MG valokuva löytyi arkistoista

Ketju osiossa 'M.G. Car Club of Finland ry', aloittaja audiq, 25.12.2007.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    Tämmöiset kuvat löytyi mökiltä. Isän MG joskus 60-luvun lopulla mökin pihalla ja toisessa kuvassa ollaan ulkomailla. (Ranskassa?)

    Ei taida olla montaa Suomessa näitä ollutkaan, saati säästynyt. Nettiautossa näin kerran yhden valkoisen myynnissä, ilmoituksen mukaan ainoa.

    Huomatkaa eri rekisterinumero kuvissa. Olisi kiva kuulla auton tuontimääristä ja muuta höpinää mallista.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Tässä suomenkielisen brosarin kehua n. 1970. Malli on viimeisin eli 1300MKII, ensimmäinen oli 1100 vuodelta -62. Näitä on vähän jäljellä...

    MG 1300 Mk II
    Auto tosi ajajalle, joka arvostaa myös eleganttia ulkonäköä yhdistyneenä suorituskykyyn. Tämä kaksiovinen Sports Saloon on suunniteltu MG :lle ominaisella perusteellisuudella. Tien päällä MG 1300 Mk II:n kahdella kaasuttimella varustettu 1275 cm3 moottori tarjoaa loistavaa suorituskykyä. Nelinopeuksisen vaihteiston nopeusalueet on valittu sopivasti ja ne takaavat rivakat lähdöt sekänopeat kiihdytykset läpi vaihteiston. Urheilullisen ajon nautittavuutta ja varmuutta lisäävät tarkka hammastanko-ohjaus ja tehokkaat jarrut. Edessä suuriläpimittaiset SC-Ievyjarrut, paineentasausventtiili estää takapyöriä lukkiutumasta hätäjarrutuksissa. Tyylikäs verhoilu peittää metallipinnat sisätiloissa lähes täysin. Mukavat istuimet ovat päällystetyt rei'itetyllä vinylillä. Pähkinäpuiseen kojelautaan on sijoitettu kaikki tarvittavat mittarit kierroslukumittaria myöten. Ne ovat kootut kolmeen pyöreään ja helppolukuiseen mittaritauluun. Katkaisimet ovat varustetut kansainvälisin symbolein. Pienikehäinen keinonahalla päällystetty ohjauspyörä sallii nopeat ohjausliikkeet ja antaa ohjaamolle urheilullisen loppusilauksen.

    Moottori: Nelisylinterinen, eteen poikittain sijoitettu rivimoottori, kansiventtiilit, 1275 cm3, 70 bhp/6000 rpm. Kaksi kaasuntinta. Voimansiirto: Kytkimen läpimitta 18 cm, nelinopeuksinen täysin synkronoitu vaihteisto, vaihdetanko lattialla, etupyöräveto. Ohjaus: Hammastanko-ohjaus. Pyörät: Puristetut teräslevypyörät, Dunlopin 5,50-12 sisärenkaattomat renkaat. Jarrut: Edessä levyjarrut 12) 21 cm, takana rumpujarrut 0 20 cm. Jousitus: Hydrolastic-jousitus, samanpuoleiset joustoelementit kytketty toisiinsa. Erillisiä iskunvaimentimia ei tarvita. Sähkölaitteet: 12 voltin akku. Ohjausakselilla sauvakatkaisin, josta toimivat äänimerkki, valo¬jen vaihto, kaukovalovilkku sekä itsepalautuvat suuntavilkut. Mittarivarustus: Nopeusmittari, matkamittari, kierroslukumittari, polttoainemittari, öljynpainemittari ja jäähdytinnesteen lämpömittari. Merkkivalot kaukovaloille, suuntavilkuille ja lataukselle.
    Kori: Viiden hengen kaksiovinen kokoteräskori. De Luxe Sports Saloon.
    Päämitat: Kokonaispituus 373 cm Kokonaisleveys 153 cm Kokonaiskorkeus 137 cm. Valinnaisia lisävarusteita: Sähkölämmitteinen takaikkuna. Alaskääntyvät etupenkin selkänojat.
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Kiitoksia kattavasta tietopläjäyksestä!

    Katselin, että niissä valokuvissa joissa oli vuosiluku, olivat vuosilta 67-69.
    Onko tietoa, koska tämä 1300 -malli on esitelty. Itse luulisin, että auto olisi (noin) vm-65, koska ei faijalla ihan uusia autoja ole silloin ollut.
    Ja miten tuo poikkeaa 1100 -mallista, onko maskissa eroavaisuuksia vai missä.
    Se mainitsemani Nettiauton MG oli 1100:nen ja 1100:seksi luulin tätäkin.
    Mobilistissa muuten joku toimittaja pähkäili, onko tätä koria tuotu MG:nä ollenkaan, mutta onhan sitä sitten ainakin muutama.
    Faija sanoi, että moottori oli kolmella runkolaakerilla ja rakenteen heikkous paljastui isossa alamäessä Ranskassa, kun kampiakseli meni poikki.
    Oli kuulemma siihen aikaa aika hankala löytää Ranskasta osia Englantilaiseen autoon.
     
  4. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Kuvien auto on melko varmasti 1100, jota tehtiin 1962-67. Moottori on BMC:n "A-sarjalainen" poikittain ja vaihdelaatikko moottorin alla kuten Minissä. Tekniikan Maailma 9/1964 numerossa oli Voimavaunu OY:n mainos MG 1100 "eleganssia autoiluun". Hinta mk 9800,- . Joten kyllä sitä varmaankin jonkin verran on maahan tuotu. Muistaakseni jossain TM:n numerossa on jopa 1100:n koeajo. Se TM:n mainos löytyy muuten MGCCF:n kotisivulta. http://www.mgcc.fi .
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    Ok, 1100:nen. Mä en tuota mainosta sivuilta kyllä löytänyt. Vähän jännästi muutenkin toimivat ne sivut, johtuisko sitten siitä. :-?

    Onkos tämä 1100:nen muuten sama kuin 1300:nen, jousitukselta ja muilta osin, kone vain pienempi.
     
  6. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Luin kirjasta, omakohtaista kokemusta ei ole, että 1300:ssa on levypyörissä pyöreitä reikiä, 1100:ssa ne ovat umpinaiset. Muuten erot ovat lähinnä sisustuksessa. Edestäpäin autot ovat ainakin kuvissa ihan saman näköisiä. Alusta on ymmärtääkseni molemmissa aivan sama, hydrolastic-jousitus. 1100:sta on muuten vaikka kuinka monta eri merkkiversiota Riley, Wolseley, Vanden Plas, MG, Morris, Austin . Vanhoja kuvia ja engl. brosareita löytyy http://www.austin-rover.co.uk/ado16pubmatf.htm[/quote]
     
  7. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

  8. audiq

    audiq Gearhead

    Moblassa oli joskus juttua 1100:sta. Oisko Morris ollut silloin kuvissa ja muut merkit vain mainittiin.
    Samassa jutussa mainittiin myös se MG:een harvinaisuus Suomessa.

    Mielestäni olen nähnyt tuosta faijan MG:stä sivukuvankin jossain. Täytyy penkoa arkistoja, jos selviäisi se vannetyyppi.
     
  9. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    tuolla on yksi MG
    Kuvia laanilta 30.10-07
     
  10. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Näyttäisi olevan kojetaulun mukaan 1100. Uudemmissa 1300:ssa on pyöreät sporttisemmat mittarit, tosin pyörät vaikuttavat uudemmilta tässä autossa, mutta nehän ovat voineet moneen kertaan vaihtua. Moottorissa näyttää olevan joitakin pieniä puutteita...
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    Löytyi se sivukuvakin, mutta on niin onnettoman pimeä vanteiden kohdalta, etten ala sitä skannailemaan.
    Näytti kuitenkin, että takana on reiälliset ja edessä umpinaiset vanteet.
    Faija muisteli, että olisi ollut 1100:nen ja näin se varmaan on. Laitan joskus lisää kuvia autosta, jos sattuu eteen.

    Kiitoksia vastauksista!
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    Filmiäkin löytyi. :eek:

    [​IMG]
     
  13. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    tossapa meikäläisen MG -65 ennenkuin se vaihtoi väriä -80 luv alussa
    http://kuvablogi.com/nayta/1673788/
    rekkari oli jotain AVN tai AVG alkuinen en nyt löytänyt rekkari arkistoa
    tähän hätään
     

Kerro tästä muillekin!