n. 3000 kg massalle.. :odroll: Toivottavasti kukaan sentään ei moista yritä? Ja onneksi eipä noita kovinmontaa taida enää olla kilvissäkään? Ilmeisesti maahantuojat käyttivät tuohon aikaan tuota mahdollisuutta käyttää Tieliikennelain sallimia painoja ohi valmistajan sallimista - ihan myyntietuna. 1,5 tonnin vetoauto kiskomassa 3 tonnin kuormaa ei ole ihan briljantein ajatus.

    :poff:
     

Kerro tästä muillekin!