MIG -hitsauskoneista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja PPPLinkWR, 11.1.2005.

1. PPPLinkWR

PPPLinkWR 1st gear

Itselläni on Kempin MIG -hitsauskone ja sen kanssa menee hermot! Säädöt on välillä tosi hyvin ja taas kohta säädöt on taas aivan surkeasti ja tätä rataa. Välillä hitsaa hyvin ja taas välillä räkii... Onko kellään mitään vastaavia ongelmia Kempin hitsauskoneiden kanssa? Onhan sitä joskus tullut kokeiltua kaverinkin hitsauskonetta ja sillä ei todellakaan ilmennyt vastaavia ongelmia. Vai pitäisköhän vaihtaa koko Kemppi pois, mitä hitsauskonetta suosittelette? Hitsailen pääasiassa 0,75 - 4 mm peltejä.

2. Anonymous

Anonymous Guest

no mulla on kempin 2500, ja toimii ihan hyvin! onko sulla syöttörullat lankapaksuudelle sopivat?

3. PPPLinkWR

PPPLinkWR 1st gear

:) Syöttörullat ovat 0,75mm langalle eli sopivat. Tuli nyt tässä samalla mieleen, että pitäisiköhän yrittää säädellä hiukan niiden syöttörullien kireyttä lankaan nähden, jos sillä olisi apua ongelmiin...

4. Beauville

Beauville 1st gear

Ennenkuin säädät niitä syöttörullien kireyksiä niin puhdista ne kunnolla.
    Likaantuvat ajan kanssa ja alkavat luistamaan.
    Kannattaa myös välillä aukaista se hitsauskaapeli mitä pitkin se lanka juoksee polttimelle ja puhdistaa se sisälläoleva jousi. Kummasti paranee hitsaus, kun lanka luistaa kunnolla.

5. hanekki

hanekki 3rd gear

minkäs väriset sulla on ne syöttöpyörät siitä tiedät mille paksuudelle ne on.valkea 0,6/0,8 punainen 1,0/1,2 langalle ja näissä pyörissä on kaksi uraa toinen toiselle lanka paksuudelle (jos sulla ei ole aivan toivottoman vanha se mig koska vanhemmissa pyörät erilaisia) . alumiinille ja täytelangalle on myös omat syöttöpyöränsä. kannaittaisi varmaan vaihtaa pistooliin langanjohdin (eli se mitä pitkin lanka menee) ei ole kovin kalliita. minun työpaikalla on kempin edustus mistä voit tiedustella hintaa. www.kaikola.fi

6. Suburban

Suburban 1st gear

mulla on kemppi 150 valovirta vekutin n.15 vee vanha nii alko sulamaan ku vaihoin koneen sisältä semmosesta sokeripalasta johonpaikkaa 220v 230/240v no kato sieltä kopan sisältä nii ymmärtää paremmin...

7. Sreet Hemi

Sreet Hemi 1st gear

Hitsauskoneen huolto on todella tärkeää, eli vaihda kulunut virtasuutin ja puhdista langanjohdin paineilmalla säännöllisesti, maakaapelin sijoituskin on tärkeä ainakin autoa hitsattaessa jos saa huonosti maata niin aina sytyttäessä tahtoo paukkua.

Rehellisesti sanottuna noista valovirtavehkeistä ei ole oikein mihinkään, joten hankkikaa kunnon voimavirta vehje esim. Kempomat 180.

8. Anonymous

Anonymous Guest

:D olisikokan kellonajala yhteyttä hitsaus tulokseen yleinen kulutus kova vahdoin voimavirran kotiin että saisin voimavirtamigin toimimaan otin tallin sähköt vaiheesta missä ei ole kulutusta tai jännitevaihtelua paljon ja kokeilin vanhaa konetta johan meni kuin kusi lumeen jäi uuden migin osto siihen tarkoitan tällä kellonajalla sitä että klo:1600 jälkeen kotitalouksissa kulutetaan sähköä paljon ja jännitevaihtelut ovat suuret ei kannata yrittää hitsata migillä ei ainakaan vanhemmilla siloin kun linjoilla on kova kuormitus nyt alla on miggeri kemppiläinen valovirralla johan toimii olenhan paikannut autojenpohjia vajovirtamuuntajalla mihin sopii tämä virtajuttu vielä paremmin näin kertoo kamraatti joka on taistellut näiden huonojen välineiden kanssa 35.v

9. Anonymous

Anonymous Guest

mulla on ollut 10 v valovirtakemppi ei oo ollut hitsaamisessa ollut ongelmia,senkin möi autoharrastaja joka heti sanoi et valovirtavehkeellä ei tee mitään,toisilla tuntuu aina olevan vika vehkeessä kun töistä ei tule mitään,ai niin pääasia vaihda virransäätö potikka ,ne kuluu niin kuin radioissa,välillä antaa virtaa välillä ei

10. signet

signet Gearhead

Kempillä oli joskus hyvä mainoslause:Huonoja hitsareita ei ole.Toisilla on vaan paremmat koneet... :lol: :rotfl:
    Itelläni on ainakin muunmerkkisten kanssa ollu enempi onkelmia,kemppiin saa vanhempiinkin hyvin osia ja huoltofirmoja on melkein joka kaupungissa. Halpahallien myymiin ei välttämättä löydy muutaman vuoden jälkeen kun huonoja muistikuvia :rotfl:

11. Anonymous

Anonymous Guest

olen huomannut, että lähes jokaisella joka on minulle valittanut, ettei valovirtamigillä ei tee mitään, on migi kilometrin pituisen 3x0.75mm2 jatkoroikan perässä. Ei varmaankaan hitsaa hyvin kun koneelle tulee 100V vaikka 230V pitäisi olla.

12. rusty rocket

rusty rocket Gearhead

Itsellä on ollut tuo Kempomatin 180 voimavirta kone kymmenisen vuotta, eikä mitään ongelmia ole ollut, huoltaa kun muistaa aina silloin tällöin, niin homma käy :)

13. Jyrki R

Jyrki R Gearhead

Ääni Kempin valovirtamigille (tämä Migger vai mikä se nyt oli). Hyvin on pelittänyt ja nättiä jälkeä tekee.

14. ford429

ford429 3rd gear

Itselläni ESABin valovirtavehje ja hyvin toimii, ostin aikoinaan koska kaverilla oli ja kehui, Kemppinkin valovirtavehjettä käyttänyt ja ei ole ollut ongelmia, sitä paitsi 0.6 tai 0.8 langalle ja 4mm rautaan riittää hyvin valovirtavehje.

Tuon jatkojohto jutun olen myös pannut merkille, kerran jopa yksi väitti että migi rikki kun ei toimi 50m jatkojohdon päässä...

15. Impala71

Impala71 1st gear

Kyllä tuommonen valovirtapeli toimii ihan hyvin vielä autopelti ainevahvuuksilla. Huoltoon kannattaa todellakin panostaa hieman saattaa olla hyvinkin pienestä kiinni jos vehje tuntuu käkkäilevän.

16. Anonymous

Anonymous Guest

Mul on 2vuotta vanha Kempomat 2100 3-vaihekone ja hitsaa aika pirun huonosti hiilidioksidilla. Koneesta mitattu diodit jne ja vaihdettu ohjelmakortti takuuna mutta ei pala pienillä virroilla kunnolla ! En tyytyväinen lainkaan. Samaan koneeseen löytyy alumiinivarustus ja Argon kaasuna ja menee isoimmilla virroilla kohtuullisesti ,vaikka langansyöttö ei tahdo riittää.
    Toisena koneena yli 20v vanha 3-vaihe Kempin Migomag 150A, joka hitsaa paljon paremmin ohuita peltejä (Co2-kaasulla myös) !!
    Vanhassa migomagissa on ihan erillainen "saundi" kun lanka palaa.
    Tämä "ammattilaisten" Kempomat vaan prätkii ja tekee pirun korkeaa palkoa. Olen koittanut kyllä vaihdella virta/lanka-suhdetta jne, mutta tällä hetkellä on vaan alumiinikoneena tallissa !!

Eli tämmösiä kokemuksia uudesta Kempistä. . .

17. amis

amis 1st gear

Mikäs muuten on sitten mun koneessa (Kemppi Hilarc 250, Lisa 12 ja Binzel poltin) kun langansyöttö ei toimi kunnolla. Aika heikosti tulee millin lanka, epätasaisesti. Tämä ongelma tuli kun vaihdoin 0.8mm langasta 1.0mm lankaan... Koneessa ollut kyllä muutama viikko takaperin sama millin lanka, ja kyllä silloin aika moitteetta pelasi. Itselle tuli ekaksi mieleen, josko se lankajohdin, joka on monitoimikaapelissa olisi niin likainen, että lanka laittaisi niin paljon hanttiin, että syöttöpyörät alkavat luistamaan, pyörät ovat nyt minusta kireämmällä kuin ennen, joten ei siitä pitäisi olla kiinni. Vaihdoin tottakai myös syöttöpyörät langan yhteydessä. Miten sen johtimen saa parhaiten putsattua, onko hyviä vinkkejä kun en ole semmosta operaatiota ennen tehnyt.

Ps. on muuten hyvä kone toi hilarc 8)

18. hanekki

hanekki 3rd gear

sitä saat putsattua paineilmalla mutta kannattaisi vaihtaa se langan johdin tuo nimittäin johtuu ihan täysin siitä että se likainen/kulunut.

19. Anonymous

Anonymous Guest

Saakos tota langanjohdinta ihan metritavarana jostain?Eikös se oo semmosta kierteelle käännettyä rautalankaputkea?Vai pitääkö ostaa joku ihan mallikohtainen korjaussetti?

20. amis

amis 1st gear

Entä onko kallis? Itse ostin tohon mun pistooliin pari holkkia, toinen muovia ja toinen messinkiä, semmosia pikkurillinpään kokoisia, mut maksoivat yhteensä 10€!

Kerro tästä muillekin!