metsäautolöydöskuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja makke, 16.7.2003.

  1. makke

    makke 1st gear

    Jep, tuo merkki ei tosiaankaan ole se helpoin mahdollinen useammassakaan mielessä. osia ei juuri saa, autot ovat suht' harvinaisia joko Suomessa tai yleensäkin valmistusmäärältään, arvostus on ollut alamaissa ja kooltaan sen verran pieniä, että kaikkinainen muutosrakentelu hankalaa, itsekantavat korirakenteet ja yleensä aina 4d. Mutta tekemällä saa...
    Mitä tuohon merkkiin tulee, niin jos eräs autojuttu joskus Primerissa julkaistaan saattaa moni lukija yllättyä kuinka paljon tuo merkki on naimisissa jenkkien kanssa. Siis aivan uskomattoman paljon, jopa siinä määrin, että niitä voidaan ihan perustellusti kutsua "eurojenkeiksi". Mutta lehtijutussa sit lisää jos sellainen joskus tulee?!
    Itse pidän itseäni enemmän jenkkiharrastajana kuin euroharrastajana vaikka useimmat autoni euroja ovatkin. Näen asian näet enemmän asennekysymyksenä. Rokki soi tallissa ja autoissa ja rakentelutrendini ovat ison meren takaa.

    Ja itse alkuperäiseen topiciin...

    Ja mitä näiden kuvien metsäautoihin tulee, niin olisiko kenties joku *pelkästään* jenkkejä autoina pitävä pitänyt ne omana tietonaan kun eivät ole sitä oikeaa rautaa? Siis antanut "euro ja itäpaskojen" lahota mettässä kun ne ei "ketään kiinnosta" ja ne ei ole "minkään arvoisia"? Mutta silti ollut tunnistamatta joukossa lahoavia amerikkalaisia. Ajatuksia herättävä mietelmä?


    Noita kuvien autoja ja osia voin kysellä jos joku niistä jotain tarvitsisi. En siis ole mikään bulvaani välissä vetämässä, vaan koitan tasoittaa tien kaupankäynnille. En nyt tosiaankaan voi paikkaa paljastaa, sillä kohta siellä alkaisi lappaamaan siinä määrin väkeä ja korinpotkijoita, että ukko hermostuisi eikä tasan varmaan myisi kellään mitään.
    On sen verran erikoislaatuinen tapaus, että pehmittely on tarpeen ja olen aikoinaan onnistunut luomaan häneen hyvän luottamussuhteen.
     
  2. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Minun mielestäni autoa ei kyllä saa tuomita valmistusmaan mukaan. Kotona on jenkeissä suunniteltu, jenkeissä muotoiltu ja amerikkalaiseen V8-moottoriin perustuva sämpylä 50-luvun alusta vaan valmistusmaana onkin Ranska. Voin aika monen ajokilometrin perusteella kertoa että aika vähissä ovat sellaiset ihmiset joidenka mielestä se pelkästään valmistusmaan vuoksi olisi pitänyt paalata.
    Tokihan on olemassa fanaatikkoja joidenka puolesta esimerkiksi kaikki Chevyt voisi vaikka paalata tai vaikkapa Ford Pilotit viedä kaatopaikalle mutta eiköhän se ole enemmänkin huulenheittoa, onhan?
     
  3. makke

    makke 1st gear

    Mulla olis muuten täällä Liedossa tiedossa tuollainen ranskalainen Ford Vedette (se "mini Mercury"). Kerrassaan upea biilika.
    Ko. auto on varsin hyväkuntoinen ja mukaan tulee täysrempattu lättäpää V8. Mukaan myös laho, mutta paljon pisteosia sisältävä varaosakori. Hintaa koko paketille on 1500 ekua. Hintaa saa alas varmaan reilusti jos ei konetta osta. Ja tuosta 1500 eur hinnasta kaveri on valmis tinkimään jos auto menee "tosiharrastajalle".
    Tällä samaisella herralla on uudempiakin noita ranskalaisia sekä 2 kpl '39 jenkki Fordia. Nuo jenkki Fordit ei ole ainakaan vielä toistaiseksi kaupan.
    Jos jotakuta kiinnostaa oikein tosissaan nuo "ranskanjenkit", niin meikäläiseen yhteyttäottamalla saa myyjän yhteystiedot.

    Ai niin siellä tontilla seisoo myös chopattu ja 2d:ksi muutettu siipi Vedette (myös V8:lla). Tuo koppa saattais olla kaupan. Keulan pellit puuttuu sekä sisusta. Mutta kori olis...

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-07-18 17:12 ]</font>
     
  4. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Pakko antaa kommenttia tähän väliin, kun olen itsekkin heittänyt aika rankkaa tekstiä euro-autoista.
    Siis kyllä minä diggaan muitakin kun amerikanrautoja, ja joitain jopa enämpi kun jotain tiettyjä amerikanmalleja. Esim Pobeda on ihan sikahieno malli, ajelisin sellaisella harrasteajoa paljon mielummin kun jollain 70-luvun lopun pikkujenkillä, olkoonkin jälkimmäisessä vaan V8, mutta kuitenkin. Onhan mullekkin osunut Volga projekti, tiedä tuleeko siitä sitten tehtyä mitään, aika näyttää.
    Ongelma vaan on siinä, että länsieurooppalaiset autotehtaat tekivät vaan käsittämättömän pieniä auton korvikkeita, suurinosa niistä on sellaisia ettei ne mihinkään muuhun kun harrasteajoon sovellukkaan. Tai sitten onkin autossa hintaa päällä oikein perkeleesti. Ja toinen juttu, eurot siirtyivät paljon aikaisemmin korimuotoilussa periaatteelle "sama kait se miltä tämäkin paska näyttää". Ihan jo 60-70 luvun taitteen korit on usein aivan toivottoman rumia.
    Vanhat Wauxit on ihan hauskimmasta päästä euroja, järjestyksessä toinen auto mitä oon ikinä ajanut oli kutos Velox, sellainen laatikkomallinen. Oli muuten Liedossa, ja vuosi tais olla 77.
    Mahtoikohan siinä kuvan Volgassa olla mitään käyttökelpoista, tulee mielee maski ym. osat?
     
  5. makke

    makke 1st gear

    Kyllä monet 60-70 taitteen länsieurot on kieltämäätä rumia, mutta poikkeuksena ottaisin juuri Vauxhallit. Esim. 1967-1972 cocis-korinen FD Victor, Ventora tai VX 4/90 on kyllä asiallinen. Valittiinhan se esittelyssä 1967 kauneimpana autona jossain euroopan merkittävimmässä autoshowssa.
    tässä parit linkit ko. korimallin kohdalle (kuvat autoistani)
    http://personal.inet.fi/cool/makkesgara ... k15-19.jpg
    http://personal.inet.fi/cool/makkes.gar ... yk6-25.jpg
    http://personal.inet.fi/cool/makkesgara ... h141-2.jpg
    Eli autossahan on Camaron takapää ja Chevellen keula. Itse asiassa suunnitelijakin sama kuin edellä mainituissa autoissa. No, tuo 2d avomuunnos on poikeastaan oma näkemykseni aiheesta, sillä tehdas teki vain 4d umpimalleja.

    Sit kokonsa ja näkönsä puolesta PC koriset Cresta, Cresta Deluxe ja Viscount.
    Edelleen cocis muotoilua ja kokoa enemmän kuin Chevy II:ssa, kooltaan suurinpiirtein Novan luokkaa. Kokoa on, harvinaisia ovat, mutta eivät kyllä hinnankiroissa. (itse asiassa jälkimmäisen kuvan auto olis kaupan)
    Tässä kuvat parista omastani
    http://personal.inet.fi/cool/makkes.gar ... yk20-3.jpg
    http://personal.inet.fi/cool/makkesgara ... k33-16.jpg
    Kun tuon toisen saan chopatuksi ja 2dht muunnoksen loppuun, niin jos en olis kertonut mikä auto on kyseessä ja merkit olis poistettuna, niin useampi kuin puolet auton nähneistä menis vipuun ja luulis jenkiksi.


    Ja vielä yksi, nimittäin HC Viva. kokoa ei ole, mutta näköä kyllä varsinkin farmarina pitkän sivulasin takia. Yleisesti kun listataan tuon ajan kauneimpia laitteita niin juuri HC farkku keikkuu kärkipäässä.
    http://personal.inet.fi/cool/makkes.gar ... k18-21.jpg
    http://personal.inet.fi/cool/makkes.gar ... k18-19.jpg

    Huh... tulipa taas Vaux huuhaata. :oops:

    Tuo mainitsemasi laatikko Velox on siis 1963-1965 malli eli PB. Cresta oli vähän loistokkaampi. Joo, kyllä se laatikko Velox hyvän kyydin antaa. Ulkonäössä aika tavalla samaa kuin tuon ajan Letukoissa.

    Ja noista metsäautoista...
    Selvittelen sen Volgan kohtaloa joka kuvissa on ja palaan asiaan kun tiedän jotain lisää.

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-07-19 10:56 ]</font>
     
  6. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Joo, kyllähän nuo on mallina etäisesti tuttuja, cokis korimallin Victoriaa oli liikenteessä paljon joskus 70 ja luvun taitteessa, muutama Ventora ja VX siinä seassa.
    Kyllähän toi PC korimalli on kivan näköinen.
    Muistan katkerasti kuinka joskus ennen armeejaa menin ostaa tollasta Runosmäestä rahat taskussa, (täyty olla saatanan halpa auto kun mullakin oli oikein tarvittavat fyrkat messissä) vaan kuullakseni että se oli mennyt 20min sitten. Ilmeisesti omistaja oli "ryytynyt".
    Itseasissa, oletko koskaan tutkinut että kuinka paljon tämäkin auto on sukua Holdenille, koko ja rakenne on aika yhtenevät?
     
  7. makke

    makke 1st gear

    Olen tutkinut aikas tavallakin. Mulla on sellainen kirja kuin "45 year Holden Cars" tai jotain tonne päin.

    Mutta tilanne on oikeastaan toisin päin, monet Holdenit on Vauxhalleja.
    Vauxhallit olivat suosittuja niin Ausseissa kuin Uudessa Seelannissakin johtuen tietysti brittiyhteyksistä.
    Alussa Vauxit kulki siellä ihan Vauxhalleina Vaux badgein aina vuoteen 1964 saakka. Autoja kasattiin ausseissa ja ne teki siellä mm. avomalleja yms. joita sumujen saarilla ei tehty.
    Vuodesta 1964 eteenpäin sitten Vaux badget korvattiin Holdenin badgeilla.
    Viimeinen ns. puhdas Vauxhall Holden on HB Torana joka on puhtaasti Vauxhall HB Viva.
    Sen jälkeen sit oli eri malleista ja juurikin PC korista vähän muutettuja malleja, jotka kuiteskin perustuivat puhtaasti Vauxhalliin.

    Aussien lisäksi uudessa Seelannissa kasattiin FD Victoreita 3300 koneella. Siis saloonia. Englannissa oli vain estatesta 3300 malli. Saloonina kutoskoneinen olikin sitten Ventora tai Ventora II. Nuo 3300 Victorit dominoivat Uuden Seelannin vakioautojen ratasarjaa suvereenisti vuosia.

    Sit on Vauxhall HC Firenzasta tai oikeammin Viva Coupesta tehty V8 koneinen Etelä-Afrikassa valmistettu Chevrolet Can-Am. Vain 100 kpl tehtiin ja yksi jopa löytyy Ruotsista. Akselit tekniikka yms. oli suoraan Camarosta.

    Etelä Afrikassa valmistettiin myös Rangeria. Se oli taas Opel A Commodore Vauxhall FD keulalla.

    Niin ja aikoinaan venäjällä ne kasas niitä kanssa. Aikaan ennen GM:ää. Jotain 1920 tai jotain. Aikana jolloin Vauxhall oli yhtä arvostettu merkki kuin Rolls Royce. Noihin aikoihin esim. Tsaarilla oli käytössä Vauxhall. Sit tuli GM kuvioihin vuonna 1925 ja autot pienenivät ja tulivat ns. kansanautoiksi. Olivat liian isoja ja kilpailivat likaa ison meren takaisten mallien kanssa, joten jotain oli tehtävä. Niin... ja onhan ensimmäinen brittiläinen urheiluauto nimen omaan Vauxhall; siis Prince Henry.

    Eli onhan noita...

    Tulipahan taas Vauxhall historiaa yli äyräiden :oops:

    BTW, sun pitää Henkka poiketa joskus tässä Liedossa kummastelemassa noita mun laitteita. Ei sieltä Turusta ole tänne kuin muutaman minsan matka.


    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-07-19 16:58 ]</font>
     
  8. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    No kiitos kutsusta, täytyypä poiketa.
    Kyllähän sitä on tuhannen tapaa käyttää aikaa huonommin kun höpöttämällä vanhoista autoista.
    Palaan asiaan yksityisviesti puolella.
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

    Onkohan se kuvan 26 "mikä auto" piikkinokka-Skoda 50-luvun alusta? Näytti hiukan siltä. Korostettakoon, etten ole Skoda-harrastaja :smile:
     
  10. makke

    makke 1st gear

    Ei taida olla Skoda, koska ns. lahna oli mallia '51-'56 ja ne oli 4-ovisia kuten kuvassa, mutta ei kaappariovilla.
    Sit taas nuo vanhemmat, eli piikkinokat vuosilta '47-'51 tais kaikki olla kyllä kaappariovilla, mutta 2-ovisia.
    En tiedä onko tietoni oikein, mutta noin olen asiaa jostain joskus tulkinnut.
     
  11. Mr.Speed

    Mr.Speed Gearhead

    Nyt tulee sitten makkelle tyhmä kysymys :smile: ei nimittäin ole itsellä mitään tietoa noista Vauxhalleista... Eli jos Vauxhallilla on joku malli joka on melkein identtinen Opel Ascona B onko olemassa Vauxhallia joka on ulkonäöltään lähes identtinen Opel Manta B? ..en tiedä oliko nyt vähän hämärästi selitetty :smile: Hyvä että joku harrastaa noita Vauxeja oikein urakalla :smile:

    _________________
    Fashions fade,real style never does.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mr.Speed 2003-07-20 03:26 ]</font>
     
  12. makke

    makke 1st gear

    Mr.Speedille,

    Jep on olemassa. Kyseessä on Vauxhall Cavalier Mk1. Itse asiassa Opel Mantassa on Cavalierin keula, sillä tuo kiilanaama suunniteltiin jo 70-luvun alussa ns. "Vauxhallin naamaksi" josta autot tunnistettaisiin heti liikenteessä. Alkujaan se kulki lempinimellä "droop snoot" ja sitä käytettiin Firenzan yhteydessä. Kaikki juontaa juurensa ratasarjoihin.

    Eli, Saloon (brittien vastine nimitykselle Sedan) Cavalier on tuolla ns. mantakeulalla varustettu Ascona. Sit on olemassa myös Coupe Cavalier joka vastaa täysin Mantaa, sekä vielä Sporthatch joka vastaa CC eli Combi Coupe Mantaa.

    Prototyyppikuvat auton alkutaipaleelta löytyvät kotisivuiltani
    http://www.sunpoint.net/~mapatsik/protos/car4.html
    http://www.sunpoint.net/~mapatsik/protos/car5.html

    ja tuosta löytyy kuvia Firenzasta jossa tuo keulamalli esiintyi ensinnä
    http://www.sunpoint.net/~mapatsik/protos/car32.html

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-07-20 05:45 ]</font>
     
  13. makke

    makke 1st gear

    Päivitin tuossa vähän tietoja autojen kohdalle. Siis niiden joista itselle alkoi tulla jotain mieleen tai jos joku on vihjaissut.
    Nyt kuvien alla on tekstit niiden kohdalla joita jenkeiksi arvioin/on muiden toimesta arvioitu.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse aiheeseen palaten.
    Onhan noita "romuvarastoja" Suomi pullollaan.

    Jos joskus ajelette vanhaa 3-tietä välillä Tampere-Valkeakoski niin kannattanee kurkistella Savon ja Marjamäen-risteyksen kohdalla vasemmalle jos on matkalla etelään päin.Siellä on teollisuushallin pihalla varsin mielenkiintoista kalustoa.On itä-autoista 50-luvun jenkkeihin ja luonnollisesti euroautoja löytyy myös.
    Osa autoista näkyy jopa tielle kun osaa kurkistella oikeaan kohtaan.Hallin pääty näkyy tielle Shellin ja Savon risteyksen valistä.
    Tarina kertoo että laitteet eivät ole kaupan.
    Ilmeisestikin ne ovat vieläkin siellä?Itse kävin niitä ihmettelemässä pari vuotta sitten.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Autojen hajoittajat ovat luultavasti jo matkalla.
     
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

     
  17. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Olisko toi Nova viitannut siihen uudempaan korinalliin 68 eteenpäin ja Chevy 2 vanhaan 62-65?
     
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Juu niin vähän epäilen, vuodesta -68 eteenpäin (muistaakseni) koko mallisarja kulki nimellä Nova, eli mallinimi Chevy II haudattiin. Vuodet -62-67 mallisarja kulki nimellä Chevy II, perusmalli kulki nimellä Chevy II 100 kun taas parempi malli on Chevy II 400 Nova. 68 ja eteenpäin on tosiaan isompi kun 62-67.
     
  19. makke

    makke 1st gear

    Jep, tosiaan tarkoitin tuota uudempaa mallia.
     
  20. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

Kerro tästä muillekin!