Mikä on hyvä maali moottorin sisäpuolisiin pintoihin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jäpälä, 2.3.2009.

  1. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Suosituksia? Jotain helposti saatavilla olevaa haetaan.
     
  2. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Öööh... en nyt ole ihan varma mitä oot maalaamassa, mutta eikö se Leinon Pekka vetassu kansiin Araldiitillä liukkaat pinnat öljyn paluuta alakertaan helpottamaan?
     
  3. ohc205

    ohc205 1st gear

    Älä mene maalaamaan moottoria sisäpuolelta.

    Kun maalihileet irtoilee, niin ne tukkii öljykanavat ja suodattimen yms.
     
  4. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Mikäs tässä moottorin sisäpuolen maalauksessa mahtaa olla funktiona :eek:

    Olen kyllä nähnyt mutta en ole kesinyt asialle mitään järkevää syytä, ja miksi öljyä varten tarvis liukkaat pinnat paluuta varten..hah..eikö maan vetovoima riitä vai jääkö se öljy leijumaan näissä moteissa muuten :rotfl:
     
  5. BRC1

    BRC1 Gearhead

  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Leinon Pekka aikoinaan kiillotti peiliksi koko nostajalaakson 454 koneesta.

    Aikaa taisi kulua jonkinverran enemmän kuin jos olisi maalannut... :odroll:
     
  7. Coronet -73

    Coronet -73 3rd gear

    Voe Helv... kaikenlaisia virityksiä sitä... Varmaan johonkin viimesen päälle viritettyyn varttimaili koneeseen kannattaa tuollaista hommaa harkita mut ei helvetissä mihinkään katuviritteiseen moottoriin... Senkin ajan ja rahan käyttää ennemmin vaikka juopotteluun jos ei muuta järkevämpää keksi... :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Se kiillottaminen oikeilla vehkeillä ei oo kauheen aikaavievää, tietty riippuen siitä minkälaiseen lopputulokseen pyrkii. Ei oo tarvinu noita omia motteja vielä toistaseks sisältä maalailla.
     
  9. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Jossain lehtijutussa oli mainintaa, että amerikanmaalla ympyrä-ympyrä kisoissa kiilloitetaan lohkoa sisältä vain toiselta puolelta, näin saadaan tasoitettua(ja ilmeisesti myös tehostettua) öljyn paluuta molemmista sylinteriryhmistä....

    Tokihan kiillotus/maalaus on hyvä silloin, jos konetta puretaan usein tai sitä esitellään, niin ainakin puhtaanapito on helpompaan.

    Niin. En minäkään noista maaleista mitään tiedä.

    TheJonssi
     
  10. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    [​IMG]

    Ota Jonssi ?t=1235917890 pois kuvan osoitteen lopusta.

    ...ja paa konepelti kiinni. :wink:
     
  11. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Kiitos BRC1 vinkistä.
    Ei tässä olla Pekka Leinoomassa , eikä muutenkaan hipostelemassa.
    Oonpahan vaan työnpuolesta huomioinut että joissain koneissa ja voimansiirto-osissa on tuommoinen punertava sisäpinta JA ne on helpompi putsata ja juurikin tuo mahdollisten valujätösten sitominen.
     
  12. A.McBill

    A.McBill Gearhead

    Tuli huvikseen/kokeilumielessä "kiillotettua" toisesta pikku lohkosta toi nostajalaakso n.2v sitten...
    Eikä menny ees kauan.
    Tossa kuvat lohkosta ja työkaluista:

    http://kuvablogi.com/blog/20733/3/
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Monet tosiaan käyttää tota "rustoleumia" koneen sisäpinnoissa. Oikeissa kisamoteissa en kyllä oo sitä juurikaan nähnyt. Itteä vähän arveluttaa toi maalaaminen, vaikken toisalta kyllä oo nähnyt ton maalin ikinä irtoavankaan ja aiheuttaneen harmia. Olis mielenkiintosta joskus nähä oikeen testiä tosta "liukkaudesta" ja sen nopeemmasta öljynvalumisesta, sellanen empiirinen tuntuma olis, et se vaikutus on aika tasan nolla. Sen sijaan tossa valuraudassa on kaikenlaisia epäpuhtauksia, jopa hiekkaakin voi olla jossain "jemmassa", ja niitä varmaan pystytään tolla maalilla "koteloimaan", ja tietty kiillottamalla saamaan huokoset puhtaiks. Varmaan yks tärkee pointti tossa maalaamisessa on saada laite sen näköseks, että sille olis jotain oikeen tehtykin. yleensä sitä mun käsittääkseni käyttää lähinnä jotkut PAWin kaltaset postimyyntipajat?
     
  14. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Punaista maalia näkyy tehtaan miehetkin monesti käyttäneen. Oisko sen tarkoitus vaikka suojata valuosia ruosteelta valun ja koneistuksen välisenä aikana? Lohkot voi seistä varastossa pitkäänkin, kun nehän vaan paranee vanhetessaan. Sitä samaa väriä on lohkojen ulkopinnoissakin pohjamaalina.

    Harrastajan kannattaa ehdottomasti maalata moottori, jos siitä saa hyvät vibat. :D Vaikka ei siitä muuta hyötyä olekaan.
     
  15. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Tuo ruostesuojaus todellakin voi olla yks pointti.
     
  16. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Useinhan tuon kiillotuksen yksi syy voinee olla myös se että silloin näkee onko jossain halkeaman alkuja...
    Ja tietystihän ne on maalilla helppo peittää ... :rotfl:
     
  17. DD6

    DD6 Gearhead

    Mites jäähtymisfunktio?

    Jos sisäosat kiillottaa liian hyvin, öljykalvo liukenee pinnoilta liian nopeasti, kuinka öljyn jäähdyttävä vaikutus heikkenee?

    Tosin, synteettiset eivät ilmeisesti sido lämpöä mineraaliöljyn tavoin.
     
  18. el_loco

    el_loco Gearhead

  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Mulla taas on aina hommassa mennyt kauan,harmi etten osaa tänne laittaa noita kuvia,enkä saanut A.McBillin kuviakaan isompana auki...
     
  20. A.McBill

    A.McBill Gearhead

    Pitäs niitten aueta ku klikkaa kuvaa. Kokeile hiiren oikeella näppäimellä kuvan päällä ja sieltä open link / avaa linkki kohta
     

Kerro tästä muillekin!