Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Ei! Ei! Ei!

    Miksi?! Miksi piti männä runttoomaan Corvetteen sähkömoottori ja alkoo hybridoelamaan kaikkien aikojen jenkkiauto-ikonia?!

    "Quō vādis autoala"...Ilmeisesti jonnekin pimeään. Sysipimeään. Jonnekin jossa valo ei tule enää koskaan paistamaan. Sinne se onpi mänössä. Eikä palluuta näätä olevan kun se kaakkein pyhinkin automuailman kaunotar männään pilloomaan kaekenmuailman sähköesillä hilavimpaemilla.
     
    Muokattu: 18.1.2023
  2. karra

    karra Double Gearhead

  3. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Peräti 96 prosenttia vastasi ”Ei” kun kysyttiin "kannatatko polttomoottoriautojen kieltämistä?”:


    "Kansa" (mitä tämä varsin epämääräinen ja hämärä yleiskäsite sitten tarkoittaakin) siis haluaa jatkoa polttomoottoriautoilulle. Varmaankin ihan hyvä ja järkevä juttu.
     
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuo on tietty yksi tulkinta kyselyn tuloksesta. Ei tuo välttämättä tarkoita että haluavat varsinaisesti jatkoa polttomoottoriautoilulle, mutta eivät halua mitän kategorista kieltoakaan.

    Mutta itse tulos on saman suuntainen kuin itsekin olen sen kokenut olevan. Aivan turhaa moiset kiellot. Polttomoottoriautot katoaa uusien myyntilistoilta valtaosin muutenkin. Sitä mukaan kun ihmisten kokemukset nykyaikaisista sähköautoista karttuu, entistä useampi jättää polttomoottoriauton ostamatta.
    Ja vähitellen vuosien kuluessa niihinkin käyttötarpeisiin mihin nyt ei löydy sähköautoa, niistä suurimpaan osaan tulee sopiva malli tarjolle. Ne loput käyttötarpeet mihin ei sähköauto sovi (kuten nykyisinkin on käyttötarpeita mihin polttomoottoriauto ei sovi), niihin joku vielä valmistaa polttomoottoriajoneuvoja.
     
    Concarne ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pulkka meni tärviölle jo vuonna 1955, kun siihen tungettiin V8, joka ei siihen alunalkaen kuulunut.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  6. jahnu

    jahnu 3rd gear

    "kuten nykyisinkin on käyttötarpeita mihin polttomoottoriauto ei sovi"
    ihan vaan mielenkiinnosta kysyn mikä on sellainen käyttötarve mihin polttis ei sovi ??
     
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Pariisi parin vuoden päästä.
     
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Esimerkkinä vaikka kaivoksen huoltoajoneuvot. Osa kaivoksista on ilmanvaihdoltaa suunniteltu niin ettei siellä voi ajaa polttomoottoriajoneuvolla. Siirtymällä sähkökäyttöön voivat säästää melkoisia summia esimerkiksi ilmanvaihdossa.

    Toinen ryhmä on tehdasalueella käytettävät autot. Siellä toki voi käyttää polttomoottoria, mutta tyypillinen erittäin lyhyt ajomatka, pitkä seisonta käyttötapa nykyisten saastelaitteiden kanssa aiheuttaa kalliita ongelmia. Sähkömoottori taas toimii aivan loistavasti tuollaisessa.

    Varmaan näitä erityiskohteita löytyy enemmänkin. Valtaosa sellaisia joissa polttomoottorin pakokaasupäästöistä ja melusta halutaan eroon.
     
  9. jahnu

    jahnu 3rd gear

    Niin siä ei kyllä kulje sähkiskään. Menee fillari hommiks
     
  10. mcmies

    mcmies Gearhead

    Sähkiksiä mitenkään moittimatta voi melko varmasti sanoa, että ratkaisemattomia ongelmia niissä on vielä sangen paljon, kun pidetään mielessä, että mittakaava on koko maailmanlaajuisen polttomoottoriajoneuvokannan korvaaminen sähköajoneuvoilla. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa tarvittavien raaka-aineiden saanti, valmistuksen aiheuttama ympäristökuormitus, latausinfra kaikkialle maailmaan jne.

    Mun mielestä sähköauto-uskovaisuudessa on menty silleen perse edellä puuhun, että poliitikkojen tehtävänä ei ole keksiä tai priorisoida mitään teknologiaa. Heidän tehtävänään on tavoitteiden asettaminen, insinöörien tehtävänä niiden toteuttamiseksi tarvittavan teknologian kehittäminen. Tässä mielessä ei ole kovin väärin kutsua ilmiötä sähköauto-uskovaisuudeksi. Sähkiksiä rummutetaan isolla rummulla, vaikka ongelmat tiedetään ja niihin ei ole vielä ratkaisuja olemassakaan.

    Teknologia kehittyy. Jää nähtäväksi, perustuuko hallitseva tekniikka tulevaisuudessa suoraan sähköön, vetyyn, synteettiseen polttoaineeseen vai johonki muuhun.
     
    Swinger ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. Muki

    Muki Gearhead

    Tuossa kun pari vuotta sitten ostin nykyisen auton, oli aika lähellä että olisin valinnut sähkökäyttöisen. No bensiinikahdeksikolla nyt on menty, mutta noin loppupeleissä omien ajelujen suhteen herttaisen yhdentekevää millä auto kulkee.

    En murehdi kovin paljoa tällä hetkellä sähköautojen ongelmista tai polttomoottorien katoamisesta. Ajattelen koko asiaa yhtä abstraktikerrosta ylempää, toisin sanoen "henkilökohtainen liikkuvuus" ja niin kauan kuin se sujuu kohtuullisen järkevästi, sähköautokin käy ihan hyvin.

    Toki on hyvinkin vaihtelevia autontarpeita ja preferenssejä.

    Ihmiskunnalla on ollut tapana ratkaista tekniset ongelmat ja löytää konstit moneen juttuun. Eiköhän tämä sähköautoilukin asetu uomiinsa, polttomoottoritkaan ilmeisesti eivät vielä ole täysin loppuun selattu kirja.
     
    Swinger, isalmela, Stang_81 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Totta, sähköauto on parempi vaihtoehto liikkumiseen kuin ratikassa istuminen.
     
  13. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Olispas täälläkin tollanen.
     
  14. Muki

    Muki Gearhead

    Itse asiassa tosta raitioliikenteestä. Työn takia pitää käydä 500km yhteen suuntaan puolivuosittain. No kesällä menin sinne Crown Victorialla ja siitä oppineena talvella junalla.

    Ihan uusi ilmiö, että ajaminen on jäätävän puuduttavaa puuhaa. Siinä 250km kohdalla olin jo täysin ranteet auki, ja ihmettelin että miten sitä aiemmin ei näin tökkinyt. Mikäs se Crownilla ajaa - sinällään - mutta kyllä talven reissu VR:n kanssa oli 6-0 mukavampi ja nopeampi.

    Molempi parempi, methinks. Tuo autoilu noin muutoin on etätyönkin takia romahtanut ihan murto-osaan siitä mitä se joskus oli. Tulisikohan nykyisin 5tkm vuodessa? Mutta joo, jos asuisin stadissa raitiovaunujen kantaman sisällä niin kyllähän niillä menisin arkireissuni.

    Samaten täältä Karjaalta on ihan järjetöntä mennä autolla stadiin kun Intercity huitaisee tunnissa steissille, ja voi ryystää kaffia, selata sanomalehteä ja esittää yrmeää brittiläistä virkamiestä samalla. Monta kertaa jos on erehtynyt autolla lähtemään, on rieponut kun Intercity paahtaa ratapenkalla ohitse.
     
    isalmela ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Iän kertyessä varsinkaan pimeässä ajo ei ole enää kovin kivaa. Eikä tietysti tuntikausia kestävät autosiirtymät muutoinkaan. Mökkireissut menisi muuten mukavasti junalla, mutta viimeinen "kymmenen mailia" taksilla pilaa talouden.
     
    isalmela ja Muki tykkäävät tästä.
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    "70 % prosenttia maapallon pinta-alasta on vettä, Jeeppi kattaa loput"

    Jos miettii länsimaisen henkilökohtaisen liikkumisen vapauden historiaa, on nykyhetki ollut voimassa suhteellisen vähän aikaa. 1000 vuotta sitten pyhiinvaellus tai sotaretki naapurimaahan oli vuosien projekti eikä sinne ollut tavallisella porukalla asiaa ellei kunkku tai kirkko maksanut ylläpitoa. 200 vuotta sitten pääsi jo junalla pitkin Eurooppaa ja eri mantereille valtamerilaivoilla, mutta lähteminen usein tarkoitti sitä, että taakse jäävät ihmiset tapasi viimeistä kertaa.

    100 vuotta sitten köyhäkin amerikkalainen saattoi omistaa Fordin, joka takasi liikkumisen vapauden muiden aikatauluista ja määränpäistä riippumatta. Henkilöauto levisi vuosisadan mittaan tänne Pohjolaankin lopulta lähes kaikkien käyttettäväksi. Pitkään 60-luvun lopulle maaseudullakin suurin osa kansasta matkusti linja-autoilla tai "sekajunilla".

    Viimeiset viisikymmentä vuotta on siis ollut mahdollista melkein jokaisen työikäisen suomalaisen matkustaa minne vain milloin vain. Henkilöauto on pyhä lehmä, unelmien kohde, vaate joka paljastaa aatteet ja se symboloi rajatonta vapautta. Nykyisen vapautuneen internetkaupan ansiosta valinnan varaa on enemmän kun koskaan aiemmin. Missä tahansa hintaluokassa löytää minkä tahansa tyyppisen kulkuneuvon.

    Saavutetusta edusta on vaikea luopua: yhtäkkiä joutuu suunnittelemaan reissunsa, pakkaamaan vain sen jonka pystyy kerralla kantamaan, seurata aikatauluja ja miettiä vaihtoja ja vaihtoehtoja. Vaikkei vapaus ollut käytössä monilla meistä edes ihmiselämän pituutta.

    Henkilöauto takaa ultimaattisen vapauden, mutta totuus on se, ettei niitä voi antaa kaikille. Maailma repeää, jos jokaisella työikäisellä intialaisella on mahdollisuus hommata henkilöauto. Oli käyttövoima sitten fossiilinen tai sähköä rasiasta.

    Vähän kaksinaamaiselta tuntuisi huutaa miljardille intialaisille, että te ette voi hankkia henkilökohtaista vapautta, kun minä en halua luopua omastani.

    Tällä perusteella ennustan henkilöautojen tietynlaista alas-ajoa normaalin kansan kulkuvälineenä. Auton hankintaa ja ylläpitoa hankaloitetaan pikkuhiljaa, kunnes on vain helpompaa luopua siitä.

    Henkilöauton aikaa kesti reilut 100 vuotta, ei pöllömmin.
     
    Kruunusaari, Arkkumies, Hai ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Muki

    Muki Gearhead

    Kyllä on Leivon Harri hyvin sanat asetellut. Ehkä ainoana lisäyksenä jonkin sortin uumoilu kulkupelien diversiteetin kasvusta, näitähän on nyt jo moneen lähtöön vallankin paikallisliikehdintää varten.

    Vaimon kanssa pärjättäisiin jonkin sortin humoristisella pikkuvekottimella, kas kun käydään kaupassa ja sitten joskus tahdon iltasella Shellille kaffille. Siinä se alkaa olla...
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Miks länkkärien pitäis luopua autoistaan ja liikkumisen vapaudestaan, jos jossainpäin maailmaan on niin vitusti jengiä ettei siellä voi olla porukalla autoja? Millä tavalla inkkareita auttais ettei meillä olisi autoja?
     
    Swinger ja kad_boost tykkäävät tästä.
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Koska inkkareilla on kohta meidän rahat.
     
  20. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Bensa- ja dieselautoissa ei ole mitään vikaa. Suomen automäärällä, onko se nyt puoli prosenttia (noin viis tuhannesosaa) maailman autokannasta, se on yks vitun hailee millä me täällä loskassa sutkutamme. Nyt on vaan niin fantsua olla kunnianhimoinen ympäristöpolitiikan suhteen että keskiluokalta on kiva lypsää löysä raha pois. Jos kansalta kysytään niin enemmistö ei halua meille maailman kalleimpia polttoaineita tai vitun kallista tuulimyllysähköä.
     
    Swinger, Volvo_5.7 ja C4vettester tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!