Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    [​IMG]
    "Vegaaninahka"penkki, edessä tarpeettoman iso neliskanttinen näyttö, jossa tietoa, jota ei tarvitse.
    [​IMG]
    Onhan toi oranssi väri vähän kivempi katella.
     
    hartsa69 tykkää tästä.
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    No entä nämä nykyajan muskeliautot sitten. Niissä ei ole sitä kiihtyvyyttäkään enää. Vain ääni jäänyt jäljelle. Se on jo mielestäni poni ilman yhtäkään temppua. Kuin räpätin fillarin pinnoissa.
    Kovien sähköautojen suurimpia temppuja on tehdä homma halvalla sekä edullisin käyttökustannuksin. Vähän sama kuin aikoinaan muskeliautot -60 luvulla. Patteriautoissa homma menee muuten aika samoin kuin silloin aikoinaan paitsi se ääni.
     
    juko7 ja kerkko tykkäävät tästä.
  3. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kuten silloin 60-luvulla niin muskeliauton kiihtyvyys on tasan ostajan lompakon paksuudesta kiinni.
    Ostaa sen demarispekseillä olevan camaron tai chargerin niin turha haaveilla suorituskyvystä 60- tai 2000-luvulla.
    Sitten jos löytyy lompakosta ponnistusvoima ja ruksaa oikeat optiot/moottorin niin alkaa löytymään kiihtyvyyttä ja suorituskykyä, niin siellä 60-luvulla kun tänäkin päivänä.

    Sähköautoilla on edulliset käyttökulut, mutta millään tavalla halvalla niitä ei saa hankittua.

    Lisäyksenä vielä ettei tule väärinkäsityksiä, minä pidän sähköautoja hienona keksintönä ja hyvänä lisänä autokantaan.
     
    isalmela ja Lowry tykkäävät tästä.
  4. MudMax

    MudMax Gearhead

    No miulla 20k$ "ääniauto" menee 100-200km/h 7.2 s (performanceboxilla mitattuna) ja esim. 50-100k$ Telsa (pl. kalliimpi Plaid) jotain 10 s, niin missä ne nopeammat patterilelut oikein ovat?
    0-100km/h tulee toki pahasti takkiin nelivedoilta, mutta äänien lisäksi ainakin pito-ongelmat ovat säilyneet vähintään alkup. 60-luvun tasolla, ja sekin on eräs muskeliauton ominaispiirre.:odbiggrin:
     
    Muokattu: 12.9.2022
    Kalja imuri tykkää tästä.
  5. Rihma

    Rihma 2nd gear


    Hyvin harvaa nykyään kiinnostaa ajella millään rotteloilla, oli ne sitten kuinka nopeita tahansa. Lähes kaikki ihmiset, varsinkin nuoriso vaan hymähtää kun joku kaahaa jollain roskapöntöllä kaamean melun saattelemana.
     
    juko7, kerkko ja leivonharri tykkäävät tästä.
  6. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tiiä nyt sitten että mikä toi helkatti on overdriven virallisessa luokituksessa, mutta kyllä siinä äänen lisäksi löylyäkin on. Kiihtyy myös ihan hyvin ja nuorisokin tuntuu siitä tykkäävän. Onhan se tosin "vähän" alkukantaisempi ku sähkökäkättimet.
     
  7. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Ite ajelen arkiajot Tesla Model 3 Perffillä ja onhan se kaikkiaan hauska laite ja joka kerta silläkin on kiva lähteä liikkeelle. Mutta tosiaan itekin kun oon aina harrastanu vanhoja jenkkejä ja edelleenkin löytyy tallist toi -66 Dart 440 motilla, niin todettakoon, että ei tossa Teslassa ole mitään luonnetta.
    Sen kiihtyvyys ja ajamisen helppous viehättää, jotain siitä kuitenkin puuttuu. Se fiilis ja ne äänet. Ainoat hyvät äänet Teslassa tulee kaiuttimista musiikin muodossa.

    Arkiautoksi kuitenkin varsin mukava laite, enkä enää vaan jaksais olla mitään käyttöautoa ropaamassa. Vielä kuitenkin saa emännän volvoon jakopäätä, tulppia, öljyjä yms. puljailla.

    Harrasteauton nyppiminen onkin sitte ihan eri asia. Se on terapiaa parhaimmillaan!

    Kuuntelin ton Dodge Daytona SRT:n ääninäytteen. Olis saanu se äänentuottaja jäädä tehtaan pöydälle. Aikamoinen floppi mielestäni, ainakin videolta kuultuna
     
    Rihma, Isamu ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Onhan tosta "sähköautoon äänet"-aiheesta tehty leffakin.
    En muista nimeä, mutta ihan kuuluisia näyttelijöitä oli.
     
  9. MudMax

    MudMax Gearhead

    En tiedä miten tämä nyt liittyi siihen, että patteriautointoilija väitti sähköautojen oleva nykypäivän vastine 60-luvun muskeliautoille ja retromuskelit ovatkin "ääniautoja"? Vaikka patteriautojen ainoat yhtymäkohdat 60-luvulle lienevät, että ne jättävät samanlaisen piikin kolaritilastoihin tehoon tottumattomien käsissä ja että 7200 läppärin patterin tunkeminen auton energiavarastoksi jää toivottavasti yhtä lyhytaikaiseksi ilmiöksi kuin muskeliautojen nousu ja tuho 1955-72. No ehkä ei jää valitettavasti aivan yhtä lyhytaikaiseksi.

    Mitä tuohon esiin ottaamaasi nuorison reaktiohin tulee, niin oma havainto retromuskelin (eli uuden termin mukaisen "ääniauton") ratissa on, että nuoret miehet yrittävät yllyttää piirtämään mustaa viivaa ja nuoret naiset ovat jopa kääntyneet 180 astetta katsomaan perään kirkuen.:odeek::odeek:
    Patteriautokuskeillehan tuo viimeinen lienee arkipäiväistä muuten samoin, mutta nämä pimut eivät olleet eloapinoiden näköisiä:poff:
     
    juko7 tykkää tästä.
  10. hantta

    hantta Gearhead

    Ja eräs yhtymäkohta, nyt on patteriauton liikkumissäde "tankillisella" sama kuin -60 luvun isolohkoisella muskeliautolla :)
     
    MudMax tykkää tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Johan noista sähkiksistä parhaat hipoo 1000 km ajomatkaa.
     
    Rihma ja Solvent tykkäävät tästä.
  12. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Juuri näin ja aika rajua vauhtia kehittyy eteenpäin akut.
    Itellä normiajossa range pyörii 300-400km paikkeilla. Päivittäiset ajot on kuitenki yleensä alle 200km helposti, niin ei tartte välttämättä päivän aikana ladata. Eikä nopeilla latureilla tartte varttia kauempaa ihmetellä.
    Mutta eihän tolla perkele pääse yhdellä ajolla Lappiin ja takaisin, omakotitalon kokoinen peräkärry perässä, kusitaukoja pitämättä. Sehän se suurin kynnys tuntuu olevan ihmisille, kun sähkösistä oon ollu jutulla
     
    JouniK, juko7, Rihma ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Tietenkin, koska järjestään jokainen meistä käyttää autoa juuri tuolla tavalla, päivittäin
     
    Rihma ja Solvent tykkäävät tästä.
  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Enpä ihan allekirjoita. Nuorissa on tulevaisuus, mutta kyllähän nuoret ajelevat juurikin noilla kaamean melun tuottavilla roskapöntöillä.
    Onhan joku 2000 luvun alun kolmossarjan bemari tai C/E mersu juurikin tuo kuvaamasi äänekäs roskapönttö. Ainakin mun mielestä ja havaintojeni mukaan.
     
    viikinki75 ja Väpsy tykkäävät tästä.
  16. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Sä olet tavannut sitten eri nuorisoa, mitä minä. ;) Vanhat Volvofarmarit ja Mersut tuntuvat olevan suosiossa turbodieselmoottoreilla. Jotkut vaikuttavat siltä, että saattaisin jäädä Corvetella kakkoseksi.o_O
     
    Fuselage, Slant Sickness ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Minä edustan itse nuorisoa ja kyllä täällä suurin osa ajelee tavallisilla perheautoilla tai ainakin muuten tavallisilla. Suunilleen jokaista tyypillistä valmistusmaata löytyy. Saksa, Japani, USA, Ruotsi, Ranska, Korea...

    Just tänään otin kuvan parkkialueelta missä oli nuorison autoja ja 2000- ja 2010-luvun autoja pääasiassa, farkku Volvo, VW Scirocco, Missubishi sedan, BMW farmari, Volvo sedan, Nissanin kippo, Mersu farmari, Ford Mondeo farmari, BMW sedan, Audi farmari, BMW farmari, Toyota Supra, Opelin kippo, Volvo sedan, VW Transporter... Aika pieni otanta kuitenkin, kun tässäkään satsissa ei sattunut olemaan ainuttakaan jenkkiä, ranskalaista tai korealaista.

    Huomion arvoinen käänne kyllä tapahtunut että hieman yli vuosi sitten ei ollut juurikaan BMW:tä tai Volvoa. Silloin painotus Audeissa ja VW:ssä.
     
    Rihma tykkää tästä.
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Man tar vad man har. Eli nuoriso ajelee niillä autoilla joita sattuu edullisesti saamaan. Mallit/merkit määräytyvät sen mukaan, missä saa Eurolla eniten tehoa/taloudellisuutta/turvallisuutta/luotettavuutta.
     
    Rihma tykkää tästä.
  19. redneck1

    redneck1 Gearhead

    En ehkä sanoisi että kaikki noista edullisia oli, tai taloudellisia, tai luotettaviakaan... luotettavuudesta tuli kyllä mieleen että alkoikohan seuraava ikäluokka pelkäämään Audeja kun ne oli koko ajan rikki.

    Kahta listan autoa en myöskään luokittelisi missään määrin turvalliseksi. Eli Nissan ja Opel kippoja. Ei hirveän terveellisiä kolarin sattuessa pienen kokonsa ja olemattoman konepeltinsä takia.

    Suurempiin tehoihin ei ehkä kannata pyrkiä. Eikö turvallisuuden takia pitäisi juuri ostaa tehottomampi auto ettei mene sitten liika tehojen kanssa pelleilemään tai vahingossa sössimään. Tietenkään ei liian vähänkään tehoa kannata, mutta vieläkö joku Euroopassa ja Aasiassa tekee autoja jotka hyytyy ylämäkeen tehon puutteessa? Ei luulisi, mutta kerran joku uusi kippo meni mäen ylös melko vaivalloisesti.


    Sitten vielä lopuksi, millä kriteerein nuoret oikeasti autonsa ostaa? Ulkonäön ja käytännöllisyyden olen huomannut painottuvan ihmisten puheissa. Jotkut kitisee kulutuksestakin, vaikka tuskin mikään auto joita liikenteessä usein näkyy syö mitenkään mahdottomasti.
     
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Minkä noista nyt sitten nostaa ja luulee laittavansa tärkeimmäksi kriteeriksi, niin käytettyjen autojen markkinat määrittävät. Mikä oli 13 vuotta sitten myyntitilaston ykkönen on tänäpäivänä nuorisoautojen ykkönen.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!