Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Totta. Vähemmän outoa olisi jos minut edellytettäisiin ajamaan tuollaisella seuraavat 12 kk ja jos siihen pystyisin, niin Elon Musk maksaisi minulle 50 000 $.

    Erittäin hyvin sanoittu siellä takarivissä. mm. siksipä en ole koskaan omistanut 2000-luvulla valmistettua autoa.
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Eihän tuossa mahdollisessa sopimussakossa ole mitään ihmeellistä. Ja oikeastaan kuluttajan etu. Tarkoitus tuolla on hillitä flippaamista. Autolle ehti kertyä parin miljoonan ennakkovarausmaksun maksaneen jono ja oli nähtävissä että osa on tilannut auton tai useamman vain myydäkseen sen voitolla eteenpäin jollekin paljon taaempana varausjonossa olevalle. Tuota hillitäkseen ostajan oli hyväksyttävä ehto ettei myy autoaan 12kk aikana. Kukaan ei kuitenkaan pakota ostamaan autoa jos sopimusehto ei miellytä.
     
  3. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Olen ollut jo pitkään sitä mieltä että nykyisiä uusien autojen ostajia ei voi kyllin aliarvioida, ja kyllä tämä sen todistaa. Käsittämättömän näköinen paskakasa, ei voi mitenkään ymmärtää miten kukaan haluaa edes näyttäytyä moisen jätteen ratissa.
     
    TopyCa, LehtinenA ja eeko tykkäävät tästä.
  4. ”Menneisyys on yhä täällä” – Volkswagen siirtää miljarditolkulla sähköautorahaa polttomoottoreiden kehitykseen

    Fossiilimoottoreiden kehittämistä jatketaan 58,5 miljardilla sähköautoeurolla.

    Euroopan suurimman autonvalmistajan Volkswagenin jäähyväiset polttomoottoreille näyttävät venyvän odotettua pidemmiksi.

    Yhtiö panee täysin uusiksi polttomoottorimalleja koskevat suunnitelmansa. Talousjohtaja Arno Antlitz paljasti Münchenissä Volkswagen-konernin sijoittavan edelleen myös polttomoottoreiden kehitystyöhön.

    Tähän tarkoitukseen yhtiö varaa 58,5 miljardia euroa. Ilmoituksen yllätyksellisyyttä lisää se, että rahat lohkaistaan täyssähköautojen kehitykseen korvamerkitystä summasta, Automotive News Europe-julkaisu kerto

    Antlitzin mukaan miljardit käytetään polttomoottorimallien ”kilpailukyvyn säilyttämiseksi”. Volkswagenin kelkka kääntyi vauhdilla.

    Vielä vuonna 2023 yhtiö ilmoitti varaavansa 180 miljardia euroa täyssähköautojen kehitystyöhön. Nyt fossiilimoottoreille lohkotaan summasta kolmannes.

    Taustalla vaikuttavat lukuisat syyt. Täyssähköautojen kysyntä on heikentynyt ja esimerkiksi Toyotan parjattu panostus hybridimalleihin näyttääkin tällä hetkellä voittavalta strategialta.
     
  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  6. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Volkswagen Ag:n tulos viime tilikaudelta oli 22,6 miljardia. Siihen nähden 58,5 miljardia on paljon.

    Onko toimittaja sotkenut miljoonat ja miljardit?
     
  7. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Jos on autonvalmistajilla vaikeaa, niin on osienvalmistajillakin. Vaikka kuinka legendaarinen brändi...

    "Vuodesta 1906 autojen istuimia valmistanut saksalainen Recaro eli koko nimeltään Recaro Automotive GmbH on konkurssissa, kertovat lukuisat talous- ja automediat.

    Recaron virallisen tiedotteen mukaan konkurssin syynä olivat ”merkittävät taloudelliset vaikeudet” ”viime kriisivuosien äärimmäisten hinnankorotusten ja suuren sopimuksen menettämisen vuoksi”.

    Sitä, mistä menetetystä sopimuksesta oli kyse, Recaro ei kerro.

    Yhtiön maksukyvyttömyyshakemus koskee kuitenkin vain Recaron saksalaista haaraa, mistä voi kenties päätellä autoalan saksalaismerkeillä olevan osuutta asiaan.

    Recaron oma lista autoista joihin se toimittaa istuimet, koostuu joka tapauksessa monesta tätä nykyä jo lopetetusta tai lopettamisuhan alla olevasta mallista. Niiden joukossa on muun muassa useita arvokkaita Audeja ja Porscheja kalliine urheiluistuimineen.

    Recaro-konserni on työllistänyt maailmanlaajuisesti yli 2 600 työntekijää, joista noin 425 työskentelee autoteollisuudessa. Konsernin muita toimialoja ovat mm. lento- ja junaistuimet, lastenistuimet, veneistuimet sekä erilaiset toimisto- ja pelituolit."


    https://www.is.fi/autot/art-2000010612050.html
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Recarohan on tainnut olla konkurssissa jo useamman kerran. Sama BBS yms.
    Ja monet ajattelee aina Recarosta, BBS yms vain niitä huippupenkkejä, vanteita yms. Mutta peruspenkit ja vanteet on mistä se raha tulee.
    VW miiteissä oli hyvä kun joku tuli paukuttelee henkseleitään, "Että mulla on Recarot" eli tarkoitti Gtin yms erikoispenkkejä, niin sai vastata "mulla kans". Ja sit näytti perus CL penkkejä, kun nekin oli tehny Recaro. :D
    [​IMG]
     
    Muokattu: 12.8.2024
    maxvo2 tykkää tästä.
  9. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    ^ Ilmankos Jetassa (1991 Flair) perse ei väsynyt eikä penkki ollut yli 300 tkm jälkeenkään oikeastaan yhtään kärsinyt. Jos sekin oli Recaron tekemä. Tai sitten ei oltu hilattu ahteria ees taas kovin paljon.
     
  10. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jännä nippelitieto tuosta kuvan volkkarin penkistä: neliovisen penkki on ihan sama kuin kaksiovisen muilta osin mutta kippausvipu vaan puuttuu, eli penkki kippaa jos osaa (onnistuu ihan sormin) avata lukituksen takajalan kohdilta.
     
  11. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Jännä nippelitieto tuosta kuvan volkkarin penkistä osa 2. Jos on menossa II Golfilla johonkin tapahtumaan, jossa kaikki istumapaikat on jo varattuna, niin yhden 10mm mutterin avaamisella jakkaran saa irti autosta ja siten vietyä sen katsomoon. Näin tehtiin joskus 25 vuotta sitten jossain autokisassa, kun ei ollut muuten istumapaikkoja tarjolla.
     
  12. Helsinkiläismies osti uuden auton ja tajusi, ettei saa ajaa sillä lähikaupan parkkihalliin

    Henkilöautojen painot ovat kasvaneet viime vuosina merkittävästi, erityisesti täyssähköautojen osalta. Painorajat tulevat vastaan useissa pysäköintilaitoksissa.

    Helsinkiläinen Petri Ojamies vaihtoi reilu vuosi sitten autonsa täyssähköiseen ja teki yllättävän havainnon lähikauppansa parkkilaitoksen sisäänajorampilla Helsingin Maunulassa.

    – Muutaman kerran olin ajanut uudella autollani tänne kaupan parkkiin. En ollut edes ajatellut, että henkilöautolla ajaessa painorajoituksista pitäisi välittää. Mutta enhän minä uudella autollani tuonne saa ajaa, koska sen paino on jo lähes 2,4 tonnia, kertoo Ojamies.

    Kyseinen pysäköintilaitos on rakennettu vuonna 2014. Sen painoraja on 2 000 kilogrammaa yhtä autoa kohden. Ojamiehen auton paino menee siis heilahtaen rajan yli.
     
  13. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jaa, se pitää Eldoradostakin tyhjentää takakontti ja katsoa, ettei bensamittari ole kaakossa, jos käy Maunulassa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. ..?

    [​IMG]
     
    Concarne ja leivonharri tykkäävät tästä.
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

    Erikoisinta tässä on, että helsinkiläismies tajusi. Meistä sähköautolla ajavista 99,9% ei tajua. Liikennemerkkejä ei katsota saatikka että tiedettäisiin paljonko se oma auto painaa.
     
    leivonharri ja Vermilion tykkäävät tästä.
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eipä tonne olisi asiaa omallakaan Magnumilla. Kun pelkkä omapaino jo menee yli 2t :eek::p Puhumattakaan kuski lisäksi yms. :D
     
  17. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Jeeppi taitaa olla 2200 kg kieppeillä.
     
  18. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ei niillä hallien omistajillakaan tosin ajatus kovin pitkälle riitä. Ulkona on merkissä painoraja 2t ja innokkaasti rakennuttavat halliin sähköautojen latauspisteitä. On niitä tuohon rajaan mahtuvia sähköautojakin mutta suuri osa menee yli.

    Taitaa omista kotteroista sähköauto, Deville ja K1500 pickup painaa kaikki kutakuinkin saman verran ~2,3t.
     
  19. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Eipä se sähköautoa vaadi. Kaikki vähänkin isommat SUV:t, tila-autot, pakettiautot ym. menee yli 2 t.
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Uutta Mustangia... ehkä...
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!