Mikä kierre sbc:n kampuran nokassa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja junkyard dog, 21.1.2008.

  1. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Eli tarvis tietää tuon kampuran pultin kierre, jolla dampperi tulee kiinni, kun näyttää tuo pultti jonnekin hukkuneen. Vastaavasti jos jollain on tuommonen chevyn pultti nurkissa niin voi tarjota sellaista.
     
  2. kihe

    kihe 1st gear

    Muistaakseni: 7/16 UNF
     
  3. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Jep, näin on ja ihan normi pultti käy.
     
  4. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Kiitos tiedosta, eihän vielä joku muistasi tuon pultin pituutta, ei muistanu mitata ja auto on sen verran kaukana ettei viittis käydä erikseen mittaamassa.
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Noitakin on sitten erilaisilla jengoilla,riippuen et mikä akseli versio sattuu olemaan kyseessä mut tuo on se yleisin!
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Aivan liian pieni.
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Juu,tuosta olen samaa mieltä!

    Sais olla joku sellainen 1/2",kuten kannenpultteinakin...
     
  8. Cuda

    Cuda 1st gear


    Jep Jep..


    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=123964


    tuolla ralli osien myyntipalstalla näyttäis Forssan Villellä olevan lääkettä moiseen SBC -vaivaan.. (pilletti akseli BBC isolohkon mitoituksella olevalla dampperipultilla/snoutilla ..luulis alapulleyn tms. pysyvän..)
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Dampperin naula sais olla isompi joo. Mutta eikös toikin 7/16" pultti kestä reilun tonnin vetoa ollessaan jotain parempaa kamaa vai olenko hakoteillä? Onko jollain ollut onkelmia että olis katkennut tai jotain? Silloin epälisin kyllä ensin viallista kampiakselia/dampperia?
    Eikös se tule se snoutin ohkaisuus ensin ongelmaksi remmivetoisissa ahdetuissa myllyissä eikä niinkään pultti? Tai voihan ne varmaan tulla molemmatkin?

    Dampperin pultin pituus olis ulkomuistista 2"-2,25".

    Kannenpultteja ei auta kauheasti kasvattaa tai alkavat näkyä kierteen harjat porauksessa :eek:
     
  10. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Joo tilasin jo tuon ARP:n 134-2501 sarjan. Tulee pultti ja aluslevy mukana. Tuon aluslevyn tilalla ei kuulema kannata käyttää mitään tavallista prikka ja tarvitsin senkin, joten tilasin nuo uudet. Hinta 22e. Kierre muuten on 7/16-20 UNF ja pituus 2,47 in. Kiitosta kaikille vastanneille.
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kierteitä noista aksiloista on mennyt pilvin pimein. Ei oikeen siedä pyörittää vähänkin pruistukseekkaampaa mottia tosta pultista, seikka jota oon aina jaksanut ihmetellä. Mopsissa taitaa olla 3/4" pultti tossa.
     
  12. fairlane

    fairlane Gearhead

    ja sb fordissa 5/8 :rotfl:
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Laadassa taitaa olla M20 jos en väärin muista?
    Pikaisella laskutoimituksella kuitenkin pultin kiristysmomentti on kuitenkin ihan reilu, jotain 500 ja 1000nm välillä kun 110kg lurjus nojaa n. 0,5m varrella mitä pystyy tollasta arpin pulttia. Mutta isompihan se vois olla, ei siinä mitään.
    Onks niissä korkeepuristeisissa ollu ne kierteet/pultti kondiksessa?
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei ainakaan sen jälkeen kun on kampuraa siitä pyöritetty. :rotfl:
     
  15. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Kyllä mua hirvittää pyörittää konetta siitä pultista kun on tulpat paikallaan, puristukset hieman kympin päälle. :eek: Tuntuu että venyy venymistään joka puristustahdin aikana.
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Joo, ollaan kans 10.8 ruttusesta sbc aksilasta jenka väännetty pihalle.

    Mopsissa on juu 3/4-16 pultti. Juur hain semmosen 15cm pitkän CAT liikkeestä. Siitä ei liene edes mahdollista käsivoimin vääntää jenkaa ulos? :rotfl:

    Tommoset kampuran pultit saa halvemmalla kyllä esim juuri wihurilta kuin arp:ltä. Maksaa muutaman euron ja on varmasti riittävän kovaa. Catilla taitaa olla kaikki vähintään Grade 8 pultteja.
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, ei oo käsivoimin menny jengoja, mut muutaman kerran on mennyt kulmat pyöreiks. Joutuu sit puristaa pirun lujaa avatessa.
     
  18. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Mikä kierre sbc:n kampuran nokassa?

    Välttämättä ei ole mitään kierrettä :eek: .
    Vanhoissa 283 ja 327 koneissa damperi on vain puristussovitteella kampurassa kiinni.
    Mulla on tullut vastaan ainakin yksi noita molempia koneita ilman ko pulttia ja varmasti se ei ollut katkennut tai muuten puuttunut; kampuran päässä oli vain koneistettu keskitys "kuoppa" :eek:
    Ihmettelin tuota kyllä silloin itsekin.....
     
  19. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Pitää paikkansa.
     
  20. kime2

    kime2 Gearhead

    Meillä samaa ongelmaa,vaik kuinka on mukamas arpin erikoispultti :oops:
     

Kerro tästä muillekin!