mikä akku jenkkiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja tyhmyri, 19.6.2006.

  1. OldsLord

    OldsLord 3rd gear

    Hmmm...

    Tyhmä kysyy: Mikäs akku Dodge Ram vaniin , 5.2 bensakoneella ja kaikilla herkuilla. Ainakaan perus 55 ah ei jaksa mihinkään. Riittääkö jo 60 ah vai...?

    Ol
     
  2. voittol

    voittol 2nd gear

    No kehutaan tota optimaa välillä, toisessa autossa gmc 6.2d erellisen omistajan vuonna -95 laitettu pari ja toisessa cevy van asuntokompula 2003 hankitut, siinä akut pääsee tyhjeneen (autonvika) ne on parina talvena ikäänkuin jäätynyt tyhjäna, ei muutaku sisälle lämpöseen lataantuun ja taas toimii! Sitte jos haluaa "vähä" säästää nin bilteman punaset halpa akut ainakin toimi suburbanissa reilut 4vuotta ,makso jotain 30 e /kpl.Optiman päivän hintaa en tiedä, mutta ei siitä vuodelle paljoo tule ,jos esim 12 vuotta kestää...
     
  3. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    No nyt kun luin tämän topicin läpi niin luulen tietäväni mikä akku on paras jenkkeihin: Ehdottomasti sen pitää olla Musta, missä ei oo tarroja :rotfl: eiks teillä oo spraypulloja, mitäh :poff: mulla on buickissa 70ah (musta) veneen akku, hyvinpä tuo on pyörittänyt, vaikka tosin, buicki on vasta 1,5 vuotta mulla ollut.
     
  4. pas2

    pas2 Gearhead

    Optiman punasta tost kaupast sai 160 eurolla ja on pieni ja näppärä ja voi ottaa talveks vaikka sängyn alle jemmaan ku ei hapot hyökkää naamalle.
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    ostakaa hyvät ihmiset varta. Ei tuu hätää.
     
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Samaa mieltä, Bosch on käsittääkseni sama asia? Mulla Varta pelas 5+ vuotta pelkässä kesäkäytössä loistavasti, vaikka ei aina muistanut talvisin ylläpitoladata... :oops:
     
  7. RB-440

    RB-440 1st gear

    Tavalliseen jenkkiin piisaa tavallinen akku. Mulla on ollut Exide, Ahma, Salama, mikä milloinkin, joku 60Ah riittää talvellakin, jos moottori on kunnossa, eikä autossa ole mitään virtapiiriä, mikä omia aikojaan akkua purkaa.

    Virivirikone voi kaivata startissa virtaa vähän reippaammin, elikkäs sitä lukua voi katsella. Ite olen tällöin kävellyt traktorikauppaan ja ostanut sieltä suurivirtaisimman lyijyakun, mitä on löytynyt. Joskus oli Crompton, en muista mikä merkki tää viimeisin oli. Joka tapauksessa sen hinnalla sais about puolikkaan näistä Optiman extrafiiniakuista.

    Jos vakiokoneella on starttivaikeuksia, etsisin ensin vikaa autosta. Meinaan, että mitä isomman starttivirran akusta saa, sitä tehokkaammin se pystyy lämmittään hapettumia yms. heikkoja lenkkejä. Eli ensin paikat kuntoon, sitten lisää virtaa.

    Tärkeintä olis, että akku ei jäisi koko talveksi yksinään jöpöttään tallin nurkkaan, se voipi olla kesä ja akku, jos ei muista siitä huolehtia.
     
  8. shr1

    shr1 Gearhead

    Yks tuttava kertoi joskus vuonna kivi ja miekka käyneensä akkutehtaalla vierailulla. Tuotantolinjan loppupäässä tyttö lätki tarroja patterin kylkeen, Salama, Salama, hups loppu... Seuraavasta laatikosta Ahma, Ahma jne... :D
     
  9. voittol

    voittol 2nd gear

    Taitaa olla semmoset tehtaat nykyään kaukoidässä?
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tuo Salama=Ahma oli totta ainakin sillon ku Salama tehtiin vielä Kilossa.

    Veneeseen kun ostin Priima akut myyjä väitti että olisi Vartan tekemiä... Ainakin pelasivat iha hyvin MerCruiserin kanssa. (Käynnistysvirta n.450A) :D

    Veneakku (marine tms) voisi olla ihan hyvä vaihtoehto Optimalle. Kestää purkausta ja lataantuu nopeasti sekä säilyttää virran pitkään seisokkien aikan.
     
  11. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Kai se noissa vanhemmissa (varsinkin 60-70 lukuisissa) riittää mikä tahansa jolla saa startin pyörimään(yleensä 60 amppeerinen riittää). Tietysti edellyttäen että myös lataus toimii!
    Itse yhdellä vehkeellä (-80 Aspen, tietysti ilman sähkö-turhuus-ylellisyyksiä) ajelin irrallinen akku takaluukussa joka nostettiin johtojen päihin kiinni vain starttauksen ajaksi...
     
  12. OldsLord

    OldsLord 3rd gear

    Ostin Bilteman 70ah akun. Hipasu avaimeen ja lähtee käyntiin.
     
  13. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    artolla on tosi hyviä akkuja, en oo katunu
     
  14. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    mää ostin eilen piltemasta 95ah hopea-kalium akun
    4 vuotta takuuta kuulemma erinnoimainen suuriin moottoreihin hinta oli mun mielestä kohtuullinen 125€

    uuden akun kun laitoin kiinne niin rupi pyörimään ku Singer
    huima ero entiseen ojan pohjalta löytyneeseen akkuun
     
  15. Make.S

    Make.S Gearhead

    Motonetista hain 88ah möykyn, n. 90€.
     
  16. pienipile

    pienipile 1st gear

    Vähän menee ot,mut monasti oon nuukana miehenä käyny kollaamas noita "romu akku"kasoja..useasti sieltä on löytyny käyttiksiin hyviäkin akkuja!Monet ihmiset on vaihtanu akkua,vaik vika onki ollu jossain muualla..Esim.nykyinen käytössä oleva vartalainen on pelastettu romu kopasta ja pari vuotta on pelannu ihan mainiosti pakkasillakin..Onks tää sit sitä kierrätystä mitä mä harrastan? :D
     
  17. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    mää löysin oldsin entisen akun roskiksen viererstä
    ja hyvin toimi vuoden päivät ja toimis edellenkin
     
  18. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itsekkin aikoinaan monia akkuja otin talteen kaatopaikalta...
    Niistäkin paras pyöritti vuoden amatsoonia ja pari vuotta leikkuupuimuria. :)
     
  19. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Onhan noita vaihtoehtoja, riippuu vähän autostakin. Tai sähkölaitteiden määrästä.

    Mutta KAIKKI akut missä lukee biltema, hessumobiili tms. kannattaa jättää hyllyyn. Riippumatta autosta. :poff:

    Nimim. "yhden hessumobiilin akun ostin joskus, samaa virhettä en tee toiste." :rotfl:
     
  20. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Minkähän kokoluokan laturi on 72 pikkulohko moparissa? Onkohan järkevää laittaa esim 100 Ah akkua? :-? sais potkua käynnistykseen.
     

Kerro tästä muillekin!