Mikä alu hitsauskone minulle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Anonymous, 26.9.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minkälainen kone sopii juuri minulle kun pitäisi hitsata alumiinia johonkin 3-4mm paksuuksiin asti ja rosteria myös. Hitsaisin esim putkia toisiinsa.
    Olen aivan hukassa, mig topikkeja on ollut paljon mutta minulla olisi tarvetta erityisesti alumiinin hitsaukseen. Ja aloitetaan edullisemmasta päästä?
     
  2. janzamar

    janzamar 1st gear

    sama kai se on,kunhan on alumiinipuikkoja?
    siis tietysti puikkokoneen kyseessä ollessa...
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Puikoillako alumiinia sit yleensä pajoilla hitsataan? Eikö ole lankahitsiä vastaavasti, kumpi on parempi?
     
  4. amis

    amis 1st gear

    Tig tai puikko, migit on ainakin todella kalliita... Puikolla ei ohkasia saa mutta tigillä saa mitä vaan... Ei silti, eikös alua hitsata tigillä vaihtovirralla, taitavat ne koneet olla hinnoissaan myöskin... :-?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    kemppi lhf-3 pulssi + muuntaja. Argon-pullo ja reenimään. Mikä olis hyvä ja halpa muuntaja? Itellä haussa.
     
  6. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Kempin AC/DC tigit.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    keltasessa pörssissä ei ole kuin samat romutrokarit jotka on saanu puoli-ilmatteeks ison paskakuorman seassa jonkun vanhan perinnemuuntajan + langansyöttimen.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    En usko että Kemppiä löytyy erikoisen edullisesti mistään, laatutuotteet pitävät hintansa todella hyvin. Kempin myyjiltä voisi kokeilla kysyä onko vaihdokkeja, hyvät koneet tosin viedään miltei sitämukaa kun niitä tulee vaihdossa.(eli tosi harvoin)

    Melkeimpä kannattaisi kysellä uutta Kemppiä tai ehkä myös Froniukseen kannattaisi tutustua.
     
  10. laakkius

    laakkius Gearhead

    Mulla on Telwinin AC/DC-Tigistä nyt reilun vuoden verran kokemusta, hyvin on toiminut ja olen ollu tyytyväinen... Vastaava Kemppi olisi maksanu 6000e, ja mun perse ei kestäny moista investointia...

    TECHNOLOGY TIG 180 AC/DC - HF/LIFT-230V
    H. 2300,00 +alv 22%

    Telviniä myy, esim. www.vakiopaine.fi
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tiggiä suosittelen.
    Mulla on yks kela mig/mag Al lankaa ja on suht hankalaa saada säädettyä ettei Migatronikis takkuais langansyöttö. Toki oon saanu hitsattua ne muutaman homman mitä on tullut vastaan. Vetävä mikki olis hunajaa mutta kallllis.
    Levyseppä kursseilla tuli kokeiltua noita kaikkia Puikko, tig ja mig/mag ja onhan se tiggi ehdoton ykkönen ja voihan sillä hitsailla kaikki muutkin metallit.
     
  12. sami

    sami Gearhead

    Onko sulla migissä teflon lankaputki polttimessa? Kuin pitkä poltin?
    Ilman vetävää poltinta ei oikeen yli kolme metristä kannata alumiinin kanssa käyttää.
     
  13. sasu

    sasu 1st gear

    Hitsuukoneesta

    Itse ostin Kempin Miggerin eli pikkusen valovirtakoneen kaikkien heebelien kera Lahdesta Vipusenkadulta neljäänsataan euroon. Kone oli kuukauden käytetty ja myyjä antoi sille täyden kahen vuoden takuun. Ja vielä kaupan päälle kolme pussillista erikokosia suuttimia ja lankakerän.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

  15. SRV

    SRV 1st gear

    Alu alu

    Jos meinaat palkästää alumiinia hitsata ni ilmanmuuta tig!! Ongelma vaa että AC/DC Tig:it Maksaa! Yks firma Turun suunnalla myy ainaki uutta saksalais valmisteista ac/dc tiggiä n.2500ööröö. Ja se on HALPA uus tiggi..... Tiedä sitte,ei käytännön kokemusia tosta. Hyvät koneet maksaa ja kaasua menee sikana! Itellä ollu toi koneen hankinta "mietintämyssyssä" jonki aikaa. Tähän mennessä on hinta ollu esteenä. Ei niin paljo käyttöä! 8)
     
  16. alternator

    alternator 1st gear

  17. SRV

    SRV 1st gear

    Lähinnä sitä just tarkotin et Argoni on aikas kallista! Ja jos hitsaat tigillä saman verran saumaa kun migillä ni kaasua menee varman tuplaten! Ei o niin nopee vetää ku migillä! :odroll:
     
  18. sbc350

    sbc350 Gearhead

    omasta mielestä on kyllä tig paras vaihtoehto, mukava hitsailla ja saa ohuttakin

    [​IMG]
     
  19. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    ostin jokin aika sitten "turussa sijaitsevasta hitsausliikkeestä" uuden TIGin , ostamani laite on kyllä ymmärtääkseni valmistettu italiassa, mutta hienoa saumaa sillä alumiiniin saa, todettakoon etten ole hitsannut alumiiniin saumaa kuin alle 2metriä , "mustaa" rautaa ja rosteria koitin myös hitsata ,muttei siitä tullut juuri mitään , elektrodi suli samaa tahtia kuin lisäainekin.,
    http://www.ceaweld.com/en/products/p7.htm#matrixacdc

    P_L
     
  20. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    kyllä käänsin DC asentoon,, ja elektrodi oli punainen,,alsalle käytin vihreää,
    täytyy tutustua ajan kanssa niihin säätöihin , joku easy pulse systeemi siinä on joka toimii vain dc käytösä,ilmeisesti joku säätö on reilusti pielessä, no voihan tuota mustaa vedellä MIGilläkin

    P_L
     

Kerro tästä muillekin!