mig kaasun virtaus

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Anonymous, 22.4.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikä suunnilleen pitäisi olla kaasun virtaus l/min hiilidioksidilla hitsatessa? Suuruusluokka kiinnostaisi koska epäilen että laitteeni vuotaa jostakin kaasua ja paine on sen takia säädettävä aika reippaaksi.

    Onko muuten eri kaasuseoksilla painedäädöissä eroja?

    JL
     
  2. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Joskus vuotamisen voi tarkistaa kun ruuvaa pullon hanan kiinni. Jos mittari laskee niin johonkin kaasu karkaa.
     
  3. makke

    makke 1st gear

    En koskaan luota mittariiin, vaan säädän korvakuulolta. Sit kun kuulee sellaisen pienen pihinän, niin se on sopiva.
    Ja vaihda ihmeessä se hiilidioksidi seoskaasuun. On vähän kalliimpaa, mut senkin edestä parempaa. Koneesta saa enemmän paukkua irti, kun pelkkä hiilidioksidi ei jäähdytä saumaa. Ja mikä parasta roiskeet hukkuu lähes tyystin. Ja lisäksi voit hitsata rosterilangalla tarvittaessa.
     
  4. Mika.T

    Mika.T 3rd gear

    8-9litraa/minuutissa riittää vallan hyvin tuulettomassa paikassa hitsaamiseen. On hitsattu tuon allekkin olevilla virtauksilla (luokkaa 5litraa/min) ja ihan hyvä tuli. Tosiaan hyvä konsti on jättää letkuhin paine ja pullo kiinni. Jos mittari laskee omia aikojaan niin vuotaa jostain. (pullon ja magneetiventtiilin väliltä) Tietenkin joku raja siinä mittarin laskeutumisessa kannattaa pitää.. esim jos paine pysyy tunninkin letkuissa niin vuoto on jo aika nimellisen pieni. Pullo kiinni aina kun tulee taukoa hitsauksessa niin ei pääse kaasua hukka teille.
     
  5. Doe

    Doe 1st gear

    Itsekkin harrastan tuota korvakuulolla säätämistä, ja hitsaankin nykyään niin vähän että ei haittaa vaikka virtaus olisikin liian kova, toisin sanoen ei tule niin iso kustannus. Ammattimies kertoi että paras konsti mitata virtaus on sellainen putki jossa paineella nouseva kuula joka siis asetetaan kaasusuuttimeen kiinni, kuulemma kertoo tasan sen paljonko sitä kaasua tulee juuri saumalle.
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Kannattais aina joskus tarkistaa/vaihtaa se tiiviste sieltä langan syöttöpäästä.Jos on pitkä letku niin siinä tulee virtausvastusta sen verran että osa seoskaasusta häipyy taivaalle sieltä letkun alkupäästä.
    Pistä sitten langan syöttö nollille kun säädät putkimittarilla. Huomasit varmaan miksi.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    sen tutin nimi on rotametri.Ja lankaa ei tule,kun avaa syöttöpyörät
     

Kerro tästä muillekin!