Mikä hyvä öljynpaine?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Legioona, 8.1.2007.

  1. Legioona

    Legioona 1st gear

    Tähän asti olen ollut luulossa, että kun bensakoneisessa jenkissäni öljynpainemittari näyttää 0-550 Kpa -asteikolla lämpimänä jotain 300 Kpa niin hyvä juttu, öljy voitelee konetta hyvin.

    Tulipa asia kaverin kanssa puheeksi, ja eikös tämä alkanut kirkkain silmin väittää, että pienempi paine on parempi. Jopa lähellä nollaa. Selityksenä, että mitä liukkaammin öljy virtaa, sitä pienempi vastapaine, ja sitä tehokkaammin pumppu sitä siirtää. Ts. pienempi paine, suurempi virtaama.

    Mitenköhän lienee?
     
  2. Sherlock

    Sherlock 1st gear

    Näin ehkä JOS, moottori on suunniteltu suurelle virtaukselle ja pienemmälle paineelle. Mutta jos "normaali"moottorissa öljynpaine on lähellä nollaa, on silloin ennemminkin kyse siitä, että laakerivälykset on liian suuret tai öljyt liian ohuet, jolloin pumpun tuotto loppuu kesken. Muistaakseni jossain kuorma-autojen moottoreissa olisi ollut tuollainen logiikka, että suht pieni paine ja suuri virtaus. Ei uskalla varmaksi sanoa, mutta sellanen hämärä mielikuva että olisko ollut vanhoissa Cumminsseissa? En kyllä itse lähtisi nollapaineita ehdointahdoin havittelemaan :D
     
  3. Ylli

    Ylli Gearhead

    Sherlockin kanssa samaa mieltä.

    Painetta ei synny mikäli ei ole "vastusta". Esim. jos hydraulipumppu työntää öljyn DN100 avoimeen putkeen, ei putkeen asennettu painemittari näytä mitään. Kun taas laitat pumpun DN100 putkeen, jonka päät on tulpattu ja toisessa päässä esim. 4mm reikä, niin painemittari nousee. Auton moottorissahan öljynpainetta ei ole, mikäli laakerivälykset yms. ovat liian suuret, jolloin pumpun tuotto ei riitä kehittämään painetta. Tällaisissa tilanteissa hivolume pumppu voi auttaa ensihätään, eli kun tuotto suurenee, niin painetta voidaan saada vielä aikaan.

    Aika monessa paikkaa on todettu, että 10Psi/1000rpm on sopiva öljynpaine auton moottorissa.

    Pumppu tekee tilavuusvirran. Pumpulla on jonkinlainen kyky muodostaa painetta.
     
  4. goat

    goat 1st gear

    Moottorin öljynpaine

    Öljypumpun tarkoitus on siirtää öljyä sinne missä sitä tarvitaan, ja öljyn painetta tarvitaan siksi että öljy kulkeutuu myös sellaisiin kohteisiin joihin on vastusta. Esimerkiksi kiertokangen laakerointi on sellainen, johon pääsemiseksi öljyn täytyy kulkea kampiakselin runkolaakereiden läpi ja kampiakselissa olevien porausten kautta. Kiertokangen laakerointi ei itsessään tarvitse öljypumpun painetta toimiakseen, riittää että laakerille tulee riittävästi öljyä. Laakeri "imee" itse öljyn laakeripintojensa väliin.

    Jos oljyn paine on riittämätön, rikkoontuvat yleensä ensimmäisenä kiertokangen laakerit, sillä ne ovat "kauimpana" ja suuren kuorman alaiset. Hydraulinostajilla varustetuissa moottoreissa yleensä nostajat alkavat "naputtaa" riittämättömän paineen vaikutuksesta ja myös öljyn tulo ylös kansiin loppuu, joskin yläkerran koneisto ei ole kovin kriittinen voitelulle (koskee työntötankomoottoreita).

    Eli öljyn painetta tarvitaan juuri senverran kuin moottorin valmistajat suosittelevat, ei vähempää eikä enempää eli noin 0,5 - 4 bar (1 bar on 14,5 psi eli 7 - 60 psi) riippuen lämpötilasta, öljyn viskositeetistä ja moottorin pyörimisnopeudesta. Jos moottorissa ei ole käydessä öljynpainetta, rikkoutuu se hyvin lyhyen käytön jälkeen. Puheet 0-paineista ja suurista virtaamista on höpönpöpöä!
     
  5. Legioona

    Legioona 1st gear

    Kiitos erittäin asiantuntevista vastauksista kaltaiselleni tulokkaalle ja maallikolle. Huoli tuon kiesini riittävästä voitelusta loppui kertaiskulla.

    Overdrive on parhaita palstoja, johon olen konsanaan törmännyt.
     
  6. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Mikä idea muuten siinä on että öljynpaineita nostetaan kun ruvetaan konetta virittämään enemmän? Ainakin rooverin koneissa (olivat uusia tai käytettyjä) ne nostavat 0,5bar heti kättelyyn painetta. Eivät kaikki, mutta suurin osa.
    Tehohan tuommonen paineen nosto vie koneesta?
    Ajatteleekohan ne takaa että esim: hydraulinostajat eivät anna niin paljoa periksi, tai hakevatko ne parempaa voitelua tuolla? :eek:
     
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tää thread tuli oikein sopivasti, kun tuossa juuri ihmettelin oman koneen öljynpaineita... Kyseessä siis rempan jälkeen ~150 kilsaa ajettu Chevyn 305, tyhjäkäynnillä (700-800 rpm) paine n. 15psi, ajellessa OD päällä maantienopeutta kierroksia n. 1200 ja paineet siinä 30psi kieppeissä. Kun kierroksia 2000 paine kiipeää sinne 40psi:hin, nämä siis kuumilla öljyillä, joka täyssynteettistä 5w-40. Onko normaalit paineet? Huolehdinko turhaan? Tässä alkaa tuntemaan ittensä aivan vainoharhaiseks, korvat höröllä kuuntelee joka ääntä :rotfl: Rempatun myllyn ensi kilsat on jänniä... :wink:
     
  8. goat

    goat 1st gear

    Roovereista en tiedä, mutta voi olla että rajatilanteissa halutaan varmistaa öljyn saanti. Viritetyt kilpamoottorit ja normaalimoottorit pitäisi käsitellä erillään. Kilpamoottoreissa ovat pyörimisnopeudet, lämpötilat ja kuormitus aivan erilaiset kuin normaalimoottoreissa. Kaikki riippuu toisistaan.

    Noin pienellä paineen nostolla ei käytännössä ole vaikutusta moottorin tehoon, muualla olevat erot ovat paljon suuremmat. Ennenkuin teette mitään muutoksia moottoriin selvittäkää miksi ko. muutos pitäisi tehdä ja mitä hyötyä sillä haetaan.

    Välttäisin täyssynteettisten öljyjen käyttöä varsinkin vanhoissa moottoreissa. Itse olen käyttänyt hyvälaatuisia ja tunnettujen valmistajien mineraaliöljyjä vanhoissa jenkeissä, 20W50 Pennzoilia tai Petro Canadaa ja hyvin pelittänyt (ko. viskositeetin öljy toimii vain kesäkäytössä!!). Periaate on ollut: moottori ja öljy samalta aikakaudelta. Vanhat koneet (ainakin käytetyt) kuluttavat ja vuotavat ulos täyssynteettisiä öljyjä ja paineetkin jäävät yleensä pienemmiksi. Vanhat moottorityypit (väylykset, tiivistys, yms.) ovat suunniteltu toimimaan mineraaliöljyjen kanssa. Se on vähän sama kuin antaisit spurgulle konjakkia kun laitat täyssynteettisiä 60-luvun moottoriin.

    Sen 305:n paineet näyttäisi olevan ok, jos vaihdat seuraavaksi normaalit moniasteöljyt niin paineet on todennäköisesti korkeammat. Ei se synteettinen sitä moottoria riko, jos se pysyy sisällä ja moottorisi ei kuluta sitä normaalia enempää, toisaalta sen käyttö on vähän turhaa ks. yllä.
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Jees, tuota Petro Canadan 20w50:ä olen minäkin käyttäny noissa kesäkieseissä, ja hyvin on pelannut. Tän rempatun kattilan kohdalla oli ajatuksena käyttää alusta asti täyssynteettisiä öljyjä, mielessä parempi pesevyys (onko noissa edes eroa nykyään laadukkaan mineraaliöjyn ja synteettisen välillä?) ja kylmäkäynnistysominaisuudet, ympärivuotinen käyttökiesi kun on kyseessä. Painemittarin näyttämä vaan tuntui tämmösen paksuun mineraaliöljyyn tottuneen silmissä aika alhaiselta. Kulutuksesta ja öljyn sisällä pysymisestä en osaa sanoa vielä mitään... Niin ja ihan 60-lukulainen mosa ei ole kyseessä, 80-lukulainen kylläkin :wink: Tokkopa noissa juuri eroa on...
     
  10. Juola

    Juola 1st gear

    ...jaa, tuota, kertokaapas minulle, että missä vuosiluvussa about se raja menee vanhemman ja uudemman jenkin välillä? Mihin asti mineraaliöljyä ja milloin siirrytään synteettisiin... mopareissa erityisesti, vaikka eihän sillä tietysti ole tässä merkitystä...?
     
  11. goat

    goat 1st gear

    Kysymykseen ei voi vastata suoralla vuosiluvulla. Katso mitä valmistaja suosittelee käytettäväksi, jos sinulla on uudehko auto. Öljyt ja moottori pitäisi olla noin suurinpiirtein samalta aikakaudelta. Tarkoitin vanhoilla moottorityypeillä lähinnä 60-80-luvun moottoreita. Jenkithän ovat vähän kuin englantilaiset, tehdään sitä vanhaa toimivaa konstruktiota niin pitkään kuin mahdollista. Eihän -80 luvun 305:n eroa juuri mitenkään 60-luvun moottoreista. Näistä uusista autoista en sano mitään koska en tunne niitä riittävän hyvin. Eli jos sulla on uusi Hemi niin siinä varmaan voi ja kannattaakin käyttää synteettistä, taasen jossain -80 luvun 305:ssa mineraalia. Ei se synteettinen sitä moottoria riko, jos se pysyy sisällä ja pumppu nostaa edes jonkinlaisen paineen.
     
  12. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Kisatessa öljynpaine ei ole oikotie onneen;: tärkeämpää on pitää öljy oikeassa lämpötilassa. Se paine kun nääs nostaa lämpötilaa, ja se lämpötils taas...

    Kuten edellä jo todettiin, kaikenlainen, yhtään ylimääräisen paineen vatkaus vie tehoa. Ja nostaa lämpöä.
     
  13. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Mulle välitti taas yksi koneenrakentaja sellaiset terveiset, että jos et tiedä miksi pitäisi olla suurpaine- tai -volyymipumppu, niin et sellaista tarvitsekaan.
     
  14. Suomi

    Suomi 3rd gear

    Nyt aiheuttaa ihmetystä. Mulla mineraaliöljyillä (gulf) tyhjäkäynti paineet 40-50 psi ja vetopäällä 80+.(mittari 80 asti) kone toimii ja koneen lämpötila vaikuttaa pienten kierrosten paineisiin mutta heti kun kierrokset nousee paine nousee. Ohjeet aikoinaan annettiin että kun tyhjäkäynnillä putoo alle 40 psi lisää vähän öljyä. :S tän mukaan menty ja kone hyvässä tikkissä. Menetänkö siis tehoja korkean paineen takia? Vai onko laakerit sun muut vain paineita pitäviä? :eek:
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Re:

    Ja mihis tää nyt muka perustuu??? Mutuun? Mulla ku on ollut tähän asti, 30v, sellanen käsitys että paineisiin vaikuttaa enemmänkin öljyn viskositeetti kuin se mitä se on. Ja sisällä pysymiseen taas tiivisteiden kunto.

    Ainakin -80 Aspenin 225 toimi moitteettomasti ja piti sisällään täyssynteettisenkin (TB Gold S).

    Ja Miradaan on menossa Valvoline VR1 5W50 FullSyntetic. Niin nytkö se sitten ensi kesänä hajoo??? Liian hyvään öljyyn :rotfl:
     
  16. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Re:

    No kyllä tuo paine on minusta juuri rempatulle koneelle todella alhainen. Kyllä sen pitäisi olla vähintään 20-30. Paljon oli paineet ennen remppaa? Vaihdettiinko ö-pumppu?
     
  17. Suomi

    Suomi 3rd gear

    Re: Re:

    Mulle useampi jenkkiautojen varaosmyyjä ja harrastaja sanonu että ei missään nimessä täyssynteettistä vaan kunnon jenkki mineraalia. Vaihtoväli toki lyhyempi mutta maksaa sen 20-30e vaihto. Tiedä sitte kun en oo kokeillu kestääkö ponu synteettisillä :eek:
     
  18. Impala76

    Impala76 Gearhead

    10psi/1000rpm on riittävä öljynpaine näihin "vanhoihin" jenkki V8 koneisiin
    Näin ainakin ilmoitetaan olds 455 moottoria käsittelevässä kirjassa
     
  19. ilu

    ilu 1st gear

    Chevy 305 öljynä teboil semisynteettinen 10w-40 + STP paineet 30 - 40 psi, toisessakin 305 on varmaan ihan hyvät paineet kun valo ei ole syttynyt ja noilla sekotuksilla ajettu jo 18 vuotta ympärivuoden ja hyvin lähtee talvellakin käyntiin ja ei mitään tietoa onko koneremonttia tehty.
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    Re: Re:

    Ei se vaikuta öljyjen vaihtoväliin, onko mineraalia vai synteettistä koneessa. Ainoastaan koneen vaihtoväliin. Mineraaliöljy-kulttuuriin kuuluu moottoriremontit ja vaihtokoneet, että sen minkä öljyissä säästään, niin remonteissa maksaa takaisin. Mutta eihän sillä näissä harrastevehkeissä ole väliä.
     

Kerro tästä muillekin!