MIG temppuilee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja kustomkuuppa, 26.1.2009.

  1. poison67z

    poison67z 1st gear

    Oulussa lopetettu 30.1.2011 http://www.hitsauskone.fi/

    Täältä tietoa varaosahinnoista jos tietää varaosanumeron,näköjään myyty
    puoleen hintaan.
     
  2. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    163s

    mulla olis kempin 163s:ssäkanssa ongelmia tuon tehon kanssa kun pakoputkeakin pitää hitsata virrat täysillä ja silti ei meinaa välillä kunnolla sulattaa. vaiheissa ei pitäisi olla vikaa että sähköä saa mutta ei vaan pala. ja vika ilmeni hetken seisottamisen jälkeen. walliuksessani on kanssa mielestäni aika kovat virrat autopeltihommissa vaikka on 300 amppeerinen kone. ja sekin vaihtelee mielialaansa välillä palaa erittäin hienosti femmalla mutta aika usein joutuu pitämään virtoja seiskalla ja kymppi on maks. mielestäni aika paljon millin pellille kun kempilläkin oli hyvä aikanaan hitsata virrat puolessa välissä vaikka lähes puolta pienempi kone.... isälläni sama kone (wallius) ja se polttaa niin pirun hyvin omaani verrattuna. sama kaasu ja samanpaksuinen lanka. lanka esabilta joten tuskin siinäkään vikaa? rupeaa ihan rehdisti hiukan :mad: pikkuhiljaa.
     
  3. poison67z

    poison67z 1st gear

    [​IMG]
    Tuon näköinen Kemppi 163s pohjalla ,alumiinilevyjen välissä diodeja parikymmentä kpl,älä hajoita
    osiksi vain toinen pää irti ja testaa yleismittarilla ja tarkista niistä myös
    johdot.
     
  4. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    mitähän mä sillä yleismittarilla testaan? :odroll:
     
  5. poison67z

    poison67z 1st gear

    [​IMG]
    Kuvassa yksi diodi jossa on johto palanut poikki,näitä siellä on noin 20kpl
    kaikki on syytä testata yksitellen lisäksi tarkistaa että kontaktipinta on
    hyvä liitosten osalta koska on kyse alumiinista.Käytä vaikka ammattimiehellä
    (sähkömiehellä )niin osaavat sanoa onko siellä viallisia diodeja.
     
  6. transport01

    transport01 3rd gear

    Lainataas ketjua, kun alkoi minulaakin Kempin superkempomat (1-vaihekone) temppuilemaan:

    Ensimmäinen vika, kone tunki lankaa vaikka napista päästi irti, ikäänkuin kahvan liipaisin "jäi pojaan".

    No purin kahvan ja siellä oli napin johtojen kuoret hiertyneet rikki ja oikkarissa letkun kuparipunoksen kautta, eli napin molemmat piuhat päävirrassa kiinni.

    Korjasin tämän laittamalla kutistesukat napin johtojen päälle ja liipaisin alkoi toimimaan normaalisti, mutta jännitteensäätö lakkasi toimimasta.

    Jännitteensäätö on ilmeisesti minimillä. Koitin hitsatessa käännellä nappia laidasta laitaan ja mitään muutosta en havainnnut. Langan nopeusäätö toimii. Samoin kaasun magneettiventtiili.

    Isossa jäähdytyselementissä olevat diodit vaikutti olevan ok, samoin tyrisristorit, jos nyt onnistuin sörkkimään oikein sinne jäähdytyslevyjen väliin. Samoin potikka vaikutti toimivalta, mitä nyt sain sitä mittailtua piuhat kiinni.

    Mahtiko tuo oikosulku rikkoa jotain elektroniikkakortilta? Ja jos rikkoi, niin mitä? Korttia en ole irrottanut ja päällisin puolin siellä näytti olevan savut tallella, eli ei silminnähtäviä vauriota.

    Liki kaikki komponentit kortilla nätti olevan sitä laatua, että niitä löytyisi kotoa, eli kortin korjauskin onnistuisi varmaan helposti ja halvalla jos tietäisi mitä sietä on mennyt.

    Mahtaako näihin saada piirikaaviota mistään?

    Konetta en ole vielä purkanut päälipeltejä enempää mitä nyt yhden piuhan irrotin, että sain diodit mitattua.

    Onko mitään vinkkiä mistä vikaa kannatta etsiä? Ei viitsisi turhaan purkaa koko konetta ja mahdolisesti tehdä lisää vikoja.
     
  7. transport01

    transport01 3rd gear

    Vastaampa hiukan itselleni, kun sain vastauksia toisaalta
    a) kortti rikki, syynä tuo kuvattu oikosulku, tuttu vika
    b) varaosia ei saa
    c) piirikaaviota ei luovuteta edes vanhoista koneista
    d) kortin korjaus onnistuu HR-serviceltä (hinta järjellinen ja kiinteä)
    e) kortilta paukkuu kuulemma vähän sitä sun tätä, eli patenttikorjausta ei ole

    Surullista, mutta kuitenkin lohdullista. Ei tarvi sentään maksaa itsenänsä kiepäksi. Korjaus maksaa tosin halvan ydintäytelankakoneen verran (alle 150€), mutta sen jälkeen kuitenkin käsissä taas soiva peli :)

    Katsotaan riittääkö harrastuneisuus kortin korjaamiseksi, vai luovutanko ja lähetan korjattavaksi.
     
  8. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Huomasin kanssa että vanha kunnon agan migtronic 200 ei toimi kunnolla. Vaikka nupit on kaakossa niin virtaa ei tule kuin pitäisi. Huomasin tämän kun kokeilin koneen taukohitsaustoimintoa jota ei kaiketi kukaan ole koskaan käyttänyt, silloin virtaa tulee aivan eri lailla kuin normaalissa tilassa. Myös roiskiminen loppui melkein kokonaan, sen kanssa on aikaisemmin ollut ongelmia. Mistähän OD:n miggiasiantuntijat lähtisivät vikaa etsimään? Kai nuo samoja diodeja käyttävät molemmat toiminnot joten sen puolen voi varmaan rajata pois?
     
  9. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Korttivika suurella tod.näköisyydellä.Eli siinä piirikortissa mikä on langansäätö ym.namikoiden takana.
    PS.Koneella ei ole mitään tekemistä Agan kanssa ;)
     
  10. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Pitää varmaan ottaa joku päivä se kortti silmäiltäväksi. Tosin en varmaankaan saa tehtyä sille mitään ilman kytkentäkaavioita. Miksihän siinä koneessa sitten lukee etupaneelissa että aga migtronic...
     
  11. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Sori lukihäriö,olin näkeväni että siinä luki Migatronic,mutta ilmeisesti siitä puuttuu toi a välistä.Jos niin on,laitan pakin päälle myös sen kortin osalta. :oops:
     
  12. Hävittäjä

    Hävittäjä 2nd gear

    Re: Onko tän ongelman syy selvinnyt?

    Itsellä vanhassa migatronic 325 compact koneessa vastaavaa syttymis ongelmaa. Erityisesti auton pintapeltien kanssa melkoisen raivostuttavaa.
    Tuntuu että tiuhempaan tahtiin kun heppailee, niin että lanka lämmin niin syttyy paremmin.
    Muuten paukkua kyllä koneessa riittää.
    Vika vai ominaisuus?
     

Kerro tästä muillekin!