Mikä laturiksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Jake, 15.11.2002.

  1. Jake

    Jake Gearhead

    Tarvitsisin Aspeniini uuden laturin. Vanhan laturin teho ei riitä kahden sähköflektin, sähköisen bensapumpun, valojen ja tuulilasin puhaltimen samanaikaiseen käytöön kaupunkiajossa, lasinpyyhkijöistä puhumattakaan. Tällä hetkellä laturina on alkuperäistyyppinen vempele ulkoisella jännitteensäätimellä. Akku sijaitsee takakontissa. Uusi laturi saisi olla mielellään varustettu sisäisellä jännitteensäätimellä. Auttakaa miestä mäessä!!
     
  2. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Miten olisi GM:n reilu 100 ampeerinen. Löytyy ymmärtääkseni kaikista veronkiertofarmareista. Tehokas, silti pienikokoinen.
     
  3. 454SS

    454SS 3rd gear

    ainakin joistain 99/900 saabeista löytyy 85A bosch laturi, eikä luulis olevan kovin vaikea löytää purkaamolta
     
  4. koni

    koni 1st gear

    Saattaa olla tuo akun sijainti = pitkät kaapelit (huono maa?) yksi osasyy virran vähyyteen. Eipä tuo telamiina silti kuulemma tyhjäkäynnillä oikein hyvin jaksa ladatakkaan..
    Itse siirtäisin akun alkuperäiseen paikkaan ja sitten vasta miettisin laturin vaihtoa..
     
  5. fisu

    fisu Gearhead

    kunnostaa sen originaali laturin, kyllä siinä teho piisaa noille laitteille.
    akun pitää tietysti olla riittävän iso, laita sinne jonkun pakun akku tai sitten 2 tavallista ja kunnon kaapeloinnit niin riittää virtoa tyhjäkäynnilläkin.
     
  6. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Itte meinaan pistää jonkun 100 - 120 A Boschin tai vastaavan. Jenkkilaturit ei oikein lähde lataamaan yhtä alhaalta kun tuo Bosch. Purkamossa sanottiin että toimiva 50E.
     
  7. Jake

    Jake Gearhead

    Maadotuksen pitäisi olla kunnossa, menee paksulla kaapelilla suoraan koriin hitsattuun pulttiin ja konehuoneen puolelta kanssa toisesta kannesta olevasta kierrereijästä myös suoraan eturunkoon hitsattuun pulttiin. Virtakaapelit ovat 35 neliömilliset, olisikohan liian pientä... Akku on 120 ampeerituntinen. Maantieajossa virta kyllä riittää hyvin, volttimittari näyttää noin 14,3 volttia, kaupunkiajossa n.12,5 volttia. Mistä purkaamosta noita bochin latureita voisi kysellä (asun Espoossa)? Nykyinen laturi on uusi, ajettu noin 1500 km.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Jake 2002-11-20 12:20 ]</font>
     
  8. fisu

    fisu Gearhead

    kaikki muu onkin kunnossa, vaihdat kunnon + kaapelin niin sen pitäis auttaa.
     
  9. Jake

    Jake Gearhead

    Joo, pitää hakea Hessumobiilista tollasta 50 neliömillistä kaapelia. Epäilin itekkin, että se vois olla ainakin osasyylinen asiaan.
     
  10. Jake

    Jake Gearhead

    Nyt tuli laitettua Aspeniin sitten latauspuoli kerralla kuntoon. Tilasin Summitilta USA:sta Powermasterin 200 ampeerin laturin ja laitoin kaikki virtakaapelit 50 neliömillimetrisestä kaapelista. Laturi on tuollainen, jossa on vain yksi virran ulostulo, josta vedetään kaapeli suoraan akun plus-napaan. Nyt virtaa tuntuu riittävän kaikille laitteille ja on varaa myös laittaa lisää laitteita, vaikkapa se ruisku, josta on tullut haaveiltua.
    Eihän tuo ratkaisu kaikista edullisin ollut, mutta tarkoituksena oli myös kokeilla Summitilta tilaamista, joka onnistui kuten oli suunniteltukkin.
     

Kerro tästä muillekin!