Mikä moottoria voi sanoa Hemiksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 13.1.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olisi hieman epäselvää eräs asia.Kun Moparin 426 on Hemi,ja Fordin 429.ssä on myöskin puolipallomaiset palotilat alunperin,ja Ford ei aikoinaan voinut kutsua sitä Hemiksi vaan esim. Blue crescent,Boss 429.Niin onko moottori kunhan vain on puolipallomaiset palotilat aina Hemi? Onko venttiilikoneistolla asian kanssa tekemistä,eikös Boss 429 ollut työntötankokone.Sanokaa viisaammat jotain.
     
  2. Blackfoot

    Blackfoot 1st gear

    Pitäisi olla "mitä moottoria voi kutsua Hemiksi".Oikoluku puuttui
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Fordin 429 on ihan tavallinen kone, BOSS429:ssä on eri kannet kuin 429. Ja eikös kaikkein oikein olisi sanoa semi-hemi. Hemihän viittaa palloon ja eiköhän se pallotila ollut kuitenkin puolipallo, kun hemien männissä harvoin mitään pallon toista puoliskoa on palotilana.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hemi on DaimlerChryslerin tuotemerkki. Joten muiden merkkien moottoreita ei voi kutsua hemeiksi, vaikka niissä olisikin puolipallon muotoiset palotilat.
     
  5. kingsway

    kingsway Gearhead

    Niin, jos vois niin sillonhan esim. Toyotan 6-kone 60-luvulta olis myös Hemi...
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    myös venttiilit symmetrisesti
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aika moni muukin toyotan kone kelpaisi hemiksi.
     
  8. fliptop

    fliptop 1st gear

    Kyllä omalle moottorilleen voi antaa minkälaisen lempinimen haluaa, mutta Hemi on moparin tavaramerkki. Eli virallisesti sitä ei muilla ole. Hemi on väännetty sanoista "Hemispherical combustion chamber", joka tosiaan tarkoittaa puolipallonmuotoista palotilaa. Ja onhan noita vastaavan muotoisia palotiloja maailma väärällään, mopar vain ehti ensin.
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    HEMI on kreikkaa ja tarkoittaa puoli -> hemi moottorissa palotila lähellä puolipallon muotoa josta syystä sitä kutsutaan hemiksi.
    Tosin mäntä on kupumallinen ja sen takia palotila ei käytännössä ole kirjaimellisesti puolipallo.

    Etuna on se,että koska tulppa on keskellä,niin matka siitä joka suuntaan palotilassa on sama.Huonopuoli on männän suuri paino.

    Moparin 426 ei 426 HEMI ovat eri asia.Pelkkä 426 on ns.WEDGE = kiila,eli palotilan muoto on kiilamainen.
    Kyseinen kone kuuluu samaan RB isolohko perheeseen kuin 413 ja 440,joissa samanlainen kansirakenne.Myös B moottorit käyttävät samaa rakennetta.
    Hemi pohjautuu muuten RB moottoreihin,paitsi poikkeava kansirakenne.

    Nykyiset 4-venttiili moottorit myös periaatteessa HEMEJÄ.
    Esim 4-syl.16-valve tai 6-syl. 24 valve.
    Niissä myös tulppa keskellä ja venttiilit ympärillä symmetrisesti.
     
  10. KHN

    KHN 1st gear

    Tää menee jo pilkun halkaisemiseksi, mutta mun mielestä noiden 4-venttiilikansien yleisin palotilan muoto on "pentroof". Aidon hemi-palotilan toteuttaminen 4:llä venttiilillä vaatisi sen, että kaikki venttiilit sojottaisivat siitä puolipallosta eri suuntiin ulospäin (ja tämä taasen tekee venttiilikoneistosta sen verran monimutkaisen että harvassa moottorissa tällaista systeemiä on nähty).
     
  11. ido59

    ido59 Gearhead

    >Etuna on se,että koska tulppa on keskellä,


    Väittäisin kyllä, että se suurin etu hemi -rakenteessa tulee kansien virtauksesta. Virtaus on käytännössä kaikissa vanhoissa jenkki-v8 kansissa aivan onneton nykymittapuun mukaan, mutta hemissä on hyödynnetty pallomaista palotilaa, jolloin kanavat on voitu rakentaa melko mutkattomiksi. Kuitenkin nykyaikaiset out-of-the-box alukannet taitavat viedä voiton std hemikansistakin.

    ido59
     
  12. Crown57

    Crown57 Gearhead

    Siis puolipallon muotoisen palotilan etu muihin on se, että polttoaine palaa täydellisemmin. -> saadaan hyvä hyötysuhde. Se hemin etu on. Ja tulee muuten sanasta hemispherical = puolipallo.

    Hommasin muuten tommosen kirjan early hemeistä:

    The Complete Chrysler hemi engine manual.
    ISBN: 1-878772-01-5

    Suosittelen kaikille (CHRYSLER)hemi-moottoreista kiinnostuneille.
    Pakko lainata tähän ote kirjasta(historiaa):

    "Replacement powerplants for his(K.T.Keller) companys flathead six and eight cylinder engines were needed to keep the corporation competitive, so Keller directed a team, lead by James C. Zeder, to pull out all the stops. Keller's instructions were to "design the best engine it is possible to mass produce."

    Eikä siinä mittää, taisivat poijjaat vielä onnistuakkin :smile:

    Se siis ajalta jolloin EI tehty kompromisseja.

    Tossa kaverilla Texasissa oleva ahdettu 392. Miehellä on noita earlyjä enemmänkin, mutta toi on kuulemma erikoisin:

    [​IMG]

    Kertokaa minulle, mihin tuollaisella browerilla varustettua moottoria voi käyttää. Eikai autoon nyt ainakaan?



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Crown57 2004-01-14 00:55 ]</font>
     
  13. Sivonen

    Sivonen 1st gear

    Corvetessahan on tunnetusti pitkä keula ja lyhyt perä. ;)

    Ehkäpä tuo voisi dragsteriin tai veneeseen oikeasti mahtuakin. Tai ehkäpä äijällä on suunnitteilla takamoottorinen stw...
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    sama homma on nokian puhelimessa.kännykkä on nokian rekisteröimä sana ,joten muut puhelimet on matkapuhelimia
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Paitsi, että nokialaiset ovat huonolaatuisia, toisinkuin Chrysler Hemi.
     
  16. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Hemi mihinkään palloon viittaa vaan puolikkaaseen. Se poisjätetty sana sphere siinä viittaa palloon. Hemisphere = puolipallo.

    -JJ-
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Suola-aaviikko nopeuskilpureissa on näkyny tollasia(hot-rodin sivuilla). Niissä kattilan pitää olla matala, jotta saadaan mahdollisimman aerodynaaminen puikula siitä autosta, ja moottorin pituudella ei niissä paljoa oo väliä kun ne autothan monesti on ihan sairaan pitkiä.
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mun mielestäni Hemi nimeen oikeuttaa puolipallon muotoiset palotilat. Tai harvoin niistä kaks palotilaa yhdistämällä ihan pyöreää palloa saadaan, mutta pallon osa kuitenkin. Fordin 429 BOSS ei ole Hemi, siinä palotilat ei ole puolipallon muotoiset. Siitä saa kyllä tehtyä sellaisen. Samoin ei oo hemejä neliventtiiliset vaan nimenomaan pent rooffeja; siinä on aika oleellinen ero. Aika monissa takavuosien moottoreissa käytettiin hemi palotiloja, viimisimpänä varmaan fordin CVH koneet jotka oli alunperin hemi palotiloilla. Nekin tosin muutettiin kun ei toi hemi taida enää nykypäivää olla (hehehehemi). Ja nythän dodgeissa ja chrysler 300:ssa on toi uus Hemi v8 jossa on myös "oikeet" hemipalotilat tuplatulpilla. Hemin venttiilit aukeavat poispäin kaikista seinistä eikä ne sen takia oo virtauksen puolelta rahoittuneita, nelventtiilikoneissa ei tätä etua ole, vaan atuna on ainoastaa toi isompi venttiili pinta-ala. Sen sijaan niissä ei oo Hemin palotilan haittojakaan. Toi tulpan oleminen keskellä palotilaa on aika kyseenalainen etu, koska paltoila on niin laaja. Sillä rintamalla on suunnilleen yhtä pitkä matka joka reunaan kun litteessä kannessa yhdestä reunasta toiseen vaikka tulppa olis reunassa. Hemissä sen tulpan on vaan pakko olla lähes keskellä koska muuten matka tulis liian pitkäksi, myös kahta tulppaa käyetetään niissä samasta syystä.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    tossa pitkässä koneessa on sellanen etu että ei rasitu kampiakselin laakerit kun ei ole ahtimen hihna repimässä kampiakselia ylöspäin
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    myös fiiatin tc-koneet on hemikoneita,niissä on puolipallon muotoiset palotilat ja venttiilit samanlaisessa kulmassa kuin mopen koneessa.
     

Kerro tästä muillekin!