Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. [​IMG]
     
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    [​IMG]
    Ekan talven jälkeen
     
  3. Tämä senkun jatkuu:

    Sovittelija: Elon Musk kieltää Ruotsin Tesla-yhtiötä hyväksymästä työehtosopimusta

    IF Metall -liiton lakko on jatkunut kohta neljä viikkoa, ja useat muut liitot ovat lähteneet mukaan vaatimaan työehtosopimusta Teslan korjaamoiden työntekijöille.

    TYÖMARKKINARIITA sähköautovalmistaja Teslan ja ruotsalaisen ay-liikkeen välillä näyttää ajautuneen umpikujaan. Sovittelija Kurt Eriksson sanoo Dagens Industri -lehdelle, että Teslan toimitusjohtaja, miljardööri Elon Musk, on kieltänyt ruotsalaista tytäryhtiötä solmimasta työehtosopimusta.

    – Heillä ei ole lupaa solmia sopimusta. Se on Elon Muskin käsky. Ruotsalaisella yhtiöllä ei ole minkäänlaista liikkumatilaa, Eriksson sanoo lehdelle.

    IF Metall -liiton lakko on jatkunut kohta neljä viikkoa, ja useat muut liitot ovat lähteneet mukaan vaatimaan työehtosopimusta Teslan korjaamoiden työntekijöille. Lakko on laajentunut muun muassa satamiin, jossa ahtaajat kieltäytyvät käsittelemästä Tesloja.
     
    impala67 tykkää tästä.
  4. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    No eikai noille tarvitse juurikaan maksaa palkkaa jos eivät autoja huolla. Niinkuin tuolla toisessa keskustelussa tuli ilmi.
     
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Huvittavinta koko hommassa on ettei liitto ole onnistunut varsinaisia työtaistelun kohteena olevia työntekijöitä houkuttelemaan lakkoon tai liiton jäseneksi. Tarjosivat lakkokorvausta joka ylittää työehtosopimuksessa määritellyn palkan. Vaikuttaa ennemminkin siltä että ko liitto ajaa omaa etuaan ja on harmissaan ettei työntekijät koe asiaa samalla tavalla.
    Kommareiden valta horjuu jos kapitalisti on valmis maksamaan paremmin kuin liitto on neuvotellut omilleen. Sehän ei tietenkään sovi, kaikille pitäisi saada se sama, matalampi ansiotaso. Sama virsi kuin täällä Suomessa poliittisten lakkojen osalta näinä päivinä.
     
    Turbiini tykkää tästä.
  6. Tässähän on kyse nimenomaan siitä, että sitä työehtosopimusta ei ole. Eli vaikea ylittää sitä lakkokorvauksella.

    Ruotsalainen systeemi poikkeaa tässä suomalaisesta. Ruotsissa on yrityskohtaiset työehtosopimukset.

    EDIT. Tämän päivän KL:n juttu kertoo asian paremmin:

    Ruotsin työmarkkinamalli ja koko ruotsalainen yhteiskuntamalli on toisen aikakauden ja toisenlaisen ideologian menestystarinaa. Yhteiskuntamalli on monin kohdin muuttunut ja rapautunutkin: kansankoti on segregoitunut, jengirikollisuus rehottaa, koulut ovat kriisissä. Mutta työmarkkinamalli on säilynyt vahvana.

    Työehtosopimukset kattavat Ruotsissa noin 90 prosenttia palkansaajista. Ne eivät ole yleissitovia, vaan ne vahvistetaan työpaikoilla erikseen neuvotellen. Käytännössä ammattiliitot voivat kuitenkin miltei pakottaa työnantajat allekirjoittamaan sopimuksen. Niin pyrkii nyt tekemään Ruotsin teollisuusliitto IF Metall, joka aloitti Teslan mekaanikkoja koskevan työtaistelun lokakuussa. Se haluaa mekaanikoille työehtosopimuksen.

    On epäselvää, kuinka moni Teslan mekaanikoista lakkoilee, mutta tukilakoissa on mukana kahdeksan keskusjärjestö LO:n jäsenliittoa. Lakon takia Tesloja ei pureta laivoista eikä lastata Ruotsin satamissa, Teslan toimitiloja ei siivota, Teslan kirjeet ja paketit eivät liiku, lataustolppia ei asenneta eikä huolleta, autoja ei korjausmaalata eikä lakata, huoltamoja ei remontoida, alumiiniosia Teslan Berliinin-tehtaalle ei valmisteta.

    LO ei aio perääntyä. Se katsoo puolustavansa ruotsalaista mallia.
     
    Muokattu: 23.11.2023
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tarkoitin tuota liiton tarjoamaa työehtosopimusta, vaikkakaan ne ei ole yleissitovia. Liitto haluaisi vain pakottaa sen yleissitovaksi, haluaa kyseiset työntekijät sitä tai ei.

    Tuossa se selvennetään. Eli liitto on neuvotellut työehtosopimuksen jota se ei ole Teslan kanssa saanut sovittua käyttöön otettavaksi eikä työntekijät sitä halua. Mutta liitto haluaa koska muuten heidän oma valtansa murenee.

    En usko että ongelma on yksi yritys joka ei sitä tahdo ottaa vaan ongelma on se ettei ko työntekijät sitä halua vaan ovat saaneet mielestään paremmat ehdot ilman liiton sopimusta. Liitto ei voi pakottaa työntekijöitä, joten yritetään pakottaa yritysta.

    Tesla taas ei siihen halua, varmaan periaatteellisista syistä. Varmaan sopimuksesta huolimatta voisivat edelleen maksaa sopimusta korkeampaa palkkaa ja tarjota muita etuja saadakseen haluamaansa työvoimaa, siitä tuskin on kyse.
     
  8. Tämä on juuri se pointti, että työehtosopimuksessa on työehtojen ja palkkojen minimit, ei maksimit.

    Aiemmassa uutisessa oli liiton näkemys:

    IF Metallin mukaan ansiotaso on matalampi kuin muualla ja muun muassa eläke-ehdot heikompia.

    Joku saa varmasti hyvinkin palkkaa Ruotsin Teslalla, mutta ei varmaan kaikki.

    Teslalla ei varmasti ongelma maksaa enemmänkin palkkaa Ruotsissa, vaan kyse on periaatteellisista asioista. Tesla ei uskalla antaa työehtosopimusta, koska muidenkin maidenkin työntekijät voisi alkaa vaatia jotain vastaavaa. Amerikassa perinteisillä kolmella suurella semmoiset on, mutta ei Teslalla. Se voisi tulla Teslalle kalliiksi.
     
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ja just Netflixistä oon katsellut dokkareita, niin käsittääkseni ammattiliitot ei tuolla rapakon takana ole kovin hyvässä huudossa...
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tästä lakosta on aika huonosti saatavilla puolueetonta tietoa. Luotettavana lähteenä ei voi pitää kiistan kumpaakaan osapuolta, eli en tuon liiton sanomisia paljon kommentoisi. En myöskään Teslan sanomisia asiasta.
    Mutta jotakin kummallista tuossa on kun kiistan kohteena olevat työntekijät eivät halua tuon liiton lakkoon osallistua. Voimme vain arvailla mikseivät koe liiton apua tässä tapauksessa sellaiseksi mihin haluavat osallistua.
     
  11. Satuin tällä viikolla bongaamaan Fordin F250:n Lidl:in parkkisella. Sitä ei sentään oltu parkkeerattu invaruutuun.

    Pickupeja ja parkkeerausta miettii Hesarin toimittajakin uuden Teslan suhteen:

    AUTON unelmaostaja on käsittämätön kombinaatio. Varakas, valmis kokeilemaan jotain uutta, riittävän kärsivällinen odottamaan autoa – ja tekee paljon raskasta työtä.

    Niin, Cybertruckin mainosvideoilla hitsataan ja rahdataan. Nelivedolla voi vetää viiden tonnin lastia. Samaan aikaan se on ”parempi urheiluauto kuin urheiluauto”, Musk muotoili torstaina.

    Yhdysvalloissa rakastetaan lava-autoja. Toinen asia on, löytyykö sieltä tarpeeksi työmaita, joissa tällaiselle ajoneuvolle on käyttöä. Autolle, joka herättää huomiota jo naapurustossa.

    Konservatiiviset kuljettajat nieleskelevät maan suosikkipick-upin eli Ford F-150:n sähköistymisen takia, ja sitä harjaantumaton silmä ei edes tunnista sähköautoksi. Lisäksi sen karvalakkimallin saa kaupasta 10 000 dollaria Teslaa halvemmalla.

    Puhumattakaan euromarkkinoista, joissa Cybertruckin suuri koko voi olla ongelma. Autolla on pituutta noin 5,7 metriä ja leveyttä peilit avattuna 2,4 metriä. Se painaa kaksi kertaa arkisen henkilöauton verran eli noin kolme tonnia.

    Jos joku tämän Helsingissä ostaa, haluan tulla katsomaan, kun sitä taskuparkkeerataan Punavuoressa.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä kokeilin olla niin aito punaniska kuin savolaisesta saa. Teräviä oon käyttänyt sekä jaloissa, että juomapuolella. Sitä mukaa kun tukka on ohentunut, Stetson lähtee varmemmin mukaan. En pidä siitä, että sataa päähän, enkä siitä että silmälasit kastuu.

    Ajelin F-150:llä syksystä 2015 2023 kevääseen. Ainakin 96% reissuista lava oli tyhjänä miinus sitä yhtä vanerin palaa, jota tarvitsin moottoripyörän tuen alle ja talvella lumilapio ko lavan tyhjennykseen.

    Syksyllä 2018 pääsin ortopedille puukotettavaksi. Siitä seurasi kahden kuukauden mittainen köpöttely kepeillä, joka mun elopainollani tarkoitti enemmän pyörätuoliajoja. Yksi rullatuoli kotona sisällä ja toinen F150 hytissä. Niinä päivinä kun halusin ajelulle, juniori toi mun lava-auton rapun eteen. Sain isännöitsijältä lupalapun tähän rapuneduspysäköintiin.

    Kyselin invalappua. Sen saa (kuulemma) jalkavaivasta, joka on aiheuttanut amputaation POLVEN YLÄPUOLELTA. Monesti mietin niitä, joilla lappu on, että mikä osa niiltä puuttuu. No sitten ajelin sen mukaan.

    Kauppaan mennessä ajelin lavan siten, että hantin puolelle ei mahdu kukaan lähelle. Kepeillä tai autoon tukien yhdellä jalalla hytin ympäri, rullatuoli esille ja ajokuntoon ja istumaan. Sitten jos parkkipaikalla oli kaatoa, niin ylämäkeen. Isolla kirkolla EI KUKAAN KYSY että tarttetko apua. Ne tunkee edelle ahtaissa oviaukoissa yms.

    Poikkeus on. Mä olin Viikin Prismassa ja halusin pari olutta kylmäkaapista. Vasta kaupassa hoksasin että kepit jäi autoon. Pieni vanha mummo otti ne Saimaa Breweryn oluet mulle ylähyllystä. Muistan hänet aina.

    Tammiston Citymarketin, ex Tapsan Isojako, kalatiskillä joku isohko nainen meni mun ja kalatiskin väliin istuessani pyörätuolissa tiskin edessä. Mulla oli numerolappukin otettuna.

    "En ole koskaan katsonut noin isoa PERSETTÄ tältä etäisyydeltä". Mulkaisi mua ja jatkoi ostoksiaan.

    En kadehdi niitä, kellä on invalappu.

    Ortopedi teki hyvät työt. Mä kävelen paremmin, eikä mun ole enää pakko käyttää korkeakorkoisia bootseja. Nilkka oli rikki. On nyt sehr gut.
     
    juko7 ja Peeaa tykkäävät tästä.
  13. Tesla-kaaos syvenee: Tanskassa tuli mitta täyteen

    Oikeustaistelu rekisterikilpien luovutuksista pitkittyy Ruotsissa.

    TANSKAN suurin ammattiliitto 3F on antanut lakkovaroituksen sähköautovalmistaja Teslalle, kertoo tanskalainen televisiokanava TV2. Lakkovaroitus merkitsee, että ahtaajia ja kuljettajia edustava 3F Transport aikoo 14 päivän kuluttua aloittaa tukilakon ruotsalaisen IF Metallin työtaistelun tueksi.

    – Vaikka olisi yksi maailman rikkaimmista, ei sääntöjä voi tehdä oman mielensä mukaan. Meillä on Pohjoismaissa sopimuksia työmarkkinoilla, ja niitä täytyy noudattaa, jos haluaa tehdä täällä liiketoimintaa, sanoi 3F Transportin puheenjohtaja Jan Villadsen televisiokanavalle.
     
  14. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    En oikein tienny, mihkä tämä pitäs oikein ilmottaa, ko autoala, ni HYVÄÄ ITSENÄISYYSPÄIVÄÄ kaikille
     
    jutikka, beefeater, esmi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    No, vissiin autoalaan liittyy tämä.
    Vedin 20 vuotta Päijäthäme - Uusimaa väliä Dodge Ram 250w ja 2500 Ram ,, molemmat oli Dieseleitä.

    Tämän vuoden tammikuussa sanoin itteni irti, ko eipä kannattanu käyvä enää töissä uuvellamaalla , ko ajoin 300 km päivässä ja Cummins imuroi 11l sadalle.
    Hellästi laskisien tollasta 600l kuukaudessa.

    Noh kela nykyään antaa mulle 600 kk ja koska en ole kommunisti, tulen sillä toimeen.
     
  16. Tämä alkaa menemään todella kovaksi peliksi:

    AKT pohtii tukilakkoa Teslaa vastaan – puheenjohtaja kertoo, että Ruotsista on pyydetty apua ja ihmettelee, onko Suomen hallitus puhunut totta pohjoismaisesta mallista.

    Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto (AKT) päättää tänään, ryhtyykö se lakkoon tukeakseen ruotsalaista veljesliittoaan sähköautonvalmistaja Teslan vastaisissa lakoissa. Ruotsalainen ammattiliitto IF Metall on pyytänyt AKT:ltä apua. Norjalaiset ja tanskalaiset liitot ovat sitä jo luvanneet antaa, kertoo AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko.

    – Olemme olleet sisar- ja veljesliittojen kanssa yhteydessä Pohjoismaiden kesken, ja tanskalaiset ja norjalaiset ovat jo ilmoittaneet tukevansa ruotsalaisia. Meillä on tänään kello 17 ylimääräinen hallituksen kokous, jossa käsittelemme Tesla-asiaa. Sen jälkeen ilmoitamme, mikä on lopputulos, Kokko kertoi SAK:n ja sen jäsenliittojen tiedotustilaisuudessa.
     
  17. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Tuossa mun kuvassa oli myös taustalla perus ruudussa oleva harmaa Ram. En tiedä jäikö monelta huomaamatta.

    Hesari on keksinyt oikein uutisaiheen. Onko se jotain uutta ettei iso auto mahdu suomalaiseen ruutuun.:odsmile: Vain 5,7m pitkä, parhaimmillaanhan muilta valmistajilta on tarjolla ihan 6.4 - 6.5m lava-autojakin.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mun F-150 oli ehkä kuusi metriä aidosta karjapuskurista vetokoukun nuppiin. Hyvin harvoin kadunlaitaan syntyi semmoselle passelia parkkipaikkaa jonkun pienemmän poistuessa. Pysäköintihallissakin piti valikoida semmoinen ruutu mihin pääsee ajamaan suoraan. Tai kahteen ruutuun, ettei jää jumiin sitten kun siihen viereen on tullut joku toinen auto. Duunissa piti anoa paikka rivin päästä kunnei ovia mahtunut aukomaan muiden autojen välissä.

    Serkkuni oli näköjään ostanut uuden pitkähyttisen RAMin kaupunkiajoon. Voi olla pitkässä juoksussa ilmastoteko kunnei sillä mahdu kuin rajoitetusti parkkiin. RAMi seisoo todennäköisimmin kotipihassaan.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  19. Kun näistä pickupeista on ollut juttua, niin tässä yksi:

    Koeajo: Toyota Tundra – se vähän tuntemattomampi möhköavolava

    Toyota Tundra on Suomessa hieman vieraampi pick-up -malli, mutta on monta syytä, miksi siihen kannattaisi tutustua tarkemmin. Hyvää: Ajettavuus, voimalinjan toiminta, vetopaino. Huonoa: kääntösäde, epäselvä ohjaamo.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!