Mihin ryhmään katuautolla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja TimeMachine69, 28.10.2017.

  1. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Terve

    Älkää nyt heti lytätkö tätä mutta mielessä on seuraavaa.

    Mulla on 434 pikkulohkolla oleva 69 TH400 Corvette jolla kokeilin vähän tämän vuoden katuautotapahtumissa ja oli tosi nastaa puuhaa. Parhaimmillaan pääsin sillä 11,08s ja luulen, että siinä on potentiaalia äärimmillään 10.5s naturaalina ja 9.5s ilokaasuilla. Mitään menestystavoitteita ei ole mutta eihän siinä ehkä ole järkeä kenenkään silmin jos meikä katselee kuskin penkiltä kuinka vastustaja katoaa maisemaan.

    Yritin vähän tutkia noita Drag Race ryhmiä mutta niitähän on ihan penteleesti. Bracket-tyyppinen kisailu ei ehkä olisi se minun juttu mutta jos mitään muuta järkevää ryhmää ei löydy niin sekin käy. Olisi ollut kiva jos tuolta Fyyran sivuiltaolisi löytynyt vähän sanallista kuvailua kustakin ryhmästä, että mikä on sen idea ja minkälaisia aikoja siinä sitten ajetaan.

    Sen verran olen tossa selvitellyt, että ehkä tarvitaan turvakehikko, kardaanilenkki, mahdollisesti vetoakselilenkit ja paremmat polttoainelinjat (ei saa olla klemmareita edes imupuolella vissiinkään). Varsinkin toi turvakehikko on tosi jees ihan ilman kisailujakin. Tosin sen pitäisi olla sellaista mallia, että olisi jonkinlainen avattava puomi oven kohdalla, että emäntäkin pääsisi kyytiin ilman kohtuuttomia pyllistelyjä.

    Mutta, mitä luokkia suosittelette kun haluan pitää vehkeen kilpiautona joka tapauksessa? Arvaan, että tulisin ajamaan vain yksittäisiä kisoja. Ei mulla lupaa kotijoukoilta lähteä vetämään koko sarjaa. Tämänkin viestin kirjoitan oikeastaan salaa...

    Tässä linkki Sharkin sivuille siitä missä Vetten kanssa mennään:
    http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=27299

    Tässä tunnelmointia Porin Lineup:sta tältä vuodelta.
    [​IMG]

    Kun tota mahdollista ryhmää mietitään niin sekin on ihan jees jos tuomio kuuluu, että unohda. Tai jos suositellaan ihan vaan katuautotapahtumia. Blacklist muuten vaikuttaa liian kovatasoiselta ja en kyllä pääsisi kuin muutamaan tapahtumaan muutenkaan.
     
    DX tykkää tästä.
  2. josu

    josu Gearhead

    Jos laitat kaasua niin se rinnastetaan ahdettuun moottoriin.pikkasen pihalla säännöistä mihin v8 kaasujen kanssa menis tuossa aikaikkunassa. mites topstreet.oisko se sopiva ryhmä sulle.
     
  3. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Tänx josu.

    Eikös noi Top Street vehkeet ole +1000hp ja 8s vehkeitä? Äh nyt mä en löytänytkään niiden lajitteluaikoja.

    Minkälainen se PET on kun ajat vaikutti siellä ihan järkeviltä verrattuna mun aikoihin?
     
  4. 1320

    1320 Gearhead

    PET on Brackettia, mut sieltä löytyy niitä 9-11 sekunnin laitteita. Lajittelu on reaktion perusteella ja sitten pudotuskisa ihan tavallisesti Brackettina.

    Real Streetissä mennään vaparina korkeita kasin aikoja nopeimmillaan ja Top Streetissä ahdettuna nopeimmat viime kaudella ajeli 7.5 aikoja. Eli noissa ryhmissä ei kyllä pärjää Vetellä, mutta pääsis ajamaan Heads Up kisaa jos Bracketti ei kiinnosta. Toisaalta eihän siinä Bracketissa tarvii välttämättä jarrutella siinäkään, riippuu miten säätää indeksin pudotuskisaan...
     
  5. Fordvessa

    Fordvessa Gearhead

    Jos Vette on orggistyylisellä perän tuennalla niin ei saa kulkea alle 10.99s, sen alle pitää olla jäykkä taka-akseli. Ja jos kaasuilla tarkoitus ajella niin katso fhra:n säännöistä mitä vaatii, ainakin ajopuku on sika kallis ja sammutusjärjestelmä pitää olla yms. Halvimmalla pääsee kokeilee ajamista set/petissä, osallistusmaksut on halvemmat. Ainiin mut se oli sitä brackettiä :) Jos headsup on se ainoo mikä käy niin sitten real street ja ilman kaasuja, sielläkin kyllä ajetaan 8 sek aikoja nopeimmat.
     
  6. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Mulla on muutettu takapää: 6-link typpinen taka-akseli uivilla vetareilla (Dragvette tyyppinen) mutta jäykkä se kuitenkaan ole. Lieko riittävä?

    Taitaa se PET olla lähinnä mulle sopiva vai onko vielä muita ideoita?
     
  7. GS

    GS Gearhead

    Pitää olla joka tapauksessa akseli jäykkä (tämä lähinnä turvapuolen juttuja).
    Jos olet hakemassa kuitenkin kilpailua, eli haluat ajaa tasoistesi kanssa kilpaa, niin fyyralla ei oikein ole tähän aikaikkunaan tarjota kuin tuo PET.
    Joo, se on sitten bräkettiä, mutta kyllä siinäkin saa pulssin nousemaan ja ajamiseen sopivaa lisähaastetta/maustetta.
    Hyvä olisi aloitella muutenkin sieltä, koska jos homma alkaa jossain kohtaa oikeasti ”kuumottamaan”, näkee hieman mikä on se oma juttu ja mitä on ne vauhdit mihin halutaan päästä.
    Jos vauhtia halutaan selvästi kasvattaa, ei -69 Corvettea varmastikkaan kannata lähteä pilkkomaan ”liian pieneksi”, vaan siinä kohtaa se kilpa-auton aihio kantsii miettiä uusiksi.
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Real Street vaparina ja Top Street kaasuilla. Vetellä saa ajaa stokissakin orkis ripustuksilla kai. Ei sellaista luokkaa täällä katuautoille olekaan jossa tasaväkisesti pääsee vetää headsuppia. Jos voittaa haluu niin tuo panos ei riitä, muuten pitää olla joku muuu asia mikä kannattaa. West Coast Cupissa on kans hyvä vetää. Turvavarusteet on hienoja, katuauton kehikko tekee kyllä pääsääntösesti vaarallisemmaks kun ilman. Tai jos tykkäää hakata itteään teräsputkella päähän/muualle ni silloinhan onnettomuudet on suorastaan ilo
     
  9. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Itse en pidä tota brakettia nyt kuitenkaan loppujenlopuksi niin pahana. Frendi nappas kympin aikoja kulkevalla hassun näkösellä autolla suamen mestaruuden PET:ssä, oliko westkoustissa vai fyyran kisoista, en muista.. Jäänyt mieleen, että aikoinaan sanoin hälle et eiks se oo tympeetä ajaa tollasta jarruttelu luokkaa? No ei se käytännössä niin ole, lappulattiassa sitämaaliin vedetään, kun laittaa indeksin juurikin kohilleen.

    Toiset tyypit taas vetelee kasin aikoja, hyvinäpäivina, tollasel etumoottori dragsterilla, tai lähinnä alteredilla, kuuskytvuotta vanhalla moottorilla! Eipä silläkään pääse ajamaan kisaa kuin SPET:ssä...

    Itellä on tollanen parhaimmillaan korkean 13 ajan kulkeva katuauto. Kovasti myös kiinnostaisi lähteä ajamaan kisaa PET: ryhmään, mutta tumpelo kuski ja manuaali vaihteisto, ajat heittelee mitä sattuu, eli en ikinä pärjää, eli harjotuksen puutetta, ja toisaalta ei mulla ole varaakaan lähteä noihin....
     
    TimeMachine69 ja hzemax tykkäävät tästä.
  10. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Kiitoksia vastauksista.

    Tuli justiinsa sellaista tietoa kuin toivoin saavanikin.

    Oliko tämä kaikissa luokissa jos 11s alittuu? Täytyy lukea vähän tota PET / WCSC sääntökirjaa.

    Mulla ei ole moottorissa mitään alkuperäistä jäljellä. Ei taida olla mun luokka?

    Tätä täytyy ihan miettiä. Originaalina henki kyllä lähtee jos kääntyy katolleen. Ainostaan tuulilasin kehys vähän vastustaa lyttääntymistä.

    Tuleehan se vähän itselläkin mieleen, että marisee ettei Bracket käy ja sitten kun tarjotaan ryhmiä jossa ajetaan headsup niin sitten narina kun ne menee niin kovaa:) Ei oo luokkaa suoraan mun skenaarioon.

    Mutta tuumataan. Tulee mieleen kun kotijoukko asettaa reunaehdot kesäviikonloppujen ajankäytölle niin onko se West Coast Street Cup (WCSC)sittenkään niin aikaa vievä kun vertaa 1-3 fyyran kisoihin osallistumiseen PET:ssä.
     
  11. supo

    supo Double Gearhead

    Loistava verme sekä West Coast Street Cupiin kisoihin sekä FHRA:an kisoihin Pet ryhmään.Molemmissa kisoissa omat hyvät puolet eli aivan itsestään kiinni missä käy ajamassa.WCSC kisoissa menee päivä riippuen missä asuu ja Fyyran kisoissa kaksi päivää tai enemmän mutta se varikkoelämä on yksi elementti mikä tuo hommaan uutta näkökulmaa eli vieraillen eri Teamien pilttuissa yleensä jää käteen uusia visioita mitä voi siirtää omaan systeemiin!Tervetuloa kisoihin ajamaan sillä tähän saattaa jäädä koukkuun!
     
    TimeMachine69 tykkää tästä.
  12. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    No tutkitaan sitä sääntökirjaa PET osalta.

    7.3.3 TAKA-AKSELI
    "Jos auto on varustettu erillisjousitetulla taka-akselilla jonka rakenteessa ei ole molempia ylä- ja alatukivarsia (esim. 1963-1982 Corvette) ja auton paino ylittää 907 kg ja jos aika on 10.99 tai nopeampi, on auton taka-akseli vaihdettava jäykkään taka-akseliin. Autoissa joissa on erillisjousitettu taka-akseli molemmilla ylä- ja alatukivarsilla voivat painosta ja ajasta riippumatta säilyttää rakenteen sellaisenaan, kunhan molempien vetoakseleiden ympärille valmistetaan 360-asteiset turvalenkit, materiaalivaatimus teräs, leveys min. 25 mm, paksuus min. 6 mm, lenkit kiinnitettävä esimerkiksi tukivarsiin pulteilla 4-kpl kokoluokka M10 / turvalenkki. Katso Tekniset Yleissäännöt 20.2.13 TAKA-AKSELISTO."

    Mitähän tuo molempia ylä- ja alatukivarsia tarkoittaa? Mun konstruktio on tehty 9s aikoihin mutta on edelleen erillisjousitettu. Onkohan mulla molemmat ylä ja alatukivarret? Tossahan on tollainen ylätukivarsi jota alkuperäisessä konstruktiossa ei ole.[​IMG]

    Tämä nyt ensimmäisenä askarruttavana asiana.

    Palauttelen muuten juuri kuvia tonne Sharkin projektikertomukseeni. Meiltähän katosi kuvat alta. Kumma etteivät noi ilmaiset kuvapalvelut kestä ikuisesti;)
     
  13. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Kasaan tähän listan mitä skenaarion 9,5s ilokaasutettu ja 10,5s vapari Vette PET luokassa rakentaminen vaatii. Näenpähän samalla itse ekaa kertaa millainen juttu se olisi. Korjatkaa jos olen jotakin unohtanut tai muuta virhettä olisi. Taitaa muuten tulla surullisen pitkä lista. Tällainen:

    7.2 MOOTTORI
    "SFI 18.1 vaatimuksen mukainen värinänvaimennin pakollinen, jos aika on 10.99 tai nopeampi."

    Täytyy tarkistaa mikä mulla on.


    7.2.1 PAKOKAASUJÄRJESTELMÄ
    "Äänenvaimentimet pakolliset, maksimi 120dBA" eikä saa olla suunnattu kohti rataa.

    Hmmm, täytyis vain vähän kiertää noita sivuputkia ylöspäin- Äänet saatta olla sopivasti juuri rajoissa. Ei saakaan ajaa putket auki. Pöö.


    7.2.3 POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ
    "Kaikki akut, polttoainelinjat, polttoainepumput tai täyttökorkit tavaratilassa pitää eristää ohjaamosta vähintään 0.8 mm alumiini- tai 0.6 mm teräspellillä."

    Hmm.. mulla akku kuskin penkin takana ohjaamossa. Ei tämän säännön suhteen toimenpiteitä?


    7.2.5 NESTEIDEN YLIVUOTOSÄILIÖ
    "Säiliö pakollinen jäähdyttimen nesteiden ylivuodon keräämiseksi tilavuus min. 1 litra."

    Puuttu ja laitettava kuntoon.


    7.3.3 TAKA-AKSELI
    "Jos auto on varustettu erillisjousitetulla taka-akselilla jonka rakenteessa ei ole molempia ylä- ja alatukivarsia (esim. 1963-1982 Corvette) ja auton paino ylittää 907 kg ja jos aika on 10.99 tai nopeampi, on auton taka-akseli vaihdettava jäykkään taka-akseliin. Autoissa joissa on erillisjousitettu taka-akseli molemmilla ylä- ja alatukivarsilla voivat painosta ja ajasta riippumatta säilyttää rakenteen sellaisenaan, kunhan molempien vetoakseleiden ympärille valmistetaan 360-asteiset turvalenkit, materiaalivaatimus teräs, leveys min. 25 mm, paksuus min. 6 mm, lenkit kiinnitettävä esimerkiksi tukivarsiin pulteilla 4-kpl kokoluokka M10 / turvalenkki. Katso Tekniset Yleissäännöt 20.2.13 TAKA-AKSELISTO."

    Oliskohan tämä muuten kunnossa mutta vetoakselilenkit hommattava?


    7.3.5 VAIHDELAATIKKO, AUTOMAATTIVAIHTEISTO
    "Vaihdelaatikonsuoja SFI 4.1 on pakollinen autoissa jotka kulkevat 10.99 tai nopeammin tai missä tahansa autossa jonka loppunopeus ylittää 215 km/h. Automaattivaihteiston vetolevy SFI 29.1 tai 29.3 (Diesel ajoneuvot) ja vetolevynsuoja SFI 30.1 pakolliset autoissa, jos aika on 9.99 tai nopeampi ja autoissa joiden loppunopeus ylittää 215 km/h."

    Tarkistettava vetolevy ja hommattava vaihdelaatikonsuoja SFI 4.1.


    7.5.6 TURVAKEHIKKO
    "Turvakehikko pakollinen autoissa, jos aika on 10.99 tai nopeampi tai loppunopeus missä tahansa autossa ylittää 217 km/h."

    Hommattava. Kuinka hankalaksi tulee kruisailu sen kanssa?


    7.7.1 ISTUIMET

    Ei tunnu olevan ihmeempi vaatimuksia.


    7.7.2 OHJAAMON PELLIT
    "Ohjaamon pellit pitää olla joko alumiinia, terästä, FHRA-hyväksyttyä hiilikuitua tai lasikuitua. Magnesium kielletty."

    Corvette, ei ole paljoa peltejä. Haittaaks se?


    7.7.4 IKKUNAVERKKO

    Hommattava


    7.8.2 TULIPELTI
    "Pakollinen."

    Öö, tää on Corvette.


    7.9.1 AKUT
    "Akut oltava turvallisesti kiinnitettyjä ohjaamon ulkopuolella."

    Vakiopaikalla kuskin penkin takana Corvetten ns. tavaratilassa. Pitääkö siirtää jonnekin?


    7.9.3 MITTARISTO
    "Vain yksi kierroslukumittari sallittu."

    Alkuperäinen pitää ola poiskytkettynä ajon aikana?


    7.9.4 PÄÄVIRTAKATKAISIJA
    "Pakollinen autoissa jossa on akku ja aika on 9.99 tai nopeampi, autoissa joissa akku ja loppunopeus ylittää 215 km/h, ja kaikissa autoissa jossa akku/akut on sijoitettu tavaratilaan."

    Puuttuu, täytynee hommata.


    7.11.1 KÄSIVARSIHIHNAT (KULJETTAJA)

    Puutuu. Hommattava. Mitä nämä nyt sitten onkaan.


    7.11.3 TURVAVYÖT

    Ei taida nykyiset kelvata kumminkaan.


    7.11.4 PÄÄNTUKI, PEHMUSTEET
    "Pakollinen autoissa joissa on turvakaari tai turvakehikko."

    Laittetava kuntoon.


    7.11.7 AJOASU
    "Ajaltaan 10.00-13.99 kuljettajalle vaaditaan SFI 3.2A/1 takki."

    Tällä pääsee alkuun mutta..

    "9.99-7.50 umpikoriset autot ilman alkuperäistä tai täydellistä 0,6 mm tulipeltiä ahdetut
    ja ilokaasutetut autot kuljettajalle vaaditaan SFI 3.2A/15 ajoasu, sekä SFI 3.3/5 käsineet
    ja kengät."

    Jotain tämmöistä kai loppujen lopuksi vaaditaan.


    MOOTTORIN HUOHOTUS
    Ei nyt osunut silmään mutta eikös huohotus pidä ohjata johonkin purkkiin.


    POLTTOAINELINJAT
    Ihan kuin olisin nähnyt merkinnän ettei klemmariliitoksia saa olla missään.


    KARDAANILENKKI
    Tämähän luki jossakin pakollisena.


    YHTEENVETONI
    Onpas aikamoinen lista. Toivottavasti tossa on kaikki.
     
    Muokattu: 29.10.2017
  14. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Ha haa

    Täähän on helppoa:
    Tarkistin, otin aikanaan SFI 29.2 vetolevyn.

    Nyt ei sitten kuin noi muut kohdat kuntoon.
     
  15. pontso

    pontso Gearhead

    otappa yhteys Hannu Hellman Hämeenlinna hänellä petin sääntöjen mukainen vette niin tietää noi ja pystyy jelppiin siinä häkissä ehkäpä parhaiten
     
  16. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Alkuperäisessä Corveten perässä vetoakseli toimii ylätukivartena; sulla on erilliset ylä- ja alatukivarret. Mitään käsitystä ei ole tarkoitetaanko säännöissä, että auton alkuperäisen perän rakenne pitää olla sääntöjen mukainen vai riittääkö tälläinen muutettu versio.
    Helmannilla käsittääkseni on jäykkä akseli.
     
  17. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Onhan se. Voimamiehet vissiin siirtyvät tuollaisiin jos haluavat ajaa stripillä.

    Enköhän mä voi kysyä FHRA:lta sääntötulkintaa tolta osin ihan emaililla vai miten tällaisten kanssa toimitaan? Täytyy vissiin ihan vain soittaa sinne, että mistä kysyä.

    Mullahan on vähän niin kuin yhden miehen tiimi mutta on mulla onneksi mentori (niin mä itse kutsun häntä) jolta olen saanut korvaamatonta apua. Tää postaus voisi toimia mulle to do listauksena jossa on yhdessä paikkaa noi tsekattavat asiat. Ja tietty kaikki neuvot ja vinkit ovat aina tervetulleita.
     
  18. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Ei täällä ketään dumpata, kannattaa aina kysyä esim just täältä tietoa asioista.Jokainen ajaa luokassa tai ryhmässä mihin rahkeet riittää. On vain hyvä kun saadaan lisää kuskeja kisoihin. Pet ehkä osuvin luokka sun autolle ainakin aluksi tai miksei myös Real street. Vaikka aloitat kummasta vaan niin uskon että nälkä kasvaa syödessä ja kohta vetellä mennään jo niitä 9s aikoja..:))
     
  19. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Hyvä listaa olit tehnyt! Itse olen ajanut enemmän tai vähemmän vuodesta 1990 ja tuo sääntökirja on elänyt jonkin verran ajan saatossa. Sinne on myös jäänyt paljon tarpeetonta, esimerkiksi tuo vaatimus äänenvaimentimista. Sääntövaliokunta kokoontuu Malmilla 2.12.2017 ja noita kysymyksiä olisi hyvä listailla ennen tuota päivämäärää.
    "Kaikkien kilpailijoiden on tunnettava yleiset säännöt, tekniset yleissäännöt sekä oman ryhmän ryhmäkohtaiset säännöt." Eli tässä järjestyksessä kannattaa lueskella sääntökirjaa. Kohta 7.11.1 Käsivarsihihnat eivät varmaankaan pakolliset jos ajat katto kiinni kuten kuvassasi. Ikkunaverkko riittänee.
     
  20. GS

    GS Gearhead

    Tämä asia pitäisi todellakin saada päivitystä tähän päivään.
     
    TimeMachine69 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!