MIG temppuilee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja kustomkuuppa, 26.1.2009.

  1. TTA

    TTA 1st gear

    Mulla on ollut ongelmia pari vuotta vanhan Esabin 3-vaihe migin kanssa kun lanka ei meinaa syttyä. Eli usein liipaisinta painettaessa räkii hiukan ja sitten vasta alkaa tuleen hyvää saumaa. Välillä myös lanka vaan tökkää peltiin eikä tapahdu mitään, ennenkö painaa uudestaan liipaisimesta.
     
  2. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    eli tuntuis liipaisin- tai liipaisimen johdotus häikältä?
     
  3. Newbie

    Newbie 3rd gear

    Elikkäs "roudailin tonteille" faijan kätköistä Esabin Miggy 125 valovirta vehkeen, koneella ei ole tällevuosituhannelle hitsattu kertaakaan (kuulemma toimivana sinne jätetty), putsailin vähän pölyjä sieltä täältä, irrottelin langansyöttöputken ja puhaltelin pahimmat paskat pois. Virrat päälle valo etupaneeliin syttyy - liipasimen painaminen aiheuttaa karskin "tök" äänen, lanka ei paikallaan eikä siltikkään langansyöttörulla osoita mitään pyörimisen merkkejä, Mistä kannattaa lähtä katteleen tosta vekottimesta vikaa?

    http://media.photobucket.com/image/ESAB ... /Miggy.jpg Vekotin näyttää suunnilleen tolta ja valmistettu ekr.1970 tms.


    Edit. Ja kun kovia vintage/retro miehiä täs koitetaan olla niin olis kova hinku saada tuo tuo pelittään.

    Edit2: Langansyöttö koneisto ei edes osoita merkkejä pyörimisestä, ei edes kuormittamattomana. :mad:
     
  4. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Itse olen aina misonilla hitsannut mutta yks hitsari kertoi että hiilidioksidilla hitsatessa tulee julmasti roiskeita. Sauman laatuun se ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa...
     
  5. sami

    sami Gearhead

    No niin, nyt ei ole enää mitään mutua tai toisilta kuultua.

    Kokeiltiin Migatronic 273:sta ekaks mison 25:lla. Hitsattiin puhtaita 5mm peltipaloja. Vaihdettiin ainoastaan kaasu hiilidioksidiin eikä tehty muita muutoksia. Tulos oli että roiskeissa, tunkeumassa tai muutenkaan hitsattavuudessa ei huomannut mitään eroa. Ainoa asia minkä joutui hiilellä tekemään oli kaksi-kolme pykälää kovempi virta eli ei välttämättä sovellu jollekkin valovirta kenkälaatikko migille.
     
  6. Newbie

    Newbie 3rd gear

    Anybody? :odroll:
     
  7. Tanejamppa

    Tanejamppa 2nd gear

    Yv laiteltu
     
  8. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Mittaa yleismittarilla virrat tapissa virtasuuttimen ja maapiuhan väliltä tasavirtaalueella.. Ja sitten katot koneen tyyppikilvestä Uo kohdasta mitä pitäs max- asennossa tulla. Jos jännite on oikealla alueella, niin tod näk langansyöttöä ohjaava trankku paskana, löytyy koneen sisältä alumiinilevyssä kiinni olevana, semmonen mutikka mikä on parilla ruuvilla kiinni. Löytyy elekrtoniikkaliikkeistä ja maksaa muutaman euron. TAI jos huono säkä niin langansyöttömoottori jumissa / rikki, tosin tämä on todella harvinaista. Noita trankkuja noista miggyistä meneepi (joo o, korjaan ko- paskoja työkseni..)
     
  9. Newbie

    Newbie 3rd gear

    Noniin ja kun ammattiauttajia myöten vinkkejä niin kumma jos ei saada vehkeitä pelittään. :)


    Edit. Hämmennys oli suuri kun nakkasin virrat päälle, virrat tappiin ja aloin mittomaan niin alko paska pukkaan lankaa. :D No ei sitäkään riemua kauaa kestäny kun langantulo loppui, nyt ei päästä edes "tök" ääntä, valo syttyy etupaneeliin ja luonnollisestikkaan ed. mainittu 'trankun' koeponnistus ei tuota yleismittarissa kuin puhdasta nollaa..
     
  10. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Nonniin. Nyt on meilläkin Walliuksen voimavirta koneesta tehot kateissa.
    Ennen sai peltiä ja kalusteputkea hitsata virrat kakkosella tai korkeintaan kolmosella (asteikko 1-4). Mutta nykyään hitsataan pakoputkeakin virrat täysillä, eikä tule kovin kaunista saumaa ja kuulostakin huonolta. :eek:

    Ja tänään levis tig. Alkoi tekemään huokosta ja polttaa elektrodeja kuin tähtisädepuikkoja konsanaan. :eek: Mut se onkin jo toinen juttu kun ei oo oma kone. :rotfl:
     
  11. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    No nyt on paikat putsattu ja kaapelia koossa pitävä roudarinteippi vaihdettu uuteen. Toimii jo vähän paremmin, tosin joskus syöttää ihan itsestään kun sopivalla tavalla taivuttaa letkua. Eli pitänee purkaa ja etsiä missä se oikosulku on.
     
  12. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Mulla kanssa joku aika sitten hävisi tehot voimavirtamigistä,syyksi paljastui katkos jatkojohdossa,oli yksi vaihe pelistä pois.Peltiä hitsasi ihan normaalisti mutta kun isolla virralla yritti paksumpaa ei polttanut kovinkaan kiihkeästi..
     
  13. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    sanokaapas mistä etsiä vika, kun ei vanhassa kempomatissa kulje kaasu?
    minkälainen ohjaus on kaasun kululle? jonkinlainen venttiilihän siellä näkyy olevan...

    pikaista vastausta odotellen, nimim. "pitäs olla tiistaina pakoputki hitsattuna :mad: "

    ps. pullo on täys ja mittaritkin on liki uudet.
     
  14. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    VooDoo varmaan hanskaa tän paremmin,mutta magneettiventtilistä lähtisin vikaa hakemaan.
     
  15. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    juu.

    maneettiventtiiliin se virtaus tyssää. mut kertokaapa miten sen tällänen tumpelo testaa?

    siis miten varmistan onko vika venttiilissä vai magneetissa..? kun ei ole toi maknetismi ihan sitä vahvinta alaa...
     
  16. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Otat piuhat irti mankkuventtiililtä, lyöt niihi piuhoihin yleismittarin (niitä venttuuleita on 24v suojajännitteellä ja 230v ja taitaa myös olla 400v jännitteillä) Mutta todenäkösesti tossa on 24v. Sit kun on mittari piuhoissa kiinni, niin painat liipasinta ja katot tuleeko sinne jännite. Jos tulee, niin avot, joko mankkuventtiilin kela paskana (pystyy ohmialueella mittaan) Tai itse kara mekaanisesti jumissa. Uus vena ei paljoa maksa.. Itse en jaksais leikkiä. Jos jännitettä ei tule, niin tod näk kortti paskana.. Jos kone ei puhu mitään, niin apumuuntaja.
     
  17. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    tätä se mun uneni tiesi...

    ei tuu virtasta maneetille... ja mitähän remontti mahtaa kustantaa?
    kai sen pätevä ele-asentajakin saa kuntoon? ettei tarvii alkaa kanniskeleen tota prrkelettä mihinkään....

    on tää nyt yhtä...!

    VAIHDETAAN:
    harrastus johonkin vähemmän hankalaan. jooga ja pitsin nypläys vaikuttas tän kesän rämpimisen jälkeen aika vaivattomilta. :mad:

    :wc:
     
  18. Pitu

    Pitu Gearhead

    Jatketaas vanhaa topikkia, ku makki tuottaa murheita..

    Kone vanha Argos 150 (Esabin lisenssikone), valovirta, kaasuna hiilidioksidi.
    Toimii välillä siedettävästi, välillä huonosti :-? Yleensä murhetta tuottaa olematon langansyöttö..

    Kolvi vaihdettu pari vuotta sitte. Esabin huollossa myivät siihen Telvinin kolvin. Onnistuuko moisiin pikkukolveihin vahtamaan lineria? Vai onko kertakäyttö kamaa, en oo väkisin alkanu irrottamaan. Ei ton silti muutamasta kelasta vielä ois pitäny vaihtokuntoon mennä. Ehkä pitäis kaapeli lyhentää vain alkuperäisen mittaiseksi. Oliko alkuperänen jotain 1,5m ja tää 2m. :lol:

    Asiaan:
    Kone ei kunnolla sulata lankaa. Lanka tökkää perusaineeseen ja sulaa kylmäksi palloksi. Tekee tota sarjana.

    Tässä haaveillu Kempin 2100 ja MinarcMig 180 Välillä, mut ei vaan perse kestä.
     
  19. poison67z

    poison67z 1st gear

    Kone ei kunnolla sulata lankaa.

    Epäilen että kyseessä on diodivika.
     
  20. Pitu

    Pitu Gearhead

    Koneen kanssa on edistytty..

    Jännite virtasuuttimen ja maan välillä oli 32V, eli ok.
    Diodisilta käteen, ei saa mitattua diodeja erikseen. Molemmilla (+ja -) puolella neljä diodia. Virta kulki silloissa oikeaan suuntaan. En ruvennu enempää purkamaan.

    Virtasuuttimet oli lopussa, olevasta olikin jo muuta kela rullattu läpi.. Joten kaupasta uusia virtasuuttimia, maakiinnityksen ja työstettävän kappaleen tarkempi puhdistus. Ja kone toimii :eek: Ei liian hyvin, mutta ritsa saatanee konttorille tässä kuussa.. 8)

    Mitä opimme. Kontaktit on tärkeitä :pinup:
     

Kerro tästä muillekin!