Mikä on Mopar

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Anonymous, 7.8.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kortokaa nyt joku tyhmälle japanilaisella autolla ajelevalle jolla on kavereita joilla jenkki autoja (Cadillac ym) että mitä se Mopar tarkoittaa? Ei kehtaa kavereilta kysyä ja osoittaa tymyyttään... Nimimerkki "Tosi Nuija" Ja tää ei sit tosiaan oo mikään vitsi...
     
  2. janimm

    janimm Gearhead

    Mopar...usein lempinimeltään moppe (joka taitaa olla Ruotsia ja tarkoittaa mopoa?).

    Lyhyesti ja ytimekkäästi: Yleisnimitys Chrysler yhtymän valmistamille autoille:
    - Chrysler
    - Dodge
    - Plymouth
    - Imperial
    - De Soto
    - Jeep (??)

    Nimi tulee sanoista Motor Parts, ja alunperin MoPar onkin vain erillinen tekniikan osia Chryslerille tuottava yksikkö. Nykyisin yksikkö on "Mopar Performance", joka tekee viritysosia Mopar tuotteisiin.

    Oikeat asiantuntijat kertokoot lisää...
     
  3. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Made Of Plastic And Rubber
    Most Often Passed At Races
    Most Often Proven At the Racetrack
    Most OverPowered And Respected
    Massively OverPowered And Respected
    Mostly Old Parts And Rust
    Mostly Old Paint And Rust
    Mounds Of Power And Revs
    Move Over, Pentastar Approaching Rapidly
    Most Perfect Automobiles for Racing
    Masters Or Performance and Racing
    Mitsubishi's Over Priced American Replicars
    My Old Pig Ain't Running
    My Old Pig Always Roars
    My Old Plymouth Ain't Runnin.
    More Overall Performance And Reliability
    Mostly Obsolete Parts Assembled Randomly
    Miscellaneous Oddball Parts Assembled Ridiculously
    Most Often Passed At Races
    My Only Problems Are Repairs
    Move Over People Are Racing

    MOPAR -Moottorin Osat Pitkin Ajo Rataa
    MOPAR -Minulla On Paras Amerikan Rauta
     
  4. URPO

    URPO 1st gear

    Mikäs tuon DeSoton historia muuten on? Kun ilmeisesti niitä löytyy myös GM:n tekemänä? Ainakin naapurilla näyttäisi olevan DeSoton näkönen pick-up jonka takalaidassa lukee Chevrolet.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest


    Täältä löytyy DeSoto-historiaa: http://www.allpar.com/history/index.html
     
  6. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Ihan lyhyesti ja ytimekkäästi suomeksi. DeSotoja ei ole GM koskaan tehnyt, sillä koko merkki on puhtaasti Chrysler Corporationin luoma tietyn markkina-aukon täytteeksi. Merkki nimettiin espanajalaisvalloittaja Hernando DeSoton mukaan, DeSoto ei siis ollut autotehtailijan sukunimi :) DeSotojen valmistus päätty vuosimalliin 1961, joita valmistui "aitoina" karvan verran yli 900 kpl ja ilmeisesti joitain Dodgeen DeSoton merkit vaihtamalla tehtyjä vientimalleja siihen päälle.
     
  7. fisu

    fisu Gearhead

    jeah, -60 ja -61 tuli näitä Diplomaatteja jotka perustuu täysin Darttiin ja joita ameriikan hemmot ei tunnista lainkaan, olivat aika pihalla kun joskus -98 laittelin viestejä ja linkkejä niille että meilläpä on tällaasia, onkos teillä, ähäkutti :rotfl:
     
  8. spinout

    spinout Gearhead

    Enemmän niitä Chryslerin koriin perustuvia valmistettiin.. 2d Ht: 911 ja 4d Ht: 2123. Eli yht. 3034 autoa. Etelä-Afrikassa koottiin 1961-63 Dodge Lanceria nimellä DeSoto Rebel ja '62-63 Dart 330, 440:stä nimellä DeSoto Diplomat. Vientimarkkinoille USAssa sekä UK:ssa valmistettiin DeSoto-kuorkkiksia ja pakuja pitkälle 60-lukuun. Turkissa tehdään yhä edelleen DeSoto kuorma-autoja.. mulla on niistä moderninnäköisistä truckeista kuviakin. Merkki siis elää tavallaan yhä tänäpäivänäkin, mutta tänä vuonna tulee USAn henkilöautotuotannon loppumisesta 44 vuotta.
     
  9. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Mä olen ollut siinä uskossa, että 1961 vuosimallia ei valmistettu kuin 2d HT:na... näin kertoi kaverini, jolla tuollainen oli 90-luvun alkuvuosina ja samaa sanoo myös mun standard catalog of american cars -opukseni.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sun ja sun kaveris usko on ollut väärä.. sanoohan mun kaikki opukset myös 4d Ht:n (myös SCAC). Onhan sellainen Suomessakin, jossain Pohjanmaalla, keskeneräisenä projektina. Mulla on muuten 2d Ht.

    http://www.allpar.com/history/chron5.html
    "Last year for DeSoto cars, now down to a 2-door and 4-door hardtop, and the export DeSoto Diplomat."

    [​IMG]
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja ton ylläolevan kirjoitin siis mä..
     
  12. spinout

    spinout Gearhead

    >Ja ton ylläolevan kirjoitin siis mä..

    Jeejee, joko toimii sisäänloggautuminen?
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mopar on Chryslerin varaosien tuotemerkki!

    Edelleenkin Chrylerilla on yksikkö joka kulkee nimellä Mopar ja vastaa varaosista. Mopar Performance on siitä pienen pieni osa.

    Tämä on tieto.
     
  14. valsu67

    valsu67 1st gear

    kyllä munkin kirja sanoo et 61 oli sekä kaksi että neli ovisena.
    2dht 911kpl ja 4dht 2123kpl
     
  15. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Se Mopar nimitys tulee siitä kun Chrysler konsernin merkkikorjaamoilla on niiiin paljon korjattavaa, että asentajat singahtelevat varaosapuolelle kiireissään hakemaan lisää osia huutaen samalla "More parts! More parts!"

    Ja tää sit tosiaan oli vitsi..
     
  16. Käkö

    Käkö Gearhead

    Nii ja MoPar on parsa, edelleen... :rotfl:
    jos ette usko niin katsokaa parsapurkit malli-ja merkki-osiosta... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!