MIG-juottaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mjo33400, 16.12.2003.

  1. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Onko kukaan hitsannut MIG-juottotekniikalla? Haluaisin kommentteja aiheesta. Helpottaako auton hitsausta, niikuin itse kuvittelen.
     
  2. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    MIG-juottaminen?
    Perusteet miten tekisit.
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Hitsannut juottamalla???
     
  4. R/F

    R/F 1st gear

    Häh????
     
  5. osilpi

    osilpi Gearhead

    Ainakin meidän koulussa materiaalitekniikan opettaja puhuu mig-juottamisesta, kun kyseessä on alumiinin hitsaaminen/juottaminen.

    Kyllä meikäläinenkin juotti ruhtinaalliset 0,5m alumiinilevyä toiseen, mutta mun hitsaus-/juottokokemuksella jälki ei todellakaan ollut hyvä...

    ks tuolta, siinä myös juottaminen
    http://www.kemppi.com/internet/pronews. ... ivu12.html



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: osilpi 2003-12-16 22:30 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: osilpi 2003-12-16 22:31 ]</font>
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tosi kuin vesi. Mig-juottaminen on sinkitylle pellille hyvä juttu. Ei pala sinkki pilalle.
    Esim uusi Vectra on esimerkki näistä uusista seospelleistä. Siihen kun tehdään kolarikorjausta niin koritakuu säilyy vain, jos hitsihommat tehdään Mig-juottamalla. Muilla systeemeillä sinkitys menee pilalle.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muistuttaa ulkoisesti täysin tavallista MIG-hitsausta.
    Prosessissa palaa normaaliin tapaan valokaari joka ei kuitenkaan sulata perusainetta kuten hitsauksessa vaan ainoastaan matalan sulamispisteen omaavan lisäaineen. Sula kostuttaa normaaliin juotteen tapaan liitospinnat ja tunkeutuu osien väliseen rakoon. Jähmettyessään sula muodostaa liitettävien osien välille juotosliitoksen. Se ei siis ole hitsausta vaan juottamista käyttäen kuumentamiseen valokaarta.
    Lisäaineena käytetään kupariseoksia ja erilaisia pronsseja
    CuAl8, CuSi3, CuSn6, CuAl8Ni2
    Suojakaasuina käytetään 1-2% O2 tai CO2 argonin joukossa.
     
  8. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Mitenkäs mahtaa olla tuolla tavalla tehdyn sauman veto- ja/tai taivutuslujuuden laita, jos kerran perusmatsku ei ole edes sulassa tilassa käynyt?? Äkkiseltään ei kuulosta hyvältä...mutta jos kerran opeliksikin käyttää...

    -JJ-
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kelkkojen suksissa olevien ohjainrautojen kovametallipalat on juottamalla kiinni. Yleensä tuppaavat kulumaan loppuun, kuin irtoamaan. Eli pysyy ne autonpellitkin. Onhan autonpeltejä juotettu ennenkin, tosin kaasupillit apuna. Mig-juotto on vain hienompi prosessi ja lämpökin saadaan aika tasaiseksi.
    Oikein tehty juotos on todella luja.
     
  10. Tinde

    Tinde 1st gear

    Esab:n hitsaus-uutisissa oli hyvä juttu aiheesta. En vaan muista missä numerossa, taisi olla tämän vuoden alkupäässä. Noita (vanhoja) uutisia varmaan löytyy ko merkin jälleenmyyjiltä, jos sitten eivät ole hukannet kaikkia vanhoja numeroita.
     
  11. Kyllä tää nykyaika on mahotonta ,juotella nyt autoja MIGillä kasaan , aina oppii uutta :smile:
     
  12. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Eli tota juottamista ei voi tehdä ilman suojakaasua?
     
  13. Tinde

    Tinde 1st gear

    Elikkäs Esabin hitsausuttiset 4/2002 löytyy aika hyvä artikkeli aihesta. Jotain poimittua:
    suojakaasu: argon
    lanka: 0.8-1.2mm
    virta: 100-120A
    jännite: 15-18V
    levynpaksuudet: noin 1-3mm

    Peruslangan (OK19.30) hinta tällä hetkellä luokkaa 150€(5kg kela)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tinde 2003-12-17 16:01 ]</font>
     
  14. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Kaikki edellä keskustellut asiat on jo selviä. Tarkempaa tietoa löytyy suoraan esapin sivuilta, mutta mä kysyinkin kokemuksia niiltä, jotka on jo suorittaneet kyseistä juottamista. Ite ainakin rupean hankkimaan toisenlaisia vehkeitä, jotta homma tulisi kivemmaksi. Onko kukaan jo kokeillut? Lisää vastauksia.
     
  15. Tinde

    Tinde 1st gear

    Eilen juttelin työkalukaupassa kaverin kanssa joka oli hitsikonekurssilla testannut. Ei ollut mitään super vaikeaa hommaa, polttimen asento kuljetussuuntaan nähden oli oltava sopiva. Hyvää jälkeä tuli kaiketi aika helposti.
     
  16. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Käykää esabin sivuilla katsomassa, siellä on kuviakin juotoksista. On muuten makee sauma.
     
  17. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Ja Jonille tiedoksi, kerro jos saat uutta tietoa asiasta.
     
  18. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    JJH:lle, kyllä se perusmateriaali sulaa, mutta ei pala puhki.
     
  19. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Tässä Esabin sivuille ohjeet, josta löytyy tarkkaa tietoa aiheesta.
    Google-haulla, Esab
    -valitse maa/alue (Finland), oikea ylärivi.
    -Ratkaisut, vasemmasta valikosta
    -Kaarijuotto
     
  20. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Tigillä olen juottanut kaikki alumiinit mitä on tarvinnut, esim traktorin öljypohjassa esilämmityksen (n.8mm paksu)pystyi tekemään samalla laitteella, samoin karstan poltto sisään painuneesta halkeamasta oli helpompaa.

    Muuten olisi pitänyt siis olla lämmitysuuni koska se ei muuten yksinkertaisesti olisi hitsautunut koska lämpö leviää alumiinissa nopeasti muualle, ja pilli öljyisen halkeaman putsaukseen.
     

Kerro tästä muillekin!