Mikä autonosturimalli on paras?

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja theloial, 18.3.2012.

  1. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    No katohan. Tuo toinen malli mikä tuossa artikkelissa vaadittu myynnistä poistettavaksi on pelottavan näkönen laite jo ajatuksena. Tuohan rullaa lattiaa pitkin ja kun tarpeeksi korkealla niin kyllä on varmastikin melko helppo kaatua eteen tai taaksepäin koko nostimella kun ei ole edes noita alatasoja mitkä tukis lattiaa vasten. eli tämä:

    http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=9041


    Tämä toinen sitten malliltaan on ilmeisesti juurikin vastaava kuin itellä käytössä. Näyttäs olevan vielä nuo paineilmalukotkin tuossa turvalukituksessa, juuri kuin mun nostimessa. Mikähän lie tämän ongelma sitten ollut? Ei lue tarkemmin kuin että "Muut ulkoiset vammat, Puristuminen" :eek: Minusta on ollut jämäkän olonen. Toki tuo on 3000kg nostin eikä oo tullu yli 2000kg nosteltua että muuttuuko se sitte vaaralliseksi raskaamman auton kyseessä ollessa. On niin paksusta tavarastakin tehtyä etten nyt hoksaa mikä tässä voisi olla se vaaratekijä, kertookohan nuo jos kysyy. Mun laite on siis punanen ja eri merkkinen sekä mallinen, tää takasinveto ei nyt vissii koske sitte esim tuota mun laitetta? Noitahan on myyty monella eri nimellä ja mallilla :confused: Samat turvariskit kai se on noissa kaikenmerkkisissä eikä pelkästään tuossa sinisessä versiossa. Oma ollut nyt ongelmitta käytössä 9 vuotta. Mutta kyllähän tämä alko kiinnostaa kerran jos tässä joku mahdollinen turvallisuusriski on. Ei noita lukkojakaan vahingossa aukase että tipahtas niskaan kun on tuommoset rautapalkit paksun "hammastangon" päällä ja noita lukituksia ei saa auki kuin paineilmalla nostamalla nuo rautapalkit hammastangon päältä pois, eli sähkövika tms ei pitäs pystyä rojauttamaan tuota niskaan.

    Tässä siis tuo sininen malli mikä myös takaisinvetolistalla: http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=9067

    Noita on nyt vaan monella valmistajalla ollu juuri samanlaista nostinta. Eihän nyt toki Kiinan nostimilta voi odottaakaan että kaikki speksit täyttää ja aina pitää noudattaa varovaisuutta vaikka olisi mikä nostin, mutta pitänee perehtyä asiaan enempi nyt.

    Kiitos tiedosta jänis2!
     
  2. north

    north Gearhead

  3. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Otin välittömästi yhteyttä TUKES:iin koska vaikka mulla onkin eri merkkinen laite ja ollut jo 9 vuotta käytössäkin, on se ilmiselvästi hyvin todennäköisesti alunperin saman valmistajan tuote kuin tämä "mustalle listalle" joutunut kapine:

    http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=9067

    Laitoin kyselyn että mulla on hyvin todennäköisesti vanhempi malli tuosta nostimesta vaikka eri merkkinen onkin että miten mun pitäisi toimia tän kanssa ja pyysin vikalistan jos mahdollista niin vastasivat seuraavaa:

    "Tukesin tekemä päätös koskee tosiaan vain tuota markkinavalvontarekisterissämme mainittua mallia QJY-P-30. Päätös velvoittaa kyseisen nostinmallin maahantuojaa.


    Testautimme nostimen autonostimia koskevan yhdenmukaistetun standardin SFS-EN 1493:2010 mukaisesti. Alla testauslaitoksen havaitsemat puutteet, joihin Tukesin päätös perustuu:


    • Nostimen ylipaineventtiilin tehtaalla asetettu säätö ei mahdollistanut nimelliskuorman nostamista ala-asennosta. Paineen säätöarvoja ei ollut ohjeistettu eikä nostimessa ollut painemittaria tai mittausnippaa. Luvatonta säätöä ei oltu estetty.
      • Kone ei täytä standardin SFS-EN 1493:2010 kohdan 5.8.4.2 vaatimuksia. Puutteesta johtuen mahdollinen ylipaine voi vaurioittaa laitetta ja korkeapaineinen hydraulineste voi tunkeutua koneen vaikutuspiirissä olevan henkilön ihon sisään.
    • Nostimessa ei ollut liitäntää painemittaria varten. Paineen säätöarvoja ei ollut ohjeistettu eikä nostimessa ollut painemittaria tai mittausnippaa.
      • Kone ei täytä standardin SFS-EN 1493:2010 kohdan 5.8.4.4 vaatimuksia. Puutteesta johtuen mahdollisen väärän säädön aiheuttama ylipaine voi vaurioittaa laitetta ja korkeapaineinen hydraulineste voi tunkeutua koneen vaikutuspiirissä olevan henkilön ihon sisään.
    • Nostimen säädettävä kuristusventtiili oli sijoitettu hydraulikoneikkoon. Kuristuksen ja sylinterin välissä ei saa olla letkuja. Venttiiliä kehotettiin säätämään tarvittaessa.
      • Kone ei täytä standardin SFS-EN 1493:2010 kohdan 5.14.1 vaatimuksia. Puutteesta johtuen venttiilin väärä säätö tai hydrauliletkun vuoto on mahdollinen. Väärin säädettynä tai hydraulivuodon sattuessa kuormauselin voi laskeutua suurella nopeudella alas ja koneen vaikutuspiirissä oleva henkilö jäädä sen alle.
    • Nostimessa nostettava ajoneuvo ei antanut riittävää suojaa puristumista ja leikkautumista vastaan. Nostimen suojakaari oli puutteellinen.
      • Kone ei täytä standardin SFS-EN 1493:2010 kohdan 5.17.1 vaatimuksia. Puutteesta johtuen koneen vaikutuspiirissä olevan henkilön jalka voi jäädä alas lasketun kuormauselimen alle.
    • Vaaditut vähimmäisetäisyydet jalkaterän suojaamiseksi eivät täyttyneet nostimessa. Tästä johtuen nostimen kuormauselimen ja alustan väliin syntyi jalkaterän puristumisvaara.
      • Kone ei täytä standardin SFS-EN 1493:2010 kohdan 5.17.2 vaatimuksia. Puutteesta johtuen koneen vaikutuspiirissä olevan henkilön jalka voi jäädä alas lasketun kuormauselimen alle.
    • Nostimen suojakaari oli virheellisesti toteutettu.
      • Kone ei täytä standardin SFS-EN 1493:2010 kohdan 5.17.3 vaatimuksia. Puutteesta johtuen koneen vaikutuspiirissä olevan henkilön jalka voi jäädä alas lasketun kuormauselimen alle.
    • Nostimen hydrauliletkun läpivienti hydraulikoneikosta oli teräväreunainen.
      • Kone ei täytä standardin SFS-EN 1493:2010 kohdan 5.19.3 vaatimuksia. Puutteesta johtuen hydrauliletku voi vaurioitua. Letkun vaurioituessa korkeapaineinen hydraulineste voi tunkeutua koneen vaikutuspiirissä olevan henkilön ihon sisään.
    • Nostimen sähkötesteissä tehtiin seuraavat havainnot: Silmukkaimpedanssi 0,92 Ω, jota vastaava oikosulkuvirta 250 A. Moottoripiirin eristysvastus yli 99,99 MΩ. Aikarele oli irronnut kuljetuksessa. Komponentteja oli irronnut riviliitinkiskosta. Syöttöjohdon vedonpoistoliitin oli rikki.
      • Kone ei täytä standardin SFS-EN 1493:2010 kohdan 6.1.5.5 vaatimuksia. Puutteesta johtuen koneen käyttäjä voi saada sähköiskun, jos syöttöjohto irtoaa (erityisesti viimeinen havainto).

    Edellä mainittujen lisäksi puutteita oli myös nostimen merkinnöissä ja käyttöohjeissa.


    Jos sinulla on vastaava, mutta eri tunnistetiedoilla oleva nostin, ei Tukesin päätös siis koske sitä. Meilläkin on kyllä tiedossa, että näitä mitä ilmeisimmin myydään ns. samaa tavaraa eri merkki-/mallinimillä, joten on mahdollista, että näissä muissa nostimissa on vastaavia puutteita. Ehkä sitä omaa nostinta voi katsoa ja verrata noihin testauksessa todettuihin puutteisiin, ja jos epäilyttää, kannattaa olla yhteydessä nostimen myyjään ja tiedustella tältä asiasta. Toki, jos myyjä ei enää ole olemassa tai tiedossa, niin harkinta jää omaan varaan. Myös meille Tukesille voi tehdä ilmoituksen, jos epäilee nostimessa tai muussa koneessa turvallisuuspuutteita, niin selvitämme asiaa maahantuojan kanssa: https://tukes.fi/asiointi/ilmoita-vaarallinen-tai-puutteellinen-tuote"

    Tuo jalkojen litistyminen yms nyt on ollut alusta asti selvä ton nostimen kanssa, mun nostimessa kune ei ole noita vähiäkään "turvakaaria" tehty tuon nostimen alaosaan, että sen on osannu kyllä alusta asti katsoa ettei oo tennarit alla ku auton laskee alas. Pitää kuitenkin noista huomioista viisastuneena tarkistaa letkujen kunnot ja laittaa ne vaikka johonkin suojakaukalon sisään ettei letkun rikkoontuessa aiheutuisi tuollainen "ihon sisään syöksyvän öljykatastrofin", ei ole kieltämättä tuo käynyt mielessä. Ja pitää tarkistaa laitteen sisältä että komponentit kunnolla kiinni jne., sen lisäksi tuo tärkein, että vedonpoisto on kunnossa ohjausyksikössä sekä onko tuossa munkin mallissa nuo hydrauliletkujen läpimenoreijissä terävät reunat etteivät pääse leikkaantumaan. Oli hyvä kun sai nuo tiedot niin tietää mitä tsekata omasta :) Onneksi ei ollut mekaanisissa rakenteissa heikkouksia, se olisi ollut sitten isompi ongelma jos todettu että niissä rakenteellisia ongelmia.

    Kyllähän tuota on nähnyt yritysmaailmassakin että Kiinan vehkeiden laatu juuri tällaisissa asioissa on luokatonta eivätkä monestikaan täytä täkäläisiä vaatimuksia. Pääasia että tietää mikä pielessä ja miten sen voi mahdollisesti korjata. Viisaimmat ostaa aina sen laadukkaan tuotteen niin ei tarvi ihmetellä. Mutta olipa tuote mikä hyvänsä, niin järkikin sanoo että näiden kanssa pitää noudattaa varovaisuutta.
     
  4. Hai

    Hai Gearhead

    Tukesin tekstissä sanotaan, että sylinterin ja alaslaskun kuristusventtiilin välissä ei saa olla letkua. Omassa laatumerkkinä pidetyssä Stenhöj 4-pilarinostimessa on ihan samalla lailla laskun kuristus ja noston paineraja koneikossa letkun päässä sylinteristä.
    Onkohan asiassa vielä jotain muita tekijöitä? Esim. että 4-pilarissa on jarrut vaijerin katkeamisen varalle.
     
  5. Naketti

    Naketti 1st gear

    Mulla on tommonen bilteman korjaamonosturi, ja on kyllä alusta asti ollut selvää, ettei tuolla kahta tonnia nisteta. Hyvä peli se on, kun pitää järjen päässä, että mitä sillä nostellaan.
     
  6. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Tajusin ite eilen että se mun korjaamo/moottorinostin on myös just tuo sama 2 tonnin malli :D Samanlainen sininen 2 tonnin laite vaikka onkin Puuilosta ostettu. Ja tosiaan sitäki on käytelty jo 11 vuoden ajan ilman ongelmia. Mitä iteki tuolla nostellu, niin sanosin että ei kyllä kahta tonnia nosta ainakaan turvallisesti mitenkäänpäin. Tuo moottorinostin kaverin kanssa puoliksi ostettu joskus aikanaan, se oli kuullut että nuo pultit kannattas kaikki vaihtaa tuohon nostimeen, että niitä on vissii menny joskus isommilla kuormilla poikki.
     
  7. plagu

    plagu 3rd gear

    Mulla on kanssa tuo saman näköinen moottorinostin myös mutta hankittu motonetistä, muistelen että siinä maksimi nosto kyky on 450kg tulikohan ostettua väärästä paikasta.

    :D
     
  8. Naketti

    Naketti 1st gear

    Juu 4.8 pultit tuli mukana. Päättelin, että ne on sitä varten pehmeämpää, ettei tulisi äkillistä murtoa. Ajatuksena, että pehmeämpi rauta alkaa virumaan ja parantaa tsäänssejä keretä alta pois, jos huomaa, eikä vain katkea äkillisesti ja rysähdä niskaan. Vaikka kukapa tuommosessa himmelissä roikkuvan kuorman alle menisikään, mutta kuitenkin. Vastaavaa periaatetta ainakin rakennuksissa erilaisissa rakennusosissa käytetään. Tai sitten on vaan säästetty. :D
     
  9. f34

    f34 Gearhead

    No tässä tapauksessa on varmasti vain säästösyistä ja tämän sanon ihan inssitaustalla.
     
  10. kuutio

    kuutio 3rd gear

    Mulla kanssa tommonen saksinostin kahella sylkyllä, kinkki tietty mut weber-merkkinen.
    Germaaneilta tilasin, aattelin josko niillä vähän enemmän vastuuta kuin alibabalaisilla.
    Nostaa noin metriin, 3t tarrat
    Valovirta riittää, paineilmaa ei tarvii mutta rajakatkasin piti itte tajuta säätää kun ei laskenu millään alas asti.
    Hyvä peli, ainut mikä oikeesti vähän ärsyttää on Tosi Hidas laskunopeus.
    Liekö sillä haettu turvallisuutta, tietty mun kylmässä tallissa vois olla notkeemmat hytikkäölpät.
    Toi pyöräsarja kanssa kätevä. Jotain lisävanerin palasia tarvii joskus matalemman kilpurin kanssa, joskus tahtoo takatyöntöisen auton edessä lähtee karkuun. Laitoin just parilla pikku propulla lattiaan oli reiätkin valmiina.
    Mun mielestä noin parin tonnin hintaan ihan hyvä ostos.
     
    Charger´69 tykkää tästä.
  11. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Oisko pistää linkkiä germaani kauppaan?
     
  12. kuutio

    kuutio 3rd gear

    No en ny enää laskua löytäny, mut oisko joku ...weber.de?
    Ja komeesti vielä joku ..profi-serie.. sielä oli monenmoista korjaamokonetta
    ja aattelin tosiaan vaan että vaikka nekin teettää kinkeissä niin niillä kumminkin ehkä vähä enempi mielenkiintoa kuluttajavastuisiin täällä euussa. Ja tunnetusti kinkeistä saa ihan niin laadukasta kun maksaa
     
  13. Stang 72

    Stang 72 2nd gear

  14. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Tuoltahan löytyy juuri tuo mullakin oleva malli, eli tämä:

    https://www.twinbusch.de/product_info.php?products_id=292

    Tuossapas onkin näemmä nuo hydrauliikkaletkut tuon koneiston ja nostimen välillä tuollaisessa jonninmoisessa "pussissa", eli korjaa juurikin tuon yhden ongelman mikä oli mainittukin TUKES raportissa että letkut menisi paljaaltaan ja aiheuttaa rikkoontuessaan vaaran.

    Pitää omastaki vetää ne jonku kaukalon tai tuommosen "pussin" sisään.
     
  15. Hai

    Hai Gearhead

    Charger´69 tykkää tästä.
  16. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

  17. kuutio

    kuutio 3rd gear

    No tossa mun ostoksessa tuli mukana juurikin tommonen pussiletku minkä sisään pujoteltiin hyde letkut ja sähöjohto
    Ton koko nipun kiinnitys komentokeskukseen pitääkin vielä tarkastaa ja tarvittaessa tukea
     
    Charger´69 tykkää tästä.
  18. kuutio

    kuutio 3rd gear

    Siis pitäähän se ny jokaisen tajuta ettei mikään näistä harrastelijahintasista kinkki nostureista ole ammattilaatuisten veroisia. Eivät ole ammattikoneitten hintasiakaan!
    Mutta takavuosina ei ollu tälläsiä vaihtoehtoja. Jos eli kun ei ollu varaa autonosturiin, ei edes käytettyyn uudesta ny puhumattakaan, niin laattialla makasit ja kiroilit.
    Jos on ymmärtävinään jotakin esim. autojen tekniikasta niin pitäs osata kattoo näistä ne arveluttavimmat kohdat ja sen mukaan järjellä seurata ja ehkä vahvistella jne..
     
    Charger´69 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!