Mikä hajottaa MSD:n?

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja tabs, 25.8.2013.

  1. tabs

    tabs Gearhead

    Rupee käymään kaverin lompakon päälle pikkuhiljaa uusien MSD 6AL boksien ostaminen. Nyt on hajonnut 2 viikon sisällä. Ensimmäinen kesti 3 kesää ajoa ja pimeni suoraan tyhjäkäynnillä. Toinen kesti tasan viikon.

    Vika kummassakin samanlainen, ei ohjaa virtaa puolan plussaan.
    Kytketty ohjeen mukaan ja moparin oma virranjakaja toimii triggerinä.
    Boksin päävirta otettu päävirta kaapelista joka tulee takaluukusta, toki startin navassa jaettu.

    Puolana moparin oma perfomance josta plussa ja miinus napojen välillä mitattu vastus 0,8ohmia. Ei etuvastusta käytössä.

    Boksin heräte otettu alkuperäisestä puolanjohdosta, johon tulee +12 virtalukolta.

    Jouduttiin eilen vaihtamaan autoon mun StreetFire boksi ja varuilta vaihdettiin toinen puola jossa 1,5ohmia vastusta napojen välillä.

    Eka hajonnut boksi avattin ja todettiin aistinvaraisesti että mikään ei näyttänyt tai haissut palaneelta. Sekä mitattiin ne lämpösulakket, jotka olivat toimivia.

    Onko hyviä ohjeita tai ideoita mikä estäisi vastaavanlaiset ongelmat vai onko MSD vain nimensä mukainen Might-Suddenly-Die :rotfl:
     
  2. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Jaa & OT ? anteeksi, mikä pointi tuollaisessa MSD6AL bokseissa on , eikö esim pertronix ignitor + pertronix puola riitä aika pitkälle, ne on pirun luotettavia myös !
     
  3. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    OT OT OT alkaa Mulle on käyny niin, että jokatoinen MSD:n puola on ollu paska jo tehtaalta, mut nehän onkin tehty Kiinassa OT OT OT päättyy.
     
  4. tabs

    tabs Gearhead

    Juu kyllä tollasessa matalaviritteisissä maamoottoreissa pertronix hoitaa hommat moitteetta, mutta tossakin kyseisessä potilaassa on suht raikas nokka ja puristuksiakin reippaammin. Joten tyhmä käynti on parempi msd monikipinä edun vuoksi ja seoskin palaa paremmin kun kierroksia on 6,5 tonnia. Ainakin alkuperäiseen oranssin mopar boksiin verrattuna. Sekä tietysti säädettävä rajotin on plussa, ettei pannu pääse kiertämään itseään hengiltä.
    Edut on kiistattomat, mutta mistä löytyis luotettavuus.
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Tiedän hepun joka korjailee "saattaa kuolla äkisti" laatikoita.
    Oma 6BTM kuoli äkisti monesti, heti kun yritti ryntäyttää, vika löyty ja loppu äkkkuoleminen.

    Yhteystiedot saa yv;nä
     
  6. sbm396

    sbm396 3rd gear

    Onko puola yhteensopiva msd boksiin sieltähän tulee 530 volttia ensiökäämille
     
  7. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mulla on myös pimentynyt useampikin 6al boksi ihan yhtäkkiä ilman ulkopuolisia häiriötekijöitä
     
  9. tabs

    tabs Gearhead

    Käytössä oli Mopar Performancen musta "Blaster" puola jossa oli samanlaiset arvot kuin msd:n Blasterissa.
    Nyt paikallaan "merkiton" 1R singnal puola jossa on primääri puolella isompi vastus.

    Pitkällisen googlettamisen jälkeen on käynyt ilmi että hajonneita bokseja on paljon... Yleisin syy ilmeisesti pienikin virta piikki, jota boksi ei kestä. Ilmeisesti virta syöttöön olis hyvä laittaa msd8830 purkki, joka on tarkoitettu radio häiriöiden poistoon. Purkkihan on vain normaali isompi konkka, joka tasaa samalla virtapiikkejä.

    Yks hyvä vinkki netistä löyty, pitää teurastaa tänään boksi auki.
    Piirilevyllä on yksi 125v 15a sulake joka on naamioitu diodin näkoiseksi ns. micro fuse
     
  10. sämpy

    sämpy Gearhead

    MSD:tä tuntemattoman automaatioasentajan kommentti: tarkistakaa aina syöttöpuolen ja maan liitokset. Tässä tapauksessa virtalukon pohjakin voisi pätkiä. Tärinästä tulevat mikroskooppiset katkokset kun rikkoo paljon laitteita, vaikkei katkokset näykään tominnassa ennen täyspimennystä.
     
  11. tabs

    tabs Gearhead

    Jaahans, tämän kappaleen nimi vois olla "yrityksiä ja erehdyksiä sähkön ihmeellisessä maailmassa"

    Korkkasin boksin iltasella auki ja totesin sen olevan komponenteiltaan erilainen verrattuna netistä löytämääni korjaus ohjeeseen.
    Sähköistä mitään ymmärtämättömänä tökin kuitenkin yleismittarilla tunistamiani komponentteja, mutta mitään selvästi rikkinäistä ei vastaan tullut.
    Kokeilin kuitenkin rakentaa akusta, puolasta ja johdoista ns.testipenkin ja koitin msd:n ohjeen mukaan oikosulkea hyppyjohdolla triggeri piuhat, ei vaikutusta, ei elämää...

    Uteliaisuus kuitenkin voitti varovaisuuden ja kokeilin tökkästä msd:n valkoisen johdon(jos triggerinä toimii kärjet yms.) akun miinus napaan... Ja BEHOLD kipinä imestyi kuin ihmetekona puolalta.
    Tästä rohkaistuneena koitin liittää irto jakajan taas vihreään ja violettiin ja perhana sehän toimii, kipinää pukkaa niinku pitääkin.

    Ongelmana tässä vain on se että en vieläkään tiedä mikä oli vikana tai mitä juuri korjasin...

    Täytyy kokeilla vielä pultata takaisin autoon ja kokeilla käykö se.
     

Kerro tästä muillekin!