Migin osto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja cuda69, 28.11.2015.

  1. cdi

    cdi Double Gearhead

    Tiettävästi kemppi tehdään vielä suomessa. Esabilta löytyy taulukosta ainakin puola ja italia......kuinkahan niile ammattikoneille on käynyt........vanhat amattikoneet on ainkin ruotsissa tehty.

    Kempin varaosat on valmiiksi suomessa taitaa olla jonkinlainen etu ainakin ammattikoneissa ja lisäksi korjauskirja tosin sen saatavuutta yleisesti en tiedä omakin on valokopio.En sitä ole tarvinnut joten sijaint taitaa olla se hukka tällä hetkellä.
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Itsellä on Kemppi MinargMiG Evo200. Todella hyvä peli.
    Ennen oli joku halppis mig 160A. Tuo kempin 200
    on käytössä noin 2x tehokkaampi kuin se vanha.
    Pelaa 16A sulakkeella valovirralla. Meinasin ostaa
    voimavirta koneen mutta en ostannu ja nyt ei ole kaduttannu
    pätkääkään. Noin 5mm paksua lattaa tullu hitsattua ja ollut
    mustassa raudassa ongelmia. Todella helpot säädöt. Hitsaan myös
    välillä aisi316 tavaraa sekin onnistuu mutta vähän alle 4mm paksuun
    tavaraanasti. Käyttänyt Seoskaasua ja hiilidioksidia. (Woikosken Unicyli
    pullo ja hiilidiksidia sammutin huollossa täyttmällä.)

    Mulla oli ongelmaa 0.6mm bilteman mig langalla jostain syystä
    hihpyörä luisti mutta 0.8mm langalla ei mitään valittamista.
    (Käyttäjässä varmaan vika)

    Ostin Kempin sen takia että ei tarvis enään koskaan toista miggiä
    ostaa ja varaosia sais... ei sen puoleen ei oo tarvinnu varaosia
    tähän mennessä ostaa. Toki kertokaa pois jos jotain vikoja tossa
    Evo200:ssa.
     
  3. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Samat kokemukset mulla (en muista mistä lanka oli ostettu), tosin nyt olen käyttänyt vain 0,8mm lankaa. Mutta jostain syystä 0,6mm langalla luisti vaikka ois pistänyt rullat kireälle.
    Mutta muuten tosiaan tuo kone on aivan käsittämättömän mukava ja helppo käyttää.
     
  4. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Voima- vs. valovirta vaikuttaa hitsauksen laatuun / virran tasaisuuteen vain muuntajakoneissa, nämä uudet kevyet invertterikoneet antaa valovirrallakin ihan yhtä tasaista virtaa ulos kuin voimavirrallakin. Max. virta vaan on valovirtakoneissa n. 200A mikä nyt ei peltihommissa haittaa.

    Muuntajakoneet alkaa jäädä kokonaan pois kun invertteritekniikka on paljon kehittyneempää ja koneet kevyempiä. Taitaa uudet Kempin koneet olla jo kokonaan invertterejä.

    Itellä on Esab Caddy C200i, ihan hyvä, helppo ja todella näppärä peli.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mitäs eroa on muuntajalla ja tasasuuntaajalla? Oliko tasasuuntaajat niitä kottikärryn kokosia laitoksia ja muutajat niitä pienempiä laatikoita?
     
  6. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Onhan nuo uudet pikkukoneet varmasti hyviä hitsata ja mukavan kokoisia käsitellä, mutta itseäni on pelottanut elektroniikan määrä ja kestävyys, kun tuota pölyäkin yleensä metallihommissa on ilmassa. Sukulaismies ikänsä kattilahitsarina työtä tehnyt manasi tuossa viitisen vuotta sitten, kun käytännössä melkein kaikki uudet koneet tehtaalta olivat särkyneet melko uusina ja oli jouduttu ottamaan taas käyttöön vanhat myllyt, mitä tehtaalta ei vielä oltu keritty myymään pois. Välillä oli aivan pulaakin koneista, koska vanhoja ei montaa enää jäljellä ollut, mutta alle kolmevuotiaita rikkinäisiä uuden tekniikan kemppejä ja esabbeja nurkat väärällään.
     
  7. cdi

    cdi Double Gearhead

    0,6 langalla pitää olla 0,6 vetorulla eihän se muuten vedä. Muistaaakseni se on stanssattu siihen rullan kylkeen.
     
  8. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Jopa kiinalainen täyselektroninen monitoimihärvilä on kestänyt monta vuotta, kun on omassa käytössä eikä mikään sosiaalikone. Perinteinen Kempin Miggeri sen sijaan alkoi olla 15 vuoden käytön jäljiltä sen verta ison remontin tarpeessa, että hain 170 Evon eikä ole kaduttanut. Eiköhän tuo elektroniikka kestä ainakin sen 10 vuotta, eipä noita tarvitse jälkipolville jättää. Mutta pysyy parempana senkin takia, että tuon jaksaa oikeasti kantaa aina hyvää säilytyspaikkaan eikä jää minnekään autokatokseen yöksi.
     
  9. cdi

    cdi Double Gearhead

  10. kotr

    kotr 3rd gear

    kahtele esko joku vanhanliiton kemppi.Ammattikoulun ym huutokaupasta.Ovat iki luotettavia hyvin huollettuja koneita.Varaosat ei lopu kesken ja suhteilla ilmasia ;) meilläki tallilla jeesuksen vanha kone mutta palaa niin helvetin nätisti pienillä,ku isoillaki virroilla.Kyllähän uudet kannettavat mallit hyviä on hitsata mutta joku korttiko sattuu kärähtään,niin siinä ollaan...lompakon nyörit auki. Ja ehottomasti voimavirta!

    Hitsarina tiedän mistä nuc-64 kirjotteli..
     
  11. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Tietenkin, Minarcmigissä on samassa rullassa molemmat ja muistaakseni vain käännetään rulla. Mutta varmaan jotain itse sähläilin, tosiaan nykyään oon 0,8mm langalla mennyt.
    Mutta näin satunnaisharrastelijana en edes harkitsisi kuin tälläistä "automaattikonetta/digitaalihärpäkettä", ei ne varaosat ainakaan mulle ole ilmaisia noissa vainhoissakaan ja tuossa ei ole ainakaan minulla koskaan ollut vikaa.
     
  12. cuda69

    cuda69 Gearhead

    miten tuo minkä CDI linkitti ?
     
  13. kotr

    kotr 3rd gear

    No valovirta särähtää heti ja ei oo helposti irrotettavaa kolvia. Voi olla hyväki kone ei omakohtasia kokemuksia.
     
  14. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    240 wallius ollut muutaman vuoden eikä moititavaa
     
  15. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    ..Täysin turha verrata vanhaa 1-vaihe muuntajakonetta ja nykyaikasta 1-vaihe invertterikonetta.


    Scoopin ku lyö invertterin perseeseen kiinni ja kattoo millasta ulostuleva on, niin tasasempaa se on kuin old-school voimavirtamigistä ulostuleva, vaikka vaan yhestä vaiheesta tehäänkin.


    Yleensä nää ketkä mesoo voimavirtakoneita, ei ole itse ikinä hitsannut tollasella nykyaikasella invertteritekniikkasella 1vaihe migillä, esabin ja kempin on ainakin laatukamaa.
    SE on tietysti totta, etta ei yksvaihekoneessa riitä teho mihinkään mahottomiin, mutta sanotaan että 4-5mm ainevahvuuksia voidaan kuitenkin ajella viellä ihan hyvin. MUTTA ei sotketa tähän nyt sitten muuuntajatekniikkasta 1-vaihekonetta, se on hyvinkin totta että niissä on omat vajavaisuutensa.


    ELI summasummaarum. JOS tarvii liikuteltavuutta - keveyttä - pieni kooltaan ja silti esim peltitöissä/autohommissa passelia konetta, niin oma valinta olis kyllä joko esabin c160i/c200i TAI kempin minarcmig. Esabbiin ehkä itse vähän puolueellinen kun niitä työn puolesta myös korjaan.



    Muutenkin tällä invertteritekniikalla saadaan aika kivoja hitsausominaisuuksia pihalle, yhtenä isona esimerkkinä tää että tulee kohta jossa vapaalangan pituus kasvaa (ahdasta tms) niin kone säätää itteään kokoajan lähemmäks "optimia", ja valokaari pysyy stabiilina, kun taas oldschool kone ei tämmösestä tiedä tasan hölkäsen pölähdystä. Tietysti onko esimerkiksi kyseinen ominaisuus tärkeä kaikille, siihen en ota kantaa.


    JA tämäkin on aika mukava etu, että hitaankäyrän 10A sulake riittää täysille töminöille Esab caddy mig C200i koneelle, eli 200:n kone 10a sulakkeella! Kehitystä sanon minä.
     
  16. kotr

    kotr 3rd gear

    Kyllä voodoo ihan asiaa kirjottaa..
     
  17. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Tommonen esab caddy valovirta invertteri, pari vuotta ja kärähti piirikortti joka maksoi noin puolet koneen hinnasta eli paljon minun mielestä.

    Sinäänsä noilla kempin ja esabin nykyisillä valovirtakoneilla hitsaa autoja ihan mukavasti, mutta jos hajoaa niin sitten se maksaa.
     
  18. plagu

    plagu Gearhead

    Niitä piirikortteja voi myös korjata ei aina ole pakko ostaa uutta.

    Koittanu bongailla itelle just tollasta piirikortti vammasta konetta kun:
    "kaikilla hajoo kortit ja niillä tee mitään ja viskotaan roskiin, pitää olla 40v vanha voimavirta kemppi muuten paskaa"
    mut ainuttakaan konetta ei oo kävelly mulle vastaan että sais edukkaasti itelle korjattua.
     
  19. Laitoin juuri yhden koneen osiin ja tarvikkeisiin. Katsokaa ilmo sieltä ja soitelkaa kos kiinnostaa.
    T ECC
     
  20. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Jos kone on tienestissä niin valitettavasti silloin tsi korjaukset on kortilla, mutta jos harrastelee vain niin silloin voi kokeilla mitä vain korjauksia.
     

Kerro tästä muillekin!