metsäautolöydöskuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja makke, 16.7.2003.

  1. makke

    makke 1st gear

    Kävin kaverin kanssa tuossa muutama päivä takaperin kuvaamassa eräällä yksityisellä romutontilla vanhoja autoja.

    En saanut kalustoa kuvaan kuin 50 kuvan verran kunnes digikameran akut hyytyivät. Akkuja meni pari sarjaa johtuen, että kaikki kuvat piti ottaa salamavalolla. pitää mennä vielä joskus kuvaamaan lisää, autoja jäi kuvaamatta varmaan 70-100 kpl.

    Osan autoista tunnistin, mutta vanhimpia en kylläkään. Jos joku tunnistaa noita lähinnä 30-50 lukuisia, niin vinkit olis mieleen vaikka emailitse mapatsik@iki.fi

    Kuvat löytyvät Galleria sivultani osoitteesta http://personal.inet.fi/cool/makkesgara ... ia/g2.html
     
  2. Duster

    Duster 1st gear

    Mukava ois joskus käydä tönkämässä vastaavilla hautuumailla.
     
  3. Timmo

    Timmo 1st gear

    Kunnon keräiliä pitää jo olla :smile:

    Ps. 41 ei toiminu
     
  4. makke

    makke 1st gear

    Joo, kerrottakoon, että kyseessä on noin 60-vuotias mies joka on näemmä kerännyt tavaraa poistamatta mitään. Kun isommalle tontille kulkee, niin metsänsiimeksessä kulkee 300- 400 metrin mittainen tie, jonka molemmin puolin on näitä vanhoja raatoja ja koko tien reunustaa romuvalli. Tuo valli koostuu moottoreista, vanteista, renkaista, akseleista yms.

    Kerrottakoon, että tuo yksityinen romutontti sijaitsee alle 1 km päässä erään kaupungin keskustasta.

    Kuvam 41 pitäis toimia nyt.
     
  5. fairlane

    fairlane Gearhead

    joo kyllä noita romuroopeja suomenniemelle mahtuu .Eivät välttämättä myy aarteitaan mistään hinnasta,jos vaikka joskus tarvis

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: fairlane 2003-07-16 20:57 ]</font>
     
  6. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Onneksi ei ole amerikkalaisia päättänyt aikanaan aloittaa keräämään...
     
  7. makke

    makke 1st gear

    On siellä ollut niitäkin ja osia on vieläkin. Osa on jo loppumätiä, osan se on rutannut ja ihme kyllä jokusen myynytkin? (huhujen mukaan).
    Kaiketi jonkusen E.R:lle Lahteen tai Lahden lähistölle. No, siellä ne nyt sit seisoo toisella tontilla tyhjänpanttina jos olen asian tolan oikein ymmärtänyt. (Moblan kuvat)

    Eikö noista vanhoista sitten yksikään enää ollut amerikkalainen?
    Meinaan vaan sain vähän vihiä, että jokunen niistä olisi sellainen saattanut ollakin!

    Ja toisaalta mä näen asian siten, että jokaisen todellisen autonharrastajan sydänalaa pitäisi riipaiseman nähdessään valmistusmaahan katsomatta 30-40 lukuisia lahoamassa jossain metsässä josta niitä tuskin pelastettua enää saa (omistajan peräänantamattomuuden takia)

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-07-18 12:51 ]</font>
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tosi kun vesi. Riippumatta siitä missä auto on tehty on idioottimaista että se mätänee jonkun kuusen juurella vaan sen takia että joku puupää ei suostu luopumaan siitä... Noitahan piisaa jotka haalii autoja ja sanoo että "entisöin ne joskus", joopa joo. Vastaavia kuvia on tullu rinta kipeenä kateltua Mobilistista aika usein.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mäkin tiedän yhden ukon jolla on tallissaan noin 30 vanhaa prätkää joista ei luovu kuulemma mistään hinnasta. Merkeistä mainittakoon mm.HD,Indian,Ariel,BSA ja sit jotain venäläisiä yksikään ei ole ajokunnossa. Jotkut kenties toiminut hankittaessa mutta kun joutuu ukon käsiin se purkaa ne atomeiksi ja levittää talliinsa...tyyliin "kyllä mä tän vielä kunnostan" Jokainen tietysti saa tehdä omillaan mitä haluaa mutta onko tossa mitään järkeä?
     
  10. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Niin no luultavasti en sitten ole aito autoharrastaja (miten lie sekin sit määritellään) ja maku asioista on tietenkin turha tapella, mutta aivan sama kuinka hienosti tehty vanha ei-amerikkalainen tiellä vastaan tulee, itselläni ei edes kulmakarvat värähdä...

    Siitä olen yhtä mieltä, että idioottimaista tuollainen autojen metsään haaliminen on, mutta omissa silmissäni vahinko ei ole kovin suuri, kun kyseessä ei ole amerikanrautaa...
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mä en tiedä kuka on mitäkin mutta mun mielestä laitettu vanha euro hakkaa jonkun 80-luvun levee-rengas-piilofarkun tai vanin 10-0 samoin kuin 4d dartit yms laatikot.

    Onneks nykyään on vähän enempi järkeä omassa päässä, joku 10v sitten olisin varmaan haalinut kaikki irtoavat romut omalle pihalle mätänemään just tuolleen "mä teen tän sitten joskus" periaatteella. Turha hamstrata kun ei ehdi tekemään kuin yhtä asiaa kerrallaan eikä vuorokaudessa ole kuin 24 tuntia.

    Jos tuokin keräilijä on jotain 60v (?) niin vaikka se tekisi tuosta auton joka vuosi ei taitaisi elinikä ja terveys riittää. Siltä kannalta tyhmää touhua. Toisaalta onpahan nuokin säästyneet romuttamolta ja sulatukseen joutumiselta.
     
  12. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Haalimisesta:

    Itsellä alkaa tilaa loppumaan ja omaiset valittamaan kun on tullut tuota kalustoa ja osaa hankittua melko paljon. Autot ja osat olen kuitenkin haalinut metsistä tai henkilöiltä, jotka eivät niitä enää tarvitse.

    Osa kalustostani on tallessa periaatteella: Tuosta vielä teen jotain, mutta osa on vain "pelastamisen" takia. Jonkin verran on myös osaa, jota tuskin koskaan tarvitsen omiin projekteihin, mutta ne on niin hienoja/harvinaisia, että en halua luopua (paitsi jos joku todella tarvitsee).

    Onko tämä nyt mielestänne aivan älytöntä toimintaa?

    Mielestäni ei, koska nyt tiedän ainakin noista autoista ja osista, että ne eivät ole viikon kuluttua paalattu metrin kuutioksi, kuten kävi eräälle 30-luvun lopun moparkorille juuri ennen kuin päätin sen ostaa.

    Haalimani rojut ovat 30- ja 50-luvun jenkkiosaa, jos se jotain helpottaa päätöksenteossa...
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Sehän on täysin eri juttu jos haali autoja pelastamismielessä ja on valmis myymään sen jollekkin joka sen kunnostaa, mikäli itsellä ei ole aikaa/kiinnostusta/rahaa/tiloja ko. projektille. Tietty se on parempi että vanha auto seisoo jossakin kun että se paalataan!
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Äijä on ottanut tosissaan sanonnan:
    Se voittaa jolla on kuollessaan eniten leluja...! :smile:
     
  15. Karva

    Karva Gearhead

    Toi haaliminen on pikkasen kaksipiippuinen asiantynkä jos ja kun noita raatoja on tullut haalituksi itte kullakin on se helv... paljon parempi jotta ne on omissa tai jokin muun asian harrastajan käsissä joka säilyttää ne siten jotta ne ei vuosienkaan päästä ole mahdottomia.

    Toinen asia on sitten jotta harrasteliat hinnottelee ittensä liki aina pihalle ja noi jää sen siliän tien paikallensa, keskiverto tahvo tai tytti kun saa ensimmäisestä ja kokonaan tehdystä värkistä liikaa ja tarpeeksi, eli ne loput tuppaa jäämään sille sijoilleen, kuten joku jo mainitti pitäs pystyä luopumaan jos joku halua välttämättä ostaa, kyllä noita autoja mailmassa riittää.

    :-o :-o :-o
     
  16. makke

    makke 1st gear

    Jep, makuasioista on turha kiistellä olen kyllä kanssasi aivan samaa mieltä. Mutta et tainnut ihan loppuun asti ajatella kun mun viestiini tuon ekan repliikkisi laitoit, sillä minut vähänkin tunteva olisi tasan varmaan arvannut miten tuollaiseen lausahdukseen tulen reagoimaan. Olenhan varsin tunnettu siitä, että omistan noita ei-amerikkalaisia autoja; orkkiksia, kustomin, rodiprojektin ja muita paljonkin muutettuja. Mutta kyllä tallissani seisoo '61 DeSoto ihan sulassa sovussa noiden euro-GM-autojen rinnalla.
    Olet varmasti aito autoharrastaja, mutta joskus kannattaisi edes hiukan ajatella kantaako puritanistisuus kovin kauas loppupeleissä.
    Olkoonkin, että Overdrive on jenkkiautoforumi ja on luonnollista, että jenkkiautot ovat monella lukijalla arvoasteikossa etusijalla. Nimittäin *arvoasteiskossa etusijalla* ja se taas nähdääkseni tarkoittaa sitä, että hyvä europrojekti tai hyvintehty euro hyväksytään kyllä sitä *totaalisesti kieltämättä*.

    Tuossa metsään haalimisen järkevyydessä olemme varmasti jokainen lukija aivan samaa mieltä... ei järjen hiventä mädättää niitä siellä.
    Mitä tulee noihin kuvien autoihin, niin vain alle 50 kpl sain kuvatuksi ja niitä on siellä vielä reilusti lisää, siis enemmän mitä kuvissa nyt näkyy. Ja tosiaankin olihan kuvissa muutama 30-lukuinen Mopar. (jotka koitan järjestää sieltä ne henkilölle joka ne kuvista tunnisti).

    Sainpa aikaisemmalla lausahduksellani jälleen kerran keskustelua aikaan ja tällä jatkokirjoituksellani varmaan lisääkin?! :wink:

    Nyt kun asia vähän lipsahti sivuun alkuperäisestä, niin tähän loppuun vois heittää sellaisen kommentin joka hiljensi ja sai hämilleen erään suurehkon pöytäsurueen joka koostui 99% amerikanautoharrastajista. Eräs kaveri näet laukoi mulle erään näyttelyn yhteydessä tässä taannoin: "Toi sun autos on ihan jees tehty, mut miks sä et tee jenkkejä? Jos toiki olis jenkki, niin siitä otettais joskus jopa valokuviakin!".
    Useampi lukija varmaan tietää mistä autosta oli kyse.
     
  17. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Vaikka itse omistan ja ajan vanhalla amerikkalaisella, niin mielestäni auto on hieno valmistusmaasta riippumatta kunhan se on vanha. Itseäni ainakin kiinnostaa vanhat eurot ja jopa japsit siinä missä amerikkalaiset, tällä hetkellä satun vaan omistamaan amerikkalaisen. Itse nostan sinulle Makke hattua siitä että olet syventynyt merkkiin joka on (käsittääkseni) Suomessa melko harvinainen eikä varmasti kaikkein helpoin harrastettava. Ja sen perusteella mitä olen autoistasi kuvia nähnyt ne ovat myös poikkeuksetta hienoja! Makuasia tietysti mutta mielestäni on aavistuksen kapeakatseisuutta arvostaa pelkkiä amerikkalaisia.
     
  18. makke

    makke 1st gear

    Niin, olen itsekin haalinut niin autoja kuin osiakin varmasti yli oman tarpeen. Mutta toistaiseksi kaikki ovat katon alla ja 99% lämpimässä sellaisessa. Olen kyllä nyt vähentänyt tavaran määrää, koska alkoi jo itseäkin ahdistamaan.
    Mutta nuo osat on jemmassa nyt, sillä jos en olis niitä jemmannut olisivat ties missä, kenties kaatiksella tai sit jollain romutorikauppiaalla joka luulee omistavansa kasan kultaa kun on osia hienoissa vanhoissa laatikoissa vaikka sopivuudesta ei ole hajuakaan.
    Nyt tuo kama on tallessa ja sana kulkee ja osat vaihtavat omistajaa, siis sellaiset joita en itse tarvitse tai en halua säilyttää.

    Siis haaliminen on ymmärrettävää määrättyyn pisteeseen. Mutta tuollaista kuvien haalimista en ymmärrä, sillä tuolla nyt hyväkin tavara mätänee pilalle. Ja joukossa on tasan varmaan paljonkin sellaista kalustoa joka on jostain sisätilasta haettu ulos lahoamaan. Olis edes peitelty vähän tms.
     
  19. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Hei, tuo on juuri se lausahdus jota olen pohtinut, mutta en ole vielä osannut pukea sanoiksi! Noinhan se usein todellakin on!
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nyt kun täällä euroja puolustellaan, niin samaan hengenvetoon haukutaan 4d dartit ja muut 60-luvun laatikkomallit. Vähän niinku sellaista kaksinaismoralismia. Kaikki nämä ovat makuasioita. On täällä myös ihmisiä jotka sattuvat pitämään 60-luvun laatikkomalleista.
     

Kerro tästä muillekin!