Mihin ryhmään katuautolla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja TimeMachine69, 28.10.2017.

  1. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Magee toi yo. pickp.

    Fyyralta tuli vastaus taka-akselista ja meni niin, että Dragvette tyyppinen kelpaa koska silloin vetoakseli ei toimi ylätukivartena. Vaaditaan kuitenkin vetoakselilenkit. Varmaankin kuten esim. nämä:
    https://www.racevette.com/store/p6/Half_Shaft_Safety_Loops_1963-82.html

    Tää 68 Cummins Vette vetää vain 11,88s tällä videolla:



     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No hyvä että FHRA:n kanta on tuollainen erillisjousitukseen. Ainakin itse taidan palata alkuperäiseen suunnitelmaan ja teen 9" perustuvan Drag Vette-systeemin. Siinä setissähän tulee ne kardaanilenkit mukana, ja siinä on jo geometriat valmiiksi funtsittu, toisin kuin jos ite syynnyttäis nelilinkin jäykälle akselille...
    Yks kaveri kerkes mua jo arvostella kun kerroin suunnitelmista laittaa jäykkä akseli, kun kerta aihioksi hommattuna erillisjousituksellinen auto:confused:

    En tiedä mikä tota amerikkalaista diesel Corvettea pidättelee, kuitenkin ihan kohtuullisa osia sen motissa on kans. Ei kauheasti ole puhtia noin loppunopeudesta laskien, toki hitaampiakin Corvetteja on maailmassa.

    Entisellä työkaverilla oli veneessä tuollainen Cummins 6b, siis vapari, tehoa oli muistaakseni ilmoitettu 100hp, että kyllä niitä versioita samasta peruslähtökohdasta voi tehdä vaikka minkälaisia, ihan niinkuin bensakasistakin.
    Hurjimmillaan sit taas on tuosta samasta myllystä otettu se rapia 2000hp, että ihan millainen lompakko kullakin on.
     
  3. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Laitan tähän vielä tarkennukseksi kysymykseni FHRA:lle ja sitten sen vastauksen... notta näkyy noi aika-arviot joista sinne päin puhuin. Ehkä tosta vastauksesta ei aivan selviä kelpaako alle 9.5s aikoihin. Jos sulla on menossa alle sen niin kandee varmaan heittää sunkin sinne kysymys.

    "Minun auton paras aika on tähän mennessä 11.08s ja arvelen sen max. potentiaalin olevan 10.5s naturaalina ja 9.5s NOS:lla. NOS:t ajattelin jossakin vaiheessa laittaa.

    1. Voidaanko tulkita, että taka-akselini on PET 9.5s sääntöjen mukainen jopa ilman vetoakselilenkkejä?

    2. Sallitaanko toi akselisto aina 9s asti (joka ei ole tosin minulle relevantti)?"

    "moi koska rakenteessa ei vetoakseli toimi ripustuksen osana riittää että asennat lenkit esim, nivelen rikkoutumisen varalle .terv.jk"

    Eihän tosta 68 Vettestä tule edes lieskat pakoputkesta niin kuin tosta pickup:sta. Mutta mulle 12s alitus on katuautolle aina kova sana.

    Perhana kun emäntä juuri eilen mainitsi, että Corvetteen saa laitaa rahaa seuravan kerran keväällä. Tällaisissa tilanteissa olen käyttänyt 10% sääntöä. Jos hanke on vaikka 5000€ niin siitä 10% emännälle tumppuun ja sitten saattaa mennä läpi. Mä pidän systeemiä hyvänä.
     
  4. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Jos annat emännän sekaantua auton rakentamiseen, niin homma on tuhoon tuomittu.
     
    moppe509, superbird, Source ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    4d sedan. Tällaiselta se hässäkkä mulla näyttää ilman niitä vetarin lenkkejä.
    [​IMG]
     
  6. superbird

    superbird Gearhead

    Kyseisestä tilanteesta sanotaan, on tossun alla.
     
  7. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Siis tota joo,.. eiku. Äh. Miten se nyt menikään. Ai niin, kyllähän tää mulle selkeästi on ohjeistettu:

    Miehillä on miesten hommat ja naisilla naisten hommat - ja Corvetteen pannaan rahaa seuraavan kerran keväällä.

    En viitsinyt laittaa tohon edes huutomerkkiä perään kun toi piste kuvaa juuri sitä miten toi ilmoitus annettiin.

    Kyllä tällaista kutsutaan meillä Keravalla ihan samalla ilmaisulla kuin mitä superbird käytti. Kymmenen prosentin rojaltit vaan kehiin ja katotaan miten sitten käy. Yleensä on toiminut.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kiitos kuvasta, saman henkinen ripustus se siis on kuin Drag Vette-tuenta. Geometria ilmeisesti kuitenkin poikkeaa kun sanoit että parannettu versio kys. tuennasta?

    Kohtuuhintaisena se Drag Vette-setti on kuitenkin mun listalla, vaikka rahtikulut siinäkin näyttelee isoa osaa. Paljon valmista kuitenkin siihen rahaan mun mielestä. Rataakin ovat sen kera kiertäneet, eli ajo-ominaisuuksiin on sillekin suunta parannusta luvassa vakiotuentaan verrattuna.
    Toisekseen kiinnostaa tehdä noita erillisjousitukseen liittyviä voimansiirtokomponentteja, joka sekin on jo hyvä syy pitäytyä erillisjousituksessa, vaikka pari päivää jäykkää akselia harkitsinkin....
     
  9. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    No siinä on pyritty parantamaan sitä geometriaa. Onko sulla jokin projektiosio? Kiinnostaa nähdä miten kokonaisuus etenee ja sitten tietty se minkälainen sun perämurikkasysteemistä/vetareista tulee. Laita kuvia tulemaan kun olet siinä vaiheessa.

    Sulla taitaa olla kori vielä irti. Crossmemberin päihin tulevat kaksi pinnapulttia voisi hitsata runkoon tai ehkä paremminkin sinne voisi laittaa mutterit yläpuolelle jotta tulee tukevampi. Ne pinnapultit tullee sen hässäkän mukana. Sit kun olet saanut sen kerran säädettyä vaikka vartille niin voi olla ettei heti halua muuttaa rata-asetuksiin. Se on vähän ovela säädettävä kun ylä- ja alatukivarret vaikuttaa (ainakin minulla) sekä auraukseen että Camberiin. Kumpikin siis muuttuu kun jompaa kumpaa kiertää.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei mulla ole mitään erillistä projektiosioo, joudut tyytymään kuviin mitä silloin tällöin ripottelen tuonne kuvasivuille. Kaikkea niistä ei varmaan voi ymmärtää mutta kysy yyveellä jos kiinnostaa....

    Taka-akselin hommat varmaan odottaa hetken vielä, moottorihommat täytyy tehdä ennen sitä loppuun ja vaihdelaatikkokin on työlistalla ennen taka-akselin tekoa.
    Laittelen siitä kyllä sit kuvia, kunhan on jotain kuvattavaa.

    Kori on pysyvästi naitettu runkoon turvakehikolla, ja kehikko on taas hitsattu korin "bird cageen" ja kynnyskoteloihin. Aika erottamattomat toisistaan siis ovat nykyään. Runko korjattu/hitsattu uudelleen/hiekkapuhallettu/maalattu ennen kyseistä yhdistämistä.

    Ollaan aika kaukana jo otsikosta mutta haitanneeko tuo?
    Vastaus mulla on kyllä siihen otsikkoon; ei mihinkään ainakaan kilpailukykyisesti:D
     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kyllä SET/PET ryhmissä ajaa katuautolla aivan kilpailukykyisesti. Ja se on todistettu manuaalilla ja automaatilla, isommilla ja pienemmillä tehoilla.
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mulla ei mene kaaliin nämä Set/Pet luokat ne on paikan päällä huomattavasti tylsempiä katsoa kuin muut luokat.. samaa luokkaaa kuin nää ruoholeikkuriluokat...

    Googlettelin tossa tarkemmin ja törmäsin sääntöihin niin täytyy sanoa, että on ihmeellisiä sääntöjä luokissa..... en tiedä mutta jos tulee selattua kisojen tuloslistaa niin automaattisesti nää luokat tulee skipattua ja listalta street, super pro street, muut kovemmat autoluokat ja listalta nimi Ollikainen...
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mikäs niissä säännöissä niin ihmeellistä oli? On niitä yleensä joku funtsinut ja käsittääkseni niille on jopa jotain perusteita, vaikka vähän oudoilta tuntuisivatkin. Enempi mä ihmettelen vaikka kotimaista jokkista, missä ei saa ajaa SFI -vöillä jotka kelpaa top fueliin :D
     
  14. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Näinhän se varmasti on. Tässäkin on takana ikävä itsekäs juonne. Sitä tulee tehtyä mitä itse haluaa ja nyt sitten katsojat joutuvat kärsimään.

    Sit mie en selaa PET:ä enkä SET:ä. Sit mie en selaa Stockia, Super Stockia enkä Pro Stockia, Sit mie en selaa Comppia, Gassia, Vauhdin Maailmaa, ahtamattomia ja täyteen ahdettuja. Sit mie en selaa keltaisia, punaisia, sinisiä enkä minkään muun värisiä jotka on noista johdettuja.Täysi skippi siis noille.

    Mutta Ollikainen. Sitä ei ainakaan skipata. Tai ehkä nimenomaan skipataankin. Tämän jätän vähän epäselvästi ilmaan roikkumaan. Pilkku. Eiku piste.

    Jos nyt ihan vakavissaan, niin kyllä ne viivalta äkäisesti lähtevät on se magein juttu. Mutta kyllä tällainen vanha pieru tykkää komeista kiihdytysautoista vähän hitaamminkin kiihtyen. Hyvä keuliminen tekee aina vaan vaikutuksen. Ilmeisesti toi SET/PET -Bracket tarvitaan sisääntulolajina vähän hitaammille autoille.

    Kerran kesässä olen käynyt Natikoissa ja suurin ongelma ei ole ollut SET/PET liika ajatus vaan se kun ei ajateta mitään.

    Ja itse otsikon kysymykseen palatakseni. SET/PET se näyttäisi olevan meille hitaammille. Mulla saattaa olla tossa lähiaikoina yksi katselmointi josta varmaan saan vähän fiiliksiä miltä se turvakehikko katuauto oikein tuntuu.

    P.S Vermilion. Älä loukkaannu. Teki vaan mieli tolleen semi-kuitata kun keksin mielestäni hauskat riimit. En vaan ihan oikeasti tajunnut oliko se Ollikainen nimenomaan seurattava vai ei seurattava. Enkä oikeastaan sitäkään, että mitkä luokat sä aina skippaat. Rupesi naurattamaan koko juttu.:D
     
    Herje tykkää tästä.
  15. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    No niis. Katselmoitu on 8,5s turvakaariauto ja minusta se näytti ihan järkevältä katukäyttöä ajatellen. Minusta voisin tässä edetä mutta täytyy tota budjettia vähän kerätä kasaan. Tehdään autoon muita vähän pienempiä juttuja tässä nyt alkuun. Jos aika/budjetti ei tälle talvikaudella vielä mahdollista tuota kehikkoa niin seuraavalla sitten.

    Keravalla on selkeästi puutteita juuri tällaisen katu/kisa-auton suhteen.
     
  16. uni

    uni Gearhead

    Morjens, oisko sulla kuvia siitä taka-akselistosta autossa kiinni ja millaset ne uivat vetarit on tässä tapauksessa?

    Hannu Fhra Tech
     
  17. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Hei

    Voisin laittaa meiliin jotakin kuvaa, laita vaikka privaa. Näyttää siltä, että tähän keskustelupalstaan ei voi ladata kuvia suoraan omalta koneelta.

    Ahaa, sittenkin voin mä tällaiset kuvat linkata tähän tuolta Sharkista.

    Nykyinen vetoakselini on oikealla oleva hopeinen, alkuperäinen on se ruosteinen ja hiilikuituiset mustat on jo myyty:
    [​IMG]

    Uiva laippa johon vetari kiinnitetään:
    [​IMG]

    Jonkinlainen yleiskuva:
    [​IMG]

    Oliko apua? Ihan sääntötukintaa kohdallani?
     
  18. uni

    uni Gearhead

    Yleisesti ottaen tulkintaa joo. Eli uivalla laipalla tarkoitat että laippa on spoorilla perässä? Jos ristikko katkee niin laippa ui ulos perästä?
    Oisko vielä kokonaiskuvaa kun napa on kiinni tukivarsissa?
    Jos meinataan sääntöä muokata IRS kohdalta ois kiva nähdä toteutuksia että vois hahmottaa miten vois koettaa säännön muotoilla...
    Muutkin saa laittaa kuvia joko tänne tai nurmhan1@gmail.com
     
  19. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Hei

    Rakenteella haetaan, että vetoakselin ristikon pettäessä pyörät pysyvät edelleen paikallaan ja suorassa. Itse akseli sitten varmistetaan lenkillä kuten tässä on selvinnyt. Laippa ui ihan niin kuin kardaanissakin laatikon puoleinen pää. DragVetten 6-link rakenne on sama, siinä tukivarret ovat hieman eri kohdissa kuin tässä.

    Jenkeissä näillä systeemeillä on ajettu matalia kaseja. Pyrin heittämään emaililla pari lisäkuvaa ihan lähiaikoina.

    Netin tietotoimistosta:

    What does the NHRA think of the IRS? Here is there rule concerning the Corvette IRS. This is taken right out of the rule book page 19 under rear end. Note the NHRA specifies the 63-82 Corvette in the rule book.

    "Must have 360-degree, minimum 1-Inch-wide by 1/4 thick axle retention loop on each axle."
     
  20. Herje

    Herje Double Gearhead

    Meinaako TimeMachine69 ajaa nyt kesällä kilpaa?

    Jos meinaat joko on luokka päätetty?
     

Kerro tästä muillekin!