Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Varsin edullinen sähköhybridi GM:ltä. Lieneekö sitten Kiinan valtion subventoima, nimittäin 14.500 dollaria/euroa on kyllä aika vähän uudesta autosta:

    https://carbuzz.com/news/gm-has-a-new-hybrid-that-only-costs-14500

    Cädilläkin melkein 700-heppaiset manuaali-Blackwingit korvautuu nekin jollain vielä tehokkaammalla:

    https://www.gminsidenews.com/thread...ctric-cars-from-the-man-building-them.305799/

    Ja Dodgen Hellcatin korvaaja on bensamoottoria tehokkaampi. Jessus sentään...

    "Though Dodge hasn't yet shared any performance or powertrain details for the concept, it claims that the Daytona SRT will be faster than its Hellcat V-8–powered cousins "in all key performance measures." We assume this means both acceleration and top speed. For reference, the 2023 Charger SRT Hellcat Redeye with the Jailbreak package has a monstrous 807 horsepower, and the Redeye we tested raced to 60 mph in 3.5 seconds. A push-to-pass button called PowerShot will provide a temporary power boost."


    https://www.caranddriver.com/news/a40921430/dodge-charger-daytona-srt-concept-ev/
     
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jotenkin tylsää, kun autoon saa ohjelmalla ja käämittämällä sellaisen vääntökäyrän ja tehon kun sattuu haluamaan. "Mä laitan tähän nyt vaikka 1000 heppaa" "Aijaa, no mää laitan sit 1200!"
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jos halvempia sähköautoja alkaa tulemaan Suomen markkinoille niin vuonna 2030 ei enaa kannata korjata perus bensa- tai dieselautoja. Toki niille on varmasti oma markkinansa mutta pieni sellainen. Hybridit toki vielä elättää moottori ja kansipajoja. Mut jokin kansivikainen 2010 tsi vag menee suoraan sulattamoon vuonna 2030.
     
    -71 MoPar tykkää tästä.
  4. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Riittääkö akkumateriaalit sitten, kun patteripäristintä alkaa tulemaan linjoilta samaa tahtia, kuin nyt dinomehulla käyviä?

    Näitä materiaaleja muuten saa lähinnä Kiinasta.
     
  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Useampien ukkoloihe ikä huomioituna on tämä keskustelu enempi teoreettista spekulointia.
     
    -71 MoPar ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  6. Väpsy

    Väpsy 3rd gear

    Eipä noita dinomehu-autoja, tai lähemmin niiden moottoreita ole isommin enää kannattanut korjailla aikoihin. Vähääkään ikääntyneeseempään värkkiin saa purkumoottorin, ellei koko auton, samaan rahaan kuin vanhan korjaaminen. Ne joihin ei vielä purkuvaihtoehtoa ole, tai on takuun piirissä, taitavat olla enää pääsääntöisesti korjattavien listalla. Jo useampi vuosi sitten edesmennyt moottorikoneistamon pitäjä joskus totesi mulle, kun kiikuttelin kiertokankia tarkastettavaksi, ettei näitä hommia enää tee kuin hullut ja harrastajat. Hänellekin leipä tuli raskaan kaluston puolelta, sanoi jo silloin, ehkä 10 vuotta sitten, ettei henkilöautoihin enää koneistushommia juuri tehdä.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  7. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Koko ajanhan tehdään uusia malmilöydöksiä. Suurempi kysymys vaan alkaa olla, että onko niillä kaikilla hakunheiluttajilla ihmisoikeuksia, kun nytkin ollaan huolissaan että onko puhelimien ja sähköautojen akkujen mineraalit kaivettu eettisesti.

    Varsinkin kun eurooppaan ei saisi oikeastaan kenenkään mielestä perustaa uusia kaivoksia.

    Sitten taas, tuleeko sähkö riittämään kaikkeen, kun nytkin pelotellaan seuraavan talven sähkökatkoilla.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Pitäis mennä jo nyt.
     
    Bowtie tykkää tästä.
  9. Puhut asiaa
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Älkääs ny. Ei ne kaikki edes osaa hajota takuun päättyessä. Meidän perheen TSI menee seka-ajossa viiden litran hujakoilla ja kesäaikaan, kun laiduntaa enemmän kehäteiden ulkopuolella huolella alle. Kuus vuotta vanha, eikä ole koskaan ollut mistään rikki siten, että siitä olisi pitänyt maksaa tai kädet paskoa. Sit on toinen, liki 20 vuotias volkkari. Bensa ja vapari. Se on tartuttanut itseensä tuosta TSI:stä jonkun viruksen. Juniori ajelee sillä ihan suurpääkaupungin alueella, eli ei huijata maantiekulutuksilla. 95 litraa bensaa ja 2030 kilometriä kesän aikana. Tämmösiä lisää niin maailma pelastuu.
     
    kerkko ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Näissä volkkareissa riippuu aika paljon mikä moottorimalli on siellä pellin alla, että toimiiko vaiko eikö. Mulla vastaavan ikäinen golf tsi, eikä siinä vielä 155tkm matkalla mikään vikavalo ole palanut. Ja toimii aivan liian hyvin.
     
    kerkko tykkää tästä.
  12. Rihma

    Rihma 2nd gear

    Itsellä vaihdettiin muistaakseni -15 vm tsi octaviaan tehtaan ohjeen mukaan uusi sylinterinkansi koska vei öljyä aivan vitusti. 150 tkm mittarissa tuolloin. Öljynkulutus tippuikin, ollen enää sen 0,5 litraa/1000 km. Juuri rajan alle siis että tehtaan mukaan ok. Ei enää koskaan mitään vag-tuotetta, edes sähköistä, nekin varmaan vie öljyä.
     
  13. ak72

    ak72 Gearhead

    Osta sitte tojota, saat tuulipuvun kaupanpäälle. Riisipussit on kuulemma ikuisia kulkineita.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu toi meidän Toledo on niitä parempia. Ölpän valo joskus vilahteli. Ajettiin huoltikselle ja laitettiin ostaen Mobilpullo, josta 1/2 litraakoneeseen. Ja uteliaisuudesta huoltokirjan leimoille. Oli ajettu 18000 km huollosta ilman lisäyksiä.
     
  15. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Sinällään sähkömuskelit ovat aika veikeitä, mutta uskomattoman tylsiä. Ne tuovat kuitekin muutosta tehoautojen maailmaan.

    Tehojen ja suorituskyvyn munanmittauskilpailuissa sähkärit menevät jo niin hujauksella ohi tehokkaimmistakin polttomoottoriautoista, vain törkykalliit superautot pysyvät enää sadan tonnin perhesedanin perässä.
    Kiinnostaako vaikka Mustangin kehitysryhmää enää koittaa kaapia kasaan lisää tehoa, vai alkaako kokonaiskokemuksen ja tasapainoisuuden kehitys kiinnostamaan enemmän kun vauhtiahneet ostavat sähkövatkaimen?

    Jostain luin näkökulmaa, että tämä sähköisten tehovatkaimien nousu olisikin rauhoittanut sähköfanien ja autoharrastajien välejä, sillä sähkövatkaimet alkavat nousta täysin omaan luokkaansa. Kirjoittaneella oli käytössä Tesla Model S Plaid, hölmöilynhaluinen kuljettaja harmistui kun ei kukaan enää halua päräyttää valoista ja "ottaa viivoja" Teslan kanssa, koska ihan sama millä olet Teslan kanssa nokittain, häviät.
    Se ukko joka näprää classic Chevyään 10 vuotta ja käy sillä kesäiltaisin kruisailemassa, sitä ei kiinnosta suorituskyky kovin paljoa. Se ukko joka laittaa 100k€ protouring mustangiin ja remmikojoottiin, ei sitäkään enää suorituskyky kiinnosta samoin kun kaupasta ostettu sähkövetkula jättää valoista joka tapauksessa.

    Oma näkökulma / kysymys tähän sähköautojen wauhtikehitykseen on: Milloin se loppuu?
    Missä kohtaa sähkärien valmistajat toteavat että nyt riittää? Kuinka paljon tehoa on tarpeeksi kumirinkuloilla asfaltilla liikkuvaan ajoneuvoon? 1000hv? 1500hv? 2000hv? Kuinka monta sekuntia nollasta sataan on "tarpeeksi"?
    Onko se haluttava lopputulos, että 2000 -kiloinen kolmen sekunnin ylinopeussakko on kenen tahansa autoilijan saavutettavissa? Sähköautot mahdollistavat törkeän suorituskyvyn uhraamatta käytännöllisyyttä tai polttoainekulutusta.
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. Bighouse

    Bighouse 2nd gear

    Noin se on, mutta äänimaailma on myös yksi osa harrastusta. Sitä ei noista sähkäreistä saa.
     
  17. Rihma

    Rihma 2nd gear

    Toyotalla ajellut varmaan yhden 10 vuotta, satoja tuhansia km. Eipä ole tarvinnut öljyä ikinä lisätä, saati muutenkaan korjailla. No, toisista esim kansiremppa 150 tuhannessa on ihan hyväksyttävää, minusta ei. Autojahan nää vaan on, ja Toyota täyttää tehtävänsä mainiosti. Ja voin ajella vaikka tuulipuvussa, mun itsetunto kestää kyllä.
     
  18. Formula S

    Formula S 1st gear

    No joo, kyllähän nelivetoinen auto, jonka pohjalevyn päälle on kasattu eniten sormiparistoja, on nopea. Ei kuitenkaan aina nopein.
    Olin pari-kolme vuotta sitten Malmi Street Dragsissä mopoikää lähestyvän poikani kanssa. Jo etukäteen harmittivat lineupissa jonottavat patteriautot, jotka oli vain käyty hakemassa kaupasta. Suorituskyky tuntien se ei vain tuntunut reilulta - konsultit kuokkimassa.
    Totuuden hetki koitti, kun stageen ajoivat Tesla Model S ja 1969/70 Mustang Sportsroof. Ehdin pelätä pahinta herkässä iässä olevan nuorenmiehen silmien edessä, mutta katso: Mustang pudotti pesukoneen kaikki neljä ovea komeasti kaiken kansan nähden.
     
    Bowtie tykkää tästä.
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jotakin on kuitenkin tulossa ainakin Moparilta:

    • Other features meant to enhance the muscle-car experience include a multi-speed transmission, a temporary horsepower boost button, and an "exhaust" system meant to make the Daytona SRT just as loud as a Hellcat.
     

Kerro tästä muillekin!