mikä on OIKEASTI hyvä akku n.100€ luokassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja hara64, 29.7.2012.

  1. hara64

    hara64 1st gear

    onhan tuolla jo keskustelua uusien akkujen ongelmista.

    nythän en halua tietää ongelmista enkä anno domino jotain ostetuista akuista vaan ihan tän päivän akuista.

    mikä on aikuisten oikeasti hyvä akku 75ah ja n.100€(mielummin alle) luokassa?

    meni tosta käyttiksestä akku akkujen taivaisiin ja nyt tarttis saada tilalle sellanen joka ei petä eikä jätä.

    rohkeesti vaan tietoo tänne julkisesti.
     
  2. Otto

    Otto Gearhead

    Jokseenkin ton kokosen vai oliko isompikin, ostin Agrimarketista, oliskohan se ollu alle satasen viime syssynä.
    Sieltä saa isoja ja tosi isojakin akkuja ja joskus hinta yllättää (positiivisesti...) suhteessa Moponetteihin yms.

    Bilteman akuthan oli alle arvostelu-asteikon joskus jossain TM:n tms testissä... parturissa luin ;)
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Olen Bilteman akkuja käyttänyt varmaan viimeisen kuuden vuodean ajan kaikissa harrasteautoissa. Yhtään ei ole huonoksi mennyt, se laatu on ollut ainakin mulle ihan riittävä. Mutta ei ole kyllä kokemusta siitä että jos erikoissuurta starttivirtaa tai kapasiteettia tarttee.
     
  4. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Ne TM:n vertailut eivät vaan valitettavasti kerro mitään akun kestosta normaalissa käytössä. Esim. nyky-Exidet loistaa usein testeissä mutta monet manaa että ne kuolee ennen aikojaan.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Motorcraft eli Fordin OEM osa on ollut ihan uskomaton akku.
    Toki valmistuspaikka, jne kaikki voi vaihdella ja laatu sen mukaan, kaiketi.
     
  6. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Jos ei oo hirvee kiire ja pystyy tilaamaan jenkeistä niin johnson controlssin valmistama walmartin everstart maxx. Mulla on dotkessa semmoset, tuli mulle edellisen dotken mukana -08 ja muistelisin et niissä on -05 leimat. Viime talvenakin pyöritti yli kolmen kympin pakkasessa kuin kesällä. Kerran käynnistin cumminssin vahingossa raakana -26 kun en kattonu mittaria eikä kakistellu virran puutteesta yhtään..

    Kyllähän nuo biltemat ja muut shitit menee kesäautoissa mut jos pitää käyttiksellä lähtee töihin keli kuin keli niin pitää vähän kattoa mitä ostaa kun moni akku nyökähtää jo -25.

    Ne jotka tuli tuon mun nykyisen dotken mukana pyöritti reiluun -20 asti hyvin mut -26 jouduin aamulla kaivamaan noi everstartit hangesta toisen rotken pellin alta.

    Bosch blue s4 ja ford silver calsium pyörittää kans iloisesti yli -30
     
  7. SlantSix

    SlantSix 1st gear

    Ainakin oma Exide yykähti totaalisesti yhden tyhjenemisen jälkeen talvella, auto seiso 3 viikkoa. Auto jos seisoo nyt yli 3 päivää niin naks naks tai nyt helteillä jos flekti jää jäähdyttämään, niin 4min päästä ei lähde käyntiin.
    Ikivanha Bosch toimii vieläkin, vaikka on tyhjentynyt n.30 kertaan.
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Motonetin Sznajdereita,sitä halvinta mallia, oon käyttäny ja on lähteny sekä kesällä että talvella -29 käymään. Eivätkä oo kyykähtäneet edes mennessään täysin tyhjäksi, aina heränneet älylaturilla. Ja hintahan ei paha...

    Sznajder Silver 75Ah/640A 88,80e Motonetista.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Niin puoliso kyllä pärjäsi useita edellisiä oikeita pakkastalvia '87 Buick STW:llä, siis kaasarimoottorisella, juuri noilla Bilteman akuilla.
    Kerran oli akkuunkin viittaavia ongelmia, mutta se johtui loppujen lopuksi latausongelmasta kun laturin merkkivalossa oli kosketushäiriö.
     
  10. tammercity

    tammercity Gearhead

    Itsellä vartaa kaikissa vehkeissä ja hyvin on pärjänny.

    Olssi ilmoitti hyvin selkeästi mielipiteensä bilteman akuista kun hajotti 3 puolessa vuodessa (1 ostin, 2 muuta takuuseen).. varta ei ole hyytyny.

    Yhden vartan löysin viime talvena parkkihallista, latasin tallissa ja edelleen tuolla volkkarin konehuoneessa tuntuu toimivan, kun sinne siirsin talvipakkasilla.

    Makuasioita nää nyt taas taitaa olla.
     
  11. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Luulis, että joku Suomalainen merkki tai sitten joku jenkkimerkki mitä ne käyttää Alaskassa. Olen itsekin miettinyt tätä kysymystä ja kysellyt, mutta kukaan ei uskalla suositella mitään.

    Missä varta salamat?
     
  12. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    taitaa olla kaatopaikalla ku mikään hyvä ei tänäpäivänä tunnu kestävän kauan.
    ei taida löytyä kuin kirpputorilta ainakin jos vertaa vartan hinnastoon vuoden takaa.
    nyt hinta on varmaan jo ihan muuta.

    mä en voi vastata tohon kun mulla on vaan se varta, olikse nyt 5v vanha 60ah
    hintaa en muista ja capricessa sähkölasii sun muuta. :-?
     
  13. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Tehdäänkö Suomessa enää ollenkaan akkuja...? :eek:
     
  14. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Vittu on tästäkin tullut paska maa.
     
  15. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    olisko jenkkiauto enää jenkkiauto ollenkaan, jos siihen laittais "suomalaisen" akun? :eek:
     
  16. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Meikäläistä on kehuttu fanaattiseksi. Itse laittaisin Ämerikän akun. En suostu laittamaan esim. japsi musavehkeitä autoon ollenkaan. Riippuu kuinka hullu on? :lol:
     
  17. max

    max Double Gearhead

    Olet asian ytimessä Cruiserproject;kaikki mikä tulee Amerikasta on parasta!

    Oliko Optima akut Amerikkalaisia?
     
  18. impala67

    impala67 Double Gearhead

    tärkeää on, että riippumatta akun valmistusmaasta huolehdit siitä ettei auto pura akkua jostain poppikoneesta tms. ja jos niin tekee, pidät sitä ylläpitolaturissa ettei pääse tyhjäksi. hyvätkin akut menee piloille jos vetävät kuiviksi tai usein tyhjiksi. uusiinkin pitää akkuvettä silloin jollain konstilla lisätä...

    optimoita on kehuttu, itse on tullut käytettyä ihan euroakkuja, talviauton akussa pitää olla kylmäkäynnistysvirtoja, kesäautossa ei tartte olla kuin pyöritysvoimaa- eikä sitäkään ehjässä autossa paljoa...
     
  19. mie

    mie Gearhead

    Näyttäs Vartakin olevan J.Controlssin katon alla http://www.varta-automotive.com/index.php?id=98

    Ite ollu kyl tyytyväinen Vartan ja (Boschin) tekeleisiin ja nimenomaan noihin sinikantisiin Blue Dynamicceihin ja hinnanero johonkin x-merkkiseen ei ole kovin iso kuitenkaan.

    On kyl melkoiset hinnat tuossa edellisellä sivulla olevassa Vartan hinnastossa, D24 maksoi viimevuonna AD-ketjun liikkeessä rapiat 70€ ja mustakantinen 70Ah akku Teboililta ostettuna ilman tinkimisiä 110€ (ol pakko ottaa kun muita ei ollut ja hyvin tuokin on dieselissä toiminut).

    http://www.ylonen.net/index.php?option= ... 7&Itemid=2 (tuos alkaa olla käypäset hinnat)
     
  20. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ei voi kun ihmetellä tota käyttiksen perus zappilaista patteria, ikää nyt 7v. Ollut useamman kerran tyhjänä X ajan. Nytkin jätin tossa auton vanhempien pihalle seisoon, oli jääny pelkääjän ovi vähän rakoselleen -> isä oli huomannu yöllä että mikä piru tuola pihalla kajastaa, no tietenkin sisävalo. Oli käyny sitten yöllä tökkäsemässä oven kiinni, valo kerekes palamaan luokkaa 10tuntia. Tänään käänsin avaimesta ja lähti tulille ilman mitään ihmeempiä, pyöri ihan normaalisti.


    Ja patterihan on tietysti vielä alikokonen (54Ah) tolle tojotan 3l bensakattilalle, mutta mitäpä sitä isompaa hankkimaan, ku tuntuu toikin pelittävän. Viimetalvena noitin piruuttani kylmästä -30 pakkasessa, jakso pyörittää tulille niin totesin että ei tarvi akkukauppaan mennä.
     

Kerro tästä muillekin!