mikä ois hyvä vaha?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kauko-63, 28.4.2009.

  1. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    auto on tossa talven aikana niin pinttyneessä paskassa että ei ees liuotin,harja,ja painepesuri auta,sormella kun kokeilee niin maalipinta on ihan karhean tuntuinen,mikä ois hyvä vaha että sais sen kiiltämään ja pinnan sileäksi,auto on maalattu pari vuotta sitten pitäskö olla joku uudenautonvaha tai kenties oikein cleaneri joka käsittääkseni putsaa pinttyneen maalipinnan uudenveroiseksi?oisko ehdotuksia :D
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Uudenauton vahassa ei ole lainkaan hiovia aineita eli siitä ei varmaan tässä tapauksessa ole apua. Kannattaa tosiaan kokeilla esim AutoGlymiltä joku kiillottava vaha.
     
  3. rasse

    rasse 1st gear

    Tuolta linkistä kun kattelet mitä tuohon Mothers:n 3 in 1 systeemiin kuuluu niin ne tilaukseen + Claybar = hyvä lopputulos
    Linkki>>> http://www.mothers.fi/shine/index.php?m ... ducts_id=3

    Tuossa esim. oma Volle (2001) saman käsittelyn jäljiltä....
    http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... others.jpg
    http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... epelti.jpg
    Perusjuttuna...
    1. Huolellinen pesu (itse käytän Fairya vaikka jotkut sanoo sen sisältävän suolaa)
    2. Claybar käsittely (lähtee kaikki vanha vaha +paskat pois)
    3. Vaihe1
    4. Vaihe2
    5. Vaihe3

    Onhan niitä muitakin hyviä vahoja...
    Zaino- kallis ja työläs
    Mequiar's - aikas vastaava Mothers:n kanssa (3in1)
    Autoglym- tuota tuli muutama vuosi kokeiltua mutta parempi löytyi
    Presta- hyvä mutta vaikea saada jollei ole toiminimeä (kiilloitus)
    Korrek- jos haluaa vahata millä isoisäkin aikoinaan... :rotfl:
     
  4. TTA

    TTA 1st gear

    Autoglymillä on "punainen purkki" juurikin puhdistavaa yleisvahaa jolla olen suolajämiä putsannut. Sitten vielä "kultaisesta purkista" suojaava kerros jota ei sitten hierota vaan levitetään pintaan ja odotetaan rauhassa kuivumista.
     
  5. rasse

    rasse 1st gear

    Noilla Glymin tuotteilla vaan ei ne suolat irtoa koska siihen on ainut väline Claybar... Tuota punaista ja kultaa kun sekoittaa keskenään niin saa paremman tuloksen kuin vuorotellen käytettynä kuten ohjeessa (kultaa hiukkasen punaisen sekaan).
    Paras kiilto glymin tuotteilla tulee Ultra Deep Shine+ Kulta mutta se kesto ei vain ole samaa luokkaa kun pinnassa olisi caranbau lopuksi...
    (ihan kokemuksen perusteella hankittua tietoa) :odroll:
     
  6. TTA

    TTA 1st gear

    Mikä on claybar? Ainakin mun käyttöön ihan tarpeeksi hyvin on suolat lähtenyt. Ihmettelen myös miksi niitä vahoja pitäisi sekoittaa kun ne on ihan eri aineita ja niitä käytetään ihan eri tavoilla. Ei kai niitä sit kannata käyttää jos kerta niin huonoja ovat, mutta mulla ovat toimineet hyvin.
     
  7. NymiS

    NymiS Gearhead

    Kokeileppas autoglymin tar removeria, sillä pitäis lähtee piki nasta pöly jne.
    Turhaa sitä maalipintaa on hioo jos lähtee tar:lla.

    Ja ehdottomasti auto glymin HD wax antaa parhaimman kiillon glymin tuotteista.
    a 75€ paketti.
     
  8. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Älä ihmettele enää, täällä on perinteisesti sotkettu aina kaikki keskenään. Lähes jokainen omaa huippukemistin paperit, kaupan tuotteet ovat vain huono aihio kun lähetään kehittelemään oikeasti toimivia aineita.

    Esim alustaan on ehdottomasti paras: teräketju - bilteman massa - maito - jäteöljy - vaseliiniseos!

    Sitten tiivisteitä liimatessa sekoitetaan kontaktiliima-erikeeper-sikaflex. Muuten ei pidä!

    Jne jne. do i need to say more?
     
  9. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    Viime vuonna autobild lehden vahatestin voit edullinen ja outo vahamerkki joku fast and furious-vaha jota usa parts tuo maahan. Muistaakseni 500ml pullo maksoi 9 euroa. Se loppui heti testin jälkeen kaupoista. Nyt sitä kuulemma taas saa mutta hinta on noussut.
    Tänä vuonna sitten kyseisen lehden vahatestin voitti honkkarin maahantuoma vaha nimeltään Alaska kovavaha, tämän hinta on vieläkin halvempi, naurettavat 2 euroe/500ml ! Vaha on nimestään huolimatta siis nestemäinen, mustassa pullossa myydään kaiketi honkkareissa.. Siinä testissä kyllä kalliit merkkivahat jäivät auttamatta hännille, kuka sitten uskoo mihinkin testiin, mutta kannattaa kuitenkin vilkasta testiä vaikka ihan kauppareissulla lehtihyllyssä jos ei raaski koko lehteä ostaa, -niinkuin minäkin tein :rotfl:
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Em mainitussa testissähän myös Bilhelveten vaha oli kärkeä ja ne on muissakin testeissä menestynyt mukavasti ja hinnallahan ne ei ole pilattu.

    Itse viime keväänä käsittelin punaisen Mustin Bilhelveten WaxPolishilla ja ihan OK tuli :D
     
  11. -TH-

    -TH- Gearhead

    farecla on hyvä.
     
  12. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    joo fareclalla ensin myllytin,sitte ihan perus turtlevaxilla uudestaan hyvä tuli,noi kamat kun sattu löytyy tallista ajattelin ensin kokeilla niillä,ensin fareclalla paskat pois ja normivahalla pinta kiiltäväksi,mylly laulo ja käkkylä kiiltää :D
     
  13. rasse

    rasse 1st gear

    No siitä Claybarista sen verran että pitäisi olla ihan vakiona kaikilla jotka itse autonsa vahaa. Siis miksi vahata jollei autoa vaivaudu puhdistaan että siitä vahauksesta olis jotai hyötyä...
    Olen itsekkin käynyt läpi Farecla vaiheen (hyvä aine) ja Autoglymin miltei kaikki aineet (myös sen alumiinia sisältävän hankaavan aineen)
    Ajattelin ihan asiaa kirjoitella että joku muukin pääsisi helpommalla jatkossa...
    Claybar on ihan vahatanko joka on suunniteltu irroittamaan pinttynyttä pesussa irtoamatonta likaa maalipinnasta, kuten pihkaa, mahlaa, metallihiukkasia, ilmansaasteiden aiheuttamia näkymättömiä kerrostumia, sekä spraymaalihiukkasia, joita saattaa jäädä pisaramaisina maalipinnalle maalaamisen jälkeen.
    Se poistaa myös erityisen tehokkaasti haitallista jarrupölyä!

    Jollei ole koskaan kokeillut niin ei voi tietää tai uskoa lopputulosta....
    Itse kun ekakertaa ko. tuotteen kanssa olin tekemisissä niin eka tunne oli että miksei tälläisiä ole aimmin keksitty...

    VAHAUKSESTA EI OLE JUURIKAAN HYÖTYÄ JOLLEI POHJATYÖTÄ TEE KUNNOLLA !
     
  14. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Taidat myydä sitä kleipaaria.. :odroll:
     
  15. mopsiboy

    mopsiboy 3rd gear

    Olen käyttänyt Wurthin hiovaa vahaa. Helppo levittää koneella ja samalla tavalla kiillottaa pois. Ihan hyvä kiilto tulee, paskat lähtee pois ja kestääkin kohtuullisesti.
     
  16. transport01

    transport01 3rd gear

    Tuo minullakin tuli mieleen tuosta mainostekstistä.

    Itse olen käyttänyt yleensä samalla kertaa saman valmistajan tuotteita, eli pohjat jollain kiilottavalla ja pinta jolain kovemmalla ei kiilottavalla vahalla. Jos kus on tullut käytettyä sekaisinkin, eli esim korrekin kliineri ja turtlewaxin kovavaha.

    Heikommalle pinnalle en ole onnistunut yhdelläkään kokeilemallani vahalla saamaan kerralla kestävää kiiltoa. Eli siinä mielessä tuossa puhtaallle pinnalle vahauksessa on järkipuhetta.

    Sensijaan kahden vahan menetelmä on toiminut hyvin. Eniten on tullut täytettyä korrekin ja turtlewaxin tuotteita. Kohtuu edullisia ja ihan kestäviä pintoja ovat olleet. Valikoima muuttuu koko ajan, joten aina samaa vahaa ei löydy muta jokin vastaava kuitenkin. Korrekin osastolta mukaani tarttuisi ko. tapauksessa kliineri+kestovaha

    Turtle waxin kliineri oli korrekkia helpompi käyttää, mutta lopputulos ei ollut huonoon pintaan ihan yhtä hyvä.

    Kliinerin jälkeen voi toki käyttä uuden auton vahaakin, koska pinta on jo puhdas ja kohtuullisen kiiltävä.

    Itselle ei ole vielä osunut kohdalle yhdellä vahalla kestävää ja kiiltävää pintaa vähänkään heikommasta pinnasta tekevää vahaa. Toisaalta kliinerillä tai hiovalla vahalla pohjavahattu on todella nopea ja helppo vahata jollain kovemman ja kiiltävämmän pinnan tekevällä vahalla.

    Jotain glymin tuotettakin olen joskus käytänyt, ja ei senkään pinnassa ollut moittimista, mutta hinta/kesto suhde oli minusta hiukan heikko.

    Eli tiivistetettynä, kysyjän tapauksessa suositukseni on kahden vahan menetelmä, valmistajaan en ota kovin paljoa kantaa, kun kaikki laadukkaammat, jotka tarjoaa kliinerin+vahan (tai kahden vahan, joista toinen hiova) yhdistelmiä tuntuu olevan tänäpäivänä kohtuu hyviä.
     
  17. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Ottakaa ihmiset selvää ennenkuin jotakuta myyjäksi "haukutte", nimittäin claybar ei liity mitenkään itse vahoihin, sillä vain saa vaivattomasti kaikki pikiklöntit ym pesussa lähtemättömät erittäin kovat pistemäiset liat pois maalipinnasta. Erinomainen apuväline ennen vahausta!

    Tietysti jos on teillä on joku leppäkylki joka mastonilla maalattu niin ymmärrettävästi ette tarvitse sellaista.
     
  18. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

  19. V8-Tipu

    V8-Tipu 1st gear

    Vähän sitä sun tätä kokeilleena voisin myös antaa tiivistelmäksi että kliineri + vaha on omasta mielestä paras vaihtoehto.
    Meidän vahailut tehdään nykyään Turtlen kliineri ja perusvaha yhdistelmällä, molemmat on "kevyitä" käyttää käsipelillä, yhteen autoon kuluu vain yksi työpäivä (pesu, kuivaus, kliineri + vahaus, kaikki käsin) :rotfl:
    Merkki homma on vähän sama kuin noiden autojenkin kanssa, tojota mies ei osta moppea ja moppe kuskille ei tulisi mieleenkään ajaa voortilla, jne.
    Merkistä pääsee parhaiten selville kun itse kokeilee...
     
  20. rasse

    rasse 1st gear

    Ehkä tulevaisuudessa kunhan hommat muuten loppuu ja pääsee ihan oikeesti harrastaan...
    Ihan olen ostopuolella/kuluttaja noiden vahahommien kanssa ja tullut kokeiltua kaikenlaisia vahoja värivahoista lähtien.
    Jos ei vinkit kelpaa niin sehän jokaisen oma asia.... :odroll: :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!